تماس تلفنی با بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
انتخاب زبان :
Phone call to the Central Veterinary Hospital
Select language
Central Veterinary Hospital of Tehran

عقیم سازی؛ دخالت در طبیعت حیوان یا کمک به سلامتی آنها

بروز رسانی 29, اسفند 1402
فهرست مطالب
بروز رسانی 29, اسفند 1402
پخش ویدیو

عقیم سازی؛ دخالت در طبیعت حیوان یا کمک به سلامتی آنها؟

در عقیم‌سازی اندام جنسی حیوانات برداشته می‌شود. هدف اصلی از انجام این عمل متوقف کردن تولیدمثل است. امروزه عقیم کردن حیوانات بیشتر از هر زمان دیگری بحث‌برانگیز شده است. خیلی از افراد این اقدام را دخالت در طبیعت حیوان می‌دانند. در این مقاله ضمن بررسی این موضوع از فواید و مزایای عقیم کردن حیوانات نیز صحبت می‌کنیم. اگر مسئولیت نگهداری از حیوانی را بر عهده دارید، خواندن این مقاله می‌تواند به سوالات مهم شما دررابطه‌با عمل عقیم‌سازی حیوانات خانگی پاسخ دهد.

بهترین سن عقیم سازی حیوانات-بیمارستان دامپزشکی مرکزی
بهترین سن عقیم سازی حیوانات-بیمارستان دامپزشکی مرکزی

آیا عقیم کردن حیوانات خانگی دخالت در طبیعت آنها است؟

یکی از سوالات همیشگی صاحبان پت مربوط به عقیم کردن حیوانات می‌شود. برای پاسخ به این سوال باید به چند نکته توجه داشته باشیم. نیاز نیست همه حیوانات در یک سنی عقیم شوند و در دنیای امروز این موضوع تقریبا رد شده است.  بحث عقیم کردن حیوانات خانگی با حیواناتی که در طبیعت زندگی می‌کنند کاملا جداست؛ چراکه حیوانات خانگی با وجودی که مستعد ابتلا به بیماری‌های زیادی هستند، سال‌های بیشتری هم زندگی می‌کنند. این تصور اشتباهی است که با انجام عمل عقیم‌سازی حیوان‌، در طبیعت آنها دخالت می‌کنیم.

فراموش نکنیم که ما این حیوانات را از طبیعت جدا کرده‌ایم و در محیط خانه از آنها نگهداری می‌کنیم؛ بنابراین شرایط حیوانات خانگی با شرایط طبیعی تفاوت دارد. بهترین راه برای پیشگیری از بروز عفونت‌ها و سرطان‌هایی که ناشی از فعالیت غدد جنسی است‌، عقیم کردن حیوان است. با این وجود تصمیم‌گیری برای عقیم کردن حیوان را همیشه بر عهده دامپزشک بگذارید.

عقیم کردن حیوانات خانگی
عقیم کردن حیوانات خانگی

بهترین سن برای عقیم‌ سازی حیوانات

متخصصان بیمارستان دامپزشکی مرکزی می‌توانند در این زمینه شما را راهنمایی کنند. با این حال به نظر می‌رسد سن 6 ماهگی تا دو سالگی، بهترین زمان عقیم کردن حیوانات باشد. البته سن تنها فاکتور تعیین کننده نیست و برای انجام این عمل جراحی، باید به نژاد و جنسیت حیوان هم توجه داشته باشیم. سن بلوغ جنسی معمولا بستگی به نژاد حیوان دارد. به طور کلی حیوانات کوچک‌تر زود‌تر به بلوغ جنسی می‌رسند. برای برخی از حیوانات نیز دامپزشک ممکن است از شما بخواهد کمی صبر کنید تا حیوان بزرگ‌تر شود؛ چراکه عقیم‌سازی در برخی موارد ممکن است برای سلامتی حیوان مشکلاتی به همراه داشته باشد.

مزایای عقیم‌سازی حیوانات خانگی

مشخص‌ترین مزیت عقیم کردن حیوانات، جلوگیری از بارداری ناخواسته است. علاوه بر اینکه حیوان خطرات مرتبط با بارداری و زایمان را تجربه نمی‌کند، هزینه‌های اضافی نیز روی دوش صاحبان پت قرار نمی‌گیرد. اما پیشگیری از بارداری ناخواسته تنها مزیت عقیم کردن حیوانات نیست. سایر مزایای عقیم‌سازی را در ادامه مطلب بررسی کنیم:

 · افزایش امید به زندگی

در سال‌های اخیر تحقیقات زیادی در مورد ارتباط عقیم کردن حیوان روی طول عمر آنها انجام شده است. نتیجه تحقیقات نشان می‌دهد عقیم کردن حیوان باعث افزایش طول عمر آنها می‌شود.

 · کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف

برخی از بیماری‌ها از طریق جفت‌گیری منتقل می‌شوند؛ بنابراین برای جلوگیری از بیماری‌هایی چون لکوز گربه یا سایر بیماری‌های نقص ایمنی، عمل عقیم کردن حیوان توصیه می‌شود. علاوه بر این موضوع احتمال ابتلا به سرطان سینه و عفونت‌های رحمی در جنس ماده و همچنین خط ابتلا به سرطان پروستات و بیضه در حیوانات نر از بین می‌رود.

 · کمک به بهبود رفتار حیوان

عقیم کردن رفتار حیوان خانگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. خیلی از حیوانات نر به دلیل ماهیت درونی خود پرخاشگر هستند. در کنار این موضوع می‌توان به این نکته هم دقت کرد که با عقیم کردن حیوان احتمال کمتری دارد که آنها از خانه فرار کنند. حیوانات نر برای یافتن جفت تقریبا هر کاری انجام می‌دهند. با عقیم کردن حیوانات می‌توان این رفتارها را حذف کرد.

نکته قابل‌توجه این است که اگر عمل عقیم‌سازی را به تعویق بیندازید‌، ممکن است حیوان عادت‌های رفتاری بدی پیدا کند که ترک آن حتی پس از برداشتن اندام جنسی نیز دشوار خواهد بود. عقیم کردن حیوان  نیز در سنین پایین‌تر می‌تواند مزایای خاص خود را داشته باشد. چون هزینه عقیم کردن حیوان به وزن آنها بستگی دارد برای انجام این عمل در سنین پایین، هزینه کمتری پرداخت خواهید کرد. حیوان نیز درد کمتری احساس می‌کند و زودتر بهبود می‌یابد.

عوارض عقیم‌ سازی حیوانات خانگی
عوارض عقیم‌ سازی حیوانات خانگی

عوارض عقیم‌سازی حیوانات خانگی

در مقابل مزایای زیاد عقیم کردن حیوانات، باید به فکر عوارض جزئی آن هم باشیم. در رابطه با خطرات ناشی از این عمل می‌توانید با دامپزشک خود صحبت کنید تا نگرانی‌های شما برطرف شود. با این وجود برخی از مشکلاتی که ممکن است حیوان با آن مواجه شود را در ادامه مقاله بررسی می‌کنیم:

 · افزایش وزن

بعد از عقیم کردن حیوان، در متابولیسم بدن تغییراتی ایجاد می‌شود. در این شرایط بدن حیوان شما ممکن است به کالری کمتری احتیاج داشته باشد. اگر متابولیسم یا همان سوخت‌و‌ساز بدن کم باشد افزایش وزن دور از انتظار نیست. برای رفع این مشکل تنها کافی است به تغذیه حیوان دقت داشته باشید. پس از عمل عقیم‌سازی، دامپزشک در رابطه با تغذیه حیوان شما را راهنمایی می‌کند.

مزایای عقیم‌ سازی حیوانات خانگی
مزایای عقیم‌ سازی حیوانات خانگی

 · عقیم‌سازی عمل برگشت‌ناپذیر

توجه داشته باشیم عقیم‌سازی عملی دائمی است؛ بنابراین اگر به فکر تولیدمثل حیوان هستیم این عمل  توصیه نمی‌شود.

 · بی‌اختیاری ادرار

کمتر از 3 درصد از سگ‌های ماده ممکن است با انجام عمل عقیم‌سازی دچار بی‌اختیاری ادرار شوند. در این شرایط کنترل ادرار برای حیوان سخت می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد این مشکل بیشتر برای حیوان‌های ماده پیش آمده است. علاوه بر جنسیت‌، حیواناتی که در سنین کمتر از 6 ماهگی عقیم می‌شوند، بیشتر تحت تاثیر این موضوع قرار می‌گیرند.

کلام آخر

عقیم کردن حیوانات خانگی برای جلوگیری از برخی مشکلات ضروری است. با توجه به موارد مختلفی که در طول مقاله به آن اشاره کردیم، عقیم کردن حیوانات در سن‌های مختلفی انجام می‌شود؛ چراکه سن بلوغ در هر نژادی متفاوت است. موضوع عقیم کردن حیوان خانگی را باید به دامپزشک خود بسپارید. برای انجام عقیم‌ کردن حیوان می‌توانید به بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران مراجعه کنید و توضیحات لازم را از متخصصان مجموعه دریافت کنید.

 

3.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *