تماس تلفنی با بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
انتخاب زبان :
Phone call to the Central Veterinary Hospital
Select language
Central Veterinary Hospital of Tehran

اسهال در سگ ها؛ تعیین علل و راه های درمان

بروزرسانی 21, خرداد 1403
فهرست مطالب
بروزرسانی 21, خرداد 1403

اسهال در سگ ها؛ تعیین علل و راه های درمان

اسهال در سگ‌ ها به معنی مدفوع نامنسجم یا شل است که معمولاً در مقادیر بیشتر و/یا با دفعات بیشتری نسبت به حالت عادی رخ می‌دهد. اسهال یک بیماری نیست بلکه نشانه بالینی بسیاری از بیماری‌ها است. اسهال مرتبط با شرایط جزئی، اغلب با درمان‌های ساده به سرعت برطرف می‌شود. اما اسهال ممکن است نتیجه بیماری‌های جدی یا مرگباری مانند نارسایی سیستم ارگان‌ها یا سرطان هم باشد. حتی اسهال ناشی از بیماری‌های خفیف هم ممکن است در صورت عدم درمان به موقع، خطرناک شود.

چه چیزی باعث اسهال در سگ ها می شود؟

اسهال نتیجه حرکت سریع‌تر مواد دفعی از طریق روده است که با کاهش جذب آب، مواد مغذی و الکترولیت‌ها همراه است. اگر علامت اصلی بیماری در سگ شما اسهال باشد، علت آن ممکن است مشکل نسبتاً ساده‌ای مانند عفونت روده‌ای از باکتری‌ها، کوکسیدیا، یا کرم‌های روده‌ای (کرم‌های قلاب‌دار، گرد، شلاقی) باشد. در سگ‌ها، بی‌احتیاطی غذایی (خوردن زباله یا مواد ناخوشایند یا تحریک‌کننده) یا تغییر در رژیم غذایی، علل شایع اسهال حاد (ناگهانی) هستند. استرس، به ویژه سفر، نگهداری در پانسیون، یا تغییرات دیگر محیطی، می‌تواند باعث اسهال حاد شود.

اسهال همچنین می‌تواند نشانه‌ای از یک اختلال بنیادی جدی‌تر مانند آلرژی‌ها، عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی (مانند پاروویروس در سگ ها)، بیماری التهابی روده، نارسایی ارگان‌ها یا سایر بیماری‌های سیستمیک باشد.

خطر اسهال در سگ‌ ها چقدر جدی است؟

خطر اسهال به مدت زمان آن و تعداد علائم بالینی همراه بستگی دارد. اگر سگ شما اسهال شدید خونین دارد یا علائم عمومی بیماری مانند ضعف، تب، استفراغ، درد شکم، از دست دادن اشتها یا کم‌آبی بدن را نشان می‌دهد، علت ممکن است جدی‌تر باشد و باید در اسرع وقت به دامپزشک مراجعه کنید. برای مثال، اسهال یکی از اولین نشانه‌های دیده شده در پاروویروس است، عفونت ویروسی که می‌تواند در سگ‌های حساس باعث مرگ شود.

برای تماس تلفنی با بیمارستان روی شماره کلیک کنید. بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
تماس تلفنی

علت اسهال در سگ ها چگونه مشخص می شود؟

ماهیت اسهال، مانند رنگ، قوام، بو و حجم آن، در تعیین علت مهم است. دامپزشک معمولاً از شما می‌خواهد نمونه‌ای از مواد مدفوع تازه جمع‌آوری کنید. همچنین ممکن است از شما خواسته شود به یک سری سوالات پاسخ دهید.

در موارد خفیف اسهال، آزمایش‌های تشخیصی بیشتر لازم نیست. مگر اینکه درمان اولیه شکست بخورد یا وضعیت بدتر شود. آزمایش‌های اضافی شامل آزمایش خون، نمونه‌های مدفوع و سواب رکتال برای بررسی انگل‌ها، آزمایش DNA، کشت باکتریایی، رادیوگرافی (اشعه ایکس)، سونوگرافی و معاینه آندوسکوپی است.

درمان اسهال در سگ ها چیست؟

برای سگ‌های بالغ و سالم، دامپزشک ممکن است توصیه کند که تا ۲۴ ساعت غذا را متوقف کنید یا رژیم غذایی مخصوص مشکلات گوارشی را در مقادیر کم پیش بگیرید. این رژیم‌ها به طور خاص با تعادلی از فیبرها (که باکتری‌های خوب موجود در روده سگ را تغذیه می‌کنند) و آنتی‌اکسیدان‌های خاصی که سیستم ایمنی سگ شما را در هنگام بهبود حمایت می‌کنند، فرموله شده‌اند.

داروهای ضد اسهال، داروهای ضد کرم، و/یا پروبیوتیک‌ها (باکتری‌هایی که از سلامت روده حمایت می‌کنند) ممکن است تجویز شوند. محصولات پروبیوتیک متعددی وجود دارند که برای سگ‌های مبتلا به اسهال مفیدند.

توجه: از آنجا که کیفیت و اثربخشی این محصولات همیشه مشخص نیست، قبل از ارائه هر چیزی به سگ خود با دامپزشک مشورت کنید. بسیاری از موارد اسهال حاد به این درمان محافظه‌کارانه به خوبی پاسخ می‌دهند و مکانیزم‌های دفاعی بدن مشکل را برطرف می‌کنند، بدون اینکه علت اولیه مشخص شود. طی هفت تا ده روز پس از رژیم غذایی تجویزی و با بازگشت مدفوع به حالت عادی، معمولاً می‌توان رژیم غذایی معمول سگ را از سر گرفت.

اگر سگ شما در عرض دو تا چهار روز بهبود نیابد، ممکن است آزمایش‌های بیشتر یا درمان‌های تهاجمی‌تری لازم باشد. اسهال شدید یا طولانی‌مدت می‌تواند منجر به کم‌آبی بدن شود و اختلالات متابولیکی قابل توجهی به دلیل از دست دادن مایعات بدن به وجود بیاورد. بنابراین در این شرایط ممکن است سگ برای درمان با مایعات داخل وریدی یا سایر درمان‌های شدیدتر بستری شود.

برای پرسش و یا دیدن سوالات متداول به این صفحه مراجعه کنید بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
سوالات متداول

سخن آخر

موفقیت در کنترل اسهال به شدت، تشخیص خاص و پاسخ سگ شما به درمان بستگی دارد. بیشتر موارد اسهال ساده بهبودی کامل خواهند داشت، در حالی که سگ‌های مبتلا به اسهال مزمن برای کنترل وضعیت ممکن است نیاز به مدیریت رژیم غذایی یا دارو داشته باشند.

اگر برای حل مشکل اسهال در سگ و یا سایر مشکلات گوارشی سئوالی دارید، کافی است با شمارهای مندرج در سایت تماس بگیرید تا توسط همکاران ما در بیمارستان دامپزشکی مرکزی راهنمایی شوید.

منبع: vcahospitals

4.4/5 - (15 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *