تماس تلفنی با بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
انتخاب زبان :
Phone call to the Central Veterinary Hospital
Select language
Central Veterinary Hospital of Tehran

اهمیت تاریخچه حیوان در تشخیص درست بیماری‌

بروز رسانی 15, فروردین 1403
فهرست مطالب
بروز رسانی 15, فروردین 1403
پخش ویدیو

دامپزشکان از تجربه، دانش علمی و منابع معتبر برای تشخیص بیماری استفاده می‌کنند. در کنار این موضوع همکاری و تعامل مستمر صاحبان پت با دامپزشک برای تشخیص زودتر بیماری ضروری است. کدام رفتار حیوان می‌تواند نشان از بروز یک بیماری باشد؟ در هنگام مراجعه به کلینیک به چه نکاتی باید توجه داشته باشیم؟ چطور می‌توانیم برای درمان بیماری حیوان خانگی، بهترین همکاری را با دامپزشک داشته باشیم؟ برای یافتن پاسخ این سوالات تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

بخش داخلی بیمارستان شبانه روزی دامپزشکی مرکزی
بخش داخلی بیمارستان شبانه روزی دامپزشکی مرکزی  

چگونه علایم بیماری را در حیوانات شناسایی کنیم؟

برای آنکه بتوانیم علایم یک بیماری را در حیوانات تشخیص دهیم، لازم است به حالت عمومی و رفتار آنها دقت کنیم. توجه ما به حیوان خانگی باعث می‌‌شود اگر مشکلی برای آنها پیش آمده باشد، زودتر بتوانیم  مراحل درمان بیماری را آغاز کنیم. در صورت داشتن حیوان خانگی همیشه به موارد زیر توجه داشته باشید:

1. مشاهده تغییرات رفتاری در حیوان

بروز یک بیماری می‌تواند باعث تغییرات رفتاری در حیوانات شود. در صورت مشاهده رفتارهای زیر  این موضوع را به دامپزشک اطلاع دهید:

  • ضعف عمومی یا بی‌حرکتی
  • بی‌اشتهایی
  • خواب زیاد
  • عصبانیت یا آرامش غیرمعمول
  • تغییر در الگوی خواب و بیداری
  • تغییرات رفتاری نسبت به انسان‌ها و حیوانات دیگر

2. مشاهده تغییرات در نحوه حرکت حیوان

بعضی از بیماری‌ها می‌توانند باعث تغییر حرکت حیوان شود. مانند لنگیدن، لرزش، خستگی زیاد، بی‌میلی نسبت به انجام فعالیت‌های همیشگی یا از بین رفتن تعادل.

تغییر کردن ظاهر حیوان

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند نشانه‌ای از بروز بیماری در حیوانات باشد، تغییر ظاهر آنها است. این تغییرات می‌تواند شامل:

  • التهاب
  • ترشحات غیرمعمول
  • لخته‌های خونی
  • خارش یا خشکی پوست
  • تغییر در رنگ پوست یا مو

3. دقت به تنفس و ضربان قلب حیوان

تغییرات در تنفس و ضربان قلب حیوان هم ممکن است نشانه‌هایی از بیماری‌های مختلف باشد. تنفس سریع یا آرام، تغییر در ضربان قلب و ریتم آن، هر کدام می‌تواند برای حیوان خطراتی به دنبال داشته باشد.

بخش داخلی بیمارستان شبانه روزی دامپزشکی مرکزی
بخش داخلی بیمارستان شبانه روزی دامپزشکی مرکزی

اهمیت همکاری با دامپزشکان در تشخیص بیماری حیوان

یکی از اقدامات مهمی که صاحبان پت هنگام مراجعه به کلینیک باید همیشه به آن توجه داشت باشند، همکاری با دامپزشک برای تشخیص بیماری در حیوان است. برای تشخیص بیماری تاریخچه حیوان نقش اساسی دارد و این اطلاعات را صاحبان پت می‌توانند در اختیار دامپزشک قرار دهند.

به عنوان مثال اگر سگی به خاطر داشتن حالت تهوع نزد دامپزشک آورده می‌شود، لازم است شما در مورد اینکه حیوان در چند روز گذشته چه تغییراتی در برنامه غذایی خود داشته با پزشک صحبت کنید. هنگام مراجعه به دامپزشک موارد زیر را در نظر بگیرید:

بیان علایم بیماری در حیوان

به عنوان صاحب حیوان خانگی، شما می‌توانید شاهد تغییرات در رفتار حیوان باشید. این تغییرات می‌تواند شامل تغییر در اشتهای حیوان، نحوه فعالیت آنها یا تغییر در مدفوع و ادرار حیوان باشد. اگر هرگونه نشانه‌ غیرعادی را مشاهده کردید، این موارد را به  دامپزشک خود گزارش دهید.

توصیف دقیق علائم

وقتی با دامپزشک صحبت می‌کنید، توصیف دقیقی از علایم داشته باشید. شرح دادن نوع علایم، زمان پدید آمدن آنها، شدت علایم و هر تغییر دیگر در وضعیت حیوان می‌تواند به دامپزشک کمک کند تا تشخیص دقیق‌تری برای بیماری داشته باشد.

برای پرسش و یا دیدن سوالات متداول به این صفحه مراجعه کنید بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
سوالات متداول

 همراه داشتن اطلاعات پزشکی

در صورتی که حیوان خانگی شما در گذشته برای بیماری‌های خاصی درمان شده است، اطلاعات پزشکی مربوط به آن را به دامپزشک ارائه دهید. این  اطلاعات می‌تواند شامل نام بیماری‌های قبلی، درمان هایی که برای انها آعمال شده و نتایج آزمایشات قبلی باشد.

پیگیری دستورات دامپزشک

اگر دامپزشک توصیه‌های خاصی برای مراقبت از حیوان خانگی شما یا آزمایشات خاصی برای تشخیص بیماری داده است، به دقت آنها را انجام دهید. اطمینان حاصل کنید که تمام داروهای تجویز شده را به درستی در اختیار حیوان قرار می‌دهید.

روش‌ها و ابزارهای مختلف برای تشخیص بیماری حیوانات

دامپزشکان برای تشخیص بیماری حیوانات از روش‌ها و ابزارهای مختلف استفاده می‌کنند. رایج‌ترین روش‌های تشخیص بیماری در حیوانات خانگی به شرح زیر است:

1. بررسی فیزیکی

دامپزشک با بررسی فیزیکی حیوان، علائم و نشانه‌های ظاهری بیماری را بررسی می‌کند. این  بررسی شامل بخش‌هایی مختلف حیوان می‌شود.

بخش داخلی بیمارستان شبانه روزی دامپزشکی مرکزی
بخش داخلی بیمارستان شبانه روزی دامپزشکی مرکزی

2. تاریخچه بالینی

دامپزشک از شما به عنوان صاحب حیوان خانگی، سوالاتی در مورد تاریخچه بیماری و علایم ظاهری حیوان می‌پرسد. این اطلاعات به دامپزشک کمک می‌کند تا تشخیص دقیق‌تری برای بیماری داشته باشد.

3. آزمایشات تشخیصی و تصویربرداری

دامپزشک ممکن است آزمایشات تشخیصی مختلفی روی حیوان خانگی شما انجام دهد؛ مانند آزمایشات خون،  آزمایش ادرار و مدفوع، سونوگرافی و ..

4. مشاوره تخصصی

دامپزشک در برخی موارد ممکن است برای تشخص بیماری نیاز به مشاوره با دیگر همکاران خود داشته باشد. تیم‌های تخصصی با همکاری و تبادل اطلاعات، برای تشخیص دقیق و ارائه برنامه درمانی مناسب همکاری می‌کنند.

برای تماس تلفنی با بیمارستان روی شماره کلیک کنید. بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
تماس تلفنی

لیست تشخیص بیماری در حیوان

یکی از سودمندترین ابزارها برای تشخیص بیماری، معاینه کامل حیوان از سر تا دم است. این معاینه هنگامی که همراه با اطلاعات شما از شرح حال حیوان و تاریخچه پزشکی آنها باشد باعث می‌شود تعداد قابل توجهی از بیماری‌ها تشخیص داده شود. گاهی اوقات انجام  آزمایش‌های آزمایشگاهی، غیرممکن یا غیرعملی است. در این صورت شرح حال و معاینه فیزیکی حیوان تنها راه تشخیص دقیق بیماری محسوب می‌شود.

بعد از انجام معاینات کامل، دامپزشکان فهرستی از محتمل‌ترین بیماری‌های را با توجه به علایم بیماری تهیه می‌کنند. به این لیست، لیست  تشخیص آزمایشی گفته می‌شود. سپس آزمایش‌های تشخیصی بر اساس این لیست انجام می‌شود. به عنوان مثال، اگر گربه شما به عنوان یک تشخیص آزمایشی، می‌تواند دیابت داشته باشد اما قند خون و قند ادرار آنها طبیعی است، این بیماری در انتهای لیست قرار می گیرد.

بخش داخلی بیمارستان شبانه روزی دامپزشکی مرکزی
بخش داخلی بیمارستان شبانه روزی دامپزشکی مرکزی

سخن پایانی

درصورتی‌که مشکوک به وجود بیماری در حیوان خود هستید، بهترین راهکار این است که با دامپزشک مشورت کنید. آنها می‌توانند بر اساس تاریخچه بالینی، ارزیابی جسمانی، آزمایش‌های تشخیصی و سایر روش‌های مناسب، بیماری حیوان را تشخیص دهند. در این مقاله نشان دادیم که چه اندازه دقت و توجه صاحبان پت می‌تواند در روند درمان حیوانات خانگی موثر باشد. تیم دامپزشکی بیمارستان مرکزی تهران با داشتن تجربه بالا و بهره‌گیری از دانش روز، با همکاری شما بهترین اقدامات را برای تشخیص بیماری حیوانات انجام می‌دهند.

 

3.9/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *