تهران، خیابان مقدس اردبیلی، خیابان محمودیه، کوچه تیر، پلاک ۳۶    تلفن:  ۲۶۲۳۲۴۳۸-۰۲۱
عقیم سازی گربه؛ یک ...
عقیم سازی گربه؛ یک ...

عقیم سازی گربه؛ یک راهنمای جامع

بروزرسانی ۲۴, خرداد ۱۴۰۴
فهرست مطالب
بروزرسانی ۲۴, خرداد ۱۴۰۴
عقیم سازی گربه
عقیم‌ سازی گربه چیست؟ آیا عقیم کردن گربه نر و ماده تفاوتی دارد؟ سن مناسب و... را در این مقاله از بیمارستان دامپزشکی مرکزی بخوانید.

عقیم ‌سازی گربه یکی از توصیه‌های دامپزشکی ویژه برای افزایش سلامت و جلوگیری از تولیدمثل بالای این حیوانات است. گربه ‌های نر و ماده خانگی و خیابانی با بیهوشی و تحت یک عمل جراحی تخصصی می‌توانند عقیم شوند و توانایی تولید مثل را از دست دهند. اما عقیم کردن گربه‌ های خانگی، برای سرپرستان آن‌ها همواره یک دغدغه بوده است چرا که از مزایا و معایب آن اطلاعی ندارند. در این صفحه با آشنایی از فرایند عقیم کردن گربه نر و ماده، درباره راهکار‌های مراقبتی بعد از عمل برای کوتاه کردن دوران نقاهت، اطلاعات جامعی ارائه خواهد داد.

برای تماس تلفنی با بیمارستان روی شماره کلیک کنید. بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
تماس تلفنی

عقیم ‌سازی گربه چیست؟

گربه‌های نر و ماده با یک عمل جراحی، می‌توانند بیضه یا تخمدان خود را از دست بدهند که این فرایند به عنوان عقیم‌سازی گربه شناخته می‌شود. انجام این فرایند توسط دکتر دامپزشک و در یک اتاق عمل استریلیزه با تجهیزات پزشکی کامل انجام می‌گیرد و گربه موردنظر در طول اجرای عمل، با داروی بیهوشی، به طور کامل بیهوش می‌شود و هیچگونه احساسی از درد و استرس را تجربه نمی‌کند.اطلاعات تکمیلی را در مقاله عقیم سازی حیوانات خانگی بخوانید.

عقیم سازی گربه چیست
عقیم سازی گربه ها

هزینه عقیم سازی گربه

یکی از سوالات پرتکرار کسانی که به تازگی سرپرستی یک گربه را به عهده گرفته‌اند این است که هزینه عقیم‌ سازی گربه چقدر می‌شود و آیا هزینه این کار برای گربه نر و ماده متفاوت است یا خیر. در پاسخ باید بگوییم که بله هزینه عقیم‌ کردن گربه نر و ماده با هم فرق می‌کند و گربه ماده هزینه بیشتری دارد.

در حال حاضر، حدود هزینه عقیم‌سازی گربه (اعم از نر یا ماده) در سال ۱۴۰۴ بسته به جنسیت، شرایط فیزیولوژیکی حیوان، نوع خدمات مورد نیاز و مواردی مثل بیهوشی، متغیر است و به‌صورت کلی می‌توان گفت که این خدمات با در نظر گرفتن همه عوامل دخیل، دارای یک هزینه تقریبی مشخص هستند که هنگام مراجعه اعلام می‌گردد.

برای تماس تلفنی با بیمارستان روی شماره کلیک کنید. بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
تماس تلفنی

نام سرویس‌های مختلف مربوط به عقیم‌ کردن گربه را در جدول زیر جمع‌آوری کرده‌ایم. برای اطلاع از تعرفه دقیق و رزرو نوبت با بیمارستان دامپزشکی مرکزی تماس بگیرید.

نام سرویسهزینه
عقیم کردن گربه نرتماس با بیمارستان دامپزشکی
عقیم کردن گربه مادهتماس با بیمارستان دامپزشکی
عقیم کردن گربه نر موارد خاصتماس با بیمارستان دامپزشکی
عقیم کردن گربه ماده موارد خاصتماس با بیمارستان دامپزشکی
بیهوشی گربه نرتماس با بیمارستان دامپزشکی
بیهوشی گربه مادهتماس با بیمارستان دامپزشکی

 

سن مناسب عقیم کردن گربه ها

عقیم کردن گربه‌ ها بعد از شش ماهگی توصیه می‌شود. چون این حیوانات در این زمان، از قدرت باروری و تولید مثل برخوردار می‌شوند که برای جلوگیری از این امر، عقیم کردن پیشنهاد می‌شود. البته این عمل می‌تواند هر زمانی در طول زندگی گربه‌ها اتفاق بیافتد و مختص یک سن خاصی نیست. همچنین این امر می‌تواند در فصل باروری نیز رخ دهد و مشکلی را در زمینه سلامتی برای آن‌ها ایجاد نمی‌کند.

بهترین سن عقیم سازی گربه
عقیم کردن بچه گربه

تفاوت عقیم کردن گربه نر با گربه ماده

در طول فرآیند این عمل، گربه‌های نر، بیضه و همچنین گربه‌های ماده، تخمدان خود را از دست می‌دهند که این امر به واسطه ساختار بدنی و جنسی متفاوت آن‌ها رخ می‌دهد. با این حال ناحیه‌ای از بدن آن‌ها که در طی این عمل شکاف می‌خورد متفاوت است.

در گربه‌های نر با برش کوچک روی بیضه‌ها، عمل تخلیه کردن آن صورت می‌گیرد که عموماً بعد از تخلیه بخیه نمی‌خورد و خودبه‌خود ترمیم می‌شود. اما گربه‌های ماده با برش روی شکم، برداشت تخمدان آن‌ها صورت می‌گیرد و بعد از این فرایند، بخیه زدن انجام می‌شود که بسته به نوع شرایط بدنی گربه و صلاحدید دامپزشک، بخیه‌ها در نوع جذبی یا غیر جذبی خواهند بود.

آیا عقیم کردن گربه ‌ها اخلاقی است؟

با توجه به ساختار بدنی گربه‌ها و شرایط زندگی آن‌ها، تحقیقات کاملی درباره عقیم‌سازی گربه‌ها انجام شده است که در این راستا علاوه بر سلامت بدنی آن‌ها، ریسک‌های رفتاری و روحی آن‌ها نیز مورد بررسی قرار گرفته شده است.

لذا با بررسی نتیجه این تحقیقات می‌توان دریافت که عمل عقیم کردن گربه‌ها برای زندگی در محیط شهری و حتی خانگی، یک امر تأیید شده است و کاملاً اخلاقی شناخته می‌شود. با انجام این پروسه، ضمن بهبود رفتار و حرکات گربه‌های نر و ماده، سلامتی آن‌ها نیز حفظ شده و ریسک ابتلا به بیماری‌های مختلف نیز در آن‌ها به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

مزایا و معایب عقیم سازی گربه ها
گربه را عقیم کنیم یا نه؟

مزایای عقیم کردن گربه ‌های ماده

گربه‌های ماده نسبت به گربه‌های نر، از این عمل بیشترین فایده را می‌برند. چون سیستم تناسلی آن‌ها با بهره‌گیری از نیروی جنسی و جفت‌گیری، می‌تواند یک درگاهی برای ابتلای به بیماری‌های مختلف برای آن‌ها شناخته شود. از مزیت‌های آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از فحلی گربه (رفتار ذاتی برای تولید مثل و حفظ قلمرو) آن‌ها در طول هر ماه جلوگیری می‌شود.
  • رفتار گربه ماده بعد از عقیم شدن بهتر می‌شود؛ به خصوص در فصل گرما که موعد تغییر رفتار آن‌ها برای آماده‌سازی جهت بارداری است.
  • از بارداری آن‌ها (خواسته یا ناخواسته) جلوگیری می‌گردد.
  • از ابتلا به سرطان رحم و تخمدان جلوگیری می‌کند.
  • یک روش پیشگیری مهم برای بیماری‌های عفونی رحم نظیر پیومتر است.
  • از پریود‌ها و تغییرات هورمونی آن‌ها در این زمان جلوگیری به عمل می‌آید.
سوال
سلام.من یک گربه دارم.صبح که بیدار شدم و بغلش کردم احساس کردم از دهانش بوی خیلی بدی می آید بعد دیدم دهانش آب ریزش دارد.الان دو روز است که علاوه بر موارد مذکور حوصله بازی هم ندارد و حال عمومی زیاد مساعدی هم ندارد و مدام می خوابد.لطفا راهنمایی بفرمایید.
پاسخ پزشک
0:00 / 0:00
4.5/5 - (511 امتیاز)
سوال
گربه یه من با یه گربه خیابانی دعوا کرد و چون گربه ای من کوچیک بود کتک خورد الان هم یکی از پاهاش لنگ میزنم و همش میخابه و غذا نمی خوره
پاسخ پزشک
0:00 / 0:00
4.5/5 - (511 امتیاز)
سوال
سلام گربه اسکاتیش فولد دارم یکسال و نیم ،۳ کیلو وزن دارم رشد قدش خیلی خوب بوده ولی الان یه مدته از خواب که بیدار میشه برای چند دقیقه میلنگه ،لنگیدنشم فقط تو پای راسته ،نگرانم میترسم همون بیماری مفصلی که میگن شروع بشه بگید آیا درمان داره؟یا برای پیشگیری میشه کاری کرد؟ فقط بگم که از دوران بچگیش کمرشو قوز میکرد،ممنون میشم راهنمایی کنید
پاسخ پزشک
0:00 / 0:00
4.5/5 - (511 امتیاز)
سوال
سلام روز بخیر گربه من ی ۳ روز هست همش بالا میاره نزدیکه ۳ ما هست دکتر بردمش سرم وصل کرد ولی حالش بهر نشد هنوز خیلی آروم تر شده غذا اصلا نمیخوره نمیدونم مشکل از چیه
پاسخ پزشک
0:00 / 0:00
4.5/5 - (511 امتیاز)
سوال
سلام یه بچه گربه پیدا کردم یماهو خورده ایشه سرحالی بازی میکنه ولی چشمش یذره باد کرده و قرمزه و ترشح بینی ام داره نفس کشیدن بعضی موقع ها صدا میده نمیتونم زیاد براش خرج کنم خرج دامپزشکی بدم چیکار کنم
پاسخ پزشک
0:00 / 0:00
4.5/5 - (511 امتیاز)
سوال
سلام من یه بچه گربه دارم داخل ران پاش یک زخمی سوراخ سرباز افتاده برای درمانش چیکار کنم و آیا این بیماری هم به انسان منتقل میشه
پاسخ پزشک
0:00 / 0:00
4.5/5 - (511 امتیاز)

مزایای عقیم کردن گربه‌ های نر

گربه‌های نر بعد از انجام این عمل، مدت زمان کوتاه یا طولانی مانند گربه‌های عقیم نشده رفتار می‌کنند. این امر به سبب وجود کیسه بیضه در آن‌ها اتفاق می‌افتد چون در طول عمل جراحی برای عقیم‌سازی گربه‌های نر، فقط کیسه‌های بیضه خالی می‌شوند. با این حال تفاوت‌های فاحش مثبتی در بعد رفتاری و سلامتی برای آن‌ها به وجود می‌آید که به مهمترین آن اشاره می‌کنیم:

  • رفتار گربه نر بعد از عقیم شدن بهبود می‌یابد و از بروز حالت‌های پرخاشگرانه برای حفظ قلمرو آن کاسته می‌شود.
  • فرار از خانه و یا موقعیت ثابت در محیط زندگی را کمتر می‌کند که این کار باعث کاهش میزان تصادفات آن‌ها در خارج از خانه می‌شود.
  • از ابتلای آن‌ها به سرطان بیضه جلوگیری می‌کند.
  • احتمال ابتلا به ویروس نقص ایمنی گربه سانان (FIV) را به میزان زیادی کاهش می‌دهد.
  • از بوی ادرار آن‌ها به میزان زیادی می‌کاهد.
  • از هزینه نگهداری آن‌ها (درمان و دارو) به میزان چشمگیری می‌کاهد.
بهترین دکتر عقیم سازی گربه در تهران
جراحی عقیم سازی گربه در بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران

عوارض عقیم‌ سازی گربه‌ ها

هر عمل جراحی به نسبت میزان ریسکی که دارد، از عوارضی نیز برخوردار است که عمل عقیم کردن گربه‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما با مقایسه مزایای آن نسبت به عوارض عقیم‌سازی گربه نر و ماده، می‌توان گفت که امکان چشم‌پوشی از عوارض آن وجود دارد.

  • بعد از این عمل، افزایش وزن در گربه سانان به وجود می‌آید که برای کنترل آن می‌توان از رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی توصیه شده استفاده کرد.
  • بعد از عمل، ممکن است عدم کنترل ادرار در گربه‌ها دیده شود که این امر احتمال بسیار کمتری دارد و صرفاً برای گربه‌هایی که در زیر شش ماهگی عمل می‌گردند دیده می‌شود.
سوال
سلام یک گربه داریم چند روزه میاد حیامتون بعد امروز که اومد اصلا حالش خوب بود نه غذا میره نه اب چشماش هم همش میبنده و بیحاله باید چیکار کنم
پاسخ پزشک
سلام وقت بخیر علائمی که گفتید نشون میده حال عمومی گربه خوب نیست و احتمال عفونت، تب، درد یا مشکل داخلی وجود داره. گربه‌هایی که چند روز در محیط بیرون هستن بیشتر در معرض بیماری‌های ویروسی، درگیری‌های عفونی یا آسیب قرار می‌گیرن. اگر بیش از ۲۴ ساعت غذا نخورده باشه یا بی‌حال‌تر شده باشه، بهتره هرچه زودتر برای معاینه حضوری اقدام بشه چون گربه‌ها نسبت به بی‌غذایی حساس هستن. فعلاً اگر امکانش هست در جای آرام و گرم نگهش دارید و آب تمیز در دسترسش باشه، ولی بهتره در اولین فرصت به دامپزشک مراجعه کنید.
سوال
من دوتا گربه آوردم از بیرون واقعیتش مامانشون گذاشته بود و رفته بود یکی از اینها نر و یکی ماده هست میشه که بگیشون رو عقیم کنیم اون یکی بمونه برای بعد ؟
پاسخ پزشک
سلام وقت بخیر بله میشه هر کدوم رو جداگانه و در زمان متفاوت عقیم کرد، اجباری نیست که هر دو همزمان انجام بشه. فقط باید به سنشون توجه داشته باشید. معمولاً از حدود ۵ تا ۶ ماهگی میشه برای عقیم‌سازی اقدام کرد. فقط حواستون باشه اگر نر و ماده کنار هم زندگی می‌کنن، قبل از عقیم‌سازی کامل امکان جفت‌گیری و بارداری ناخواسته وجود داره، بنابراین زمان‌بندی رو جدی بگیرید.
سوال
گربم ماده هست از مقعدش خون میاد از دیروز مغرب تا ساعت ۲ شب و دو بار لخته‌خونی و بافت از بدنش افتاده بعد از ساعت ۲ شب خون قطع شده ولی صبح دوباره به همین حالت برگشته اما خونریزی خیلی کم شده بی‌حال نیست و غذا و آب میخوره، شش ماهش هم هست.. چه مشکلی داره؟
پاسخ پزشک
سلام وقت بخیر حتما مراجعه حضوری به دامپزشک لازمه. دلیل هم می‌تونه التهاب شدید روده، عفونت انگلی یا باکتریایی، کولیت، آسیب به روده یا حتی بیرون‌زدگی بخشی از مخاط روده باشه. اگر واقعاً منبع خون از مقعد باشه و نه از دستگاه تناسلی، باید حتماً بررسی مدفوع و معاینه حضوری انجام بشه. هرچند فعلاً بی‌حال نیست و غذا می‌خوره، اما تکرار خونریزی حتی اگر کم شده باشه نیاز به پیگیری فوری داره چون در صورت ادامه ممکنه باعث کم‌خونی یا بدتر شدن التهاب بشه. توصیه میشه در اولین فرصت برای معاینه و در صورت نیاز آزمایش مدفوع یا سونوگرافی مراجعه کنید و تا اون زمان از دادن غذای جدید یا خانگی خودداری کنید.
سوال
سلام خسته نباشید من چندتاگربه خیابونی دارم که بهشون غذامیدم یکشیون چندروزه یه زخم کوچیک‌ریرگوشش ایجاد شده که امروز خیلی عمیق تر شده بود و به سمت صورتش اومده بود وغذاهم نمیتونه بخوره و اینکه خیلیم گوشه‌گیرشده علت زخم چی می‌تونه باشه
پاسخ پزشک
سلام وقت بخیر احتمال داره آبسه ناشی از درگیری و گازگرفتگی با گربه‌های دیگه باشه. زخم‌های گازگرفتگی در گربه‌ها اول کوچیک به نظر میان ولی به‌دلیل عفونت زیرپوستی به‌سرعت بزرگ و عمیق میشن و می‌تونن دردناک باشن، برای همین غذا خوردن هم براش سخت میشه. در بعضی موارد هم انگل‌های پوستی یا عفونت قارچی می‌تونن شروع‌کننده باشن، ولی عمیق شدن سریع بیشتر مربوط به عفونت باکتریایی هست. بهتره هرچه زودتر برای معاینه و دریافت آنتی‌بیوتیک و در صورت نیاز تخلیه آبسه اقدام بشه، چون بدون درمان معمولاً بدتر میشه. تا زمان مراجعه می‌تونید فقط با بتادین رقیق (رنگ چای کم‌رنگ) به‌آرامی ضدعفونی کنید و از دستکاری عمیق زخم خودداری کنید.
سوال
سلام خسته نباشید من گربه ۸ ماهه نر دارم الان دیروز کلا غذا نخورده و بالا آورده بیشتر از ۳ بار امروز هم چند تیکه لخته خون مانند بالا آورد که بالا آوردنش هم زرد رنگ شده فقط آب میخوره یکم غذا لب نمی نه اصلادامپزشکی رایگان هست ببرمش ؟
پاسخ پزشک
سلام وقت بخیر استفراغ مکرر همراه با بالا آوردن مواد زرد رنگ و مخصوصاً دیدن تکه‌های شبیه لخته خون طبیعی نیست و نشون میده احتمال التهاب شدید معده، جسم خارجی در دستگاه گوارش، مسمومیت یا عفونت وجود داره. اینکه فقط آب می‌خوره و غذا نمی‌خوره هم مهمه چون گربه‌ها نسبت به بی‌غذایی حساس هستن و سریع دچار ضعف میشن. در این شرایط بهتره معاینه حضوری به تأخیر نیفته و حتماً به دامپزشکی مراجعه کنید، چون ممکنه نیاز به دارو، سرم یا بررسی بیشتر مثل تصویربرداری داشته باشه. اگر دسترسی به مرکز دولتی یا درمانگاه با هزینه کمتر دارید، مراجعه هرچه زودتر توصیه میشه.
سوال
باسلام یکماه پیش یک گربه توخیابون دیدم دمش زخمی شده بردم دکتر معاینه کرد وتشخیص دادک باید جراحی بشه جراحیش انجام داد ولی همچنان بیحال ومریض احواله ویک مشکل دیگه هم داره دسشویی نمیتونه بکنه دارو هم بهش دادولی متاسفانه خوب نشد اشتهاش خیلی کم شده ومدام خوابه ونفخ زیاد داره شکمش خیلی ورم کرده میشه راهنمایی کنید لطفآ
پاسخ پزشک
سلام وقت بخیر این موارد بعد از جراحی طبیعی نیست و نشون میده احتمالاً یک مشکل جدی مثل تخلیه نشدن ادرار یا یبوست شدید، عفونت داخلی، تجمع مایع در شکم یا عارضه بعد از عمل وجود داره. ورم زیاد شکم همراه با نفخ می‌تونه خطرناک باشه و اگر دفع ادرار یا مدفوع به‌درستی انجام نشه، به سرعت باعث مسمومیت بدن میشه. این وضعیت نیاز به معاینه فوری، احتمالاً آزمایش خون و تصویربرداری داره و با ادامه دارو بدون بررسی مجدد ممکنه زمان از دست بره. توصیه میشه در اولین فرصت به یک مرکز مجهز ترجیحا بیمارستان دامپزشکی مراجعه کنید تا روند درمان شروع بشه.
سوال
سلام وقتتون بخیر ،، دوست همسرم گربش تازه زایمان کرده یعنی ۱۶ بهمن تا الان ۲۰ روزشونه ،، و من بچهاش رو دیدم خوشم اومد یکیشون رو ب سرپرستی قبول کردم چه غذایی باید بهش بدم و چند وعده باید باشه و چه ساعت هایی باید بخوره؟ ،، خونده بودم ک بچه گربه ها باید شیر مادرشون رو بخورن و اگر مادرشون نیست باید شیر خشک بخورن،،تا چه مدت باید شیر خشک بهش بدم ،، از کی میتونم غذای خشک بهش بدم بخوره؟ تو این سن میتونم بهش غذای خونگی بدم بخوره،، دستور پخت غذای خونگی رو میگید؟
پاسخ پزشک
سلام وقت بخیر بچه‌گربه ۲۰ روزه هنوز وابسته به شیر مادره و بهتره حداقل تا ۶ هفتگی کنار مادرش بمونه، چون هم از نظر تغذیه و هم تقویت سیستم ایمنی به شیر مادر نیاز داره. اگر قراره از مادر جدا بشه، باید از شیرخشک مخصوص بچه‌گربه استفاده کنید، نه شیر گاو و معمولاً هر ۳ تا ۴ ساعت یکبار در طول شبانه‌روز تغذیه انجام بشه. از حدود ۴ هفتگی میشه کم‌کم غذای مخصوص بچه‌گربه رو به صورت خیس‌خورده و نرم در کنار شیرخشک بدید و کم کم تا ۶ تا ۸ هفتگی مقدار شیر کمتر و غذای جامد بیشتر بشه. در این سن غذای خونگی توصیه نمیشه چون تعادل مواد مغذی دقیق نیست و ممکنه باعث مشکلات رشدی بشه، بهترین گزینه غذای تجاری مخصوص کیتن هست که نیازهای رشد رو کامل تأمین می‌کنه.
سوال
سلام دکتر ، گربه من با گربه های خیابانی دعواش شده و زخمی شده، تکه هایی از پوست و موش کنده شده و ناخن های پاش با زخم شکسته شده ، پاش میلنگه و درد میکنه باید چکار کنم؟
پاسخ پزشک
سلام وقت بخیر درگیری‌ خیابانی گربه می‌تونه علاوه بر زخم، باعث ایجاد عفونت‌های عمق بشه، چون باکتری‌های موجود در دهان و ناخن گربه به‌راحتی وارد بافت می‌شن. کنده شدن پوست و مو و موارد دیگه‌ای که گفتید نشون میده آسیب فقط سطحی نیست و احتمال التهاب، عفونت یا حتی آسیب به بافت‌های عمقی و مفصل وجود داره. اگر زخم باز هست، فعلاً می‌تونید ناحیه رو با سرم شست‌وشو یا آب تمیز بشورید و با بتادین رقیق ضدعفونی کنید. از بستن محکم زخم یا استفاده از پماد انسانی بدون تجویز دامپزشک خودداری بشه. اجازه هم ندید محل زخم رو لیس بزنه چون این کار عفونت رو تشدید می‌کنه. اگر بی‌حال شده، تب داره، اشتهاش کم شده یا تورم در حال بیشتر شدنه، حتما به دامپزشک مراجعه کنیدو به تعویق نندازید.
سوال
«سلام دکتر، گارفیلد گربه خیابونی من هست که چند روزه درگیر عفونت تنفسی و زخم دهان شده. علائم اولیه شامل ترشح بینی و چشم، زخم زبان، بوی بد دهان و کاهش اشتها بود. برای درمان: سه روز کامل آنتی‌بیوتیک تزریقی گرفت: آمپی‌سیلین نیم سی‌سی و سفازولین نیم سی‌سی، همراه با سرم‌تراپی هر ۱۲ ساعت. بعدش دو روز کوآموکسی‌کلاو ۳۷۵ هر ۱۲ ساعت یک‌چهارم قرص خوراکی دریافت کرده. تا دیروز وضعیتش خیلی بهتر شده بود: اشتها و آب خوردنش خوب بود هوشیار و واکنش‌دار بود تنفس طبیعی ترشحات کاهش پیدا کرده بود دیروز دست و پا و ناحیه مقعدش را برای تمیز کردن شستیم، کمی استرس گرفت، ولی بعد از آن تا عصر خوب بود. از دیشب به طور ناگهانی حالش افت کرده: بینی تقریباً بسته دهان نیمه‌باز با ترشحات چرکی و کمی خون‌آبه نوک زبان کمی بیرون غذا و آب تقریباً نمی‌خورد کز کرده و بی‌حال تعداد تنفس فعلاً مثل قبل است و لثه‌ها صورتی‌اند، ولی ظاهر و حالت تنفس نگران‌کننده است. می‌خواستم بدونم آیا احتمال تشدید عفونت راه هوایی یا ریه هست؟ نیاز به تغییر آنتی‌بیوتیک، داروی ضدالتهاب، نبولایزر یا درمان حمایتی فوری داره؟»
پاسخ پزشک
سلام وقت بخیر با توجه به سابقه کیس و علائم فعلی احتمالا مسیر درمان بطور کامل طی نشده و نیاز هست که بررسی دقیق‌تری از دستگاه تنفسی انجام بشه و با توجه به شرایط فعلی آنتی بیوتیک مناسب دریافت کنه.
سوال
سلام وقت بخیر یه بچه گربه جدید وارد حیاط ما شده حدودا ۲.۵ کیلو . مشکل عفونت دندان داشت با بستری شدن درمان شد .۱۲ روزه اولین واکسنش زده شده.۳روز پیش داخل حیاط با مواد شوینده مثل تاید کار انجام میدادم اونم توی محوطه بود بعدش شروع کرد عطسه زدن غذاش خوب بود تا امروز. ۳روزه که عطسه میزنه.و امروز میلی به غذا نداشت و آبریزش شروع شده و ترشح زرد رنگ دیدم. دامپزشک گفت کوآموکسی کلاو ۶۲۵ هر ۸ساعت یک پنجم تا ۳روز .سرشون شلوغ بود میخوام ببینم یک پنجم دوزش مناسبه?
پاسخ پزشک
سلام وقت بخیر با توجه به سابقه مشکل دستگاه تنفسی در رابطه با این کیس حتما مراقبت های لازم از جمله دوری از موارد ایجاد کننده آلرژی‌تنفسی بدست باید رعایت بشه، درمورد دوز داروی تجویزی بایستی با دامپزشک مربوطه مشورت کنن ولی میتونن با همین دوز قرص کوآموکسی کلاو ۳۷۵ رو بدین
سوال
سلام وقت بخیر گربه خیابانی دیشب اومده تو حیاط فکر کنم یک تا یک ونیم ماه باشه وسر حاله ولی عطسه میکنه ویک چشمش نیمه باز هست(پلک) آیا در خانه درمان میشه اگر میشه چه دارویی و چه کارهایی باید کرد؟ممنون میشم
پاسخ پزشک
سلام وقت بخیر میتوانید شربت کواموکسی کلاو ۳۱۲ به ازای هر ۱ کیلو ۳۰ واحد سرنگ انسولین به او بدهید. و قطره چشمی سیپلکس هر ۸ ساعت ۱ قطره داخل چشم بریزید. در صورت عدم بهبود برای ویزیت و تشخیص دقیق بیماری به دامپزشکی مراجعه بفرمایید.
سوال
سلام گربه ی من یک روزه که هیچی نمیخوره و مدام بالا میاره.سعی کردم یکم مرغ کبابی بهش بدم چون هیچی نمیخوره ولی بازم بالا آورد نمیدونم چیکار کنم
پاسخ پزشک
سلام وقت بخیر استفراغ دلایل متفاوتی از جمله حساسیت های گوارشی ، خوردن جسم خارجی ، انسداد گوارشی ، عفونت های گوارشی و… میتواند داشته باشد. ابتدا باید نوع اسیب توسط ویزیت و عکس رادیولوژی تشخیص داده شود. برای درمان باید سرم تراپی و داروهای ضد تهوع تجویز شود.
سوال
سلام وقت به خیر . قرص ضد انگل آلفاسان رو میشه برای گربه ی بالای دو ماه استفاده کرد ؟ اگر نه از چه برندی مجاز به استفاده هست ؟
پاسخ پزشک
سلام وقت بخیربله درصورتیکه بر اساس وزن حیوان به درستی دوز شود قابل استفاده می‌باشد.
سوال
سلام خسته نباشید تو حیاط ما یه گربه خیابونی هست که ما همیشه بهش غذا میدم امروز اومده چشم هایش عفونت و چرک کرده وعفونتش سبز رنگه الان چیکار کنم تا خوب بشه
پاسخ پزشک
سلام وقت بخیر میتوانید قطره چشمی سیپلکس هر ۶ ساعت ۱ قطره داخل هر دث چشم بریزید. ممکن است به دلیل عفونت و التهاب دچار ترشحات چشمی شده باشد. در صورت عدم بهبود لطفا جهت ویزیت حضوری مراجعه بفرمایید تا اگر دچار اسیب هایی مثل زخم قرنیه و … شده باشد از نزدیک تشخیص داده شود.
سوال
گربم فکش کنده شده چیکار کنم
پاسخ پزشک
سلام وقت بخیرکنده شدن فک گربه ممکن است به دنبال ضربه و تصادفات رخ دهد. و یا برخی بیماری های ویروسی در بچه گربه ها مثل کلسی ویروس سبب خورده شدن لثه و فک حیوان میگردد. برای تشخیص دقیق نوع آسیب و درمان آن باید جهت ویزیت و اخذ عکس رادیولوژی به دامپزشکی مراجعه بفرمایید.
سوال
با سلام یه گربه خیابونی که گه گداری میاد و غذا بهش میدیم، سال قبل یه بچه گربه با عفونت چشم رو اورد دم خونه ما که بردیمش دامپزشک یه پماد داد یه هفته استفاده کردیم کمی بهبود پیدا کرد که مادرش بردش. امسال باز همون گربه مادر یه بچه دیگه که تازه غذا خور شده رو با ظاهرا عفونت هر دو چشم (یه لایه ای چشاشو پوشونده) رو اورد تحویل ما داد، بردیمش دامپزشک، دوتا امپول، یکی انسانی و یکی حیوانی داد، دوتا قطره انسانی که هر 12 ساعت ب داخل چشمش ریخته بشه و یک داروی مایع خوراکی حیوانی داد که ب مدت 5 روز استفاده بشن و یه قرص ضد انگل (شکمشم کمی ورم داره) رو هم تجویز کرد. الان سه روز از شروع درمان میگذره اما اثری از بهبودی مشاهده نمیشه. این گربه مادر که ظاهرا هربار ک بچه میاره چشاشون مشکل پیدا می کنند. تا دو روز دیگه که درمان این بچه گربه تموم میشه اگر بهبود پیدا نکرد چ قطره یا داروی انسانی میشه استفاده کرد؟!( دسترسی ب داروخانه دامپزشکی سخته ب دلیل مسافت بسیار طولانی)! سوال دوم اینکه قرص ضد انگل داد و گفت یک چهارم الان و یک چهارم دو هفته بعد بهش بدیم، دو روز پیش اولین داروی ضد انگل رو دادیم بهش که انداخت و نخورد، احتمالا کمی بزاق دهانش دارویی شده، ایا میشه مجدد الان بهش داروی ضد انگل بدیم، اونم بصورت حل کردن در اب که راحت با سرنگ بریزیم دهنش؟! سوال سوم اینکه داروی خوراکی وجود داره ک مادر گربه که اومد داخل غذا بریزیم بهش بدیم تا دوباره بچه ای ک میاره مشکل مشکل چشم پیدا نکنند؟!(داروی انسانی)
پاسخ پزشک
سلام و وقت به خیرممکن است دچار عفونت هایی مانند هرپس ویروس شده باشد. میتوانید از قطره چشمی کلوبیوتیک هر 8 ساعت 1 قطره و قطره چشمی ویروسید هر 12 ساعت 1 قطره بریزید. شربت کو اموکسی کلاو 312 به ازای هر 1 کیلوگرم 30 واحد سرنگ انسولین هر 12 ساعت تا 1 هفته به او بدهید. در صورت عدم بهبود جهت ویزیت و تشخیص دقیق بیماری به دامپزشکی مراجعه کنید. قرص ضد انگل ها به همرا غذا یا بستنی به او بدهید.
سوال
با سلام یه گربه خیابونی سال قبل یه بچه گربه با عفونت چشم رو اورد دم خونه ما و بردیمش دامپزشک یه پماد داد یه هفته استفاده کردیم کمی بهبود پیدا کرد که مادرش بردش. امسال باز همون گربه مادر یه بچه دیگه که تازه غذا خور شده رو با ظاهرا عفونت هر دو چشم (یه لایه ای چشاشو پوشونده) رو اورد تحویل ما داد، یمش دامپزشک دوتا امپول یکی انسانی و یکی حیوانی داد که ب مدت 5 روز تزریق بشه و دوتا قطره انسانی که هر 12 ساعت داخل چشمش ریخته بشه و یک داروی مایع خوراکی حیوانی و یه قرص ضد انگل (شکمشم کمی ورم داره) رو تجویز کرد. الان سه روز از شروع درمان میگذره اما اثری از بهبودی مشاهده نمیشه. این گربه مادر که ظاهرا هربار ک بچه میاره چشاشون مشکل پیدا می کنند. تا دو روز دیگه که درمان این بچه گربه تموم میشه اگر بهبود پیدا نکرد چ قطره یا داروی انسانی میشه استفاده کرد؟!( دسترسی ب داروخانه دامپزشکی سخته ب دلیل مسافت بسیار طولانی)! سوال دوم اینکه قرص ضد انگل داد و گفت یک چهارم الان و یک چهارم دو هفته بعد بهش بدیم، دو روز پیش اولین داروی ضد انگل رو دادیم بهش و انداخت و نخورد، احتمالا کمی بزاق دهانش دارویی شده، ایا میشه مجدد الان بهش داروی ضد انگل بدم، اونم بصورن حل کردن در اب که راحت با سرنگ بریزیم دهنش؟!
پاسخ پزشک
سلام و وقت به خیرممکن است دچار عفونت هایی مانند هرپس ویروس شده باشد. میتوانید از قطره چشمی کلوبیوتیک هر 8 ساعت 1 قطره و قطره چشمی ویروسید هر 12 ساعت 1 قطره بریزید. شربت کو اموکسی کلاو 312 به ازای هر 1 کیلوگرم 30 واحد سرنگ انسولین هر 12 ساعت تا 1 هفته به او بدهید. در صورت عدم بهبود جهت ویزیت و تشخیص دقیق بیماری به دامپزشکی مراجعه کنید. قرص ضد انگل ها به همرا غذا یا بستنی به او بدهید.
سوال
سلام و خسته نباشید. من یه بچه به نظرم ۱ یا نزدیک ۲ ماه است پیدا کردم بردم خانه و از بینی راستش عفونت میاد بیرون و حالت سکسکه داره میشه راهنمایی کنید
پاسخ پزشک
سلام و وقت به خیرممکن است دچار عفونت های تنفسی شده باشد. شربت کو اموکسی کلاو 312 به ازای هر 1 کیلوگرم 30 واحد سرنگ انسولین هر 12 ساعت تا 1 هفته به او بدهید. قطره بینی رینوسالین هر 12 ساعت 1 قطره داخل بینی بریزید. در صورت عدم بهبود جهت ویزیت و تشخیص دقیق بیماری به دامپزشکی مراجعه کنید.
سوال
سلام خسته نباشید،گربه ی من پرشین هیمالین هستش و پودر فلفل قرمز خیلی دوست داره و میخوره،خوردن پودر فلفل قرمز براش مشکلی ایجاد نمیکنه؟
پاسخ پزشک
سلام و وقت به خیرباعث ایجاد حساسیت در گربه ها میشود. به هیچ عنوان به او ندهید
سوال
سلام گربه ام تیک عصبی شدیدی پیدا کرده و دستاشو خیلی تکون میده و غذا نمیخوره و گوشت که بهش میدم باهاش دعوا میکنه و گوشت میزنه و سعی می‌کنه چنگ بزنه بهش حتی براش گوشت خیلی ریز کردم اما نمیخوره و یه بوی بدی از بدن اش میاد زمانی که شستمش از بین نرفته مشکلش چیه
پاسخ پزشک
سلام و وقت به خیرباید از نزدیک ویزیت شود تا نوع اسیب تشخیص داده شود ممکن است دچار اسیب مغزی شده باشد.

راهنمای مراقبت قبل و بعد از عمل

قبل از عمل عقیم سازی گربه، خوردن آب و غذا برای حداقل 12 ساعت قطع شود تا معده هنگام عمل خالی باشد و خطرات احتمالی حین بیهوشی کاهش یابد. بعد ازعمل جراحی نیز لازم است که سرپرستان آن‌ها با آگاهی از نکاتی، بتوانند دوران نقاهت کوتاهی را به وجود آورند. مراقبت های بعد از جراحی عقیم‌ سازی گربه نر و ماده دارای تفاوت‌هایی است که این مورد صرفاً به سبب ناحیه تحت عمل قرار گرفته به وجود می‌آید.

  • بعد از به هوش آمدن گربه‌ها، آن‌ها را در یک جایگاه گرم و نرم به منزل انتقال دهید.
  • حدود ۱۲ تا ۴۸ ساعت که تحت داروی بیهوشی قرار دارند، باید محیط را ساکت و گرم نگه دارید.
  • تا چند روز بعد از عمل، یک محیط اختصاصی مانند اتاق خواب را برای نگهداری آن‌ها درنظر بگیرید تا از جست و خیز زیاد آن‌ها جلوگیری شود. (به خصوص ماده‌ها)
  • از قلاده گردنی مناسب جهت لیس نزدن محل زخم استفاده شود.
  • آنتی بیوتیک بعد از عقیم‌سازی گربه با رژیم غذایی مناسب در اختیار آن‌ها قرار داده شود.
  • معاینه گربه‌ها چند روز بعد از عمل ضروری است. بسیاری از گربه‌های نر به دلیل نداشتن بخیه و حال جسمی خوب، به معاینه نیازی ندارند.
دوران نقاهت پس از عقیم کردن گربه ها
غذا دادن به گربه عقیم شده

دوران نقاهت بعد از عقیم ‌سازی در گربه

گربه‌ها بعد از عمل جراحی به ۱۴ روز زمان برای بهبود کامل نیاز دارند. البته این مدت زمان برای گربه‌های ماده بیشتر اجرا می‌شود و گربه‌های نر بعد از دو الی سه روز استراحت، بهبودی کامل پیدا می‌کنند و می‌توانند از خانه نیز خارج شوند و جست و خیز معمول خود را از سر بگیرند. آن‌ها باید بعد از ۷ الی ۱۴ روز، باید برای معاینه و کشیدن بخیه‌ها به دامپزشک برده شوند. استراحت برای گربه‌های ماده تا دو هفته بعد از عمل و کشیدن بخیه الزامی است که این کار برای جلوگیری از شل شدن بخیه‌ها و ورم بعد از عقیم‌سازی گربه ماده صورت می‌گیرد.

بعد از عمل عقیم سازی، گربه معمولاً به مدت 12 تا 24 ساعت تمایلی به غذا خوردن ندارد، با این حال، باید آب فراوان در دسترسش قرار بگیرد. اگر پس از 24 ساعت باز هم تمایلی به غذا خوردن نداشت، با دامپزشک معالج مشورت کنید.

سخن نهایی

عقیم سازی گربه ضمن داشتن پیامدهای مثبت برای سلامت جسمی آن‌ها، بهبود حرکات رفتاری ذاتی را نیز برای آن‌ها به وجود می‌آورد. با عقیم شدن گربه‌ها، از بارداری گربه‌های ماده و تولیدمثل بیش از حد آن‌ها جلوگیری می‌گردد و بیماری‌های عفونی، سرطانی و… نیز در این حیوانات کنترل می‌شود. با رعایت نکات بعد از عمل جراحی، می‌توان دوره نقاهت را کمتر کرد تا زودتر از موعد به بهبودی کامل دست پیدا کنند. در این مقاله هر آنچه باید در مورد عقیم کردن گربه بدانید را گفتیم؛ برای رزرو نوبت کافی است با شماره‌های مندرج در سایت تماس بگیرید تا همکاران ما در بیمارستان دامپزشکی مرکزی راهنمایی‌تان کنند.

برای تماس تلفنی با بیمارستان روی شماره کلیک کنید. بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
تماس تلفنی

سوالات متداول

عقیم‌ سازی گربه یعنی چه؟
در یک عمل جراحی با بیهوشی، بیضه و تخمدان گربه‌های نر و ماده خارج می‌شوند.

آیا گربه نر عقیم شده فحل می‌شود؟
خیر، گربه‌های نر با از بین رفتن بیضه‌ها، فقط قدرت اسپرم زایی و جفت‌گیری ندارند. فحل شدن بعد از عمل، مختص گربه‌های ماده است.

گربه نر اگر عقیم نشود چه می‌شود؟
ضمن داشتن جفت‌گیری‌های متعدد، می‌توانند منجر به بارداری بیش از حد گربه‌های ماده شوند و به بیماری‌های مختلفی مبتلا شوند. پرخاشگری، از رفتار‌های پرخطر گربه‌های نر عقیم نشده است.

آیا گربه بعد از عقیم شدن آرام می‌شود؟
بله، با عدم تغییرات هورمونی که توسط سیستم تناسلی آن‌ها رخ می‌داد، از رفتار آرام‌تری نسبت به قبل برخوردار می‌شوند.

از کجا بفهمیم گربه ماده عقیم شده است؟
گربه‌های ماده بعد از عقیم شدن، پریود نمی‌شوند و قدرت باروری خود را از دست می‌دهند.

آیا عقیم‌سازی گربه رایگان انجام می‌شود؟
خیر.

آیا بین عقیم کردن گربه خانگی و عقیم کردن گربه خیابانی تفاوتی وجود دارد؟
خیر تفاوتی وجود ندارد.

منبع: pdsa

4.5/5 - (511 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمایش ویدئوی بعدی