تماس تلفنی با بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
انتخاب زبان :
Phone call to the Central Veterinary Hospital
Select language
Central Veterinary Hospital of Tehran

غذای خشک یا غذای مرطوب؛ گربه کدام را می پسندد؟

بروزرسانی 15, اردیبهشت 1403
فهرست مطالب
بروزرسانی 15, اردیبهشت 1403

غذای خشک یا غذای مرطوب؛ گربه کدام را می پسندد؟

غذای خشک یا غذای مرطوب؛ گربه کدام را می پسندد؟

والدین گربه همیشه بر سر خریدن غذای خشک یا مرطوب به چالش بر می‌خورند، آنها می‌خواهند لذیذترین غذا را برای گربه دوست‌داشتنی خود تهیه کنند و گاهی تصمیم‌گیری بیش از اندازه دشوار می‌شود. مهم‌ترین نکته هنگام انتخاب غذای گربه، کیفیت آن است. غذای گربه باید کاملا متعادل باشد یعنی تمام مواد مغذی موردنیاز بدن او را در خود جای داده باشد و از هر نظر کامل باشد.

اگر برای انتخاب بهترین برند غذای خشک یا مرطوب با دامپزشک مشورت کرده باشید به احتمال زیاد با نام‌هایی مانند هیلز (Hill’s)، رویال کنین (Royal Canin)  یا جوسرا (Josera) بیگانه نیستید. این برندها غذاها و تشویقی‌های لذیذ و در عین حال کاملی را در اختیار بدن گربه قرار می‌دهند. اما مسئله اصلی انتخاب میان غذای خشک و تر است. برخی از والدین ترکیب غذای خشک و تر را ترجیح می‌دهند، اما کدام یک برای گربه مناسب‌تر است و اگر قصد ترکیب داشته باشید باید با چه نسبتی این کار را انجام دهید؟

برای انتخاب غذای گربه باید وزن گربه، وضعیت جسمانی او و بودجه خود را در نظر بگیرید و ضمن مشورت با دامپزشک، بهترین غذا را برای گربه دوست‌داشتنی خود انتخاب کنید. در ادامه نکات مفیدی را برای انتخاب بهترین غذای گربه با شما در میان می‌گذاریم.

غذای مرطوب یا غذای خشک؟

 به شرط اینکه غذای مرطوب و غذای خشک از برندهای معتبری تهیه شده باشند هر دو می‌توانند بهترین انتخاب برای گربه شما باشند. با این وجود تفاوت‌هایی میان این دو نوع غذای گربه وجود دارد. اولین تفاوت میزان رطوبت موجود در غذای خشک و مرطوب است.

میزان رطوبت موجود در غذای خشک بین 6 تا 10 درصد است. 90 درصد باقی مانده را کربوهیدرات، چربی و ویتامین‌ها تشکیل می‌دهند. ممکن است گربه‌هایی که برای مدت طولانی از این نوع غذا تغذیه می‌کنند، میل زیادی به نوشیدن آب پیدا کنند. در این مقاله به طور مفصل به بررسی این مسئله پرداختیم.

میزان رطوبت غذای مرطوب گربه 70 تا 85 درصد است. بنابراین اگر گربه شما پا به سن گذاشته است بهتر است این غذا را برای او در نظر بگیرید تا رطوبت بیشتری به کلیه‌ها برسد.

غذاهای خشک حاوی کربوهیدرات بیشتری هستند. میزان پروتئین و چربی موجود در غذاهای مربوط نیز با توجه به نوع کنسرو متفاوت است.

اگر وضعیت جسمانی گربه را در نظر داشته باشید، ممکن است او به غذایی با رطوبت بیشتر یا کربوهیدرات بیشتر نیاز داشته باشد. به همین دلیل مشورت با دامپزشک از اهمیت بالایی برخوردار است.

پروسه تولید غذای خشک و غذای مرطوب گربه

دلیل رطوبت بالای غذاهای کنسرو شده، استفاده از انواع گوشت تازه یا منجمد است. در کنار گوشت از پروتئین موجود در غلات نیز برای متعادل ساختن این غذاها استفاده می‌شود. در فرایند تهیه غذاهای مرطوب، گوشت با آب، چربی و دیگر ویتامین‌ها ترکیب و در قوطی‌های کنسرو بسته‌بندی می‌شود. در ادامه کنسروها به خوبی حرارت می‌بینند و میکروب‌ها و باکتری‌های موجود در گوشت و دیگر مواد اولیه به کلی از بین می‌روند.

 در تهیه غذای خشک نیز از ترکیبی از گوشت‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و چربی استفاده می‌شود. این موارد در دمای بالا و تحت فشار بسیار زیاد پخته می‌شوند. به این ترتیب تکه‌های غذای خشک قابل هضم می‌شوند. در نهایت ممکن است روی غذای خشک چربی اسپری شود تا عطر و طعم بیشتری ایجاد شده و برای گربه اشتهاآور باشد.

مزایای غذای خشک برای گربه

از آنجایی که میزان رطوبت غذای خشک پایین است، مقدار مواد مغذی موجود در حجم کمی از آن بیشتر از میزان مواد مغذی موجود در همان حجم از غذای مرطوب است. این بدان معناست که گربه با خوردن حجم اندکی از غذای خشک سیر شده و تمام مواد مغذی موردنیاز خود را دریافت می‌کند.

از سوی دیگر غذای خشک فشار کمتری به بودجه شما وارد می‌کند. استفاده غذای خشک بسیار ساده است و معمولا در حجم‌های زیاد فروخته می‌‌شود به عنوان مثال برند هیلز برای گربه‌های بالغ و عقیم شده غذاهای خشک مناسبی را در حجم 1.5 تا 3 کیلوگرم تولید می‌کند. با در نظر گرفتن اینکه هر گربه طور متوسط 32 تا 55 گرم غذای خشک مصرف می‌کند خرید غذای خشک شما را تا مدتی از تهیه غذا برای گربه دلبندتان بی‌نیاز می‌کند.

از طرفی از آنجایی که در تهیه این غذاها از دما و فشار بالا استفاده شده ریسک رشد باکتری در غذایی که در ظرف گربه باقی‌ می‌ماند نیز به حداقل می‌رسد. به همین دلیل غذای خشک برای والدین شاغل انتخاب مناسب‌تری به شمار می‌رود. از سوی دیگر جویدن تکه‌های غذای خشک از میزان جرم دندان‌های گربه نیز می‌کاهد.

معایب غذای خشک برای گربه

اما در نیم خالی لیوان می‌بینیم که جویدن غذای خشک برای گربه‌های مسن‌تر دشوار است. از سوی دیگر میزان رطوبت موجود در این غذاها کمتر است بنابراین احتمال اینکه گربه بیش از حد آب بنوشد وجود دارد چرا که آب موردنیاز را از غذا دریافت نمی‌کند. البته اگر همیشه آب تازه در اختیار گربه قرار دهید مشکلی برای او پیش نمی‌آید. از این گذشته تغذیه گربه به عنوان یک حیوان گوشت‌خوار با کربوهیدرات شاید اندکی نگران‌کننده باشد اما به گفته دامپزشکان سبک زندگی گربه به اندازه نوع غذایی که میل می‌کند و شاید بیشتر حائز اهمیت است.

مزایای غذای مرطوب برای گربه

اولین مزیت استفاده از غذای مرطوب برای گربه، مخصوصا گربه‌هایی که وضعیت جسمانی خاصی دارند رطوبت بالای این غذاهاست. میزان پروتئین و چربی موجود در این غذاها از میزان کربوهیدرات به مراتب بالاتر است. بنابراین شاید انتخاب غذای مرطوب برای یک گربه‌سان گوشت‌خوار انتخاب مناسب‌تری باشد.

از طرفی غذای مرطوب عطر و طعم بیشتری دارد و اشتهابرانگیزتر است. بنابراین اگر گربه بدغذایی دارید بهتر است برای تعویض غذا غذاهای مرطوب و باکیفیت را درنظر بگیرید و توجه دوست سخت‌پسند خود را به ظرف غذا جلب کنید. البته همانطور که در مقاله‌ای که درباره گربه‌های بد غذا یا سخت‌پسند نوشتیم، ممکن است گربه شما غذای خشک را بیشتر بپسندد. بنابراین نمی‌توان خوش‌طعم بودن غذاهای مرطوب را به عنوان یک اصل پذیرفت، چون تعیین‌کننده اصلی آقا یا خانم گربه هستند.

البته ممکن است به دلیل کهولت سن و مشکلات دهان و دندان خوردن غذای مرطوب از سوی دامپزشک تجویز شده باشد در این صورت بهتر است در کنار این غذاها، تشویقی تکه ای گوشت مز‌ه‌دار شده با آناناس دکتر کلودرز را نیز برای دوست گربه‌سان خود تهیه کنید تا اندکی از جویدن تشویقی لذت ببرد. البته در این مورد حتما با دامپزشک مشورت کنید.

ممکن است گربه شما معده حساسی داشته باشد و از خوردن کنسرو غذای گربه دکتر هیلز برای مراقبت از گوارش گربه سیر نشود یا جویدن غذای خشک را ترجیح دهد پس همیشه انتخاب را به او واگذار کنید.

از آنجایی که غذای مرطوب در حجم کم عرضه می‌شود شما می‌تواند منوی متنوع‌تری را برای گربه دوست داشتنی خود تدارک ببینید و حتی میزان غذای دریافتی گربه‌های کوچک‌تر را کنترل کنید. به عنوان مثال اگر مادر و بچه گربه‌ای را در کنار خود دارید می‌توانید با انتخاب کنسرو مادر و بچه گربه تا 4 ماهگی رویال کنین که تنها 195 گرم وزن دارد غذای مورد نیاز آنها را تامین کنید.

معایب غذای مرطوب گربه

اولین عیب غذای مرطوب زود فاسد شدن آن است. غذای مرطوب نباید بیش از 30 تا نهایت 60 دقیقه در هوای آزاد رها شود. در غیر اینصورت باکتری‌ها در غذا شروع به رشد و نمو می‌کنند و خوردن آن دیگر برای گربه شما مناسب نیست. از این گذشته اگر گربه شما تمیز غذا نمی‌خورد، همواره باید محیط اطراف ظرف غذای او را تمیز کنید.

از طرقی غذای مرطوب گربه به عنوان یک غذای کامل و خوش‌طعم در حجم کم و به قیمت بالاتری فروخته می‌شود. از آنجایی که بخش عمده کنسرو را آب تشکیل می‌دهد شما باید کنسروهای بیشتری برای تغذیه گربه خریداری کنید که به معنای صرف بودجه بیشتر است.

کنسروهای باز شده را باید در یخچال نگهداری کنید و گربه‌ها چندان علاقه‌ای به غذایی شب‌مانده و سرد ندارند. بنابراین باید غذا را در مایکروویو قرار داده و گرم کنید. این به این معنی است که سرو یک وعده غذا برای دوست پشمالوی شما زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد. اگر شاغل هستید به احتمال زیاد این مسئله برای شما دشوار خواهد بود.

غذای خشک یا مرطوب؟

در نهایت بهتر است تصمیم‌گیری در مورد غذای خشک و مرطوب را به آقا یا خانم گربه و دامپزشک او واگذار کنید. ممکن است دامپزشک ترکیبی از غذای خشک و تر را برای گربه شما پیشنهاد دهد.

در نهایت هدف از تهیه غذای مرغوب، تامین رطوبت، مواد معدنی، ویتامین‌ها و چربی موردنیاز بدن گربه است. گربه‌ها اشراف‌زاده‌های چهارپایی هستند که از خوردن یک غذای تکراری استقبال نمی‌کنند و باید هر چند وقت یکبار به فکر تعویض غذای پرنس یا پرنسس کوچک خود باشید. در این مورد با دامپزشک مشورت کنید و به آرامی گربه را با غذای جدید آشنا کنید و فراموش نکنید که او تصمیم نهایی را می‌گیرد.

منابع

petmdpurinabondvetjoserawelovecatsandkittens.com

3.7/5 - (7 امتیاز)

15 دیدگاه

    • غذای خشک حیوانات خانگی، معمولا ماندگاری بیشتری دارد و برای نگهداری راحت تر است. همچنین برای سلامت دندان ها مفید است زیرا میتواند به کاهش پلاک و جرم دندان کمک کند. از سوی دیگر، غذای مرطوب برای حیوانات خانگی حاوی رطوبت بالاتری است که میتواند به هیدراته نگه داشتن حیوان کمک کند و اغلب خوش طعم تر است.

  • من به توصیه دامپزشک به سگم غذای ترکیبی میدم اما بعضی وقتا مشکل گوارشی پیدا میکنه و بالا میاره میتونه از غذای خشک و تر ترکیبی باشه ؟

    • بعید است. تغذیه ترکیبی از غذای خشک و مرطوب میتواند مزایای هر دو نوع را به حیوان خانگی شما ارائه دهد.

  • چه جوری غذای گربمونو تغییر بدم؟ بخاطر مشکل کلیه براش نسخه غذای دارویی دادن ولی دوست نداره نمیخوره

    • هنگام انتقال حیوان خانگی خود به نوع جدیدی از غذا، ضروری است که این کار را به تدریج انجام دهید تا از ناراحتی های گوارشی جلوگیری کنید. با مخلوط کردن مقدار کمی از غذای جدید با غذای فعلی شروع کنید و به تدریج نسبت غذای جدید را در مدت حدود یک هفته افزایش دهید تا حیوان خانگی شما به طور کامل تغییر کند.

  • من همیشه روی بسته بندی غذاهای سگم رو میخونم ولی زیاد سردرنمیارم از چه موادی باید دوری کنم

    • برخی از موادی که باید در غذای حیوانات خانگی اجتناب کنید شامل مواد نگهدارنده مصنوعی، طعم دهنده ها و رنگ ها هستند. مهم است که فهرست مواد تشکیل دهنده را به دقت بخوانید و محصولاتی را انتخاب کنید که دارای منابع پروتئینی گوشت با کیفیت بالا و غذاهای کامل هستند.

  • گربه من غذای خشک میخوره و خیلی کم دور ظرف آب میبینمش کلا نگرانم کم آب میخوره غذای خشک براش خوب نباشه ولی میخوام همین رو ادامه بدم ولی مجبورش کنم آب زیاد بخوره امکانش هست چنتا راهکار بهم بگین؟ممنونم

    • اگر حیوان خانگی شما غذای خشک مصرف میکند، دسترسی به آب شیرین در هر زمان بسیار مهم است. همچنین می‌توانید غذای مرطوب را در رژیم غذایی آن‌ها بگنجانید، خوراکی‌های غنی از آب ارائه دهید یا از آبنمای حیوانات خانگی برای تشویق افزایش مصرف آب استفاده کنید.

    • سلام. بله بین برندهای مختلف غذای حیوانات خانگی با کیفیت بالا به جلوگیری از حساسیت غذایی یا آلرژی حیوان خانگی شما به مواد خاص کمک میکند.

    • جیره مناسب برای حیوان خانگی به عواملی مانند سن، وزن، سطح فعالیت و متابولیسم آنها بستگی دارد. پیروی از دستورالعمل های تغذیه ارائه شده در بسته بندی غذای حیوان خانگی به عنوان نقطه شروع ضروری است. اندازه سهم را بر اساس نیازهای فردی حیوان خانگی خود تنظیم کنید و مراقب وضعیت بدن آنها باشید تا مطمئن شوید که وزن سالمی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *