تماس تلفنی با بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
انتخاب زبان :
Phone call to the Central Veterinary Hospital
Select language
Central Veterinary Hospital of Tehran

مراقبت‌های بعد از بیهوشی در حیوانات خانگی

بروز رسانی 29, اسفند 1402
فهرست مطالب
بروز رسانی 29, اسفند 1402
پخش ویدیو

مراقبت‌های بعد از بیهوشی در حیوانات خانگی

در طول زندگی چندین ساله حیوانات، ممکن است به دلایل مختلفی آنها را برای مدتی در خواب مصنوعی ببریم. خواب مصنوعی یا همان بیهوش کردن حیوانات ممکن است عوارضی داشته باشد. مراقبت‌های بعد از به‌هوش آمدن حیوان اهمیت بالایی دارد. بعد از به‌هوش آمدن حیوان شما چه اقدامات مناسبی انجام می‌دهید؟ بعد از بیهوشی، تا چه مدت مراقب رفتارهای حیوان خانگی خود هستید؟ ما در این مقاله تصمیم داریم نکات مهمی در رابطه با مراقبت‌های بعد از بیهوشی حیوانات برایتان قرار دهیم.

مراقبت‌های بعد از بیهوشی در حیوانات خانگی
مراقبت‌های بعد از بیهوشی در حیوانات خانگی

اقدامات لازم بعد از جراحی و به‌هوش آمدن حیوانات چیست؟

بعد از جراحی یا به‌هوش آمدن حیوان، رعایت موارد ساده‌ می‌تواند به بهبود حال آنها کمک زیادی کند. بعد از جراحی حیوانات به موارد زیر همواره توجه داشته باشید:

1.بهترین زمان برای خروج از کلینیک یا بیمارستان

تا زمانی که حیوان خانگی شما سر و گردن خود را بالا نگرفته است، از کلینیک خارج نشوید. برای مدتی صبر کنید تا حیوان بعد از بیهوشی به طور کامل هوشیار شده باشد. بعد از آنکه متوجه شدید پت شما می‌تواند سر و گردن خود را کنترل کند، می‌توانید با خیالی آسوده کلینیک را ترک کنید.

زمانی‌که به خانه می‌رسید، توصیه می‌کنیم تا دو ساعت به حیوان نوشیدنی یا خوراکی داده نشود. بعد از دو ساعت می توانید به حیوان کمی آب بدهید. در این حالت لازم است دقت داشته باشید که ممکن است پت شما با نوشیدن آب، آن را بالا بیاورد. اگر چنین مشکلی پیش نیامد، در ادامه شما می‌توانید به حیوان خانگی غذا نیز بدهید.

بیمارستان دامپزشکی شبانه روزی مرکزی تهران
بیمارستان دامپزشکی شبانه روزی مرکزی تهران

2.توجه به تغذیه حیوان بعد از بیهوشی

حیوانی که بنا به دلایل مختلفی برای مدتی بیهوش شده است، باید به تغذیه آنها اهمیت داد. پیشنهاد می‌کنیم تا یک روز پس از بیهوشی غذاهای حیوان به صورت کنسروی یا سوپ مانند باشد. از مصرف غذاهایی که باعث می‌شود معده حیوان پر و سنگین شود بپرهیزید؛ چراکه به خاطر استرسی که حیوان در کلینیک داشته یا تاثیر مواد بیهوشی ممکن است حالت تهوع داشته باشند. در صورتی که شما غذاهای سنگینی را در اختیار پت خود قرار دهید، با توجه به این شرایط احتمال داده می‌شود حیوان غذا را پس داده و استفراغ کند.

تغذیه حیوانات خانگی بعد از بیهوشی
تغذیه حیوانات خانگی بعد از بیهوشی

3.جلوگیری از لیس زدن محل جراحی شده

اگر حیوان شما تحت عمل جراحی قرار گرفته است، نباید اجازه دهید حیوان محل جراحی شده را لیس بزند. برای کنترل رفتار حیوان، لازم است از گردنبند‌های الیزابت استفاده کنید. لیس زدن محل زخم، قطعا می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند. ممکن است حیوان شما از این شرایط ناراضی باشد و آن را نتواند تحمل کند. با این حال برای حفظ سلامتی حیوان باید با استفاده از اقدامات مناسب از لیس زدن جای زخم توسط پت جلوگیری کنیم.

4.دفع ادرار  تا 24 ساعت بعد از بیهوشی

نکته مهم دیگری که بعد از بیهوش شدن پت‌ها باید به آن دقت داشته باشیم، دفع ادرار آنها است. تا 24 ساعت بعد از بیهوشی لازم است حیوان حداقل یک بار دفع ادرار داشته باشد. این موضوع نشان می‌دهد که بعد از بیهوشی، سگ یا گربه شما فشار خون نرمالی داشته است و توانسته ادرار تولید کند و آن را در ادامه دفع کند. اگر بعد از طی این مدت زمان، حیوان ادراری نداشت، لازم است این شرایط را به دامپزشک خود اطلاع دهید.

برای پرسش و یا دیدن سوالات متداول به این صفحه مراجعه کنید بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
سوالات متداول

5.یبوست بعد از انجام عمل جراحی

در بعضی‌ از جراحی‌ها ممکن است حیوان دچار یبوست شود. این حالت کاملا عادی بوده و نگرانی ایجاد نمی‌کند. حیوان ممکن است در این شرایط حتی تا 2 الی 3 روز مدفوعی نداشته باشد.  با استفاده از اقدامات مناسب شما می‌توانید این حالت را نیز برطرف کنید. مصرف روغن زیتون در این مورد می‌تواند برای رفع یبوست به حیوان خانگی شما کمک کند. چنان‌چه با اقدامات خانگی مشکل یبوست برطرف نشده باشد، این موضوع را به دامپزشک خود گزارش دهید. در این شرایط اگر نیازی به مصرف دارو‌ی خاصی باشد، دامپزشک آن را تجویز می‌کند. دامپزشک در این شرایط می‌تواند مصرف داروهایی مانند لاکتولوز را برای رفع یبوست پیشنهاد دهد.

متخصص بیهوشی در بخش جراحی بیمارستان دامپزشکی
متخصص بیهوشی در بخش جراحی بیمارستان دامپزشکی

6.نحوه مراقبت حیوان بعد از جراحی‌های ارتوپدی

در رابطه با کیس‌هایی که جراحی ارتوپدی شده‌اند، یا بخشی از بدنشان گچ گرفته شده است، مراقبت‌های دیگری لازم است. به عنوان مثال شما باید روزی دو بار انگشتان حیوان را که از محل گچ  رفته شده بیرون است را بررسی کنید. دمای انگشتان دست گچ گرفته شده را چک کنید، تا ببینید با دست دیگر دمای یکسانی دارد یا خیر. در بررسی دیگر،انگشتان باید در کنار هم قرار گرفته باشند، یا به عبارت دیگر به هم چسبیده باشند. اگر مشاهده کردید میان انگشتان فاصله افتاده است، به این معناست که مشکلی به وجود آمده و باید این مورد را به اطلاع دامپزشک خود برسانید.

فاصله گرفتن انگشتان گچ گرفته شده، نشان می‌دهد که سرخرگ‌ها فشار خون زیادی را تحمل می‌کنند و سیاهرگ‌ها به خاطر فشار بالا نمی‌توانند خون را برگردانند. این اتفاق در ادامه می‌تواند باعث تورم دست یا انگشتان شود. فراموش نکنیم تا زمانی که دست حیوان به گچ هست، چک کردن انگشتان دست را روزی دوبار انجام دهیم. از آنجایی که حیوان نمی‌تواند مشکلات و ناراحتی خود را به شما منتقل کند، تحت فشار بودن بدن حیوان در گچ می‌تواند به آنها آسیب زیادی وارد کند. در نتیجه برای جلوگیری از مشکلات بیشتر این چکاپ روزانه را از یاد نبرید.

برای تماس تلفنی با بیمارستان روی شماره کلیک کنید. بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
تماس تلفنی

سخن‌پایانی

در این مقاله در ارتباط با بیهوشی حیوانات و عوارض بعد از آن با شما صحبت کردیم. نکاتی مهمی نیز در رابطه با جراحی‌حیوانات برایتان قرار دادیم. از آنجا که حیوانات زبانی برای سخن گفتن با ما ندارند، بعد از بروز بیماری لازم است بیشتر از همیشه به رفتارهای آنها دقت داشته باشیم. با رعایت نکات ساده قطعا می‌توانیم مراقت‌های بیشتری از دوستان کوچک خود داشته باشیم.

4.1/5 - (13 امتیاز)

24 دیدگاه

  • بیهوشی برای پت های لاغر خطری نداره؟ سگ من لاغره. باید چند دندانش جراحی بشه بنظر خودم نمی تونه بیهوشیو تحمل کنه.دامپزشک می گه می‌ تونه اما من شک دارم

    2
    2
    • بیهوشی به طور کلی برای حیوانات خانگی خطر بسیار کمی دارد. البته به شرطی که بیهوشی توسط یک متخصص ماهر انجام شود و حیوان پس از عمل به درستی تحت نظارت باشد. دامپزشکان معمولا آزمایش‌های لازم را پیش از بیهوشی انجام می‌دهند تا وضعیت حیوان را بررسی کنند. در نهایت باید هزینه و فایده را در نظر بگیرید. خطر اندک بیهوشی یا خطر درمان نشدن بیماری و رنج کشیدن حیوان؟

      10
      1
    • برخی از روش‌های درمانی ممکن است با آرام‌بخشی یا بی‌حسی موضعی انجام شوند. دامپزشک شما می‌تواند بر اساس نیازهای خاص حیوان خانگی و الزامات عمل، بهترین روش را برای حیوان خانگی‌تان توصیه کند. اما اگر حیوان نیاز به بیهوشی باشد باید حتما جراحی تحت بیهوشی انجام شود.

  • سلام وقت بخیر. سگ من دو روز دیگه باید جراحی کشکک انجام بده با بیهوشی. دامپزشک گفته باید از شب قبل ناشتا باشه ولی سگم تحمل گرسنگی نداره می‌تونم بهش یه غذای سبکی بدم یا نه؟

    • سلام وقت بخیر. پیش از بیهوشی، دامپزشک دستورالعمل‌های خاصی را برای آماده‌سازی حیوان خانگی به شما می‌دهد، که ممکن است شامل ناشتا بودن برای مدت معینی قبل از عمل و عدم مصرف آب برای مدت معین باشد. معمولا دامپزشک خودش این موارد را به شما اطلاع می‌دهد اما اگر چنین اتفاقی نیفتاد حتما یادآوری کنید و طبق دستور دامپزشک عمل کنید.

  • ما جراحی سگ را به تعویق انداختیم تا تقویتش کنیم ولی حالش بد شد و مجبور شدیم اورژانسی عملش کنیم. حالا تازه بهوش امده با اینکه انتظارش را نداشتیم الان یعنی خطر بیهوشی را رد کرده؟

  • سلام می شه لطفا بگید که تا کی اثرات بیهوشی باقی میمونه. سگ من از پریروز که بهوش اومده تا الان هنوز بی حاله

    1
    1
    • سلام. مدت زمان بیهوشی به داروی خاص مورد استفاده و همچنین اندازه و سلامت کلی حیوان خانگی بستگی دارد. دامپزشک مدت زمانی را که سگ شما تحت بیهوشی خواهد بود و همچنین زمان بیداری را به شما اطلاع خواهد داد. اما به طور کلی بی‌حالی پس از بیهوشی تا مدتی طبیعی است اما اگر این حالت مدت زمان زیادی ادامه پیدا کرد حتما با دامپزشک مطرح کنید.

  • وقتی به هوش میاد ممکنه حالت بی حسی داشته باشه؟ سگم از وقتی به هوش اومده تو پاهاش ضعف داره

    • ممکن است مدتی طول بکشد تا حیوان پس از بهوش آمدن به حالت طبیعی برگردد. لطفا علائم را با دامپزشک مطرح کنید و طبق توصیه او عمل کنید.

      • سلام.
        من امروز گربمو عقیم کردم ماده هست اثرات بیهوشی یک مقداری از بدنش رفته ولی خیلی خیلی کم تحمل گردنبند الیزابتش را ندارد و اینکه به صورتی که انگار کامل به هوش نیومده می دود و یا راه می‌ره و سرش به در و دیوار می خوره البته گردنبند الیزابتش ضربه رو می گیره. نمی‌دونم چیکار کنم همش از جایش بیرون میاد و روی سرامیک می‌خوابه میترسم سردش بشه اگه میشه راهنماییم کنید احساس میکنم خیلی داره به خودش آسیب میزنه بعد اینکه الان ساعت 8و30 هست و گربه از ساعت 11 دیشب غذا نخورده دامپزشکش می گه تا وقتی کامل سر حال نشده و به صورت عادی راه نرفته غذا نخوره

      • سلام
        بهش کم حجم وعده های زیاد غذا بدین
        جاش رو هم محدود کنید چون تعادل نداره
        حتما باید الیزابت رو ببنده وگرنه محل جراحیش رو لیس می زنه و عفونت می کنه
        اگر ادرار کرده جای نگرانی نیست اگر نه باید حتما سرم بزنه

        10
  • گربه ما تحمل گردنبند مخصوص بعد جراحی را نداره راهی هست برای جلوگیری از لیس زدن؟بجز استفاده از گردنبند

  • بعد بیهوشی داروی خاصی نیازه؟ دامپزشک به سگم مسکن داده و وقتی میخوره بی حال تر می شه می تونم مسکن رو قطع کنم؟

    • بعد از عمل، دامپزشک دستورالعمل‌های خاصی را برای مراقبت از حیوان به شما می‌دهد که ممکن است شامل راحت نگه داشتن حیوان خانگی، تجویز داروهای ضد درد در صورت نیاز و محدود کردن فعالیت او برای مدت معینی باشد. لطفا بدون هماهنگی با دامپزشک مصرف مسکن‌ها را قطع نکنید.

  • گربه ما الان ۳ ساعته بیهوشه فکر میکنم خیلی طول کشیده. مدت معمول بیهوشی چقدره؟

    • این مورد به عوامل مختلفی بستگی دارد. مدت زمان دقیقی را نمی‌توان مشخص کرد اما برای اطلاع دقیق‌تر، لطفا این مورد را از دامپزشکی که بیهوشی را انجام داده بپرسید.

    • سلام. گاهی ممکن است برای بیهوشی جایگزینی مثل آرامبخشی یا بی حسی وجود داشته باشد. با این حال برای جراحی‌های حساس نیاز است حیوان مطلقا تکان نخورد. دامپزشک با توجه به نوع بیماری و همچنین اقدام پزشکی و درمانی که لازم است انجام شود بهترین روش را توصیه می‌کند.

  • سلام گربه مو تازه عقیم کردم و اصلا گردن بند الیزابت رو تحمل نمیکنه هم خودشه میزنه بخاطر عصر دارو چقدر تول می‌کشه که گربم به خودش بیاد این که نکنه

  • سلام وقت بخیر سگ من عمل دندون داشت دیروز الان هیچی نمیخوره لرزش بدن داره خیلی هم باحاله سرم تقویتی و این جور چیزا هم داره و بهش میدیم بخوره تروخدا بگید چی کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *