تماس تلفنی با بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
انتخاب زبان :
Phone call to the Central Veterinary Hospital
Select language
Central Veterinary Hospital of Tehran

چرا گربه من زیاد آب می نوشد؟ دلایل و راهکارها

بروزرسانی 6, اردیبهشت 1403
فهرست مطالب
بروزرسانی 6, اردیبهشت 1403

چرا گربه من زیاد آب می نوشد؟ دلایل و راهکارها

چرا گربه من زیاد آب می نوشد؟ دلایل و راهکارها

آیا زیاد آب نوشیدن گربه یک مشکل به حساب می‌آید؟ دامپزشکان ما پاسخ را با شما در میان می‌گذارند. اگر به تازگی متوجه تغییر در الگوی آب خوردن گربه کوچک خود شده‌اید و مدام با ظرف خالی از آب گربه روبه‌رو می‌شوید حق دارید که نگران باشید.

 به عنوان والدین یک گربه طبیعی است که مدام به این فکر کنید آیا زیاد آب نوشیدن کوچولوی‌تان طبیعی است یا مشکلی برای سلامتی او رخ داده است؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا یکبار برای همیشه به دلیل زیاد آب نوشیدن گربه پی ببرید.

چرا گربه بیش از همیشه آب می نوشد؟

 در حقیقت یک جواب ساده برای این سوال وجود ندارد و دلایل متفاوتی می‌تواند منجر به تشنگی بیش از حد گربه شما شود. برخی از این دلایل سلامت گربه را به خطر می‌اندازند و برخی دیگر بسیار طبیعی هستند و مشکلی برای گربه ایجاد نمی‌کنند.

گربه ای که عاشق آب است!

برخی از گربه‌ها شیفته آب گوارا، خنک و تازه هستند مخصوصا اگر این آب از یک فواره کوچک خارج شود چون همانطور که احتمالا تا کنون متوجه شدید، گربه شما عاشق آب جاری است. حال می‌خواهد این آب از یک فواره خارج شود یا از یک شلنگ آب. این دسته از گربه‌ها به محض شنیدن صدای باز شدن شیر آب آشپزخانه خود را به سینک ظرفشویی می‌رساند تا گلویی تازه کنند.

اگر گربه شما همیشه به نوشیدن آب علاقه داشته است، زیاد آب نوشیدن او نیز طبیعی است نیازی به نگرانی نیست.

نارضایتی از غذا

 در بسیاری از موارد اشتهای گربه تغییر می‌کند و در این زمان میل بیشتری به آب پیدا می‌کند. درست است که اگر غذای خشک باکیفیت را از برندهای معتبری مانند هیلز (Hill’s)، رویال کنین (Royal Canin)  یا جوسرا (Josera) برای فرزند خود انتخاب کنید، احتمال اختلال در رژیم غذایی او را تا صفر پایین می‌آورید. اما در برخی از موارد حتی گربه‌هایی که از بهترین غذای خشک تغذیه کرده‌اند نیز دچار این مشکل می‌شوند.

آب خوردن زیاد از نشانه های بیماری

یکی دیگر از دلایل زیاد آب نوشیدن گربه می‌تواند نشانه ابتلای گربه به دیابت باشد. تشنگی بیش از اندازه می‌تواند از اولین نشانه های دیابت گربه یا افزایش ترشح غده تیروئید یا در اصطلاح پرکاری غده تیروئید گربه باشد.

اینجاست که به احتمال زیاد می‌پرسید پس از کجا باید بدانیم که زیاد آب نوشیدن گربه به چه معناست و در کنار آب نوشیدن باید به دنبال چه نشانه‌هایی باشیم تا از سلامت گربه اطمینان حاصل کنیم. در ادامه سوالات کلیدی را به همراه جواب در اختیار شما قرار می‌دهیم.

 یک گربه در طول روز چقدر به آب نیاز دارد؟

اولین سوالی که باید از خود بپرسید این است که چقدر آب خوردن برای گربه طبیعی است؟ هرچه باشد اگر نیاز واقعی گربه به آب را نشناسید چطور می‌خواهید متوجه زیاد آب خوردن او شوید؟

راه ساده‌ای برای پیدا کردن جواب وجود دارد. اگر بتوانید میزان آبی که گربه در یک روز می‌نوشد را به دامپزشک اطلاع دهید، او می‌تواند با یک محاسبه ساده به شما بگوید که گربه شما در طول روز به چه میزان آب نیاز دارد. به طور کلی یک گربه در طول روز نباید بیش از 45 میلی لیتر آب به ازای هر 0.5 کیلوگرم وزن خود آب بنوشد. 45 میلی‌لیتر آب معادل 3 قاشق غذاخوری است. یعنی اگر گربه شما 4 کیلوگرم وزن داشته باشد، نباید بیش از 360 میلی لیتر آب بنوشد.

اگر اختلاف میزان آبی که در ابتدای روز در ظرف آب گربه هست و میزان آبی که در انتهای روز در ظرف باقی می‌ماند را محاسبه کنید، مقدار مشخص آبی که گربه در روز نوشیده است را به دست می‌آورید.

چرا گربه من زیاد آب می نوشد؟

 اولین دلیل اینکه شاید طبیعت او چنین است یعنی واقعا به آب بیشتری نیاز دارد. در این صورت همه‌چیز طبیعی است. اگر گربه شما از زمان کودکی برای نوشیدن آب اشتها داشته است، بیشتر شدن میزان آبی که در روز می‌نوشد نباید نگران‌کننده باشد.

از این گذشته در نظر داشته باشید که آیا بیشتر شدن اشتهای گربه برای آب، همزمان با گرم شدن هوا است یا خیر؟ از طرفی آیا گربه غذای خشک می‌خورد یا از کنسرو برای تغذیه او استفاده می‌کنید؟ در این مورد که غذای خشک برای گربه شما مناسب است یا غذای مرطوب با دامپزشک خود مشورت کنید.

 در نظر داشته باشید که ممکن است مشکلات ناشی از تغییرات هورمونی مانند پرکاری غذه تیروئید، مشکلات کلیوی ،کبدی و دیابت نیز می‌تواند منجر به تشنگی بیش از حد گربه شود.

آیا باید نگران گربه ای که زیاد آب می نوشد باشید؟

گربه‌ها معمولا زیاد آب نمی‌خورند و میزان آب موجود در بدن آن در کم‌ترین حد ممکن است. تحقیقات نشان می‌دهند که افزایش میل گربه به آب می‌تواند از بروز مشکلات کلیوی جلوگیری کند. بنابراین اگر گربه شما به اندازه کافی آب نمی‌خورد می‌توانید از فواره‌ برای آب خوردن او استفاده کنید.

تنها زمانی می‌توانید به زیاد آب خوردن گربه پی ببرید که همواره الگوی آب نوشیدن او را زیر نظر گرفته باشید. در این صورت متوجه تغییر رفتار او می‌شوید. ممکن است گربه خود را مدام در کنار ظرف آب پیدا کنید یا ممکن است او را در حال نوشیدن آب در محل‌هایی پیدا کنید که تا به حال در آنجا آب نخورده است. پیشنهاد می‌کنیم با مشاهده کوچک‌ترین تغییر در الگوی مصرف آب گربه، مسئله را دامپزشک در میان بگذارید.

وضعیت جسمانی گربه را زیر نظر بگیرید. گربه‌ای که بیش از اندازه آب می‌نوشد بیش از همیشه نیز از باکس توالت خود استفاده می‌کند. به دنبال نشانه‌های اسهال، استفراغ، کاهش وزن گربه باشید. در مواردی ممکن است افزایش میل گربه به آب همراه با مشکلات تنفسی باشد یا گربه بیش از همیشه سروصدا ایجاد کند. در این شرایط حتی ممکن است با بدغذایی گربه نیز روبه‌رو شوید. بنابراین بهترین راه دنبال کردن سرنخ‌هاست. اگر گربه بیش از همیشه آب می‌نوشد او را زیر نظر بگیرید تا نشانه‌های احتمالی دیگر را نیز شناسایی کنید و بتوانید اطلاعات کاملی را در اختیار دامپزشک قرار دهید.

مصرف بیش از اندازه آب و کاهش وزن گربه

اگر دوست گربه‌سان شما بیش از همیشه آب می‌نوشد و وزن از دست داده است، احتمال ابتلا به پرکاری غده تیروئید گربه شما بالاست. افزایش هورمون تیروئید می‌تواند گرسنگی را در گربه تشدید کند. در این حالت گربه عصبی‌مزاج شده و بیش از همیشه سروصدا ایجاد می‌کند.

افزایش ترشح هورمون تیروئید فشار خود را بالا می‌برد و با گذشت زمان منجر به بروز مشکلات قلبی برای گربه خواهد شد. البته به یاد داشته باشید که مشکلات کلیوی نیز می‌توانند منجر به افزایش میل گربه به آب و کاهش وزن او شوند. اما در صورت بروز مشکلات کلیوی اشتهای گربه افزایش پیدا نمی‌کند. به همین دلیل است که دامپزشک به طور مرتب وزن گربه شما را اندازه‌گیری می‌کند.

مصرف بیش از اندازه آب و اسهال شدن گربه

در این حالت مشکل اصلی اسهال شدن گربه است. او برای جبران آبی که از دست داده آب بیشتری می‌نوشد. از آنجایی که میزان آب موجود در بدن گربه کم است، اسهال شدن به سرعت گربه را دچار کم آبی می‌کند. البته در نظر داشته باشید که در موارد اندکی علت زیاد آب نوشدن گربه، اسهال است؛ بنابراین بهتر است تشخیص را به دامپزشک واگذار کنید.

 مصرف بیش از اندازه آب و گرسنگی مفرط گربه

اگر گربه به شدت گرسنه و تشنه است احتمال ابتلا به پرکاری غده تیروئید وجود دارد. در این حالت شما علائم دیگری مانند کاهش وزن، استفراغ و بیش فعالی را نیز مشاهده می‌کنید. دامپزشک ممکن است برای درمان پرکاری تیروئید گربه درمان دارویی یا جراحی را تجویز کند و او برای تشخیص شدت بیماری و انتخاب بهترین راه درمان آزمایش‌هایی را انجام می‌دهد.

چه زمانی باید به دامپزشک مراجعه کنید

هر زمان که متوجه تغییری در رفتار گربه و در میزان آب نوشیدن او شدید، بهتر است زمانی را برای ملاقات با دامپزشک تعیین کنید. دلایل متفاوتی می‌تواند منجر به زیاد شدن اشتهای گربه برای آب شود بنابراین بهتر است با ملاقات دامپزشک اجازه دهید او با انجام معاینات و آزمایش‌های کامل وضعیت را بررسی و کنترل کند.

اگر حال عمومی گرب خوب است و تنها نشانه قابل‌توجه افزایش میل او به آب است به احتمال زیاد مشکلی سلامت گربه را تهدید نمی‌کند. اما اگر تشنگی با علائم دیگری همراه است بهتر است مسئله را با دامپزشک در میان بگذارید.

منابع

petsradarveterinaryemergencygroup. – greatpetcare

3.4/5 - (10 امتیاز)

22 دیدگاه

  • گربه من جدیدا زیاد آب می‌ خوره.من مصرف آبش رو محدود کردم اما نمی دونم کار درستیه گربه رو تشنه نگه دارم یا نه

    1
    2
    • خیر توصیه نمی‌شود مصرف آب گربه را محدود کنید. مگر اینکه دامپزشک اینکار را توصیه کرده باشد. گربه‌ها برای عملکرد صحیح کلیه و سلامت کلی به آب کافی نیاز دارند.

      5
      1
  • سلام… گربه ما دو هفته است زیاد آب میخوره و کمی بی اشتها شده البته از اول هم بدغذا بود این میتونه نشانه بیماری خاصی باشه؟

    • سلام. مصرف زیاد آب همراه با بی اشتهایی ممکن است علامت یک بیماری باشد. اگر تغییری در عادت‌های غذایی گربه شما ایجاد شده توصیه می‌کنیم حتما با دامپزشک مطرح کنید و آزمایش‌های لازم را انجام دهید.

  • سلام وقت بخیر. غذای گربه ها رو تغییر دادم از وقتی تغییر دادم زیاد آب می خورن. البته این کار را به توصیه دامپزشک انجام دادم چون گربه ها ضعیف بودن غذارا تغییر داد

    • سلام وقت بخیر. زیاد آب خوردن همیشه نشانه بیماری نیست. بعضی از غذاهای شور باعث می‌شوند گربه‌ها احساس تشنگی کنند و در نتیجه بیشتر آب بخورند. اما به هر حال بهتر است در این مورد با دامپزشک مشورت کنید تا خیالتان راحت شود.

  • ما سه تا گربه داریم که بیشتر وقتا تو حیاطن و مدام هم از شیر بیرون اب میخورن ولی ظاهرا مشکلی ندارن اخیرا کمی زیادتر میخوابن فقط

  • سلام گربه اگه جاش عوض بشه بیشتر اب میخوره؟ تو خونه قبلی این مشکل رو نداشت از وقتی خونه رو عوض کردیم بیشتر اب و غذا می خوره

    • سلام. استرس و اضطراب ممکن است باعث شود برخی از گربه‌ها بیشتر از حد معمول آب بنوشند. تغییر محل زندگی هم رویدادی استرس‌زاست بنابراین تا مدتی زیاد آب خوردن گربه طبیعی است اما اگر این مورد طل کشید لطفا حضورا با دامپزشک مطرح کنید.

  • سلام وقت بخیر. ما گربه را بردیم پیش دامپزشک و ایشان از گربه آزمایش خون و ادرار گرفت. نتایج آزمایش خوشبختانه مشکی نشان نداد اما من و همسرم هنوز نگرانیم. بجز آزمایش خون و ادرار آزمایش دیگری لازم نیست؟

    • سلام وقت بخیر. معمولا آزمایش‌های متعرف شامل آزمایش خون و ادرار است. سونوگرافی هم برای رد کردن احتمال بیماری‌های مخصوصی به کار می‌رود. در مجموع دامپزشک هر آزمایشی نیاز باشد بر روی گربه انجام می‌دهد. اگر همچنان نگرانید بهتر است گربه را به یک دامپزشک دیگر هم نشان دهید.

  • گربه ما زیاد اب می خوره ولی زیاد هم فعالیت داره می تونه به خاطر فعالیت زیادش باشه؟

    • بعید نیست. زیاد آب خوردن ممکن است در اثر شرایط محیطی مثل گرما یا فعالیت زیاد هم رخ دهد. درست مثل انسان‌ها. اما اگر با علائم مشکوک دیگری همراه بود حتما در معاینات حضوری با دامپزشک مطرح کنید.

    • اگر از یک ظرف آب می‌خورند تشخیص میزان آب خوردن سخت است. اگر گربه‌های شما علامت مشکوکی نشان دادند در آن صورت لازم است میزان آب خوردن را زیر نظر بگیرید و به دامپزشک گزارش دهید.

  • گربه های من کم اب میخورن ظرف ابشونم جدا کردم شاید بهتر بشن ولی باز هر ۴ تا از یک طرف اب میخورن خیلی کم

    • برخی از گربه‌ها بخشی از آب مورد نیازشان را از طریق غذای مرطوب تامین می‌کنند. ممکن است گربه‌های شما هم جزو این دسته باشند. اما اگر کم آب خوردن باعث علائم بیماری شود نیاز به رسیدگی پزشکی دارد.

  • سلام دکتر گربه ی من چند روزه داخل مدفوعش خونه و همین آب میخوره بالا میاره خونم بالا اورده این گربه داخل باغه و با یه گربه ی دیگه دعوا کرده مشکل چیه دکتر یبار اینطوری شد خوب شد؟

    • سلام برای خونریزی دستگاه گوارش حتما باید معاینه بشه .حتما هم باید آنتی بیوتیک مصرف کنه.

  • سلام گربه من خیلی اب مینوشه وزنشم کم شده بسیار گوشه گیر و بی حال هستش همیشه هم دوست داره بخوابه خیلی نگرانشم بنظرتون ممکنه مریض شده باشه؟

    • سلام احتمال اینکه مشکلات کلیوی داشته باشه خیلی زیاده باید حتما معاینه بشه و ازمایش خون بده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *