تماس تلفنی با بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
انتخاب زبان :
Phone call to the Central Veterinary Hospital
Select language
Central Veterinary Hospital of Tehran

اهمیت جرم‌گیری دندان‌های حیوان خانگی

بروز رسانی 29, اسفند 1402
فهرست مطالب
بروز رسانی 29, اسفند 1402
پخش ویدیو

چگونه از دندان‌های گربه یا سگ خود مراقبت کنیم؟

بیماری‌های دهان و دندان شایع‌ترین مشکلی است که سلامت حیوانات خانگی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. طبق بررسی‌های انجام شده ۷۰ درصد گربه‌ها و همچنین ۸۰ درصد سگ‌ها تا سن سه‌سالگی، سطحی از بیماری‌های دندانی را تجربه می‌کنند. بیماری که می‌تواند باعث درد قابل‌توجهی برای حیوان شود و با پیشرفت عفونت آن، روی سلامت عمومی حیوان خانگی نیز تأثیر بگذارد؛ بنابراین ضروری است که مراقبت از دندان‌های حیوان خانگی در اولویت قرار بگیرد. در این مقاله از اهمیت سلامت دندان‌های حیوانات و راه‌های جلوگیری و درمان پلاک دندان با شما صحبت می‌کنیم.

جرم‌گیری دندان‌های حیوان خانگی
جرم‌گیری دندان‌های حیوان خانگی

چگونه از ایجاد پلاک دندان جلوگیری کنیم؟

هر چهار ماه یک‌بار دندان‌های سگ توسط دامپزشک باید معاینه شود. این اقدام به حفظ دندان‌های حیوان و همچنین سلامت عمومی آنها کمک می‌کند. فراموش نکنیم جرم‌گیری جایگزین مسواک‌زدن دندان‌ها نمی‌شود. برای جلوگیری از ایجاد پلاک در حیوانات خانگی، به موارد زیر دقت داشته باشید:

· تغذیه مناسب

حیوان خانگی شما تغذیه سالم و منظمی داشته باشد. سعی کنید غذاهای خشک را جایگزین غذاهای نرم و خمیری کنید. از دامپزشک خود نیز بخواهید غذاهای خاصی که برای کاهش پلاک دندان مناسب هستند را به شما معرفی کند.

· مسواک‌زدن

از مسواک و خمیردندان مناسب حیوانات خانگی استفاده کنید. با انجام‌دادن مداوم این کار از ایجاد پلاک و تارتار دندان‌های حیوان خود جلوگیری کنید. همچنین شما می‌توانید از محصولات ضد پلاک، مانند آب‌های دهانی استفاده کنید.

· مراجعه به دامپزشک

بهتر است به طور منظم حیوان خانگی خود را برای بررسی دندان و دهان به دامپزشکی ببرید. این بازدیدها به شناسایی زودهنگام مشکلات دهانی و دندانی مانند پلاک و تارتار کمک می‌کند و باعث می‌شود درمان‌های لازم را به‌موقع انجام داده باشید.

· استفاده از اسباب‌بازی‌ها و لوازم جانبی

استفاده از اسباب‌بازی‌ها و لوازم جانبی، تمیزکردن دندان‌ها را تسهیل می‌کند. برخی اسباب‌بازی‌های حیوانات به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند تا به طور مکانیکی پلاک را از روی دندان‌ها پاک کنند.

· آب‌خوردن

اطمینان حاصل کنید که حیوان خانگی شما به طور منظم آب می‌نوشد. آب کافی کمک می‌کند تا پلاک از روی دندان‌ها شسته شود.

چگونه از ایجاد پلاک دندان جلوگیری کنیم؟
چگونه از ایجاد پلاک دندان جلوگیری کنیم؟

اهمیت جرم‌گیری دندان‌های حیوان خانگی

مشکلات مربوط به دهان و دندان بیشتر حیوانات خانگی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. مشکلی که می‌تواند منجر به بیماری‌های مختلفی شود. دررابطه‌با این موضوع مهم متأسفانه علایم هشداردهنده کمتر احساس می‌شود؛ بنابراین لازم است به‌عنوان فردی که مسئولیت نگهداری از حیوانی را برعهده گرفته‌اید کاملاً هوشیار باشید.

معمولا از سن دوسالگی به بعد، لثه‌های حیوانات قرمز و پلاک‌هایی به دنبال آن ایجاد می‌شود. در این حالت ممکن است حیوان هنگام غذاخوردن احساس درد داشته باشد. تجمع آلودگی‌ها در ادامه ممکن است آسیب‌های جدی نه‌تنها به دهان و دندان بلکه از راه عفونت به سایر بخش‌های بدن وارد کند.

نظافت دندان‌های حیوانات خانگی
نظافت دندان‌های حیوانات خانگی

نظافت دندان‌های حیوان راهی برای پیشگیری از بیماری‌های کلیوی و عروقی

در محل تشکیل پلاک‌های دندانی عروق زیادی وجود دارد و به همین خاطر گردش خون بالایی را هم مشاهده می‌کنیم. در این شرایط میکروب‌ها به‌راحتی می‌توانند وارد جریان خون شوند و در ادامه باعث آسیب به بافت‌های کلیه، کبد و دریچه‌های قلب شود؛ بنابراین اهمیت جرم‌گیری در حیوانات خانگی و برداشتن پلاک‌های دندانی علاوه بر بحث بهداشت دهان و دندان، بحث پیشگیری از بیماری‌هایی چون بیماری‌های کلیوی و عروقی را هم مطرح می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد که چه اندازه بهداشت دهان و دندان حیوانات از اهمیت بالایی برخوردار است. برای جلوگیری از آسیب‌های جدی، لازم است دندان‌های حیوانات به‌صورت دوره‌ای توسط دامپزشک معاینه شود. برای انجام این خدمات شما می‌توانید از متخصصان دامپزشکی بیمارستان مرکزی کمک بگیرید.

نحوه جرم‌گیری دندان در بیمارستان های دامپزشکی
نحوه جرم‌گیری دندان در بیمارستان های دامپزشکی

نحوه جرم‌گیری دندان در بیمارستان های دامپزشکی

جرم‌گیری یک روش معمول در بیمارستان‌های دامپزشکی است. ازآنجایی‌که حیوانات حرکت زیادی دارند و ممکن است این عمل برای آنها استرس زیادی هم داشته باشد، انجام بیهوشی عمومی برای ارائه مراقبت‌های دندانی لازم است. برای اطمینان از اینکه بیهوشی خطری برای آنها ندارد قبل از انجام آن، چند آزمایش خون از حیوان گرفته می‌شود. حیوان در طول مدت جرم‌‌گیری دندان بیهوش خواهد بود و می‌تواند همان روز به خانه برود.

دامپزشکان برای انجام این کار از دستگاهی که مجهز به نوک کوچکی است استفاده می‌کنند. با لرزش و حرکت این دستگاه جرم‌های دندان برداشته می‌شود. سپس از دستگاه دیگری به نام پولیشر استفاده می‌شود تا سطح دندان را نرم کرده و آن را بسیار صاف کند. این مرحله به محافظت از دندان در برابر رسوبات بعدی که ممکن است به آن بچسبد کمک می‌کند. این نکته را هم بدانید که هر چه دندان حیوان متخلخل‌تر باشد، باکتری‌های بیشتری به آن می‌چسبد.

جرم‌ گیری دندان‌ های حیوان خانگی
جرم‌ گیری دندان‌ های حیوان خانگی

آخرین نکته

انجام جرم‌گیری دندان در نژادهای مختلف، به یک اندازه نیست. نژادهای کوچک بیشتر از نژادهای بزرگ تحت‌تأثیر این موضوع قرار می‌گیرند. توجه داشته باشید تنها دامپزشکان مجاز به انجام مراقبت‌های دندانی هستند. جرم‌گیری دندان‌های حیوانات خانگی را به افرادی که در این زمینه تخصص ندارند نسپارید. اگر دندان را بتراشید تا تارتار را از بین ببرید، مینای دندان آسیب می‌بیند و حفره‌های میکروسکوپی ایجاد می‌کند. این حفره‌ها در ادامه می‌تواند باعث تشکیل جرم بیشتر در دندان حیوانات شود. برای انجام جرم‌گیری دندان‌های حیوانات خود می‌توانید به بیمارستان دامپزشکی مرکزی مراجعه کنید.

 

3.1/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *