تماس تلفنی با بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
انتخاب زبان :
Phone call to the Central Veterinary Hospital
Select language
Central Veterinary Hospital of Tehran

بهترین غذا برای حیوانات خانگی؛ غذای خشک یا غذای خانگی؟

بروز رسانی 29, اسفند 1402
فهرست مطالب
بروز رسانی 29, اسفند 1402
پخش ویدیو

از آشپزی برای حیوان خانگی خود لذت می‌برید؟ اگر غذای خشک برای او بریزید، سلامت او را به خطر انداخته‌اید؟ به احتمال زیاد در یک دو راهی عجیب گیرافتاده‌اید و نمی‌دانید به پختن ادامه دهید یا در مقابل غذای آماده تسلیم شوید.

شما تنها نیستید تقریبا همه کسانی که تجربه نگهداری از حیوان خانگی را داشته‌اند یکبار با این سوال روبه‌رو بوده‌اند که آیا بهتر است به صورت اختصاصی برای حیوان خانگی خود آشپزی کنیم و غذایی مفید برای او بپزیم یا از غذاهای آماده شرکتی استفاده کنیم؟

سلامتی او را در اولویت قرار دهید

 مسئله این نیست که تهیه غذا در منزل آسان‌تر از تهیه غذای آماده است یا خیر، مسئله این است که کدام یک برای دوست کوچک شما مفیدتر است. هرچه باشد شما می‌خواهید از حداکثر زمان ممکن برای زندگی با دوست خود استفاده کنید.

برای یافتن پاسخ این سوال، آزمایشاتی انجام شده است. در این تحقیقات حیوانات خانگی به دو گروه تقسیم می‌شوند. گروهی که به طور مرتب از غذاهای شرکتی تغذیه می‌کنند و گروهی که دست‌پخت خانگی صاحب خود را می‌خورند. جالب اینجاست که میزان مراجعه گروهی که غذاهای تجاری و آماده استفاده می‌کنند 75 درصد کمتر از حیواناتی است که از غذای تازه پخته‌شده در خانه تغذیه می‌کنند.

همانطور که مشاهده می‌کنید تفاوت رژیم‌های غذایی بالا روی زندگی حیوان تاثیرگذار است. 75 درصد عدد بسیار بزرگی است و کیفیت زندگی دوست کوچک شما را دستخوش تغییر می‌کند.

چرا باید غذای شرکتی را انتخاب کنیم؟

حیوان خانگی شما به موادغذایی و معدنی متفاوتی نیاز دارد. روش پخت‌وپز شما در خانه منجر به نابود شدن موادمغذی مورد نیاز سگ یا گربه شما می‌شود. شما با عشق و علاقه زیادی برای دوست عزیزتان آشپزی می‌کنید اما او بیش از آنچه که تصور می‌کنید به مواد طبیعی نیاز دارد. موادی که در فرایند پخت‌وپز از بین می‌روند. به عنوان مثال تورین یکی از آمینواسیدهای خوشمزه در گوشت خام است که در فرایند پخت از بین رفته و به بدن حیوان نمی‌رسد. فراموش نکنید دوست کوچک شما علاقه زیادی به گوشت خام دارد.

تورین به سلامت سیستم عصبی، کبد، کلیه و سیستم قلب و عروق بسیار مفید است. ما نیز درست مانند دوستان کوچک‌مان به این اسیدآمینه نیاز داریم البته بدن ما قادر است تورین را با استفاده از دیگر آمینواسیدهای موجود در بدن تولید کند. اما سگ‌ها و گربه‌ها چنین امکانی ندارند و تنها منبع موجود برای تامین تورین بدن‌شان، گوشت خام است. در کنار این اسید آمینه، ویتامین‌ها و مواد مغذی دیگری نیز مانند گروه‌ ویتامین‌های B نیز در تماس با حرارت از بین می‌روند.

به همین دلیل بهتر است از غذاهای آماده‌ای که به صورت مخصوص برای حیوانات خانگی تهیه شده است استفاده کنید.

آیا نباید به حیوان خانگی خود غذای خانگی بدهیم؟

 با توجه به موارد گفته شده از آنجایی که حفظ مواد مغذی موجود در گوشت و مرغ کار ساده‌ای نیست بهتر است تهیه غذای حیوان خانگی خود را به شرکت‌های متخصص در این زمینه واگذار کنید. به یاد داشته باشید که شما برای تهیه غذای خانگی از حرارت استفاده می‌کنید و بخش مهمی از مواد مغذی را از بین می‌برید.

 حال ممکن است تصور کنید که می‌توانید همیشه به حیوان خود گوشت تازه بدهید. اما این کار در طولانی‌مدت امکان‌پذیر نیست. زندگی سرشار از غیرمنتظره‌هاست و روی آوردن به چنین رژیمی، مستلزم صرف زمان، انرژی و هزینه زیادی است.

 از سوی دیگر در بهترین حالت نیز شما نمی‌توانید موادمغذی موردنیاز دوست‌تان را در خانه تامین کنید. به عنوان مثال گربه‌ دوست‌داشتنی شما به رژیمی متعادل و متشکل از آمینواسیدها، چربی، کربوهیدرات، ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب نیاز دارد و با بالا رفتن سن نیازهای او تغییر می‌کند. فراهم کردن چنین رژیمی در خانه بسیار دشوار است. بهترین راه برای حفظ سلامت حیوان خانگی و تامین نیازهای او استفاده از غذاهای شرکتی است. این غذاها با در نظر گرفتن سن و نژاد تهیه و در بازار عرضه می‌شوند.

با استفاده از این غذاهای شرکتی، زمان و انرژی کمتری برای تهیه غذای حیوان صرف می‌کنید. از این گذشته مصرف این غذاها میزان ابتلای حیوان به بسیاری از بیماری‌ها را کاهش می‌دهد و شما می‌توانید تنها برای چکاب سالیانه یا انجام واکسیناسیون به کلینیک مراجعه کنید.

 درمان و بهبودی بهتر با مصرف غذاهای شرکتی

برندهای تجاری غذاهای گوناگونی را برای پت‌ها تدارک دیده‌اند. بسیاری از کنسروها و غذاهای خشک موجود در بازار برای سنین متفاوت و وضعیت‌های جسمی متفاوت در نظر گرفته شده‌اند. به عنوان مثال اگر حیوان خانگی شما بیمار شده باشد، دامپزشک رژیم غذایی متفاوتی را برای او توصیه می‌کند. تایمن موادغذایی موردنیاز در خانه بسیار دشوار است و شما می‌توانید به راحتی با تهیه غذای آماده‌ای که با شرایط او سازگاری داشته باشد، از دوست خود پذیرایی کنید.

به عنوان مثال اگر حیوان خانگی شما به دیابت مبتلا شده باشد می‌توانید از غذاهای مخصوص حیوانات دیابتی استفاده کنید. میزان قند و چربی موجود در این غذاها کنترل شده است و از پیشرفت بیماری جلوگیری می‌کند.

دامپزشک با تشخیص بیماری‌های قلبی، کلیوی و… استفاده از غذاهای آماده‌ای را توصیه می‌کند که به صورت اختصاصی برای این دسته از بیماران تهیه می‌شوند. اگر حیوان شما به غذاهای خانگی عادت کرده باشد، از غذاهای آماده‌ای که برای بهبودی او مفید هستند میل نمی‌کند.

چطور حیوان خانگی را به غذای تجاری عادت بدهیم؟

قبل از هر چیز باید گفت که نباید غذایی که برای خانواده تهیه می‌کنید را برای حیوان خانگی خود نیز سرو کنید. غذاهای ما برای حیوانات خانگی مفید نیستند حتی اگر این غذا چلوکباب سلطانی باشد. حال اگر مدتی است که حیوان را با غذای خانگی تغذیه می‌کنید و اکنون می‌خواهید رژیم او را تغییر دهید.

اینکه به جای غذای خانگی معمول، غذای شرکتی را در ظرف غذای حیوان بریزید برای تغییر رژیم غذایی او کافی نیست. تغییر ناگهانی رژیم غذایی می‌تواند برای حیوان ناخوشایند باشد و حتی منجر به بروز مشکلاتی مانند اسهال، استفراغ و بی‌اشتهایی شود. بنابراین بهتر است این تغییر به آرامش اتفاق بیفتد.

 طی تا 6 تا 7 روز به تدریج حجم غذای خانگی را کم و بخشی از ظرف حیوان را با غذای شرکتی پر کنید. به تدریج سهم غذای شرکتی را در ظرف افزایش دهید و سعی کنید غذای شرکتی را با غذای خانگی ترکیب کنید. به این ترتیب ظرف 7 روز تمام مواد غذایی موجود در ظرف غذای حیوان، غذای شرکتی خواهد بود. اگر پس از گذشت این مدت حیوان همچنان بعد از غذا خوردن احساس ناراحتی می‌کند، مسئله را با دامپزشک در میان بگذارید. ممکن است نیاز باشد برند غذای تجاری را تغییر دهید تا طعم دلخواه حیوان خانگی خود را پیدا کنید.

بهترین راه برای حفظ سلامت حیوان تغذیه با غذاهای تجاری است. اگر حیوان شما به غذای خانگی عادت دارد باید رژیم او را تغییر دهید و از غذاهای تجاری برندهای معتبر استفاده کنید. اگر به هر دلیلی به غذای آماده با کیفیت برندهای شناخته شده دسترسی ندارید بهتر است از دامپزشک دستور تهیه غذای مناسبی برای حیوان خانگی دریافت و غذای متعادل و متناسبی با وضعیت جسمانی حیوان تهیه کنید.

چرا حیوان خانگی شما غذا نمی خورد؟

ممکن است حیوان خانگی شما غذایی که برای او در نظر گرفته‌اید را دوست نداشته باشد، در این صورت با عوض کردن برند تولیدکننده، مشکل حل می‌شود. در برخی از موارد ممکن است جای ظرف غذای حیوان را تغییر داده باشید و او از این کار خوشنود نباشد.

اگر حیوان تحت درمان است و دارو مصرف می‌کند نیز ممکن است دچار بی‌اشتهایی شود. برخی از داروها منجر به حالت تهوع حیوان می‌شوند. اگر فکر می‌کنید داورها دلیل غذا نخوردن حیوان هستند، مسئله را دامپزشک در میان بگذارید. او می‌تواند با عوض کردن داروها مسئله را برطرف کند.

 ممکن است حیوان ناراحت و مضطرب باشد، در این صورت نیز لب به غذا نمی‌زند. اگر به تازگی اسباب‌کشی کرده‌اید یا تغییراتی را در محل زندگی خود به وجود آورده‌اید ممکن است موجب ناراحتی دوست خود شده باشید. اگر مدتی او را در خانه تنها گذاشته باشید نیز می‌تواند با بی‌اشتهایی حیوان روبه‌رو شوید. سگ‌ها حیوانات عاطفی‌تری هستند و بازگشت بچه‌ها به مدرسه یا حتی فوت یکی از اعضای خانواده می‌تواند باعث ناراحتی شدید آنها شود.

 اگر حیوان خانگی شما آب می‌خورد اما غذا نمی‌خورد، ممکن است دچار التهاب لثه یا مشکل دیگری در دندان‌های خود شده باشد. در این صورت نیز بهتر است به دامپزشک مراجعه کنید. چرا که تشنگی مفرط می‌تواند نشانه‌ای از دیگر بیماری‌ها باشد.

منابع:

akc.orgvet.cornell.edu – pets.webmd.com – dailypaws.com

4.4/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *