تماس تلفنی با بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
انتخاب زبان :
Phone call to the Central Veterinary Hospital
Select language
Central Veterinary Hospital of Tehran

فواید آب درمانی برای حیوانات مسن و سایر حیوانات خانگی

بروز رسانی 15, اسفند 1402
فهرست مطالب
بروز رسانی 15, اسفند 1402
پخش ویدیو

فواید آب‌درمانی برای حیوانات مسن و سایرحیوانات خانگی

امروزه آب‌درمانی به‌عنوان یکی از روش‌های درمانی حیوانات خانگی طرفداران زیادی دارد. روشی که علاوه بر بهبود شرایط جسمانی حیوان‌‌، مزایای زیادی نیز برای آنها دارد. شما چه اطلاعاتی در این زمینه دارید؟ آیا با مزایای فوق‌العاده آب‌ درمانی آشنا هستید؟ و آیا آب‌ درمانی برای همه حیوانات توصیه می‌شود؟ در این مقاله ضمن پاسخ به تمام سوالات کلیدی شما، به این موضوع نیز می‌پردازیم که اگر حیوان ما از آب می‌ترسد، چگونه می‌توانیم آنها را برای انجام این اقدام پزشکی آماده کنیم.

تردمیل زیر آب-بخش فیزیوتراپی بیمارستان دامپزشکی مرکزی
تردمیل زیر آب-بخش فیزیوتراپی بیمارستان دامپزشکی مرکزی 

بررسی آب‌ درمانی برای حیوانات مسن

خیلی از حیواناتی که به بیمارستان دامپزشکی آورده می‌شوند، پا به سن گذاشته‌اند. با افزایش سن نیز، مشکلات متعددی به سراغ آنها می‌آید. به‌عنوان‌مثال، آرتروز از جمله ‌بیماری‌هایی است که در حیوانات مسن دیده می‌شود. با توجه به شرایط حیوان، دامپزشک برای رفع این مشکل گزینه‌های درمانی متفاوتی پیشنهاد می‌دهد.

باید بدانیم که با فیزیوتراپی مشکل آرتروز در حیوانات به طور کامل از بین نمی‌رود؛ اما به‌خوبی می‌توان درد را مدیریت کرد. یکی از پروسه‌هایی که دامپزشکان در فیزیوتراپی انجام می‌دهند، آب‌درمانی است. با آب‌درمانی راه‌رفتن حیوان اصلاح می‌شود و عملکرد آنها را، در زندگی روزمره بهبود می‌بخشد.

در بعضی از نژادها نیز عارضه‌هایی به‌صورت ژنتیکی وجود دارد. برای درمان خیلی از این عارضه‌ها مثل دررفتگی کشکک و لگن، فیزیوتراپی و مخصوصاً آب‌درمانی بهترین راه است. اگر برای درمان چنین مشکلاتی نیاز به جراحی باشد با آب‌درمانی و فیزیوتراپی می‌توان آن را به تعویق انداخت. در شرایطی نیز مشکل حیوان کامل برطرف می‌شود و نیازی به عمل جراحی ندارند.

بررسی روش‌ های آب‌ درمانی برای حیوانات خانگی

هیدروتراپی یا آب‌درمانی به دو روش اصلی انجام می‌شود:

1. تردمیل زیر آب

معروف‌ترین روش آب‌درمانی تردمیل زیر آب است. در این روش سگ یا گربه شما در یک مخزن خالی از آب روی تردمیل قرار داده می‌شود. سپس هم‌زمان با حرکت حیوان، مخزن به‌آرامی با آب گرم پر می‌شود. نکته مهمی که در روش آب‌درمانی با تردمیل وجود دارد این است که می‌توانیم باتوجه‌به شرایط جسمانی حیوان، تنظیمات متفاوتی اعمال کنیم.

به‌عنوان‌مثال سرعت تردمیل را می‌توانیم تغییر دهیم تا درمان برای هر حیوانی بهینه شود؛ یا اگر حیوان مفاصل دردناکی داشته باشد، با پرشدن مخزن آب تا سطح مفصل، وزن حیوان برای مدتی از روی مفصل برداشته می‌شود.

2. شنا در استخر

شنا یکی دیگر از روش‌های آب‌درمانی است که می‌تواند برای سگ‌ها مفید باشد. این روش درمان می‌تواند برای هدف قراردادن نواحی مختلف بدن از جمله شانه‌، آرنج‌، پاها و همچنین برای بهبود قدرت عضلات و مفاصل بسیار مفید باشد.

آب‌درمانی برای چه حیواناتی مناسب نیست؟

  • اگر حیوان در ستون فقرات خود احساس درد می‌کند، شناکردن این مشکل را تشدید می‌کند. در این شرایط فشار زیادی روی غضروف بین مهره‌ها وارد می‌شود. اگر به این موضوع اهمیت ندهید در اثر شناکردن ممکن است حیوان به‌صورت ناگهانی فلج شود.
  • آب‌درمانی برای حیوانی که مشکل قلبی و عروقی دارد پیشنهاد نمی‌شود؛ چراکه با شناکردن، حیوان فعالیت هوازی بیش از حدی خواهد داشت و برای سلامتی آنها این وضعیت بسیار خطرناک است.
  • اگر مفصل و رباط حیوان شما آسیب‌دیده است، آب‌درمانی می‌تواند باعث پاره شدن کامل رباط‌های آسیب‌دیده شود. نحوه ورود و خروج حیوان از استخر و همچنین دست‌وپازدن حیوان در آب باعث این اتفاق می‌شود. برای جلوگیری از عمل جراحی ترمیم رباط، به این موضوع توجه داشته باشید.

 

بهترین بیمارستان دامپزشکی برای آب‌ درمانی
بهترین بیمارستان دامپزشکی برای آب‌ درمانی

مزایای آب‌ درمانی چیست؟

حیوانات خانگی در شرایط مختلفی ممکن است اضافه‌وزن پیدا کنند. اگر فعالیت حیوان کم باشد یا پرخوری کند، وزن آنها افزایش پیدا می‌کند. در این شرایط ورزش‌کردن برای حیوان سخت می‌شود و تمایلی به انجام فعالیت‌های سنگین ندارند. خوشبختانه با آب‌درمانی در کنار رژیم مناسب، مشکل اضافه‌وزن در حیوان نیز برطرف می‌شود علاوه بر رفع بیماری‌های مختلف و کاهش وزن، آب‌درمانی باعث قوی‌شدن ماهیچه‌های حیوان نیز می‌شود. در ادامه مقاله به دیگر مزایای آب‌درمانی اشاره می‌کنیم:

  • افزایش تعادل و هماهنگی در حرکات حیوان
  • افزایش گردش خون
  • تسکین درد
  •  هضم غذا
  • کمک به بهبودی حیوان پس از عمل جراحی
  • کاهش التهاب
  •  افزایش استقامت

انتخاب بهترین بیمارستان دامپزشکی برای آب‌ درمانی

اگر دامپزشک برای رفع مشکل پت شما آب‌درمانی را پیشنهاد داده، وقت آن است که به دنبال بهترین خدمات آب‌درمانی برای حیوان خود باشید. یکی از مهم‌ترین مواردی که باید بررسی کنید این است که درمانگران برای انجام آب‌‌درمانی، مجوز داشته باشند. همچنین می‌توانید در این زمینه با صاحبان پتی که قبلا تجربه آب‌درمانی داشته‌اند صحبت کنید و از آنها مشاوره بگیرید. برای انجام آب‌درمانی می‌توانید از خدمات بیمارستان دامپزشکی مرکزی نیز استفاده کنید.

وقتی سگ شما از آب می‌ترسد!

آب‌درمانی برای حیوان مزایای زیادی دارد، اما گاهی اوقات آنها از آب می‌ترسند. در این شرایط باید اقداماتی انجام دهید تا قبل از اولین جلسه آب‌درمانی، احساس راحتی بیشتری داشته باشد. بهتر است این موضوع را با هیدروتراپیست خود هم در میان بگذارید تا با شرایط حیوان آگاه باشند.

استخر بچه‌ها گزینه خوبی برای سگ‌هایی است که از آب می‌ترسند. آب کم‌عمق اولین قدم برای خیس شدن پنجه‌های آنها و شروع عادت‌دادن آنها به غوطه‌ورشدن است. آرامش خود را حفظ کنید و برای رفع ترس حیوان از آب صبور باشید. هرچه این روند تدریجی‌تر باشد، سگ راحت‌تر به آب عادت می‌کند.

به سگ خود اجازه دهید خودش وارد آب شود. اگر فکر می‌کنید سگ شما بیش از حد مضطرب است و نمی‌تواند بر ترس خود غلبه کند، از دامپزشک و افراد متخصص بخواهید که به شما در این زمینه کمک کنند. برای رفع ترس و اضطراب حیوان خود وقت بگذارید و شخصیت سگ خود را درک کنید.

آب درمانی برای حیوانات خانگی-بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
آب درمانی برای حیوانات خانگی-بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران

از انجام آب‌درمانی در خانه خودداری کنید!

صاحبان حیوانات خانگی ممکن است وسوسه شوند که آب‌درمانی را خودشان در خانه انجام دهند؛ اما نباید آب‌درمانی خانگی را خودتان امتحان کنید. برای جلوگیری از بدتر شدن هر گونه بیماری یا جراحتی، ضروری است که این کار تحت نظارت متخصص انجام شود. آب‌درمانی سگ باید در یک محیط کاملاً کنترل شده انجام شود. همه چیز از سطح آب و درجه حرارت گرفته تا نوع ورزش لازم است بادقت انتخاب شود تا هیچ مشکلی برای حیوان شما در طول درمان پیش نیاید.

سخن آخر

در این مقاله دررابطه‌با کارکرد و مزایای آب‌درمانی صحبت کردیم. در پایان این نکته مهم را هم یادآوری کنیم که انتظارات واقع‌بینانه‌ای از این روش درمانی داشته باشید. ممکن است چندین جلسه طول بکشد تا تغییرات چشمگیری در وضعیت حیوان مشاهده کنید. قبل از شروع آب‌درمانی می‌توانید با همکاران ما در بیمارستان دامپزشکی مرکزی مشورت کنید تا مطمئن شوید این گزینه برای سگ شما بی‌خطر است.

 

4/5 - (7 امتیاز)
no post select

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *