تماس تلفنی با بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
انتخاب زبان :
Phone call to the Central Veterinary Hospital
Select language
Central Veterinary Hospital of Tehran

آشنایی با انواع غذاهای حیوانات خانگی

بروز رسانی 29, اسفند 1402
فهرست مطالب
بروز رسانی 29, اسفند 1402
پخش ویدیو

نگرانی در رابطه با برنامه غذایی حیوانات امری کاملا طبیعی است. اگر شما هم در منزل خود از یک حیوان خانگی نگهداری می‌کنید، قطعا سوالاتی در رابطه با رژیم غذایی آنها برایتان مطرح می‌شود. خوشبختانه امروزه در تامین غذاهای حیوانات مشکلی وجود ندارد. برندهای معتبری، غذاهای گوناگونی را برای حیوانات تولید می‌کنند. غذاهایی که هر کدام می‌توانند بر اساس شرایط حیوان ترکیب متفاوتی داشته باشند. در این مقاله در نظر داریم شما را در زمینه تغذیه حیوانات خانگی راهنمایی کنیم. برای یافتن پاسخ سوالات خود در رابطه با رژیم غذایی حیوانات خانگی، با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

مشاوره‌ های دامپزشکی در تغذیه حیوانات خانگی
مشاوره‌ های دامپزشکی در تغذیه حیوانات خانگی

 بررسی عملکرد صنعت تغذیه حیوانات

تغذیه حیوانات بحث گسترده‌ای است و نکات فراوانی پیرامون آن وجود دارد. امروزه در صنعت تغذیه حیوانات خانگی، شاهد پیشرفت‌های زیادی بوده‌ایم. علاوه‌بر غذاهای خانگی ما می‌توانیم برای تغذیه حیوانات از غذاهای تجاری نیز استفاده کنیم. در زمینه تغذیه حیوانات برندهای مختلفی فعالیت می‌‌کنند و هر کدام می‌توانند عملکردهای متفاوتی با یکدیگر داشته باشند. به عنوان مثال برای یک بچه گربه یا توله سگی که شما به خانه آورده‌اید، از همان روز اول غذاهای مختلفی برای آنها وجود دارد.

شیر‌خشک‌های مختلف، غذاهای استارتر و همچنین انواع غذاهای حیوانات بزرگسال، از جمله غذاهای پرکاربردی است که شما می‌توانید در سنین مختلف در اختیار حیوان خانگی خود قرار دهید. لازم به یادآوری است غذاهای تجاری را با توجه به توصیه دامپزشک استفاده کنید.

انواع غذا های حیوانات خانگی
انواع غذا های حیوانات خانگی

غذاهای درمانی‌ چیست؟

اتفاق خوب دیگری که امروزه در زمینه تغذیه حیوانات رخ داده است، بحث غذاهای درمانی است. برای درمان بیماری‌های مختلف، غذاهای درمانی خاصی وجود دارد که می‌توان از آنها برای بهبود حال حیوانات خانگی خود استفاده کنیم. برندهای معتبری برای بیماری‌های مختلفی مانند بیماری قلبی، کلیوی، کبدی و… غذاهای مخصوصی ارائه داده‌اند. غذاهای درمانی را به راحتی می‌توانید تهیه کنید و مشکلی بابت عرضه آنها وجود ندارد. البته مصرف غذاهای درمانی را دامپزشکان برای حیوانات خانگی شما تجویز می‌کنند. بنابراین از مصرف خودسرانه غذاهای درمانی بپرهیزید. ترکیب این نوع غذاها به گونه‌ای است که تنها برای حیوانات خاصی مناسب است.

اهمیت مشاوره‌های دامپزشکی در تغذیه حیوانات خانگی

از آنجایی که امروزه دسترسی به دامپزشکان کار سا‌ده‌ای شده است، در زمینه‌های مختلف ما می‌توانیم از آنها مشاوره دریافت کنیم. اگر مسئولیت نگهداری از یک حیوان را قبول کرده‌اید، یکی از اولین نکاتی که لازم است به آن دقت داشته باشید، تغذیه مناسب حیوانات است. اگر در این زمینه اطلاعاتی ندارید به راحتی می‌توانید از یک دامپزشک مشاوره دریافت کنید. دامپزشکان در موارد گوناگونی می‌توانند به شما در امر نگهداری از پت‌ها کمک کنند.

آشنایی با غذاهای درمانی‌ حیوانات خانگی سگ و گربه
آشنایی با غذاهای درمانی‌ حیوانات خانگی سگ و گربه

حیوانات خانگی به چه مواد غذایی احتیاج دارند؟

تغذیه حیوانات خانگی امر بسیار مهمی است و باید همواره به آن توجه داشته باشیم. حیوانات خانگی به مواد معدنی، پروتئین‌ها و ویتامین‌ها نیاز دارند. داشتن رژیم غذایی مناسب نیز برای پت اهمیت زیادی دارد؛ چراکه وقتی از یک رژیم غذایی خاص برای حیوان خانگی خود استفاده می‌کنید، سیستم گوارشی حیوان به آن عادت پیدا می‌کند. در این شرایط، تغییر ناگهانی رژیم غذایی می‌تواند برای حیوان مشکلات گوارشی ایجاد کند. بنابراین به غنی بودن رژیم غذایی حیوان خود توجه کافی داشته باشید.

 مصرف غذاهای خشک

یکی دیگر از غذاهایی که می‌توانیم برای تغذیه حیوانات از آن استفاده کنیم، غذاهای خشک هستند. در غذاهای خشک اغلب مواد‌غذایی که حیوان به آن نیاز دارد دیده می‌شود. بنابراین با استفاده از غذاهای خشک، احتیاج سگ یا گربه ما به مصرف غذاهای خانگی نیز کمتر می‌شود. البته این موضوع به این معنا نیست که حیوان خانگی ما، دیگر نیازی به استفاده از غذاهای خانگی ندارد. به‌طور‌کلی، در تغذیه حیوانات خود لازم است همواره تعادل داشته باشیم. در کنار غذاهای خشک،  مصرف غذاهای خانگی نیز برای سلامتی حیوانات ضروری است. بنابراین توصیه می‌کنیم هر دو این غذاها را با هم در اختیار حیوانات خود قرار دهید.

آشنایی با مصرف غذاهای خشک حیوانات خانگی
آشنایی با مصرف غذاهای خشک حیوانات خانگی

نحوه انتخاب غذای خشک برای حیوانات

غذاهای خشک منبع غنی برای تغذیه حیوانات محسوب می‌شوند. برای خرید غذاهای خشک لازم است به عوامل مختلفی توجه داشته باشید. متناسب با وزن حیوان خانگی و وضعیت سلامتی آنها، انتخاب غذاهای خشک نیز متفاوت می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید غذای خشک، برندهای متفاوتی را بررسی کنید. مواد تشکیل دهنده غذاهای خشک با یکدیگر متفاوت هستند و لازم است شما متناسب با شرایط حیوان خانگی خود، غذای خشک مناسبی انتخاب کنید. علاوه‌بر این موارد بودجه شما نیز عامل مهم دیگری است که می‌تواند در تهیه غذاهای خشک حیوانات نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.

مکمل‌های غذایی چیست؟

حیوانات نیز مانند انسان‌‌ها به مکمل‌های غذایی احتیاج دارند. برای آنکه حیوان خانگی ما در سلامت کامل باشد، به رژیم غذایی کاملی نیاز دارند. مکمل‌ها می‌توانند کمبودهای بدن را تامین کنند. به عنوان مثال اگر حیوان خانگی ما باردار یا شیرده باشد، در بدنشان کمبودهای دارند که تنها با استفاده از مکمل‌های غذایی جبران می‌شود. در حالتی دیگر اگر پت دچار مشکلات روده باشد، در این صورت در جذب ویتامین B دچار مشکل می‌شود. در این شرایط مصرف ویتامین و مکمل‌ها برای سلامتی آنها ضروری لست.

نحوه انتخاب غذای خشک برای حیوانات
نحوه انتخاب غذای خشک برای حیوانات

تشویقی‌های گربه و سگ

تشویقی‌ نمی‌تواند جای غذای اصلی را برای پت بگیرد. همان‌طور که از نام ‌آنها کاملا مشخص است، تشویقی‌ها برای مواردی چون تربیت حیوانات خانگی یا آرام و مقید کردن آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ترکیب تشویقی‌ها مواد مختلفی وجود دارد. به همین خاطر هر تشویقی تنها برای حیوان خاصی مناسب است. میزان کالری تشویقی باید به گونه‌ای باشد که با میزان فعالیت حیوان خانگی شما همخوانی داشته باشد. مواد تشکیل دهنده یک تشویقی، برای حیوانات مسن و بالغ متفاوت است. نوعی از تشویقی را انتخاب کنید که با سن و شرایط بدنی حیوان خانگی شما مطابقت داشته باشد. علاوه‌بر این موارد ممکن است حیوانات به برخی از مواد تشکیل دهنده تشویقی حساسیت نشان دهند. در نتیجه از دادان چنین تشویقی هایی به حیوان خانگی خود خودداری کنید.

سخن پایانی

امروزه با توجه به تنوع غذایی که برای حیوانات وجود دارد، مشکلی بابت تامین نیازهای آنها نداریم. در این مقاله دانستیم که صنعت تغذیه حیوانات تنوع بالایی در ارائه محصولات غذایی دارد. با توجه به گوناگونی محصولات، لازم است در رابطه با انتخاب مواد غذایی از دامپزشک خود مشاوره دریافت کنید. هر غذایی برای حیوان خانگی شما مناسب نیست و ممکن است برای آنها حساسیت یا مشکلات گوارشی ایجاد کند. بنابراین توصیه می‌کنیم در این زمینه از دامپزشک با تجربه کمک بگیرید.

3.7/5 - (6 امتیاز)

17 دیدگاه

  • سلام سگ من باید تغذیه‌ اش محدود بشه و وزنش کاهش پیدا کنه اما هر چقدر غذاشو کم می کنم کاهش وزنی نمی بینم. می‌ تونم به نوشته های رو بسته های غذایی اعتماد کنم؟ دقیقا همون مواد مغذی که روش نوشته داخل غذا موجوده؟

    1
    1
    • سلام. معمولا اگر برند دارای تاییدیه‌های لازم باشد قاعدتا می‌توان به نوشته‌های برچسب اعتماد کرد.

  • سلام وقت بخیر برای نژادها و سن‌ های مختلف باید از غذاهای مختلفی استفاده کرد؟ ما دو تا سگ داریم پامرانین یکساله و پودل ۲ ساله باید غذاهاشون متفاوت باشه؟ ممنون

    • سلام وقت بخیر. شرکت‌های غذای حیوانات خانگی معمولا فرمول‌هایی را ارائه می‌دهند که به طور خاص برای مراحل مختلف زندگی (مانند توله سگ، بزرگسال، پیر) و نژادهای مختلفی طراحی شده‌اند، بنابراین با مشورت با دامپزشک مطمئن شوید که غذایی که استفاده می‌کنید برای سن و نژاد حیوانات خانگی شما مناسب است.

  • گربه های من هر چیزی نمی خورن نگرانم سو تغذیه بگیرن اگه ممکنه یه مارک غذای مقوی معرفی کنید که خوشمزه هم باشه

  • سلام ما تازه یه سگ آوردیم نمیدونم چقدر باید بهش غذا بدم؟ فکر میکنم زیاد غذا میدم چون داره چاق میشه

    • سلام. مقدار توصیه شده برای تغذیه بسته به سن، وزن، سطح فعالیت و سایر عوامل متفاوت است. دستورالعمل‌های تغذیه روی بسته بندی مواد غذایی را بررسی کنید یا با دامپزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید که چه حجمی از غذا نیاز است.

  • مکمل هم نیازه در کنار غذا؟ ما غذای خشک و مرطوب می دیم ولی همچنان سگمون لاغر و ضعیفه

    • گاهی نیاز است با تشخیص دامپزشک مکمل اضافه شود. اما ابتدا مطمئن شوید لاغری و ضعیفی در اثر بیماری نیست و سپس با مشورت و هماهنگی با دامپزشک در تغذیه تغییر ایجاد کنید. به طور کلی مصرف مکمل به نیازهای خاص حیوان خانگی شما بستگی دارد. اگر متخصص مکمل‌های اضافی را توصیه کرد، طبق توصیه عمل کنید.

    • سلام. باید به انقضای درج شده روی بسته بندی توجه کنید. غذای مرطوب پس از باز شدن باید در یخچال نگهداری و در مدت کوتاهی استفاده شود، در حالی که غذای خشک را می‌توان در ظرف در بسته تا مدت طولانی‌تری نگهداری کرد.

  • از کجا بفهمیم یه غذایی از مواد مرغوب تشکیل شده یا نه؟ راه تشخیص خاصی وجود داره آیا؟

    • به دنبال برندهایی باشید که از مواد باکیفیت استفاده می‌کنند. می‌توانید در اینترنت در مورد فرآیند تولید شرکت، منابع، مواد تشکیل‌دهنده و استانداردهای کنترل کیفیت تحقیق کنید.

  • با سلام. غذاهای خشک معمولا مواد نگهدارنده و افزودنی دارند غذایی پیدا میشود این مواد را نداشته باشد؟ متشکرم

    • سلام. بسیاری از غذاهای حیوانات خانگی برای تازه نگه داشتن یا افزایش طعم حاوی مواد نگهدارنده و افزودنی هستند. برچسب مواد تشکیل‌دهنده برندهای مختلف را مطالعه کنید و به دنبال غذاهایی با نگهدارنده‌ها و مواد افزودنی محدود باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *