تماس تلفنی با بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
انتخاب زبان :
Phone call to the Central Veterinary Hospital
Select language
Central Veterinary Hospital of Tehran

آشنایی با فرآیند بیهوشی ایمن در حیوانات خانگی

بروز رسانی 29, اسفند 1402
فهرست مطالب
بروز رسانی 29, اسفند 1402
پخش ویدیو

در بعضی مواقع حیوانات به عمل جراحی نیاز پیدا می‌کنند. یکی از نگرانی‌هایی که در زمان جراحی پیش می‌آید، نحوه بیهوش کردن حیوانات است. ایمن‌ترین روش بیهوشی کدام است؟ انتخاب روش بیهوشی مناسب با  شرایط حیوان، با توجه به چه فاکتورهایی انجام می‌شود؟ در این مقاله از اهمیت روش بیهوشی در حیوانات با شما صحبت می‌کنیم. علاوه‌بر موضوع مهم فرآیند بیهوشی ایمن، نکاتی نیز در رابطه با جراحی حیوانات و مراقبت‌های بعد از آن، برایتان قرار داده‌ایم. اگر سگ یا گربه شما نیاز به عمل جراحی و بیهوشی دارد، با خواندن این مقاله برای انجام عمل جراحی حیوان خانگی خود آماده شوید.

فرآیند بیهوشی ایمن در حیوانات خانگی
فرآیند بیهوشی ایمن در حیوانات خانگی

دلیل بیهوش کردن حیوانات چیست؟

در پروسه بیهوشی سمی وارد بدن حیوان می‌شود تا حیوان را به خواب مصنوعی ببرد. دلایل بیهوش کردن حیوانات نیز بسیار متنوع است. یکی از دلایل بیهوش کردن پت، زمانی‌ است که حیوان خانگی ما برای بهبود سلامتی خود به عمل جراحی نیاز دارد. در این شرایط لازم است بیمار با روش مناسبی بیهوش شود. از آنجایی که پروسه جراحی دردناک است بیهوشی باعث می‌شود حیوان دردی احساس نکند. علاوه بر دردناک بودن جراحی، برای جلوگیری از حرکات حیوان ناچار به بیهوش کردن آنها هستیم تا دامپزشک بتواند با تمرکز لازم کار خود را انجام دهد.

بهترین روش بیهوشی برای عمل جراحی

خیلی از افراد نگران بیهوش شدن حیوان خانگی خود هستند. به همین خاطر از دامپزشکان در رابطه با نحوه بیهوش کردن حیوانات خود سوالات زیادی دارند. به خاطر نداشتن اطلاعات کافی، خیلی از افراد تمایل دارند حیوان‌شان تنها از راه استنشاق ماده بیهوش‌کننده برای عمل جراحی آماده شود. صرف نظر از اینکه سگ یا گربه به چه دلیلی لازم است بیهوش شود، صاحبان‌شان تنها یک روش بیهوشی را از دامپزشک خود درخواست می‌کنند.

اینکه چه نوع دارویی و با چه امکانات و روشی به صلاح بیمار شما است، شاید تنها روی کاغذ به نظر مطلوب بوده و می‌تواند برای سلامتی حیوان ایمن‌تر باشد. به یاد داشته باشیم که نحوه بیهوشی تنها به تشخیص دامپزشک و تیم بیهوشی بستگی پیدا می‌کند. با توجه به شرایط بیمار و نوع جراحی، روش بیهوشی نیز متفاوت است.

نکات مهم در فرآیند بیهوشی ایمن حیوانات خانگی

نوع چینش و ترکیبات دارویی که یک متخصص بیهوشی انجام می‌دهد، باعث می‌شود بیمار فرآیند بیهوشی مدت‌دار و ایمنی را تجربه کند. فراموش نکینم متخصص بیهوشی تیم مجربی دارد؛ چراکه فرآیند بیهوش کردن حیوان برای عمل جراحی با یک فرد امری سخت می‌شود. زمانی‌که سگ یا گربه شما برای عمل جراحی آماده می‌شود، لازم است داروهایی قبل از وارد شدن به اتاق عمل به آنها تزریق شود. این داروها را دامپزشک با توجه به شرایط حیوان و نوع بیماری او تجویز می‌کند. انجام این اقدامات حیوان خانگی را برای رفتن به اتقاق عمل آماده می‌کند، در ادامه کار نیز با توجه به شرایط فیزیکی پت، مناسب‌‌ترین روش بیهوشی برای آنها انتخاب می‌شود.

بهترین روش بیهوشی برای عمل جراحی حیوانات خانگی
بهترین روش بیهوشی برای عمل جراحی حیوانات خانگی

اهمیت امکانات بیمارستان در جراحی‌ حیوانات

علاوه‌بر تجربه و تخصص تیم پزشکی، عوامل دیگری نیز بر موفقیت عمل جراحی حیوانات موثر است. امکانات بیمارستان از جمله نکات مهمی است که در عمل جراحی حیوان خانگی خود باید در نظر داشته باشیم. امکاناتی که در اختیار تیم بیهوشی قرار داده می‌شود تاثیر زیادی بر ایمن‌ بودن فرآیند بیهوشی باقی می‌گذارد. بنابراین علاوه‌بر تحقیق در مورد تخصص و تجربه یک دامپزشک، اطلاعاتی نیز در رابطه با  امکانات بیمارستان کسب کنید.

برای انجام عمل جراحی حیوان خانگی خود، بیمارستانی را انتخاب کنید که محدودیتی در ارائه امکانات نداشته باشد. بدون داشتن ابزار و امکانات لازم، انجام یک کار خوب و کامل امکان‌پذیر نیست. محدودیت‌های تیم پزشکی قطعا می‌تواند روی میزان موفقیت عمل جراحی تاثیر داشته باشد. در این دنیایی که هر روزه شاهد پیشرفت‌های زیادی در علم و فناوری هستیم، بهره‌مندی از آخرین امکانات و تجهیزات باعث می‌شود اطمینان‌ خاطر بیشتری از انجام عمل‌های جراحی داشته باشیم. برای کاهش ریسک خطرات ناشی از عمل جراحی و بیهوشی، بررسی شرایط بیمارستان را هرگز فراموش نکنید.

به‌هوش آمدن حیوان خانگی

در رابطه با بیهوشی حیوانات به نکته مهم دیگری باید توجه داشته باشیم. در طول بیهوشی تنها به‌ خواب‌ بردن حیوانات بیمار مهم نیست، بلکه باید به فکر به‌هوش آمدن و ترخیص آنها از کلینیک یا بیمارستان  باشیم. این نکته از آن جهت مهم است که در طی جراحی،  فرآیند دردناکی روی حیوان انجام شده است. در نتیجه باید بدانیم با چه میزان دردی حیوان خانگی قرار است بیدار شود. بنابراین دامپزشکان به مرحله بعد از بیهوشی نیز اهمیت فراوانی می‌دهند.

ماده بیهوشی و نحوه بیهوش کردن بیمار باید به گونه‌ای باشد که آنها بعد از بیدار شدن، درد کمتری را احساس کنند. هر اندازه حیوان بیمار ما، درد کمتری را تجربه کند، ترمیم زخم نیز بهتر و سریع‌تر انجام می‌شود. حیوانات درد خود را به صورت ناله‌های بعد از جراحی بروز می‌دهند. پس از انجام جراحی و به‌هوش آمدن، هر اندازه درد پت بیشتر باشد، کنترل رفتار آنها هم سخت‌تر می‌شود. در این شرایط ممکن است بی‌قراری‌های آنها مشکلاتی برایشان ایجاد کند.

اهمیت امکانات بیمارستان دامپزشکی در جراحی‌ حیوانات خانگی
اهمیت امکانات بیمارستان دامپزشکی در جراحی‌ حیوانات خانگی

استرس خود را کنترل کنید

اگر به هر دلیلی حیوان شما تحت عمل جراحی قرار گرفته است، لازم است همراهان بیمار، استرس خود را کنترل کنند. در این حالت ممکن است استرس شما به دامپزشک نیز منتقل شود. برای انجام اقدامات پزشکی قطعا دامپزشکان نیاز به تمرکز دارند. رفتارهای هیجانی و خارج از کنترل شما ممکن است باعث بر هم زدن تمرکز دامپزشک و اعضای تیم پزشکی شود. قطعا دامپزشکی که انتخاب کرده‌اید در زمینه کاری خود تخصص کافی دارد و به خوبی می‌تواند وظیفه‌اش را انجام دهد.

زمانی‌که حیوان شما به عمل جراحی نیاز پیدا می‌کند، لازم است اطلاعات کاملی در رابطه با  میزان تخصص دامپزشک و امکانات پزشکی که در اختیار دارد به دست بیاورید. با انتخاب آگاهانه، قطعا استرس از شما دور می‌شود و با خیالی آسوده می‌توانید حیوان خانگی خود را برای جراحی آماده کنید.

برای تماس تلفنی با بیمارستان روی شماره کلیک کنید. بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
تماس تلفنی

سخن‌پایانی

در این مقاله دانستیم که روش بیهوشی با توجه به مواردی چون نوع بیماری حیوان، سن و جنس آنها متفاوت است. در نتیجه دامپزشکان هرگز از یک روش بیهوشی استفاده نمی‌‌کنند. اگر بنا به هر دلیلی سگ یا گربه ما به عمل جراحی نیاز پیدا کرد، در گام اول لازم است با انجام تحقیقات کافی، دامپزشک متخصص و باتجربه‌ای انتخاب کنیم.توجه به امکانات بیمارستان نیز برای موفقیت عمل جراحی اهمیت زیادی دارد.

3.8/5 - (10 امتیاز)

14 دیدگاه

  • سگم باید برای دتدوناش بیهوش بشه چقدر قبل عمل نباید جیزی بخوره با توجه به اینکه بعد جراحی هم تا یه مدت نمیتونه هیچی بخوره به خاطر پانسمان دندونش

    • حدود 12 ساعت قبل از عمل های جراحی نبايد به سگ آب و غذا بديد البته جراحی دندان كمی با سایر جراحی ها متفاوت است برای همین بهتر است این سئوال را از پزشک معالج بپرسید.

  • سلام دکتر وقت جراحی سگم رو عقب انداخت چون معده اش خالی نبود وقت دیگه ای داد و گفت معده خالی بیارینش با اینکه من از ۸ ساعت قبل هیچ غذایی نداده بودم می شه دقیقا بگید که از چندساعت قبل باید غذا نمی خورد

    • سلام برای فرایند بیهوشی ایمن توصیه میشود تا حداقل ۸ تا ۱۲ ساعت به سگ آب و غذا ندهید. احتمالا آخرین وعده غذایی سگتان سنگین بوده یا به دلایلی هضم نشده.

  • سلام وقتتون بخیر
    می خواستم بدونم چقدر طول میکشه حیوانات بهوش بیان بعد جراحی؟و اگه دیر بهوش بیان یعنی قصور پزشکی رخ داده یا خیر ممنون

    • سلام زوقت بخیر. حیوانات معمولا تا یکساعت بعد به هوش می‌آیند اما بسته به نوع بیهوشی و وضعیت حیوان متغیر است. نمیتوان گفت دیر بهوش آمدن نشانه قصور پزشکی بوده.

  • بعد عمل مراقبت خاصی لازمه؟ گربه من که بهوش آمد بلافاصله آوردیمش بیرون چون تو بیمارستان بی قراری می کرد

    • باید صبر میکردید چون پس از بیهوشی معمولا دامپزشکان داروهای مسکن و ضد التهابی تجویز میکنند و به مراقبان برای دوران نقاهت پس از عمل دستورات لازم را میدهند.

  • ببهوشی سگ و گربه تفاوت خاصی داره؟ من تجربه بیهوش شدن سگم رو داشتم و مشکلی نبود اما گربه مادرم بعد بیهوشی خیلی بی اشتها شده

    • خیر تفاوت خاصی ندارد. هر حیوانی چه سگ و چه گربه واکنش مخصوص خودش را نشان میدهد.

  • بعد بیهوشی دقیقا باید چه کار کنیم ؟ سگم رو اورژانسی جراحی کردن و چون نصفه شب بود دکترش بی خوصله بود و توضیحی نداد حالا سگم یه حالت های افسردگی نشون می ده و غمگین شده
    ممنون میشم پاسخ رو به ایمیلم بفرستید لطفا

    • بعد بیهوشی معمولا پرستار یا دامپزشک دستورات مراقبتی را با مراقبان در میان میگذارند و در صورت لزوم داروهایی هم تجویز میکنند. اگر علامت هایی که گفتید ادامه پیدا کرد مورد را با دامپزشک معالج و یا هر دامپزشکی که راحتید مطرح کنید.

  • ما سگمونو بردیم برای معاینه دندان و گفتن باید بیهوش بشه چون ممکنه گاز بگیره من اجازه ندادم و معاینه هم کنسل شد می شه لطفا یک دکتر خوب بهم معرفی کنید برای معاینه دندان بدون بیهوشی؟

    • سلام معاینه نیاز به بیهوشی نداره ولی برای درمان معمولا بیهوشی لازمه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *