تماس تلفنی با بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
انتخاب زبان :
Phone call to the Central Veterinary Hospital
Select language
Central Veterinary Hospital of Tehran

آزمایش‌های قبل از عمل جراحی در حیوانات خانگی

بروز رسانی 29, اسفند 1402
فهرست مطالب
بروز رسانی 29, اسفند 1402
پخش ویدیو

اگر حیوان خانگی شما به عمل جراحی نیاز دارد، قبل از انجام عمل جراحی، آزمایش‌های متفاوتی از آنها گرفته می‌شود. با توجه به سن و شرایط جسمی پت، انتخاب نوع آزمایش نیز متفاوت می‌شود. پزشک جراح و متخصص بیهوشی، با استفاده از نتایج این آزمایشات، امنیت جراحی و ریسک بیهوشی را می‌سنجند تا حیوان را برای انجام عملی موفقیت‌آمیز و کم‌خطر آماده ‌کنند. در ادامه این مقاله با شما بیشتر از اهمیت آزمایش‌های مختلف  قبل از عمل جراحی صحبت خواهیم کرد. اگر نگران عمل جراحی حیوان خود هستید با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

انتخاب روش بیهوشی در جراحی حیوانات

قبل از انجام عمل جراحی دامپزشک موارد مختلفی را بررسی می‌کند. با توجه به شرایط فیزیکی بیمار، جنس و سن‌ آنها روش بیهوشی نیز متفاوت می‌شود. علاوه‌بر این موضوع، قبل از انجام عمل جراحی، به یک‌سری از آزمایش‌های خاص نیاز است. به عنوان مثال، در جراحی عقیم‌سازی حیوانات که معمولا در سن 7 یا 8 ماهگی انجام می‌شود، تنها انجام آزمایش‌های بالینی و CBC کفایت می‌کند. با استفاده از نتایج این آزمایشات، تیم پزشکی روش مناسبی را برای بیهوش کردن حیوان انتخاب می‌کند.

 بررسی اهمیت آزمایش‌های بیوشیمی

یکی دیگر از آزمایش‌های بسیار مهمی که در تشخیص سلامتی حیوانات اهمیت زیادی دارد، آزمایش‌های بیوشیمی هستند. دامپزشکان توصیه می‌کنند، آزمایش‌های بیوشیمی را برای پت‌ها همواره انجام دهید. انجام این آزمایش‌ها باعث می‌شود که در طول زندگی حیوان، نتایج این آزمایش‌ها را با آزمایش‌های دیگر  آنها مقایسه کنید. از آنجا که حیوانات خانگی نژادهای متفاوتی دارند نمی‌توان شرایط جسمی آنها را با یکدیگر مقایسه و ارزیابی کرد. در نتیجه شرایط جسمی حیوان خانگی خود را  تنها می‌توانید با آزمایش‌های دوره‌ای بیوشیمی کنترل ‌کنید. این موضوع نقش مهمی در سلامت جسمی حیوانات دارد و لازم است به آن توجه داشته باشیم.

تشخیص بیماری در معاینات بالینی

در معاینات بالینی اگر متوجه مشکلی مانند شنیدن صدای اضافه‌ قلب حیوان شدیم، بهتر است آزمایش‌های دیگری نیز از حیوان بگیریم. تست‌های تشخیصی دقیق‌تر یا گرفتن نوار قلب در این شرایط پیشنهاد می‌شود. در صورت وجود مشکلات قلبی قطعا دامپزشک متخصص، بیمار را با توجه به شرایط جسمی او معالجه می‌کند. اگر در ارزیابی‌های قلب، مشکل قلبی تشخیص داده شود، داروهای روتین را برای عمل جراحی نمی‌توانیم به آنها تزریق کنیم. لازم است دارویی انتخاب شود تا تاثیر کمی روی کارکرد قلب بیمار داشته باشد. حیوانی که مشکل زمینه‌ای دارد، قطعا روش بیهوش کردن آنها برای عمل جراحی متفاوت می‌شود.

لازم به ذکر است در حیوانات خانگی بالای 8 سال حتی اگر آنها مشکلات قلبی نداشته باشد، جراح قبل از انجام عمل، درخواست گراف قفسه سینه را می‌دهد. اگر در گراف قفسه سینه مشکلی در رابطه با فعالیت‌های بدن دیده شود، لازم است برای بررسی بیشتر از تکنیک‌های تشخیصی پیشرفته‌تر استفاده کنیم.

اهمیت انجام آزمایش‌های مختلف قبل از عمل جراحی

قبل از شروع جراحی لازم است سلامت ارگان‌های بدن را با استفاده از آزمایش‌های بیوشیمی بررسی کنیم. علاوه‌بر این مورد در آزمایش‌های CBC یا هملان هماتولوژی لازم است به عامل مهم دیگری چون سلامت مغز استخوان حیوانات پی ببریم. بعد از انجام جراحی خون از دست رفته باید جبران شود. میزان پلاکت خون نیز به گونه‌ای باشد که مشکلی در انعقاد خون و بهبود محل برش جراحی ایجاد نشود.

 اگر حیوان شما کم‌خونی دارد یا میزان طبیعی از گلبول‌های سفید را برای مبارزه با آلودگی‌های احتمالی در اختیار نداشته باشد، جراح از انجام عمل جراحی منصرف می‌شود. لازم است با استفاده از اقدامات درمانی مناسب، ابتدا مشکلات جسمی و خونی بیمار رفع شود و بعد از آن برای انجام عمل جراحی اقدام کنیم.

مکانیسم اثر داروهای بیهوشی چگونه است؟

قبل از شروع جراحی، بیمار تحت پیش بیهوشی یا همان بی‌حسی ابتدایی قرار می‌گیرد. در ادامه برای انجام عمل جراحی دز بیشتری از داروهای بیهوشی به آنها تزریق می‌شود تا جراحی بدون دردی داشته باشند. بیهوشی باید به گونه‌ای باشد که حیوان در زمان مشخص، هوشیاری خود را دوباره به دست بیاورد. داروهای بیهوشی برای آنکه اثربخشی مطلوبی داشته باشند، باید در اختیار ارگان‌های مختلف بدن قرار بگیرند. در نتیجه عملکرد درست این اندام‌ها برای کاهش ریسک عمل جراحی بسیار مهم است.

 در بیانی ساده، برای آنکه حیوان خانگی شما جراحی بی‌خطری داشته باشد، لازم است این ارگان‌ها در سلامت کامل باشند تا روند بیهوشی و به‌هوش آمدن بیمار به شکل صحیحی انجام شود. به عنوان مثال کلیه و کبد از جمله ارگان‌های مهم بدن هستند که سلامتی آنها برای انجام عمل جراحی ضروری است. اگر این اندام‌ها توانایی کافی برای انجام وظیفه خود نداشته باشند، داروهای بیهوشی از بدن پاکسازی و دفع نمی‌شود. در نتیجه ممکن است حیوان شما بیهوشی طولانی‌مدتی را تجربه کند. انجام آزمایش‌های قبل از جراحی باعث می‌شود متناسب با وضعیت بیمار، آنها را بیهوش کنیم.

چه مواردی در انجام عمل جراحی غیرقابل پیش‌بینی است؟

به طور کلی، در تمام دنیا انسان‌ها و حیواناتی هستند که نمی‌توانند از اتاق جراحی زنده بیرون بیایند. اگرچه قبل از عمل جراحی تیم پزشکی تمام آزمایشات لازم را انجام داده و کلیه فاکتورهای خونی طبیعی به نظر می‌رسند، ممکن است بیمار به مواد بیهوشی حساسیت نشان دهد. احتمال بروز حساسیت به داروهای بیهوشی قابل تشخیص نیست و با استفاده از آزمایش‌های مختلف نمی‌توان به آن پی برد. به همین دلیل متاسفانه برخی از حیوانات نمی‌توانند عمل موفقیت‌آمیزی را پشت سر بگذارند.

 این مورد یکی از ریسک‌های  هر عمل جراحی محسوب می‌شود. با دانستن این موضوع و قبول آن، قبل از انجام عمل جراحی، فرم رضایت‌نامه‌ای به شما داده می‌شود تا آن را امضا کنید. در محتوای این فرم احتمال حساسیت به داروهای بیهوشی به شما اطلاع داده می‌شود تا با رضایت کامل شما عمل جراحی انجام شود.

سخن پایانی

حیوانات نیز مانند انسان‌ها، برای حفظ سلامتی و کاهش خطرات ناشی از عمل جراحی، لازم است آزمایش‌های مختلفی را انجام دهند. انجام این آزمایش‌ها باعث می‌شود سگ یا گربه بیهوشی کم‌خطری را پشت سر بگذارد. در این مقاله دانستیم که انجام چه آزمایش‌هایی قبل از عمل جراحی ضروری است. برای جلوگیری از مشکلات بیشتر قطعا دامپزشکان شرایط بیمار را به طور کامل بررسی می‌کنند تا  بدین ترتیب بیمار را برای عمل جراحی موفقیت‌آمیز آماده کنند.

3.8/5 - (5 امتیاز)

29 دیدگاه

  • آزمایش های قبل عمل اثربخشی جراحی رو چقدر بالا می برن؟دامپزشکی که سگم را بردم برای جراحی دیسک کلی آزمایش نوشته که نمی دونم ضرورین یا

    • سلام اگر دامپزشک باصلاحیتی آزمایش ها را تجویز کرده پس حتما انجام بدهید اما اگر فکر می کنید دامپزشک دچار خطا و اشتباه است با یک دامپزشک دیگر هم مشورت کنید

  • سلام.معاینه برای جراحی کافی نیست؟ من گربه شلی دارم که می خوام جراحی بشه و هزینه جراحی هم زیاده

  • آزمایش های قبل از عمل ضروری هستن گربه ما دیابت داشت ما نمی دانستیم به خاطر دندانش باید جراحی می شد ازمایش گرفتن گفتن دیابتت داره

    • سلام وقت بخیر. تفسیر آزمایش کاری تخصصی است و باید حتما این کار را به دامپزشکان بسپارید

    • بله هر آزمایشی باید در یک آزمایشگاه معتبر انجام شود و توسط دامپزشکان متخصص تفسیر شود.

  • درود
    ما آزمایشات قبل جراحی را انجام دادیم حالا سگمون یک هفته دیگه جراحی داره اما من خیلی نگرانم چون آزمایشگاه مجهزی نبود و پرسنل یر به هوایی داشت ممکنه در آزمایشات خطایی رخ داده باشه ؟

    • سلام بله متاسفانه امکان اشتباه وجود دارد برای همین توصیه می کنیم آزمایشات را در یک مرکز معتبر انجام دهید.

  • من باید گربمو ببرم برای آزمایش البته جراحی نداره فقط میخواستم ببینم قبل آزمایش چیکار باید بکنم؟ ممنون میشم پاسخ بدید

  • آزمایشهای قبل جراحی روی بهبودی حیوانات بعد از جراحی هم تاثیر دارن یا نه؟ دامپزشک به من گفت که برا ی تجویز داروی بعد عمل هم آزمایش قبل رو چک میکنم هم آزمایش بعد عمل رو

    • بله معمولا روال کار به همین شکل است تا یک مقایسه و دیدی از وضعیت بیمار داشته باشیم.

  • برای اینکه گربه ام دوران نقاهت بعد جراحی رو سریع تر بگذرونه راهکاری دارید هنوز علایم بیهوشی نشون میده متاسفانه گیجه هنوز

  • آزمایش های قبل از جراحی در سگ و گربه با آزمایش های حیوونای دیگه مثل خرگوش فرق می کنه؟

  • سلام
    من آزمایش های قبل عملو انجام دادم ولی عمل عقب افتاد حالا جراح اون آزمایشات قبلی رو قبول نمیکنه میگه دوباره بگیر حالا موندم چکار کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *