تماس تلفنی با بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
انتخاب زبان :
Phone call to the Central Veterinary Hospital
Select language
Central Veterinary Hospital of Tehran

آشنایی با جراحی میکروسکوپی دامپزشکی

بروز رسانی 14, مهر 1403
فهرست مطالب
بروز رسانی 14, مهر 1403
پخش ویدیو

جراحی میکروسکوپی دامپزشکی، یکی از پیشرفته‌ترین روش‌های درمانی است که با استفاده از تجهیزات دقیق و تخصصی، امکان انجام جراحی‌های بسیار حساس و پیچیده روی حیوانات را فراهم می‌سازد. باتوجه‌به اهمیت حفظ سلامت و بهبود سریع‌تر حیوانات، این تکنیک‌های پیشرفته به دامپزشکان اجازه می‌دهند تا به شیوه‌ای مؤثرتر و با کمترین آسیب به بافت‌های حیاتی، مشکلات مختلفی را در اعضای حساس مانند چشم، گوش، اعصاب و حتی اعضای داخلی حیوانات درمان کنند. در این مقاله به بررسی و معرفی این نوع از جراحی حیوانات خانگی خواهیم پرداخت تا شما را با نقش حیاتی عمل های میکروسکوپی دامپزشکی در بهبود کیفیت زندگی حیوانات آشنا کنیم.

عمل میکروسکوپی دامپزشکی
عمل میکروسکوپی دامپزشکی

جراحی میکروسکوپی دامپزشکی چیست؟

عمل میکروسکوپی دامپزشکی یک روش پیشرفته برای انجام جراحی های دامپزشکی با دقت بالا روی حیوانات است. این نوع جراحی‌ها با استفاده از میکروسکوپ‌های ویژه و تخصصی انجام می‌شوند که به جراح دامپزشک اجازه می‌دهند تا ساختارهای کوچک و حساس بدن حیوانات را بادقت بیشتری مشاهده و جراحی کنند. استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی دامپزشکی و میکروسکوپ‌های دقیق به‌عنوان ابزار بزرگ‌نمایی به دامپزشکان کمک می‌کند که ناحیه مورد جراحی را با چندین برابر بزرگ‌نمایی مشاهده کنند.

چه جراحی هایی به بزرگنمایی نیاز دارند؟

همان‌طور که اشاره شد برای انجام برخی از جراحی‌های حساس لازم است که حتی تا ۲۰ برابر بزرگ‌نمایی انجام شود. جراحی های میکروسکوپی با بزرگ‌نمایی در دامپزشکی، برای بیماری‌های خاصی کاربرد دارند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین جراحی های میکروسکوپی دامپزشکی می‌پردازیم.

جراحی های چشم

اغلب در جراحی چشم گربه و سگ به دلیل حساسیت بالای این اندام، لازم است جراحی با میکروسکوپ انجام شود. به طور مثال آب‌مروارید یک بیماری شایع در حیوانات، به‌ویژه در سگ‌ها و گربه‌ها است که باعث کدرشدن عدسی چشم می‌شود. در جراحی آب مروارید چشم سگ ها، دامپزشک بادقت عدسی کدر را برمی‌دارد و آن را با عدسی مصنوعی جایگزین می‌کند.

زخم قرنیه

زخم‌های قرنیه چشم ممکن است به دلایل مختلفی مانند آسیب‌های خارجی، عفونت یا خشکی چشم ایجاد شوند. پس از انجام سونوگرافی چشم در سگ و گربه، جراحی میکروسکوپی برای ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده به کار گرفته می‌شود تا از بروز عوارض بیشتر مانند عفونت یا کدورت قرنیه جلوگیری شود. همچنین جراحی چشم گیلاسی در سگ و دررفتگی عدسی چشم در گربه نیز با جراحی میکروسکوپی دامپزشکی قابل‌انجام است.

جراحی مجاری ادراری

به دلیل کوچک و ظریف بودن مجاری ادراری در اغلب حیوانات یکی از کاربردهای مهم جراحی میکروسکوپی، برداشتن سنگ‌های موجود در مثانه یا مجاری ادراری آن‌ها است. با استفاده از میکروسکوپ، دامپزشک می‌تواند در صورت انسداد مجاری ادراری در حیوانات این سنگ‌ها را بادقت و بدون آسیب به بافت‌های سالم، بردارد. همچنین در بیماری های دستگاه ادراری در سگ و گربه مانند وجود پارگی یا آسیب در مجاری ادراری یا مثانه، جراحی میکروسکوپی امکان ترمیم دقیق و کاهش خطر نشت ادرار یا عفونت را فراهم می‌کند.

جراحی عصب در حیوانات

باتوجه‌به ظرافت سیستم عصبی، برای جراحی بافت‌های اعصاب محیطی حیوانات، دامپزشکان از میکروسکوپ استفاده می‌کنند. به‌طورکلی ترمیم اعصاب محیطی قطع شده در حیوانات خانگی بدون وجود میکروسکوپ و بزرگ‌نمایی امکان‌پذیر نخواهد بود. در صورت مشاهده بیماری‌های مغزی در حیوانات، انواع جراحی مغز و نخاع و اعصاب محیطی، که نیازمند دقت بسیار بالایی هستند با کمک جراحی های میکروسکوپی انجام می‌شوند. یکی از جراحی‌های حساس در بیمارستان دامپزشکی مرکزی جراحی میکروسکوپی دیسک کمر سگ یا همان عمل دیسک کمر سگ است که توسط پزشکان مجرب این بیمارستان به‌خوبی انجام می‌شود.

جراحی بیماری های دستگاه ادراری در سگ و گربه
جراحی بیماری های دستگاه ادراری در سگ و گربه

جراحی های پیوندی

تکنیک جراحی میکروسکوپی در پیوند عضو نیز به کار گرفته می‌شود. جراحی پیوند کلیه در حیوانات خانگی یکی از رایج‌ترین انواع جراحی است که با میکروسکوپ و بادقت بالا قابل‌انجام است. همچنین بیماری کلیوی در سگ مشکلات زیادی برای این حیوان ایجاد می‌کند؛ اما با کمک جراحی میکروسکوپی و تجهیزات آزمایشگاهی دامپزشک می‌تواند با پیوند کلیه به درد حیوان خاتمه دهد.

جراحی های قلب و عروق

در اغلب بیماری‌های قلبی حیوانات برای رفع انسدادهای شریانی و بهبود جریان خون به قلب، همچنین برای اصلاح مشکلات دریچه‌ای که نیاز به‌دقت بالا دارند، دامپزشکان از جراحی های میکروسکوپی کمک می‌گیرند.

استفاده از جراحی میکروسکوپی دامپزشکی در این موارد به دامپزشکان امکان می‌دهد تا بادقت بالاتری عمل کنند و نتایج بهتری برای حیوانات فراهم آورند، به‌ویژه در جراحی های دامپزشکی که به‌دقت و حساسیت بالایی نیاز دارند از این روش به‌وفور استفاده می‌شود.

جراحی میکروسکوپی دامپزشکی - دکتر امید مرادی
جراحی میکروسکوپی دامپزشکی – دکتر امید مرادی

مزایای جراحی های میکروسکوپی

جراحی های دامپزشکی به‌خصوص عمل های میکروسکوپی دامپزشکی عمل‌هایی هستند که نیاز به تخصص و تجربه بالایی دارند و می‌توانند نتایج بسیار بهتری را در درمان بیماری‌های پیچیده و حساس در حیوانات به همراه داشته باشند. این نوع جراحی‌ها به‌ویژه برای حیواناتی که اندام کوچکی دارند یا اعضای بدنشان بسیار حساس است نیز بسیار مفید هستند.

استفاده از میکروسکوپ به دامپزشکان امکان می‌دهد تا ساختارهای بسیار کوچک و پیچیده را بادقت بالا مشاهده و جراحی کنند. با این میزان دقت، خطر آسیب به بافت‌های سالم اطراف کاهش می‌یابد و این موضوع باعث می‌شود که حیوانات سریع‌تر بهبود پیدا کند. دقت بالاتر و کاهش آسیب به بافت‌ها منجر به کم‌شدن درد و التهاب پس از جراحی می‌شود. همه این مزایا در کنار یکدیگر باعث می‌شوند تا پس از جراحی حیوانات خانگی، روند درمان سریع‌تر طی شود و حیوان به زندگی عادی خود بازگردد.

باتوجه‌به پیشرفت‌های مداوم در فناوری‌های پزشکی و افزایش تقاضا برای این نوع جراحی های دامپزشکی میکروسکوپی، می‌توان انتظار داشت که جراحی میکروسکوپی دامپزشکی به یکی از استانداردهای درمانی در دامپزشکی مدرن تبدیل شود. این روش‌ها نه‌تنها به بهبود سلامت و طول عمر حیوانات کمک می‌کنند، بلکه به دامپزشکان امکان می‌دهند تا با اطمینان بیشتری به درمان بیماری‌های پیچیده بپردازند.

استفاده از بزرگنمایی در عمل های حساس

جراحی میکروسکوپی دامپزشکی به‌عنوان یکی از پیشرفته‌ترین روش‌های درمانی، امکان انجام جراحی‌های پیچیده و حساس را بادقت و کارایی بالا فراهم کرده است. استفاده از میکروسکوپ‌های تخصصی و ابزارهای دقیق در عمل های دامپزشکی، به دامپزشکان اجازه می‌دهند تا روی ساختارهای ظریف و حیاتی بدن حیوانات مانند چشم، گوش، اعصاب و اعضای داخلی جراحی انجام دهند. به کمک میکروسکوپ‌ها دامپزشکان می‌توانند جراحی‌های پیوندی را به‌راحتی و بدون دردسر روی حیوانات مختلف انجام دهند.

درصورتی‌که با بیماری‌هایی از این قبل در حیوانات خانگی خود روبه‌رو شدید از جراحان خبره در دامپزشکی مرکزی تهران و امکانات پیشرفته این مرکز کمک بگیرید. دامپزشکان مجرب این مرکز با دستگاه‌های پیشرفته می‌توانند جراحی‌های پیچیده را روی حیوانات انجام دهند و در جهت بهبود بیماری آن‌ها گام‌های بزرگی بردارند.

همان‌طور که اشاره کردیم مزایای این روش شامل کاهش آسیب به بافت‌های سالم، بهبود سریع‌تر حیوانات و کاهش درد و التهاب پس از جراحی است. جراحی های میکروسکوپی دامپزشکی نه‌تنها کیفیت زندگی حیوانات را بهبود می‌بخشند، بلکه امکان درمان مشکلاتی را فراهم می‌کنند که درگذشته غیر قابل جراحی و یا پرخطر بودند.

4.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *