تماس تلفنی با بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
انتخاب زبان :
Phone call to the Central Veterinary Hospital
Select language
Central Veterinary Hospital of Tehran

با گربه بد غذا چه کنیم؟ دوست ملوس تان را به اشتها بیاورید

بروزرسانی 6, اردیبهشت 1403
فهرست مطالب
بروزرسانی 6, اردیبهشت 1403

با گربه بد غذا چه کنیم؟ دوست ملوس تان را به اشتها بیاورید

گاهی اوقات فرقی نمی‌کند چقدر برای غذا دادن به گربه دوست داشتنی خود زمان صرف کنید، او باز هم با بی‌اعتنایی از کنار ظرف غذایی که با عشق برای او تدارک دیده‌اید عبور می‌کند. لطفا این کار گربه اشراف‌زاده خود را حمل بی‌میلی نگذارید و برچسب گربه بدغذا رو به او نزنید.

گربه‌ها بازماندگان خاندان‌های اشرافی هستند و اشراف بد غذا نیستند بلکه تنها غذاهایی که می‌پسندند را میل می‌کنند. گربه شما هم دقیقا همینطور است پس به جای اینکه مدام در حال تعویض غذای گربه خوش ادای خود باشید بهتر است انتخاب را به او واگذار کنید. با وجود تنوع غذاهای موجود در بازار کمتر گربه‌ای را پیدا می‌کنید که اشتهای خود را از دست بدهد.

کربه‌ها در مقایسه با سگ‌ها عادات غذایی متفاوت‌تری دارند و در انتخاب غذا سخت‌گیرتر هستند. اگر چه ممکن است غذا نخوردن گربه دلیل دیگری نیز داشته باشد که در ادامه مقاله به بررسی آنها می‌پردازیم.

چرا گربه غذا نمی خورد؟

بهتر است از همان ابتدا غذا نخوردن گربه را به حساب بی‌اعتنایی یا بدمزاجی او نگذارید و فاکتورهای دیگر را در نظر بگیرید. ممکن است مشکلی در سلامت گربه ایجاد شده باشد درست مانند زمانی که گربه بیش از اندازه آب می خورد؛ بنابراین دلایل دیگر نیز باید در نظر داشته باشید. اگر گربه دندان‌درد داشته باشد، به مشکلات کلیوی مبتلا شده باشد، سرطان داشته باشید یا دچار پانکراتیت یعنی التهاب لوزالمعده شده باشد نیز میل به غذا خوردن را از دست می‌دهد. چرا که ابتلا به این بیماری‌ها غذا خوردن را برای گربه دشوار می‌کنند.

 البته همیشه پای یک بیماری وسط نیست، در بسیاری از موارد تغییر محیط یا پیدا کردن غذا در جایی دیگر نیز می‌تواند دلیل کم غذایی یا بدغذایی گربه باشد. دامپزشکان بیمارستان مرکزی تهران در این مقاله دلایل احتمالی را شرح داده و دلایل رایج بدغذایی گربه در کنار راه‌های درمان را با شما در میان می‌گذارند.

 اگر گربه علائمی مانند استفراغ، اسهال، سرفه، تنگی نفس و مشکل در دفع را بروز می‌دهد باید با دامپزشک مشورت کنید. اگر گربه بیش از اندازه از نظرها پنهان می‌شود و عادت آب خوردن او تغییر کرده و بیشتر یا کمتر از قبل ادرار می‌کند باید مسئله را با دامپزشک در میان بگذارید.

اگر گربه چاق و کوچک شما به طور ناگهانی اشتهای خود را از دست داده است نیز باید نگران باشید. شاید تصور کنید که گربه شما به اندازه کافی چربی ذخیره دارد و چند روز غذا نخوردن یا از دست دادن اشتها مشکلی پیش نمی‌آورد. درحالی که ممکن است گربه شما بیمار شده باشد.

گربه‌ها بیش از سگ‌ها به غذا احتیاج پیدا می‌کنند و بدن گربه‌سان آنها برای تحمل گرسنگی طراحی نشده است. اگر گربه شما بیش از 24 ساعت غذا نخورده است باید نگران باشید حتی اگر به ظاهر همه‌چیز طبیعی باشد. در ادامه به بررسی عواملی می‌پردازیم که ممکن است دلیل غذا نخوردن گربه را آَشکار کند.

مصرف یک غذا برای مدت طولانی

 اگر گربه شما برای مدت طولانی یک نوع غذا را مصرف کرده و اکنون اشتهای خود را از دست داده است، ممکن است گربه دیگر قادر به هضم کردن آن غذا نباشد. در این مورد با دامپزشک مشورت کنید.  تا زمانی که مشکل از سلامت گربه نباشد باید دست به کار شوید و تغییراتی در رژیم غذایی او ایجاد کنید. شاید زمان تعویض غذای گربه است، چرا که باید در فواصل زمانی مشخص (با مشورت دامپزشک) غذای گربه را تغییر دهید.

در قدم اول بهتر از وعده صبحگاهی را برای 10 تا 15 دقیقه در دسترس کوچولوی خود بگذارید سپس غذا را بردارید و تا زمان وعده صبر کنید. در وعده بعد دوباره برای 10 تا 15 دقیقه غذا را در دسترسی گربه قرار دهید. پس از اتمام زمان باقی‌مانده غذا را بردارید. البته به یاد داشته باشید که این روش تنها در مورد غذاهای خشک کاربرد دارد. اگر از غذای مرطوب و کنسرو شده برای تغذیه گربه استفاده می‌کنید بهتر است باقی‌مانده غذا را دور بیندازید و از مسموم شدن گربه جلوگیری کنید. برای اینکه از اصراف جلوگیری کنید نیز می‌توانید هر بار مقدار بسیار اندکی غذا در ظرف گربه بریزید. هر زمان گربه حجم کم غذا را به طور کامل خورد می‌توانید اندکی به مقدار غذای هر وعده بیفزایید.

اگر گربه شما بدغذاست و به هر غذایی لب نمی‌زند بهتر است تعداد وعده‌های روزانه را به 4 تا 5 بار برسانید تا کالری موردنیاز به بدن گربه برسد.

شاید گربه شما بافت غذا را نمی پسندد

ممکن است گربه طعم یا بافت خاصی را ترجیح می‌دهد و غذایی که برای او تهیه کرده‌اید برای او دلچسب نیست. در این مورد اگر غذای محبوب گربه خود را شناسایی کنید مشکل بی‌اشتهایی او به کلی حل می‌شود. ممکن است گربه شما غذای خشک را به غذای مرطوب و کنسرو شده ترجیح دهد یا شیفته غذاهای نیمه خشک باشد.

برای اینکه بافت موردعلاقه گربه را پیدا کنید، بهتر است کنسرو و غذی خشک گربه را از برندهای خوش‌طعمی مانند هیلز و رویان کنین را تهیه کنید. دلیل محبوبیت این برندها عطر و طعم دلچسب آنهاست که اشتهای هر گربه‌ بدغذایی را باز می‌کند.

اگر دوست کوچک شما کنسرو گربه را بیشتر می‌پسندد، هر بار مقدار بسیار کمی در ظرف غذای او بریزید تا از هدر رفتن غذا و خراب شدن آن جلوگیری کنید. اگر گربه شما غذای خشکی که برای او تهیه کرده‌اید را بیشتر می‌پسندد اما خوب غذا نمی‌خورد می‌‌توانید روی غذای خشک اندکی غذای کنسروی قرار دهید تا اشتهای گربه را ترغیب کنید. در این حالت معمولا گربه تمام غذا را میل می‌کند.

از غذای خودتان به گربه ندهید

اگر گربه لب به هیچ نوع غذایی نمی‌زند، تسلیم نشوید و از غذایی که برای خودتان آماده کرده‌اید برای او نریزید. اگر در برابر چشم‌های معصوم و دلربای گربه‌تان تسلیم شوید، دیگر به این سادگی نمی‌توانید او را به خوردن غذای مخصوص گربه عادت دهید.

غذایی که برای خودتان تهیه می‌کنید در طولانی‌مدت نیازهای بدن گربه را تامین نمی‌کند و ممکن است گربه از کمبود برخی مواد مغذی رنج ببرد.

اگر گربه غذای مرطوب و کنسروی را انتخاب کرده است اما خوب غذا نمی‌خورد کمی و تنها آب مرغ بدون نمک به غذای او اضافه کنید تا عطر و طعم غذا بیشتر شود.

زمان صرف غذا برای گربه

 گربه‌های خانگی که بدغذایی معروف هستند در اکثر موارد هر زمان که دلشان بخواهد غذا می‌خورند. بنابراین شاید مشکل اصلی در زمان سرو غذا باشد. یعنی ممکن است زمانی که شما برای گربه غذا آماده می‌کنید او اصلا میلی به غذا نداشته باشد. در این حالت شما زمان درستی را برای غذا دادن به گربه انتخاب نکرده‌اید.

همیشه برای زمان محدودی غذا را  در دسترسی گربه قرار دهید، تا به‌تدریج گربه زمان سرو غذا را بیاموزد.

 گربه های بد غذا چه غذایی را بیشتر دوست دارند

 به گفته دامپزشکان چنین گربه‌هایی میل بیشتری به خوردن به غذاهای مرطوب یا ترکیبی از غذای خشک و تر دارند. هر چه باشد غذای مرطوب عطر و طعم بیشتری دارد و برای گربه لذیذتر است. اگر گربه شما پا به سن گذاشته است بهتر است غذای مرطوب یا ترکیبی از غذای خشک و مرطوب را برای او در نظر بگیرید. این غذاها حاوی آب بیشتری هستند و از ابتلای گربه به بیماری‌های کلیوی جلوگیری می‌کنند. غذای مرطوب برای کلیه گربه عالی است و آب بیشتری به بدن او می‌رساند.

با دامپزشک مشورت کنید

 ممکن است گربه شما دچار التهاب روده، بیماری‌های کلیوی یا عفونت تنفسی شده باشد. در تمام این موارد گربه اشتهای خود را از دست می‌دهد. بنابراین بهتر است قبل از بررسی سایر روش‌ها با دامپزشک مشورت کنید و از سلامت گربه اطمینان حاصل کنید.

در صورت سلامت کامل گربه، باید غذای محبوب او را شناسایی کنید. از برندهای معتبر برای این کار استفاده کنید که عطر و طعم بهتری دارند. سعی کنید این کار را به تدریج انجام دهید و به یکباره برندها و مدل‌های متفاوت غذا را پیش روی گربه قرار ندهید. درست است که بهتر است هر چند وقت یکبار به فکر تعویض غذای گربه باشید اما این کار باید به تدریج انجام شود و نباید به یکبار گربه را با عطر و طعم‌های جدید آشنا کنید.

منابع

petsradarthekitchnthebeaconvetvcahospitals

3/5 - (4 امتیاز)
no post select

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *