تماس تلفنی با بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
انتخاب زبان :
Phone call to the Central Veterinary Hospital
Select language
Central Veterinary Hospital of Tehran

آیا سن حیوان برای بیهوشی مهم است؟

بروز رسانی 29, اسفند 1402
فهرست مطالب
بروز رسانی 29, اسفند 1402
پخش ویدیو

در مقایسه با گذشته امروزه افراد زیادی علاقه‌ دارند از یک حیوان خانگی نگهداری کنند. نگهداری از حیوانات قطعا نیاز به توجه و رسیدگی زیادی دارد. در رابطه با قبول مسئولیت نگهداری از حیوانات خانگی سوالات زیادی هم مطرح می‌شود. یکی از نگرانی‌های صاحبان پت مشکلات ناشی از افزایش سن حیوان است. ما وقتی حیوانی را به خانه می‌آوریم معمولا سن کمی دارند و تمایل داریم از دوست و همراه خود، سال‌های زیادی نگهداری کنیم؛ در دوره‌های مختلف زندگی حیوان، به چه نکاتی باید توجه داشته باشیم؟ و تاثیر افزایش سن روی درمان‌های پزشکی مانند بیهوشی چگونه است؟ برای آشنایی با  روند بیهوشی در حیوانات و روش‌های به حداقل رساندن میزان استرس در آنها، با ما تا انتهای این مقاله بمانید!

سن حیوان و تحمل استرس بیهوشی
سن حیوان و تحمل استرس بیهوشی

بررسی رابطه سن حیوان و تحمل استرس بیهوشی در آنها

یکی از دغدغه‌های صاحبان پت این است که اگر حیوان کوچک یا میان‌سال ما نیاز به درمان پزشکی داشته باشد، تا چه اندازه می‌توانند انواع استرس‌های مراحل درمان را تحمل کنند؟ و آیا میزان تحمل این گروه از حیوانات، به‌اندازه حیوانات بالغ است یا نه؟ به یاد داشته باشیم توانایی ارگان‌های بدن حیوان بالغ، برای هر فعالیتی بیشتر است. هر اندازه سن حیوان به سمت میان‌سالی پیش می‌رود استرس کمتری را می‌تواند تحمل کند. حیوانات کوچکتر هم توانایی بدنی پایینی دارند. مصرف دارو درواقع نوعی سم است که ما  برای بیهوشی وارد بدن حیوانات می‌کنیم و لازم است به سن حیوان و شرایط کلی بدن آنها توجه داشته باشیم.

بهترین روش بیهوشی در حیوانات خانگی

طبیعی است که صاحبان پت نگران بیهوش کردن حیوانات خود باشند. به همین خاطر برای بیهوش کردن حیوان سوالات زیادی از دامپزشکان دارند. گاهی می‌بینم افراد در مورد روش بیهوشی با دامپزشک صحبت می‌کنند و تمایل دارند حیوان‌ آنها از راه استنشاق ماده بیهوشی برای عمل جراحی آماده شود. برخی از روش‌های بیهوشی شاید گزینه بهتری باشد، اما دلیل نمی‌شود همه حیوانات به یک روش بیهوش شوند. فراموش نکنیم نحوه بیهوش کردن حیوان امری کاملا تخصصی است و باید این موضوع را به دامپزشک و تیم هوشبری بسپاریم.

برای پرسش و یا دیدن سوالات متداول به این صفحه مراجعه کنید بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
سوالات متداول

اهمیت عملکرد تیم بیهوشی برای درمان حیوانات خانگی

دامپزشک بر اساس سن بیمار یا داشتن بیماری زمینه‌ای، پروتکل درمانی حیوان را انتخاب می‌کند. گاهی برای انجام درمان بیماری حیوانات، چاره‌ای جز بیهوش کردن آنها نداریم. در این شرایط ریسک بیهوش کردن حیواناتی که سن کمی دارند یا میان‌سال هستند، بیشتر از حیوانات بالغ است؛ بنابراین عملکرد کادر درمانی متخصص دررابطه‌با این گروه از حیوانات اهمیت زیادی دارد. برای معالجه حیواناتی که در شرایط سنی حساسی هستند، مرکز درمانی را انتخاب کنید که در کنار فراهم بودن امکانات و تجهیزات مناسب، از بابت تجربه و تخصص تیم پزشکی نیز آسوده خاطر باشید.

کاهش استرس در حیوانات خانگی
کاهش استرس در حیوانات خانگی

بررسی راه‌های کاهش استرس در حیوانات خانگی

این نکات کمک می‌کند حیوان هنگام مواجه شدن با محیط بیمارستان استرس کمتری داشته باشد:

1. توجه به احساسات خود

قبل از اینکه به دنبال کاهش استرس در حیوان خود باشیم، باید هر گونه استرس و ناراحتی را از خود دور کنیم. حیوانات متوجه احساسات شما می‌شوند؛ بنابراین در روز ویزیت دامپزشکی، کاملا خونسرد باشید و چهره‌ای بشاش داشته باشید.

2. آموزش وارسی بدن به حیوانات

برخی از حیوانات از اینکه معاینه فیزیکی شوند دچار استرس می‌شوند؛ بنابراین از همان دوران کودکی وارسی بدن را به آنها بیاموزید. وقتی در منزل هستید پنجه‌های حیوان را به‌آرامی بلند کنید یا گوش‌ها آنها را چک کنید. شکم حیوان را حتی آرام دست بزنید تا متوجه شوند این رفتارها مشکلی برای آنها ایجاد نمی‌کند. در این شرایط با بررسی دامپزشک، حیوان برداشت منفی از معاینه خود ندارد و استرس کمتری به آنها منتقل می‌شود. به‌خاطر داشته باشید اگر حیوان بالغی دارید برای عادت‌دادن آنها به این رفتارها باید کمی صبور باشید.

برای تماس تلفنی با بیمارستان روی شماره کلیک کنید. بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
تماس تلفنی

3. حیوان را با محیط دامپزشکی آشنا کنید

معمولا زمانی حیوان خود را به بیمارستان می‌بریم که ضروری باشد؛ درست مانند وقتی که به چکاپ‌های دوره‌ای نیاز دارند یا زمان واکسیناسیون آنها است. اگر سوالی از دامپزشک دارید و برای مشاوره نزد آنها می‌روید، حیوان خود را هم ببرید. این رفت‌وآمدها باعث می‌شود حیوانات با محیط بیمارستان آشنا شوند.

4. توجه به زمان‌ ویزیت

در صورت امکان برای ویزیت ساعتی را در نظر بگیرید که زمان انتظار کمتری داشته باشد و اوج ساعت کاری مرکز درمانی نباشد. اگر موفق به گرفتن وقت در ساعت خلوت نشدید‌، تا زمان نوبت خود، حیوان را خارج از سالن نگه دارید.

5. انتخاب دامپزشک

برای کاهش استرس به حیوان، به دنبال کادر درمانی باشید که با تکنیک‌های وارسی بدن، بدون انتقال استرس آشنا باشند. در طول ویزیت هرگز اجازه ندهید دامپزشک به‌زور و فشار حیوان را معاینه کند. دامپزشکان متخصص و باتجربه ابتدا با حیوان ارتباط می‌گیرند و در ادامه با روش‌های مختلف معاینه را انجام می‌دهند.

راه های کاهش اثرات افزایش سن و تحمل استرس
راه های کاهش اثرات افزایش سن و تحمل استرس

اقدامات مناسب برای کاهش اثرات افزایش سن و تحمل استرس در آنها

بعد از سال‌ها نگهداری از حیوان خانگی خود، وقتی آرام‌آرام متوجه می‌شویم که دوست و همراه ما مثل گذشته نیست، قطعا از این موضوع ناراحت می‌شویم. از طرفی با بالا رفتن سن حیوان، میزان تحمل استرس آنها نیز برای انجام بیماری‌های مختلف کمتر می‌شود. در این شرایط ابتدا احساسات خود را کنترل کنید و این موضوع را بپذیرید. حیوان ارتباط عمیقی و صمیمی با سرپرست خود دارد و مشاهده ناراحتی و نگرانی شما می‌تواند روی روحیه آنها نیز تاثیر بگذارد. برای بررسی شرایط جسمانی حیوان را نزد دامپزشک ببرید تا دقیق معاینه شوند. برای کاهش اثرات افزایش سن به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • دامپزشک اگر صلاح بداند برای حیوان خوراکی‌های ویتامین‌دار و مقوی تجویز می‌کند. غذاهای غضروف ساز نیز برای سلامت حیوانات میان‌سال توصیه می‌شود.
  • حیوانات نر با افزایش سن، همچنان توانایی تولیدمثل دارند. اما باید از بارداری حیوان ماده در سنین بالا جلوگیری کنیم. بارداری در سن بالا برای سلامت مادر و جنین خطرناک است.
  • برای جلوگیری از ابتلا به آلزایمر، مغز حیوان خود را مرتب به چالش بکشید. در سن جوانی و همین‌طور میانسالی لازم است با حیوانات بازی‌های فکری انجام دهیم تا مغز آنها همیشه فعال باقی بماند.
  • ازآنجایی‌که حیوان شما به سن میان‌سالی رسیده است قطعا مانند گذشته انرژی ندارد؛ بنابراین از پیاده‌روی‌های طولانی با آنها خودداری کنید. به غذای حیوان نیز دقت کافی داشته باشیم و اجازه ندهیم از غذاهایی که برای قلب و عروق آنها مضر است استفاده کنند.
کاهش استرس در حیوانات خانگی سگ و گربه
کاهش استرس در حیوانات خانگی سگ و گربه

سخن پایانی

موجودات زنده عمر محدودی دارند. حیوانات خانگی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در این مقاله در رابطه با بیهوشی و تحمل استرس حیوانات خانگی صحبت کردیم. دانستیم ریسک بیهوشی حیوانات نابالغ و میان‌سال بیشتر از حیوانات بالغ است. دامپزشکان بیمارستان مرکزی تهران با فراهم نمودن شرایط مناسب، به دنبال کاهش استرس در حیوانات خانگی هستند. برای مشاوره پزشکی شما می‌توانید از دانش و تجربه کادر درمانی این مجموعه کمک بگیرید.

3.2/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *