تماس تلفنی با بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
انتخاب زبان :
Phone call to the Central Veterinary Hospital
Select language
Central Veterinary Hospital of Tehran

۳۰ غذای سمی که باید از دسترس سگ ها دور نگهدارید

بروزرسانی 25, خرداد 1403
فهرست مطالب
بروزرسانی 25, خرداد 1403
۳۰ غذای سمی برای سگ ها

۳۰ غذای سمی که باید از دسترس سگ ها دور نگهدارید

اکثر ما گهگاه تسلیم می‌شویم و لقمه غذا یا میان وعده‌مان را با دوست چهارپایمان تقسیم می‌کنیم. می‌پرسید این کار چه ضرری دارد، درست است؟ خب برخی از غذاهای انسان می‌تواند به طرز عجیبی برای سگ مضر باشند. این مطلب را بخوانید تا بدانید کدام غذاهای انسانی می‌توانند توله سگتان را مستقیماً  به اورژانس دامپزشکی بفرستند.

لیست غذاهای سمی برای سگ ها

غذاهای سمی رایجی که باید از دسترس سگتان دور نگهدارید از این قرارند:

1. آووکادو

آووکادو حاوی پرسین است که برای سگ ها سمی است چون باعث اسهال و استفراغ می‌شود و در مقادیر بیشتر هم می‌تواند کشنده باشد. هسته آووکادو هم سگ شما را در معرض خطر انسداد روده قرار می‌دهد.

اگرچه آووکادو به عنوان یک چربی سالم برای انسان در نظر گرفته می شود، اما برای سگ ها چربی بسیار بالایی دارد و آنها را در معرض خطر پانکراتیت قرار می‌دهد. مقادیر کمتر آووکادو به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می‌شود، اما همچنان می‌تواند باعث ناراحتی معده شود. بنابراین بهتر است از آووکادو به طور کلی اجتناب شود.

2. گیلاس

ساقه‌ها، برگ‌ها و هسته‌های گیلاس حاوی سیانید هستند، یک ماده شیمیایی بالقوه کشنده (اگر بیش از یکمقداری خورده شود). سیانید با ایجاد مشکل در استفاده از اکسیژن، بافت‌ها را از بین می‌برد .

۳. انگور و کشمش

هم انگور و هم شکل خشک آن، کشمش، برای سگ ها سمی هستند. فقط چند عدد انگور یا کشمش لازم است تا به طور بالقوه باعث نارسایی ناگهانی کلیه در سگ شما شود. پس اینها را دور از دسترس سگ نگه دارید.

۴. گوجه فرنگی

سگ ها باید از گوجه فرنگی پرهیز کنند. گوجه فرنگی کاملاً رسیده بی خطر است، اما قسمت سبز گیاه حاوی سولانین است که برای سگ ها سمی است.

۵. قارچ

از دادن هرگونه قارچ به سگ خودداری کنید. اگرچه تنها کسری از گونه‌های قارچ موجود برای سگ‌ها سمی هستند، اما آنهایی که هستند می‌توانند کشنده باشند.

۶. پیاز

سگ ها هرگز نباید پیاز بخورند. پیاز حاوی ترکیبی است که به گلبول‌های قرمز سگ آسیب می‌رساند و باعث کم خونی می‌شود.

بنابراین به سگ خود غذایی که حاوی پیاز، پودر پیاز یا تکه‌های پیاز است ندهید. همین امر در مورد سایر آلیوم ها از جمله تره فرنگی، سیر و پیازچه هم صدق می‌کند.

۷. سیر

سیر سمی ترین گیاه خانواده آلیوم است. تمام غذاهای حاوی سیر را دور از دسترس سگ نگه دارید. مصرف سیر می‌تواند به شدت به گلبول های قرمز آسیب برساند و باعث پاره شدن آنها شود.

۸. توت های وحشی

توت وحشی غذای دیگری است که سگ ها نمی‌توانند بخورند. اگرچه همه این توت‌ها سمی نیستند، اما بسیاری از آنها سمی هستند.

۹. ریواس

ریواس حاوی کریستال های محلول اگزالات است که آن را برای حیوانات خانگی سمی می‌کند. اگر ریواس از یک حدی بیشتر خورده شود، می‌تواند باعث نارسایی کلیه در سگ شود.

۱۰. آب نبات  و آدامس بدون قند

آب نبات، نعناع و صمغ بدون قند اغلب حاوی زایلیتول هستند. زایلیتول  یک جایگزین کم کالری برای قند است. این شیرین کننده مصنوعی می‌تواند باعث بیماری شدید و مرگ در سگ شود.

برای جلوگیری از مسمومیت با زایلیتول، برچسب مواد تشکیل دهنده روی محصولات را بررسی کنید، به ویژه آنهایی که روی آنها برچسب کم قند یا بدون قند نوشته شده است. تمام اقلام حاوی زایلیتول را از دسترس حیوانات خانگی دور نگه دارید.

۱۱. کره بادام زمینی و سایر کره های آجیلی

کره بادام زمینی معمولاً غذایی است که سگ ها می‌توانند بخورند. اما قبل از دادن کره بادام زمینی یا سایر کره های آجیلی به سگ خود مواد تشکیل دهنده را بررسی کنید، زیرا برخی از انواع آن حاوی زایلیتول هستند.

۱۲. آب های طعم دار

آب های طعم دار باید از سگ ها دور نگه داشته شود. این محصولات اغلب حاوی زایلیتول هستند.

۱۳. بستنی

بستنی یک خوراکی عالی برای توله سگ شما نیست. سگ ها نمی‌توانند لاکتوز موجود در محصولات شیری مانند بستنی را هضم کنند. علاوه بر این، بستنی می تواند حاوی موادی باشد که برای سگ ها سمی است. به عنوان مثال، شکلات بستنی که قطعاً برای توله ها مضر است. همچنین بستنی – به ویژه انواع بدون قندش – ممکن است حاوی زایلیتول باشد که برای سگ ها بسیار سمی است.

۱۴. شکلات

شکلات برای سگ ها سمی است زیرا حاوی تئوبرومین و کافئین است. هر دوی این اجزا باعث ایجاد مشکلات بالقوه مرگبار قلبی و مشکل در سیستم عصبی مرکزی در سگ ها می‌شوند. هرچه شکلات تیره تر باشد، تئوبرومین بیشتری در آن وجود دارد. بنابراین، شکلات تلخ بدتر است. برخی از شکلات ها همچنین حاوی زایلیتول هستند.

۱۵. پودینگ ها

بهتر است پودینگ ها را از سگ خود دور نگه دارید چون ممکن است حاوی زایلیتول یا شکلات باشند که برای سگ ها سمی هستند.

۱۶. کافئین و قهوه

بسیاری از انسان ها روز خود را با یک فنجان قهوه شروع می کنند. اما همراهان چهارپای ما نیازی به محرک کافئین ندارند. حتی مقدار کمی از آن می تواند برای آنها سمی باشد.

۱۷. نوشیدنی های ورزشی و انرژی زا

نوشیدنی های ورزشی و انرژی زا اغلب حاوی کافئین هستند که برای سگ شما ممنوع است. علاوه بر کافئین، بسیاری از نوشیدنی های ورزشی حاوی زایلیتول هم هستند.

۱۸. چای دمی و کیسه ای

چای ممکن است به آرامش شما کمک کند، اما محتوای کافئینش آن را برای سگ ها سمی کرده. سگتان را از فنجان چای خود و از چای کیسه ای موجود در سطل زباله یا توده کمپوست دور نگه دارید.

۱۹. سودا و نوشابه

توله سگ خود را از نوشابه هم دور نگه دارید، زیرا ممکن است حاوی کافئین باشد. برخی از نوشابه ها، به خصوص اگر بدون قند باشند، حاوی زایلیتول نیز هستند.

۲۰. کیک و شیرینی

کیک و شیرینی ممکن است حاوی موادی باشد که می‌تواند برای سگ مضر باشد مثل شکلات، زایلیتول و کافئین.

سایر مواد غذایی سمی و مضر برای سگ

افزون بر موارد یادشده در بالا، مواد غذایی سمی و مضر دیگر برای سگ ها شامل موارد زیر است:

۲۱. الکل

۲۲. آجیل ماکادمیا

۲۳. گوشت خام یا نیم پز

۲۴. خمیرهای نپخته حاوی مخمر

۲۵. استخوان

۲۶. غذای کپک زده

۲۷. شیر و لبنیات

۲۸. نمک

۲۹. زردآلو

۳۰. استار فروت

برای پرسش و یا دیدن سوالات متداول به این صفحه مراجعه کنید بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
سوالات متداول

آیا خوردن غذای انسان برای سگ مشکلی ندارد؟

سگ شما باید بیشتر کالری خود را از رژیم غذایی معمولی‌اش دریافت کند. اگر می‌خواهید غذایتان را با سگتان شریک شوید، در ادامه برخی از غذاهایی که سگ ها می توانند بخورند آورده شده است:

  • هویج
  • کرفس
  • کدو حلوایی پخته شده
  • گل كلم
  • ذرت بو داده
  • سیب
  • موز
  • خیارها
  • توت فرنگی
  • کره بادام زمینی بدون زایلیتول
  • پنیر

به خاطر داشته باشید که تنقلات – حتی تنقلات مخصوص سگ – نباید بیش از 10٪ از کالری سگ شما را تشکیل دهد.

غذای انسان، چربی و قند بیشتری نسبت به غذای سگ دارد. سیستم گوارشی سگ در پردازش غذاهای چرب مشکل دارد، بنابراین فقط یک مقدار کوچک از باقی‌مانده‌ غذایتان را به توله سگ خود بدهید چون چربی و قند بیش از حد می‌تواند منجر به ناراحتی معده، چاقی و پانکراتیت شود.

علائم مسمومیت غذایی در سگ ها

علائم مسمومیت غذایی بسته به ماده سمی خاصی که سگ شما خورده متفاوت است. اما مسمومیت در سگ ها اغلب به عنوان علائم گوارشی یا عصبی ظاهر می‌شود. علائمی که باید مراقب آنها باشید عبارتند از:

  • استفراغ
  • اسهال
  • از دست دادن اشتها
  • مدفوع خونی
  • تشنج
  • لرزش
  • بیش فعالی
  • بی حالی
  • عدم ثبات در هنگام ایستادن یا راه رفتن
  • عدم هماهنگی
  • کبودی یا خونریزی
  • خون در ادرار
برای تماس تلفنی با بیمارستان روی شماره کلیک کنید. بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
تماس تلفنی

سخن پایانی

در این مقاله، ۳۰ ماده غذایی سمی و مضر برای سگ ها را معرفی کردیم. اما لیست غذاهای سمی برای سگ ها تنها به این موارد محدود نمی‌شود. بنابراین پیش از مصرف هر گونه ماده غذایی حتما در مورد آن جداگانه تحقیق کنید یا در معاینات سالانه از دامپزشک بپرسید. مداخله زودهنگام در مورد مسمومیت حیاتی است، بنابراین در صورت مشاهده هر گونه علایم مشکوک در اسرع وقت با بیمارستان دامپزشکی مرکزی تماس بگیرید تا همکاران ما شما را رهنمایی کنند.

منبع: goodrx

4.4/5 - (17 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *