تماس تلفنی با بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
انتخاب زبان :
Phone call to the Central Veterinary Hospital
Select language
Central Veterinary Hospital of Tehran

راهنمای انتخاب بهترین غذا برای حیوانات خانگی سگ و گربه

بروزرسانی 29, اسفند 1402
فهرست مطالب
بروزرسانی 29, اسفند 1402
بهترین غذا برای حیوانات خانگی

راهنمای انتخاب بهترین غذا برای حیوانات خانگی سگ و گربه

انتخاب بهترین غذا برای حیوانات خانگی، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های صاحبان حیوانات است. سگ ها و گربه های خانگی از آنچه شما برایشان فراهم می‌کنید تغذیه می‌کنند. در نتیجه، این وظیفه شماست که غذای مناسبی برای آن‌ها تهیه کنید. پس باید بدانید حیوان خانگی‌تان برای سالم و فعال ماندن به چه چیزهایی نیاز دارد. اگر می‌خواهید حیوانات عمری طولانی و همراه با سلامتی داشته باشند، باید آن‌ها را با غذاهای با کیفیت تغذیه‌ کنید. در این مطلب شما را با اصول انتخاب بهترین غذا برای حیوانات خانگی آشنا می‌کنیم.

راهنمای انتخاب بهترین غذا برای حیوانات خانگی
راهنمای انتخاب بهترین غذا برای حیوانات خانگی    

بهترین غذا برای حیوانات خانگی چیست؟

برای حیوانات خانگی انواع مختلفی از غداها وجود دارد. هنگام خرید انواع این غذاها، مهمترین چیزی که باید در نظر بگیرید کیفیت است. شما باید برندی پیدا کنید که تمام مواد مغذی مورد نیاز حیوان را فراهم کند. بهترین غذا برای حیوان خانگی شما، غذایی است که به او می‌سازد. مثلا کیفیت خز، سطح انرژی، وضعیت بدن و تأثیراتی را که غذا بر روی دستگاه گوارش حیوان گذاشته، بررسی کنید تا ببینید آیا غذا بر روی او تاثیر خوبی گذاشته یا خیر. (البته این در صورتی است که حیوان سالم باشد و مشکل پزشکی خاصی نداشته باشد. برای حیوانات بیمار تغذیه باید با هماهنگی پزشک انجام شود.)

بهترین غذا برای حیوانات خانگی چیست؟
بهترین غذا برای حیوانات خانگی چیست؟

مواد تشکیل دهنده غذاهای حیوانات خانگی

مهمترین چیزی که هنگام خرید غذای حیوانات خانگی باید به خاطر بسپارید این است که فقط برند مهم نیست. شما همیشه باید لیست مواد تشکیل دهنده را بخوانید و به حقایق تغذیه ای برندی که قصد خرید آن را دارید نگاه کنید. هدف شما باید کشف برندی باشد که نیازهای غذایی حیوان را برآورده کند و در عین حال تا حد امکان سالم باشد.

مواد مورد استفاده در غذای حیوانات خانگی بسته به محصول و برند خاصی که انتخاب می‌کنید بسیار متفاوت است. برخی از محصولات از مواد 100٪ طبیعی ساخته شده‌اند در حالی که برخی دیگر حاوی مواد نگهدارنده و شیمیایی هستند که نباید توسط حیوانات خورده شوند. موارد زیر برخی از رایج ترین موادی هستند که در غذای حیوانات پیدا می‌شوند:

گوشت: گوشت یکی از مهم‌ترین مواد موجود در غذای حیوانات خانگی است زیرا تمام پروتئین، چربی و مواد مغذی مورد نیاز حیوان را فراهم می‌کند. اغلب گوشت حیواناتی مانند گاو و گوسفند استفاده می‌شود زیرا سرشار از اسیدهای چرب ضروری، پروتئین و غیره هستند.

پرندگان: گوشت پرندگان مانند گوشت مرغ یکی دیگر از مواد بسیار رایج موجود در غذای حیوانات خانگی است. مرغ اغلب به عنوان یک ماده تشکیل دهنده مقوی استفاده می‌شود. البته از گوشت سایر پرندگان مانند اردک و بوقلمون هم استفاده می‌کنند.

غلات: جالب است بدانید که غلات برای سگ ها بد نیست! غلات بخش ضروری رژیم غذایی حیوان خانگی است زیرا کربوهیدرات ها و پروتئین های لازم را برای حیوان فراهم می‌کند. غلات همچنین برای افزودن بافت به غذای خشک استفاده می‌شود، بنابراین باید مارکی را انتخاب کنید که به جای غلات تصفیه شده از غلات کامل استفاده کند. حذف عمدی غلات از رژیم غذایی سگ‌ها، آن‌ها را در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی و نارسایی قرار می‌دهد.

ماهی: ماهی یکی دیگر از مواد محبوب موجود در غذای سگ و گربه است. برای این منظور اغلب ماهی ‌هایی مانند سالمون و تن استفاده می‌شوند زیرا سرشار از مواد مغذی مانند اسیدهای چرب امگا 3، پروتئین، ویتامین ‌ها، مواد معدنی و غیره هستند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که ماهی باید فقط در مقادیر کم به حیوانات خانگی داده شود زیرا در صورت مصرف زیاد می‌تواند بسیار سمی باشد.

افزودنی های غذایی: افزودنی های غذایی در غذاهای حیوانات خانگی برای بهبود کیفیت و طعم کلی غذا و همچنین تازه نگه داشتن طولانی‌ مدت آن‌ها استفاده می‌شود. این افزودنی ها شامل مواردی مانند نگهدارنده ها (برای جلوگیری از رشد باکتری‌) و ویتامین ها (برای افزودن مواد مغذی) هستند.

میوه ها: میوه ها منبع بسیار خوبی از ویتامین و مواد معدنی هستند اما حاوی قندهای طبیعی و سلولز هم هستند که می‌توانند باعث مشکلات گوارشی در حیوانات خانگی شوند. میوه‌ها قبل از قرار گرفتن در غذاهای حیوانات خانگی، ساقه‌شان کنده می‌شود، برش می‌خورند و پوره و/یا خرد می‌شوند تا قابل هضم شوند. به همین دلیل مهم است برندی که انتخاب می‌کنید این موارد را رعایت کرده باشد.

روغن ‌ها: روغن‌ ها بخشی ضروری از رژیم غذایی گربه ‌ها یا سگ ‌ها محسوب می‌شوند زیرا با تامین اسیدهای چرب ضروری مانند امگا 3 به سلامت پوست و خز حیوان خانگی شما کمک می‌کنند. روغن ها همچنین با تامین اسیدهای چرب امگا 6 به سلامت اندام‌ های حیوان خانگی شما کمک می‌کنند. انواع خاصی از روغن‌ها مانند توکوفرول ‌ها به عنوان یک روش طبیعی‌تر برای نگهداری غذای حیوانات خانگی عمل می‌کنند (به جای استفاده از مواد شیمیایی).

مواد تشکیل دهنده غذاهای حیوانات خانگی
مواد تشکیل دهنده غذاهای حیوانات خانگی

نکاتی در مورد انتخاب بهترین برند غذای حیوان خانگی

انتخاب بهترین برند غذا برای حیوان خانگی انتخاب مشکلی است. گاهی باید از میان گزینه‌های قابل قبول موجود بهترین را انتخاب کنید. نکاتی که هنگام انتخاب بهترین غذای حیوان خانگی باید به آنها توجه کنید عبارتند از:

  • غذای حیوانات خانگی کجا و توسط چه کسانی تولید می‌شود؟ بسیاری از غذاهای حیوانات خانگی همگی در یک مرکز تولید می‌شوند و فقط کمی در مواد و بسته بندی متفاوت هستند. ما توصیه می‌کنیم غذای حیوانات خانگی را از تولیدکنندگان معتبری که فرآیندهای تولید شفافی دارند، تهیه کنید.
  • چه موادی در غذای حیوانات خانگی گنجانده شده است؟ اگر روی برچسب 3-4 نوع مختلف پروتئین و کربوهیدرات مشاهده کردید آن را به قفسه برگردانید! بهتر است از 1 منبع پروتئین و 1 منبع کربوهیدرات استفاده کنید. این رژیم‌ها معمولاً ساده‌تر هضم می‌شوند و اگر حیوان خانگی شما نوعی واکنش غذایی داشته باشد، تجزیه و تحلیل آن آسان‌تر است.
  • آیا غذا با نیازهای حیوان خانگی شما همخوانی دارد؟ به عنوان مثال، اگر حیوان خانگی شما اضافه وزن دارد، یک رژیم غذایی کم کالری برای او بهتر است. یا مثلا اگر حیوان خانگی شما بسیار فعال است نیاز به کالری بالایی دارد. همچنین برای حیوانات خانگی سالخورده ایده آل این است که از یک رژیم غذایی مخصوص استفاده شود.
نکاتی در مورد انتخاب بهترین برند غذای حیوان خانگی
نکاتی در مورد انتخاب بهترین برند غذای حیوان خانگی

دستورالعمل های تغذیه حیوانات خانگی

دستورالعمل‌های زیادی برای غذا دادن به حیوانات خانگی وجود دارد. بهترین راه برای یافتن دستورالعمل‌های متناسب با نیازهای حیوان، تحقیق و مشورت با دامپزشک است. اگر می‌خواهید بدانید حیوان خانگی شما باید چقدر غذا بخورد، باید چند فاکتور را در نظر بگیرید. سن، وزن، سطح فعالیت و وضعیت سلامت حیوان در میزان نیاز او به غذا نقش دارند. دامپزشک به شما کمک می‌کند تا بر اساس این عوامل، بهترین رژیم غذایی را برای حیوان خانگی خود انتخاب کنید. نکته هایی که در مورد میزان تغذیه حیوان باید به خاطر داشته باشید عبارتند از:

  • توجه به دستورالعمل های تغذیه ‌ای روی بسته غذا
  • تعیین وزن ایده آل حیوان خانگی و نه فقط وزن حال حاضرش. این موضوع به جلوگیری از تغذیه بیش از حد او کمک می‌کند.
  • تقسیم مقدار توصیه شده برای تغذیه به 2-3 وعده. معمولا روی بسته مقدار مصرف روزانه نوشته شده نه مقدار مصرف در هر وعده غذایی. (البته این مورد ممکن است در برندهای مختلف متفاوت باشد بنابراین با دقت روی بسته را بخوانید.)
  • از آنجا که هر غذا دارای تراکم کالری متفاوتی است، غذاهای مختلف مقادیر توصیه شده متفاوتی دارند. اگر برند غذا را تغییر می‌دهید، باید مقدار تغذیه شده را مجددا محاسبه کنید.
  • حواستان به تشویقی ‌های حیوان باشد. دستورالعمل‌های روی برچسب غذای حیوانات خانگی، خوراکی‌هایی را که به عنوان تشویق داده می‌شود، در نظر نمی‌گیرند. اگر تمایل دارید به حیوان خانگی خود در طول روز مقداری تنقلات بدهید، مقدار تغذیه روزانه را تا 10 درصد کاهش دهید.
دادن غذای خام به حیوانات خانگی
دادن غذای خام به حیوانات خانگی

 آیا دادن غذای خام به حیوانات خانگی بی خطر است؟

این موضوع اغلب مورد بحث است. جنبش تغذیه با غذای خام، خوردن غذاهای نپخته مانند میوه ها و سبزیجات را ترویج می کند. طرفداران ادعا می‌کنند که خام‌ خواری به زندگی طولانی تر، سلامت دهان و دندان یا سلامت عمومی بهتر و حتی درمان بیماری ها (به ویژه مشکلات گوارشی و پوستی) کمک می‌کند. اما دامپزشکان، برای نظر دادن به مطالعات و داده‌های علمی تکیه می‌کنند. هیچ مطالعه بی‌طرفانه و بررسی‌شده‌ای وجود ندارد که از تغذیه حیوانات خانگی با مواد غذایی خام حمایت کند یا با آن مخالفت کند. شایع‌ترین ادعاها، مبنی بر مزیت تغذیه با مواد خام، گواهی‌هایی است که اغلب در اینترنت دیده می‌شوند.

بهترین غذا برای سگ و گربه
بهترین غذا برای سگ و گربه

سخن آخر

غذاهای با کیفیت و بی کیفیت زیادی برای حیوانات خانگی وجود دارد. برای همین تشخیص اینکه کدام غذا برای حیوان خانگی شما بهتر است دشوار است. برای این اینکه انتخاب خوب و بهینه‌ای داشته باشید در درجه اول در مورد نیازهای تغذیه‌ای حیوان با دامپزشک مشورت کنید. همچنین آنچه را که برچسب غذا در مورد میزان و سطح پروتئین، کربوهیدرات‌ها و مواردی از این دست می‌گوید در نظر بگیرید و سعی کنید غذای حیوان را از مراکز معتبری مثل داروخانه و پت شاپ‌ های معتبر تهیه کنید. بیمارستان دامپزشکی مرکزی یکی از این مراکز است و با دارا بودن داروخانه و پت شاپ، تمام نیازهای تغذیه‌ای حیوان خانگی شما را پوشش می‌دهد.

منبع: kingsdale.com

3.7/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *