تماس تلفنی با بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
انتخاب زبان :
Phone call to the Central Veterinary Hospital
Select language
Central Veterinary Hospital of Tehran

بیماری های کلیوی در گربه ها؛ عوامل خطر و ضرورت انجام آزمایش

بروزرسانی 15, اسفند 1402
فهرست مطالب
بروزرسانی 15, اسفند 1402
بیماری های کلیوی در گربه ها

بیماری های کلیوی در گربه ها؛ عوامل خطر و ضرورت انجام آزمایش

بیماری های کلیوی یکی از مشکلات شایع در گربه ها است و می‌تواند عوارضی جدی برای سلامت آن‌ها داشته باشد. از آنجا که شناسایی زودرس این مشکلات، نقشی کلیدی در درمان موثر گربه ها دارد، برای تشخیص و پیشگیری‌ از این بیماری ها، معاینات روتین و انجام آزمایشات منظم ادرار و خون ضروری است.

بیماری های کلیوی شایع در گربه ها

بیماری ‌های کلیوی در گربه‌های خانگی از طریق مجموعه‌ای از علائم و عوارض مشخص می‌شوند. برخی از بیماری‌ های کلیوی شایع در گربه‌ ها عبارتند از:

بیماری کلیوی مزمن  :(CKD) بیماری مزمن کلیوی در گربه یکی از بیماری ‌های کلیوی شایع است که به مرور زمان باعث آسیب به بافت کلیه می‌شود و عملکرد کلیه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علائم CKD شامل ادرار زیاد، تغییرات در آنالیز ادرار و خون، افت اشتها، لاغری، تهوع و استفراغ می‌شوند.

بیماری های کلیوی در گربه ها
بیماری های کلیوی در گربه ها

 التهاب کلیه :(Nephritis) التهاب کلیه می‌تواند ناشی از عفونت باکتری، ویروس یا سایر عوامل باشد. این بیماری می‌تواند به ۲ صورت حاد یا مزمن رخ دهد و ممکن است با علائمی مانند تب، خستگی، بی‌اشتهایی و ادرار خونی همراه باشد.

سنگ کلیه :(Kidney stones) سنگ کلیه در گربه‌ها نادر است، اما می‌تواند باعث درد شکمی، ادرار خونی و مشکلات ادراری شود.

آمیلوئیدوز کلیوی :(Renal amyloidosis) این بیماری ناشی از تجمع غیرطبیعی پروتئین ‌ها در بافت کلیه است و می‌تواند باعث آسیب و عملکرد نامناسب کلیه شود.

آزمایش چکاپ کلیه در گربه ها

آزمایش چکاپ (چکاپ کلیه) یک روش تشخیصی است که به منظور ارزیابی سلامت کلیه ‌ها و تشخیص مشکلات کلیوی در گربه‌ ها استفاده می‌شود. این آزمایش شامل تحلیل نمونه ‌های خون و ادرار است و می‌تواند به شناسایی نشانگرهای عوارض کلیوی مانند افزایش سطح کراتینین و ادرار خونی کمک کند. آزمایش چکاپ معمولاً در برنامه‌های پیشگیری و ارزیابی سلامتی گربه ‌ها، به ویژه در گربه ‌های مسن، توصیه می‌شود اما در گربه‌ های جوان نیز می‌تواند مفید باشد. چون اگرچه بیماری های کلیوی معمولاً در گربه ‌های مسن‌تر رخ می‌دهند، اما در برخی موارد در گربه ‌های جوان هم رخ می‌دهند. در واقع برخی از بیماری ‌های کلیوی به طور غیرقابل پیش بینی در هر سنی از زندگی گربه ‌ها ظاهر می‌شوند.

آزمایش چکاپ می‌تواند در تشخیص زودهنگام بیماری کلیوی در گربه ‌های جوان کمک کند و امکان اقدامات پیشگیرانه و درمانی سریعتر را فراهم سازد. همچنین، اگر گربه‌ شما در معرض عوامل خطر بیماری کلیوی قرار دارد، مانند وراثت یا عوامل محیطی، آزمایش چکاپ می‌تواند در ارزیابی و پایش سلامت کلیه‌ها کمک کند.

بنابراین، بهتر است با محافظت از سلامت کلیه‌های گربه خود، حتی در صورتی که جوان باشد، آزمایش چکاپ را در نظر بگیرید.

عوامل خطر ایجاد بیماری های کلیوی در گربه ها
عوامل خطر ایجاد بیماری های کلیوی در گربه ها

عوامل خطر ایجاد بیماری های کلیوی در گربه ها

چندین عامل خطر می‌توانند برای گربه‌ها باعث بیماری کلیوی شوند. برخی از عوامل خطری که ممکن است نقش داشته باشند، عبارتند از:

بیماری کلیوی بیشتر در گربه‌های مسن رخ می‌دهد. با تقدم سن، احتمال بروز مشکلات کلیوی افزایش می‌یابد.

نژاد: برخی از نژادهای گربه، مانند پرشیا و سیامی، از بیماری کلیوی بیشتر در معرض هستند.

عفونت‌های مزمن: برخی از عفونت ‌های مزمن مانند عفونت‌های دندانی و عفونت‌های مجاری ادراری می‌توانند باعث آسیب به کلیه‌ها شوند.

درمان بیماری های کلیوی در گربه ها
درمان بیماری های کلیوی در گربه ها

عوامل ژنتیکی: برخی از بیماری ‌های کلیوی به صورت وراثتی منتقل می‌شوند. بنابراین، گربه‌ هایی که از بیماری کلیوی در خانواده خود رنج می‌برند، در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

تجمع سموم: تجمع سموم و مواد مضر در بدن می‌تواند باعث آسیب به کلیه‌ها شود. برخی عوامل شامل مصرف طولانی مدت داروهای ممتد، مواد شیمیایی سمی و غذاهایی که ممکن است سموم مخرب داشته باشند می‌توانند دلیل این تجمعات باشند.

نقص تغذیه: تغذیه نامناسب و کمبود مواد مغذی می‌تواند به آسیب کلیه‌ ها و بروز بیماری کلیوی در گربه ‌ها منجر شود.

نقص ترشح ادرار: هر عاملی که ترشح ادرار را مختل کند می‌تواند باعث مشکلات کلیوی شود. به عنوان مثال، سنگ کلیه‌ می‌تواند باعث انسداد مسیرهای ادراری شود و ترشح ادرار را مختل کند.

 

برخی بیماری‌های دیگر مثل دیابت، فشار خون بالا (هایپرتانسیون) و بیماری‌های ایمونیتی هم می‌توانند خطر بیشتری برای بروز بیماری کلیوی در گربه‌ها ایجاد کنند.

برای حفظ سلامت کلیه‌های گربه‌تان، مهم است به مراقبت مناسب، تغذیه سالم، دسترسی به آب تمیز و فراهم کردن شرایط بهداشتی مناسب برای او توجه کنید. همچنین، برنامه‌های پیشگیری منظم شامل مراجعات دوره‌ای به دامپزشک برای بررسی و آزمایشات منظم هم می‌تواند به تشخیص زودهنگام و درمان موثرتر بیماری های کلیوی کمک کند.

بیماری های کلیه ‌های گربه
بیماری های کلیه ‌های گربه

آزمایش بیوشیمیایی خون برای ارزیابی عملکرد کلیه ‌های گربه

در آزمایش بیوشیمیایی خون برای ارزیابی عملکرد کلیه‌ ها در گربه، چندین فاکتور مورد بررسی قرار می‌گیرند. مهم‌ترین فاکتورهای مورد بررسی عبارتند از:

کراتینین :(Creatinine) سطح کراتینین در خون مستقیماً با عملکرد کلیه ‌ها مرتبط است. افزایش سطح کراتینین در خون معمولاً نشان‌دهنده کاهش عملکرد کلیه ‌ها است.

اوره :(Urea) سطح اوره در خون نیز به طور کلی با عملکرد کلیه ‌ها مرتبط است. افزایش سطح اوره نیز ممکن است نشان‌دهنده کاهش عملکرد کلیه ‌ها باشد.

فیلترهای گلومرولی (Glomerular Filtration Rate – GFR) GFR: اندازه‌گیری مستقیم GFR  دشوار است، اما از روش‌های تقریبی مانند استفاده از فرمول‌های محاسباتی برای تخمین GFR استفاده می‌شود. این فرمول‌ها بر اساس سطح کراتینین، سن، جنسیت و وزن فرد محاسبه می‌شوند.

نتایج دیگر: در آزمایش بیوشیمیایی خون، ممکن است سایر نتایجی مانند سدیم، پتاسیم، فسفر نیز مورد بررسی قرار بگیرد. این نتایج می‌توانند به ارزیابی عملکرد کلیه‌ها و تعادل الکترولیتی کمک کنند.

دامپزشک براساس شرایط و نیازهای خاص گربه‌ از آزمایش‌های بیوشیمیایی خون مختلفی استفاده می‌کند. هر آزمایش بیوشیمیایی خون باید به همراه ارزیابی دقیق سابقه پزشکی و سایر علائم بالینی گربه در نظر گرفته شود تا تشخیص صحیح و درمان مناسب ارائه شود.

کلیه آزمایشات مورد نیاز حیوان خانگی با دقت بالا در بخش آزمایشگاه بیمارستان دامپزشکی مرکزی انجام می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های مندرج در سایت تماس بگیرید تا توسط همکاران ما راهنمایی شوید.

 

3.7/5 - (6 امتیاز)
no post select

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *