تماس تلفنی با بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
انتخاب زبان :
Phone call to the Central Veterinary Hospital
Select language
Central Veterinary Hospital of Tehran

اهمیت واکسیناسیون حیوانات خانگی چیست؟

بروز رسانی 29, اسفند 1402
فهرست مطالب
بروز رسانی 29, اسفند 1402
پخش ویدیو

یکی از مهمترین اقداماتی که برای جلوگیری از بیماری حیوانات باید انجام داد واکسینه کردن آنها است. حیوانات خانگی می‌توانند مانند انسان‌ها به طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها مبتلا شوند. اگر تصمیم گرفته‌اید از یک حیوان خانگی مانند سگ یا گربه نگهداری کنید، یا حیوان جدیدی را به منزل خود وارد کرده‌اید، لازم است به برنامه واکسیناسیون آنها توجه زیادی داشته باشید. در این مقاله در ارتباط با اهمیت واکسیناسیون حیوانات با شما صحبت می‌کنیم.

چرا واکسیناسیون حیوانات اهمیت زیادی دارد؟

واکسن‌ها حاوی آنتی‌ژن‌هایی هستند که باعث بیماری خفیفی در حیوانات می‌شوند اما این بیماری‌ها خطرناک نبوده و آنتی‌ژن تنها برای فعال‌سازی دستگاه ایمنی به بدن تزریق می‌شود. واکسیناسیون کردن حیوانات نقش بسیار مهمی در سلامتی و طول عمر آنها دارد. بر اساس پروتکل‌هایی که در کشور ما وجود دارد حیوانات حداقل به سه دوره واکسیناسیون اولیه نیاز دارند. این واکسن‌ها برای بیماری‌های چند‌گانه سگ‌ها و گربه‌ها انجام می‌شود.

بررسی انگل‌زدایی اولیه در حیوانات

امروزه بیماری‌های مشترکی میان انسان و حیوان کشف شده است. برخی از این بیماری‌ها انگلی هستند. بنابراین برای جلوگیری از مبتلا شدن به این بیماری‌ها، انگل‌زدایی از حیوانات اهمیت خود را نشان می‌دهند. به‌طورکلی انگل‌زدایی اولیه با توجه به سن و شرایط مختلف بدنی حیوانات انجام می‌شود. در رابطه با ضدانگل‌ها دامپزشکان صاحبان پت را به خوبی راهنمایی می‌کنند.

بعد از انگل‌زدایی اولیه، لازم است هر سه ‌ماه یک‌بار، انگل زدایی تکرار شود. عملیات ضد‌انگل‌تراپی و واکسیناسیون در همه نژاد‌ها به یک شکل نیست. سگ‌ها و گربه‌ها در نژادهای مختلفی دیده می‌شوند که هر کدام در زمینه‌هایی با یکدیگر تفاوت‌های جزئی دارند. با توجه به این موضوع در رابطه با انگل‌زدایی و واکسن زدن‌ پت، با دامپزشک خود مشورت داشته باشید.

به‌طور معمول انگل‌زدایی را لازم است هر سه ماه یک‌بار تکرار کنیم، اما این موضوع با توجه به شرایط زندگی حیوانات می‌تواند متغیر باشد. بسته به شرایط نگهداری حیوان خانگی این بازه زمانی مشحض شده، می‌تواند کمتر یا بیشتر شود. به عنوان مثال اگر سگ یا گربه شما بیرون از خانه نگهداری می‌شود یا تغذیه خاصی دارد، بازه زمانی انگل‌زدایی متفاوت می‌شود.

آیا واکسینه کردن حیوانات عوارض دارد؟

به‌طورکلی هر گونه درمان پزشکی می‌تواند عارضه‌ای به دنبال داشته باشد. خطرات احتمالی را باید با مزایایی که یک اقدام پزشکی برای حیوانات و انسان‌ها به همراه دارد مقایسه کنیم. قطعا واکسیناسیون حیوانات برای سلامتی آنها و خود انسان اهمیت بالایی دارد. اکثر حیوانات نیز واکنش‌های خوبی به واکسیناسیون داشته‌اند و بدون هیچ عارضه‌ خاصی در برابر انواع بیماری‌ها ایمن می‌شوند. اگر حیوان خانگی ما به واکسیناسیون واکنش نامطلوبی نشان دهد، بروز واکنش‌ها خفیف و کوتاه مدت است. موارد زیر از جمله عوارض شایعی هستند که ممکن است بعد از واکسن زدن در حیوانات مشاهده کنیم:

  • کاهش اشتها
  • عرق کردن
  • نفس‌نفس زدن
  • تب
  • احساس ضعف و خستگی
  • استفراغ
  • اسهال

پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از خطرات احتمالی، بعد از واکسن زدن حیوان خانگی خود را تا 24 ساعت مرتب تحت نظر داشته باشید. فواید واکسن زدن به حیوان، بسیار بیشتر از عوارض کوتاه‌مدت آن است. بنابراین از انجام این اقدام مهم و  کاملا حیاتی چشم‌پوشی نکنید.

چرا حیوانات کوچک‌تر، نیاز به یک‌سری واکسیناسیون دارند؟

در حیوانات کوچک‌تر مانند توله‌سگ‌ها و بچه‌گربه‌ها، سیستم ایمنی بدن عملکرد ضعیفی دارد. بنابراین  این دسته از حیوانات، بسیار مستعد ابتلا به بیماری‌های عفونی هستند. اگرچه حیوانات کوچک با استفاده از آنتی‌بادی‌های شیر مادر در برابر عوامل‌ بیماری‌زا محافظت می‌شوند، اما چنین محافظتی قوی و طولانی‌مدت نیست. با انجام واکسیناسیون بدن حیوانات در برابر بیماری‌های مختلف مقاومت پیدا می‌کنند. علاوه‌بر این موارد با واکسینه کردن حیوان، شما و اعضای خانواده‌تان نیز در مقابل انتقال بیماری‌های مختلف محافظت می‌شوید. خیلی از بیماری‌ها در میان انسان و حیوان مشترک است و به راحتی منتقل می‌شوند.

برنامه واکسیناسیون حیوانات بالغ چگونه است؟

زمانی‌که حیوان خانگی شما به بلوغ می‌رسد و تمان واکسن‌های خود را کاملا تزریق کرده است، دامپزشک برنامه واکسیناسیون حیوان بالغ را برای شما تهیه می‌کند. در این برنامه تکرار یادآوری‌های واکسن را مشاهده می‌کنید. واکسن‌های یادآوری درست همانند واکسن‌هایی هستند که پیش از این، در دوره‌های قبلی و تولگی به آنها تزریق شده بود.

تزریق واکسن هاری

واکسن هاری از جمله واکسن‌های بسیار مهمی است که از سه ماهگی به بعد در سگ و همچنین گربه باید انجام شود. فراموش نکنیم که واکسن هاری به صورت سالیانه نیاز به تکرار دارد و تا پایان زندگی، حیوان خانگی خود را باید  مرتب واکسن بزنیم. هاری از جمله بیماری‌های ویروسی خطرناک میان انسان و حیوان است. درنتیجه، لازم است به تزریق این واکسن توجه زیادی داشته باشیم.

نکات مهم در واکسیناسیون‌ کردن حیوانات

  • تا قبل از تزریق اولین واکسن به حیوان خود سعی کنید آنها را را از خانه بیرون نبرید تا در تماس با حیوانات دیگر نباشند.
  • برنامه واکسیناسیون حیوانات از همان ویزیت اول توسط دامپزشک مشخص می‌شود.
  • به تاریخ انقضای واکسن‌ها همواره توجه داشته باشید.
  • از آنجایی که ممکن است حیوان خانگی شما به واکسن حساسیت نشان دهد، حتما واکسن را تحت نظر دامپزشک تزریق کنید.
  • قبل از زدن واکسن مطمئن باشید پت شما کاملا سالم است. سلامت حیوان باید توسط دامپزشک تایید شود و با تشخیص آنها واکسن تزریق شود.
  • حیوانات بالغ اگرچه برنامه واکسیناسیون خود را به طور کامل انجام‌ داده‌اند، لازم است یادآوری‌ها را همیشه دریافت کنند.
  • برنامه واکسن حیوانات را به صورت منظم در زمان‌های مشخص شده انجام دهید.
  • درست مانند واکسن زدن انسان، علائم خفیفی که بعد از تزریق واکسن بروز می‌کند، قابل چشم‌پوشی است و جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد.

سخن پایانی

در این مقاله در ارتباط با اهمیت و برنامه ‌زمانی واکسیناسیون حیوانات با شما صحبت داشتیم. در هر سنی لازم است به برنامه واکسیناسیون حیوانات توجه کنیم. با توجه به شرایط زندگی حیوانات زمان‌بندی واکسن آنها نیز متفاوت می‌شود. در این راستا دانستیم که دامپزشکان به خوبی می‌توانند برنامه واکسیناسیون حیوانات را تنظیم کنند. عوارض بعد از تزریق واکسن نیز در بعضی از حیوانات دیده می‌شود. در اغلب موارد این عوارض خفیف است ومشکلی برای حیوان خانگی ایجاد نمی‌کند.

3.7/5 - (9 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *