تماس تلفنی با بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
انتخاب زبان :
Phone call to the Central Veterinary Hospital
Select language
Central Veterinary Hospital of Tehran

۱۵ ماده غذایی سمی و مضر برای گربه ها

بروزرسانی 26, خرداد 1403
فهرست مطالب
بروزرسانی 26, خرداد 1403
۱۵ ماده غذایی سمی و مضر برای گربه ها

۱۵ ماده غذایی سمی و مضر برای گربه ها

گربه ها مثل اعضای خانواده هستند و به همین دلیل طبیعی است اگر خیلی چیزها را با آنها به اشتراک بگذاریم – از جمله وعده‌های غذایی‌مان را. اما به اشتراک گذاشتن بشقاب غذا می‌تواند به سلامت گربه شما آسیب برساند. قبل از به اشتراک گذاشتن غذا با گربه، مطمئن شوید که تفاوت بین غذاهای سمی و بی خطر را می‌دانید.

۱۵ماده غذایی مضر و سمی برای گربه ها

۱. الکل

نوشیدنی ها و غذاهای حاوی الکل می‌توانند باعث ایجاد مشکلات جدی در حیوانات خانگی شوند، از جمله استفراغ، اسهال، مشکلات تنفسی، کما و مرگ.

۲. خمیر نان حاوی مخمر

خمیر مخمر می تواند پف کند و باعث نفخ معده شود. علاوه بر این، مخمر، الکل را به عنوان یک محصول جانبی تولید می‌کند که مشکلات خاص خود را دارد (به بالا مراجعه کنید). با این حال، نان پخته شده در مقادیر کم برای گربه های سالم بی خطر در نظر گرفته می‌شود.

۳. شکلات

شکلات حاوی موادی به نام متیل گزانتین (به طور خاص، تئوبرومین و کافئین) است که برای حیوانات خانگی سمی است و می‌تواند باعث استفراغ، اسهال، لرزش، تشنج و مرگ شود. غلظت متیل گزانتین ها در بین انواع شکلات متفاوت است. پودر کاکائو خطرناک‌ترین است، در حالی که شکلات سفید کمترین خطر را دارد.

۴. قهوه

مانند شکلات، قهوه حاوی کافئین متیل گزانتین است و بنابراین می.تواند همان اثرات ذکر شده در بالا را داشته باشد.

۵. میوه های خانواده مرکبات

مرکباتی مانند لیمو، لیموترش، پرتقال، کلمانتین و گریپ فروت حاوی اسید سیتریک و چربی‌هایی هستند که می‌توانند در گربه ها مشکل ایجاد کنند. از ساقه، برگ، پوست، میوه و دانه ها باید اجتناب شود. در حالی که مقادیر کم احتمالا فقط باعث ناراحتی معده می‌شود، مقادیر زیاد می‌تواند منجر به اسهال، استفراغ و افسردگی سیستم عصبی مرکزی شود.

۶. نارگیل و آب نارگیل

شیر نارگیل تازه و گوشت آن می‌تواند باعث مشکلات گوارشی در حیوانات خانگی شود، اگرچه مقادیر کم آن احتمالاً آسیب جدی ایجاد نمی‌کند. آب نارگیل سرشار از پتاسیم است که برای حیوانات خانگی مضر است، اگرچه روغن نارگیل ممکن است برای برخی از مشکلات پوست گربه مفید باشد. قبل از استفاده از این دارو به عنوان یک درمان جامع یا گنجاندن آن در رژیم غذایی گربه با دامپزشک خود صحبت کنید.

۷. لبنیات

تغذیه با محصولات لبنی می‌تواند باعث مشکلات گوارشی شود، زیرا بسیاری از گربه‌ها به لاکتوز حساسیت دارند و نمی‌توانند لبنیات (شیر، پنیر، ماست) را به درستی پردازش کنند. ایمن ترین روش این است که به طور کامل از آنها اجتناب کنید، اما می‌توانید از دامپزشک خود بپرسید که آیا جایگزین بدون لاکتوز گزینه قابل قبولی است یا خیر.

۸. انگور و کشمش

در حالی که دلیل دقیق سمی بودن انگور و کشمش برای حیوانات خانگی ناشناخته باقی مانده است، شواهدی وجود دارد که تغذیه گربه ها (و سگ ها) با انگور و کشمش می‌تواند منجر به نارسایی و بیماری های کلیوی در گربه ها شود .

۹. آجیل و خشکبار

آجیل ماکادمیا برای حیوانات خانگی سمی است و مانند انگور مکانیسم دقیق سمیت آن ناشناخته است. انواع دیگر آجیل، از جمله بادام، گردو، گردو، سرشار از روغن و چربی هستند که می‌توانند باعث ناراحتی گوارشی و به طور بالقوه حتی پانکراتیت در گربه شوند.

۱۰. تخم مرغ خام

تخم مرغ خام ممکن است به باکتری سالمونلا آلوده باشد. علائم عفونت شامل استفراغ، اسهال و تب است. تخم مرغ خام همچنین حاوی آویدین است، آنزیمی که مانع جذب بیوتین توسط گربه ها می‌شود، ویتامینی که برای سلامت پوست و خز بسیار مهم است.

۱۱. گوشت خام یا نیم پز

گوشت خام یا نیم پز هم مثل تخم مرغ می‌تواند به باکتری سالمونلا و E.  coli  آلوده شود.

۱۲. ماهی خام

مانند گوشت خام و تخم مرغ، ماهی خام می‌تواند حامل باکتری‌هایی باشد که باعث مسمومیت غذایی می‌شود.

۱۳. نمک

نمک و غذاهای شور در مقادیر زیاد می‌توانند باعث استفراغ، اسهال، لرزش، تشنج و مرگ در حیوانات خانگی شوند.

۱۴. برخی از سبزیجات و گیاهان

اگرچه گربه ها می‌توانند برخی سبزیجات را بخورند اما پیاز، سیر، تره فرنگی، پیازچه، موسیر و پیازچه برای گربه ها مضر هستند و باعث مشکلات گوارشی و حتی آسیب به گلبول های قرمز می‌شوند. از غذاهای حاوی این سبزیجات و گیاهان مانند نان سیر نیز باید اجتناب شود.

۱۵. زایلیتول

زایلیتول یک شیرین کننده رایج در محصولات بسته بندی شده مانند آدامس و آب نبات است که می‌تواند منجر به استفراغ، بی حالی و نارسایی کبد در حیوانات خانگی شود.

برای تماس تلفنی با بیمارستان روی شماره کلیک کنید. بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
تماس تلفنی

آیا باید به گربه غذای انسان بدهید؟

گربه‌ها نیازهای غذایی خاصی دارند که باید با رژیم غذایی آنها برآورده شود. ساده‌ترین و راحت‌ترین راه برای برآوردن نیازهای غذایی گربه‌ها، ارائه یک رژیم غذایی کامل و متعادل تجاری است که توسط یک متخصص تغذیه دامپزشکی تایید شده توسط هیئت مدیره یا یک فرد دارای مدرک دکترا در تغذیه دام تهیه شده است.

کدام غذاهای انسانی برای گربه ها بی خطر هستند؟

چندین غذای انسانی وجود دارد که تا زمانی که بیش از 10 درصد از مصرف روزانه یک گربه را تشکیل ندهند برای او بی خطرند. در واقع اگر گربه‌ای 250 کالری در روز مصرف می کند، نباید بیش از 25 کالری آن از منابع غذایی نامتعادل تامین شود. در غیر این صورت  گربه شما ممکن است اضافه وزن پیدا کند . بنابراین قبل از افزودن هر گونه غذای انسانی جدید به رژیم غذایی حیوان خانگی خود با دامپزشک صحبت کنید.

سخن آخر

اگر می‌دانید یا مشکوک هستید که گربه شما یک ماده غذایی از لیست سمی را خورده است، در اسرع وقت با دامپزشک تماس بگیرید. برای کمک گرفتن نیازی نیست تا زمانی که گربه علائم بیماری را نشان بدهد صبر کنید. هرچه زودتر به مشکلات یا مشکلات احتمالی رسیدگی کنید، بهتر است. همکاران ما در بیمارستان دامپزشکی مرکزی به صورت ۲۴ ساعته، بیماران دچار مسمومیت را پذیرش می‌کنند و درمان‌های فوری را برای بهبود آنها به کار می‌گیرند.

منبع: dailypaws

4/5 - (18 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *