تماس تلفنی با بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
انتخاب زبان :
Phone call to the Central Veterinary Hospital
Select language
Central Veterinary Hospital of Tehran

انواع بیماری‌ های قلبی در سگ و گربه؛ نشانه‌ های بیماری قلبی کدام است؟

بروز رسانی 2, فروردین 1403
فهرست مطالب
بروز رسانی 2, فروردین 1403
پخش ویدیو

انواع بیماری‌های قلبی در سگ و گربه؛ نشانه‌های بیماری قلبی کدام است؟

بیماری‌ قلبی یکی از بیماری‌های جدی حیوانات خانگی است که می‌تواند مشکلات زیادی برای آنها ایجاد کند. قلب عضو مهمی است که بروز کوچک‌ترین مشکل در عملکرد آن، سلامت عمومی حیوان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. سگ‌ها و گربه‌ها تا چه اندازه مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند؟ انواع بیماری‌های قلبی کدام است؟ و آیا مشکلات قلبی می‌تواند در برخی از نژادها بیشتر دیده شود؟ در این مقاله به این سوالات پاسخ داده‌ایم، اما نکته مهم صحبت ما، معرفی نشانه‌های بیماری قلبی در حیوانات است. اگر به دنبال سلامت قلب حیوان خود هستید، خواندن این نکات مهم را هرگز از دست ندهید.

بیماری‌ های قلبی در سگ و گربه-دامپزشکی مرکزی تهران
بیماری‌ های قلبی در سگ و گربه-دامپزشکی مرکزی تهران   

انواع بیماری‌ های قلبی در حیوانات خانگی

بیماری قلبی می‌تواند مادرزادی یا اکتسابی باشد. در هر دو حالت برای تشخیص بیماری‌ قلبی در سگ یا گربه خود، لازم است به نشانه‌های بیماری‌های قلبی توجه کافی داشته باشیم. بروز بیماری‌های مادرزادی قلبی در سگ‌ها، اغلب کمتر از بیماری‌های اکتسابی است. در ادامه چند بیماری قلبی مادرزادی و اکتسابی را با هم بررسی کنیم:

1. مشکلات قلبی مادرزادی

در این حالت مشکل قلبی حیوان از بدو تولد وجود دارد و از والدین به فرزند منتقل می‌شود. مشکلات مادرزادی ممکن است در نژادی بیشتر دیده شود. مانند:

· نارسایی احتقانی قلب

نارسایی احتقانی قلب یعنی قلب در پمپاژ مقدار مناسب خون در سراسر بدن مشکل دارد. نارسایی احتقانی قلب همچنین می‌تواند باعث افزایش مایعات و فشار در قلب شود. این مایع اگر به ریه‌ نشت کند بر تنفس سگ شما هم تأثیر منفی خواهد داشت. البته این وضعیت تنها مشکل مادرزادی نیست و ممکن است به‌عنوان یک بیماری ثانویه مرتبط با بیماری قلبی طبقه‌بندی شود. علایم نارسایی احتقانی قلب سگ شامل سرفه هنگام استراحت، ازدست‌دادن اشتها یا کاهش استقامت و انرژی هنگام راه رفتن است.

· کاردیومیوپاتی

این بیماری بر عضلات قلب تاثیر می‌گذارد و توانایی قلب برای پمپاژ خون کم می‌شود. نژادهایی مانند بوکسر، کوکر اسپانیل، سنت ‌برنارد و گریت دین می‌توانند مستعد ابتلا به کاردیومیوپاتی باشند.

بیماری‌ های قلبی در حیوانات خانگی
بیماری‌ های قلبی در حیوانات خانگی

2. بیماری قلبی اکتسابی

بیماری‌های قلبی اکتسابی اغلب در سگ‌های میان‌سال و مسن دیده می‌شود؛ بنابراین بیماری اکتسابی قلب معمولا با افزایش سن حیوان ایجاد می‌شود. علاوه بر این مورد عفونت، قرار گرفتن در معرض سموم یا نحوه تغذیه سگ و گربه می‌تواند دلیل بیماری‌های قلبی اکتسابی باشد. در زیر به برخی از رایج‌ترین بیماری‌های اکتسابی اشاره می‌کنیم:

  • بیماری دریچه سگ: این بیماری زمانی رخ می‌دهد که دریچه‌های قلب ضعیف می‌شوند.
  • آریتمی: در حالت آریتمی مشکلی در سیستم الکتریکی قلب ایجاد می‌شود و در نحوه دستور دادن قلب اختلال ایجاد می‌شود. البته آریتمی ممکن است بیماری مادرزادی هم باشد و از زمان تولد شاهد چنین مشکلی در عملکرد قلب باشیم.
  • بیماری پریکارد: این بیماری زمانی ایجاد می‌شود که اطراف قلب از مایعی پر شود. مایع اضافی علاوه بر تغییر ضربان قلب حیوان، باعث فشرده شدن قلب هم می‌شود. پریکارد از بازگشت خون به قلب جلوگیری می‌کند و در پمپاژ مجدد خون نیز مشکلاتی به وجود می‌آید.

 

بررسی قلب حیوان توسط دامپزشکان

اکوکاردیوگرافی یکی از مواردی است که دامپزشکان با استفاده از آن دریچه‌ها، دیواره‌ها، عملکرد قلب و میزان پمپاژ خون به سایر اندام‌های بدن را بررسی می‌کنند. به‌خاطر داشته باشیم اکوکاردیوگرافی تنها راه تشخیص بیماری‌های قلبی نیست. بعد از انجام معاینات بالینی و اکوکاردیوگرافی، تهیه نوار قلب هم برای تشخیص بیماری‌های قلبی در سگ و گربه کاربرد زیادی دارد. گاهی اوقات با وجود تشخیص بیماری قلبی در حیوانات خانگی‌، پزشک هیچ دارویی تجویز نمی‌کند. بر اساس درجه بیماری پزشک نوع درمان را انتخاب می‌کند.

اگر حیوانی دارید که از مشکلات قلبی رنج می‌برد، دامپزشکان انجام اکوکاردیوگرافی و تهیه نوار قلب را هر 3 الی 6 ماه پیشنهاد می‌کنند. بر این اساس، اگر سطح بیماری حیوان بالا رفته باشد، در این صورت درمان دارویی آغاز می‌شود. شروع پیش از موعد درمان دارویی علاوه بر اینکه کیفیت روزانه زندگی حیوان را متاثر می‌کند، ممکن است حتی نارسایی قلبی را جلو بیندازد. بنابراین تجویز دارو گاهی می‌تواند تاثیر منفی روی سلامت سگ یا گربه شما داشته باشد. برای انجام معاینات قلبی، شما می‌توانید به بیمارستان دامپزشکی مرکزی مراجعه کنید و از دانش و تخصص کادر درمانی این مجموعه برای حل مشکل بیماری حیوان خود کمک بگیرید.

بررسی قلب گربه توسط دامپزشک
بررسی قلب گربه توسط دامپزشک

راه تشخیص بیماری‌ های قلبی در سگ و گربه

معمولا مشکلات قلبی در حیوانات خانگی دیر تشخیص داده می‌شود. این موضوع قطعا می‌‌تواند برای درمان بیماری مشکلاتی ایجاد کند. تشخیص دیرهنگام بیماری قلبی، بیشتر در گربه‌ها دیده می‌شود. به همین خاطر توصیه می‌کنیم به علایم مشکلات قلبی توجه داشته باشید.

  • در مراحل اولیه بیماری ممکن است فعالیت پت شما کم شود؛ چراکه قلب عملکرد طبیعی خود را از دست داده است.
  • یکی از رایج‌ترین علایم بالینی بیماری‌های قلبی سرفه است، مخصوصا سرفه‌های شبانه. این مشکل بیشتر در گربه‌ها دیده می‌شود. به سرفه‌های حیوان همیشه اهمیت بدهید.
  • اگر حیوانی دچار مشکلات قلبی باشد، به‌مرور میلی به انجام بازی ندارد. در این شرایط بعد از کمی بازی کردن‌، نفس کشیدن برای آنها سخت می‌شود و به له‌له می‌افتند.
  • به‌طورکلی در زمان استراحت، تعداد تنفس حیوان معمولا 30 مرتبه در دقیقه است. اگر در زمان استراحت حیوان در خانه، تعداد تنفس بیشتر از این تعداد در دقیقه باشد، مشکلی برای سلامت قلبی حیوان به وجود آمده است.
نشانه‌ های حمله قلبی در سگ ها
نشانه‌ های حمله قلبی در سگ ها

نشانه‌ های حمله قلبی در حیوان خانگی

درست مانند انسان، حیوانات خانگی هم می‌توانند حمله قلبی را تجربه کنند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که اکسیژن به قلب نمی‌رسد و خون به‌اندازه کافی پمپاژ نمی‌شود. فراموش نکنیم احتمال وقوع حمله قلبی در حیواناتی که مشکل قلبی دارند، بیشتر است. علائم حمله قلبی شامل تنفس غیرطبیعی، افزایش ضربان قلب، بی‌حسی، اضطراب، بی‌حالی و تشنج است. با مشاهده این علایم، بچه‌ها و سایر حیوانات خانگی را از سگ خود دور نگه دارید.

درمان حمله قلبی بر اساس وضعیت هر حیوان متفاوت است، اما اولین گام‌ها احیای قلبی است. باید ضربان قلب به ریتم طبیعی خود برسد. در ادامه ممکن است برای بررسی بیشتر وضعیت حیوان، مدتی در بیمارستان بستری شوند. بسته به وضعیت قلب، بعضی از گزینه‌های درمانی کوتاه‌مدت هستند، درحالی‌که گاهی لازم است حیوان تا آخر عمر خود دارو مصرف کند.

نشانه‌ های بیماری قلبی در سگ ها
نشانه‌ های بیماری قلبی در سگ ها

سخن پایانی

در خیلی از مواقع نشانه‌های بیماری قلبی به‌راحتی شناسایی نمی‌شود. در این شرایط زمانی که مشکل قلبی به اوج خود می‌رسد، متوجه این موضوع می‌شویم. چکاپ‌های منظم بهترین راه برای تشخیص زودهنگام بیماری‌های قلبی است و صاحبان پت باید به آن توجه کافی داشته باشند. باتوجه‌به سطح بیماری‌، درمان مشکل قلبی می‌تواند از طریق دارو یا عمل جراحی باشد. اگر حیوان خانگی شما از مشکلات قلبی رنج می‌برد، متخصصان بیمارستان دامپزشکی تهران می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

4.1/5 - (12 امتیاز)

15 دیدگاه

  • با سلام
    گربه من دچار بیماری قلبیه و من متاسفانه به دامپزشک دسترسی ندارم می خواستم ببینم خودم تو خونه برای گربه چه کاری می تونم انجام بدم که بیماری اش بهتر بشه؟

    • سلام. شمارش میزان تنفس گربه در هنگام خواب ابزار بسیار ارزشمندی است که می‌توان از آن برای اطمینان از عدم وجود مایع در ریه‌ها استفاده کرد.

  • من دو تا جینجر دارم که یکیشون خیلی سرفه میکنه و سینه اش صدای خس خس میده این سرفه ها و خس خس سینه میتونه نشونه بیماری قلبی باشه؟

    • گربه‌ها ممکن است در اثر بیماری قلبی سرفه کنند، با این حال سرفه‌های مکرر بیشتر با بیماری‌های مجاری تنفسی مانند برونشیت مرتبط است. در این مورد مشاوره و عکسبرداری با اشعه ایکس کمک کننده است.

  • سلام.دامپزشک تشخیص داده که گربه ما مشکل عروقی داره.چون گربه چاقیه میخواستم ببینم اگه وزنش رو کاهش بدیم ممکنه بیماریش برطرف بشه ؟دامپزشکش میگه بعیده این اتفاق بیفته

    • سلام اطلاعاتی که دادید کافی نیست. به طور کلی گربه های مبتلا به بیماری قلبی پیشرفته تر به رژیم های غذایی با نمک کم همراه با پروتئین و انرژی مورد نیاز مناسب نیاز دارند. اسیدهای چرب امگا 3 برای بسیاری از بیماران قلبی، مفید است. در موارد نادر، برخی از اشکال بیماری قلبی به دلیل کمبود اسیدهای آمینه یا سایر مشکلات رژیم غذایی رخ میدهند. اگر این نوع بیماری قلبی را تشخیص بدهیم، میتوانیم آن را به طور موثری با رژیم غذایی درمان کنیم.

  • سگ من باید دیسک بین مهره ایش عمل شه. آریتمی داره و نمیدونم اجازه بدم بیهوشش کنن یا نه

    • خطر بیهوشی به نوع و شدت بیماری قلبی بستگی دارد. پس از ارزیابی این موارد میتوانیم به طور جامع در مورد خطرات مرتبط با بیهوشی صحبت کنیم. معمولا مانعی ندارد اما در موارد نادری لازم است از بیهوشی خودداری کنید زیرا خطر آن بیشتر از مزایایش است.

    • سلام. مکمل‌های مولتی ویتامین، مکمل‌های غذایی، کوآنزیم Q10 و مکمل‌های گیاهی همگی برای درمان بیماری‌های قلبی در حیوانات استفاده میشوند اما متأسفانه، هیچکدام به طور جدی مورد بررسی قرار نگرفته اند تا مشخص شود که آیا آنها پتانسیل کمک یا آسیب رساندن به مبتلایان به بیماری قلبی را دارند یا خیر.

      1
      1
  • روند تشخیص بیماری های قلبی چطوریه گربه من بعد فعالیت نفس نفس می زنه بردم کلینیک دامپزشکی و فقط با گوشی پزشکی معاینه کرد و گفت چیزی نیست

    • برای تشخیص بیماری قلبی حیوانات آزمایشات و معاینات متنوع در چند نوبت انجام میشود. با توجه به آنچه که گفتید باید مشکل گربه تان جدی تر بررسی میشد. در صورت تمایل گربه را به بیمارستان بیاورید تا تشخیص گذاری شود.

  • سلام فعالیت بدنی شدید برای سگ های مبتلا به بیماری های قلبی مفیده؟ اگه هست چه نوع فعالیتی اگه مثال بزنید ممنون میشم

    • سلام اگر دامپزشک تشخیص داده که سطح بیماری قلبی خفیف یا متوسط است بله فعالیت و بازی مانعی ندارد. برای بسیاری از سگ‌های مبتلا به بیماری قلبی خفیف یا متوسط، این تشخیص محدودیت‌های بسیار کمی دارد. به عبارتی در این حالت فعالیت کردن سگ به او صدمه نمی زند. اما اگر بیماری قلبی سگتان پیشرفته است خیر نباید فعالیت سنگین داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *