تماس تلفنی با بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
انتخاب زبان :
Phone call to the Central Veterinary Hospital
Select language
Central Veterinary Hospital of Tehran

نکاتی که باید قبل از به سرپرستی گرفتن حیوان خانگی در نظر بگیرید

بروز رسانی 29, اسفند 1402
فهرست مطالب
بروز رسانی 29, اسفند 1402
پخش ویدیو

نکاتی که باید قبل از آوردن حیوان خانگی در نظر بگیرید!

حیوانات احساسات و عواطف دارند و باید به سلامت روان آنها اهمیت بدهیم. قبل از اینکه تصمیم بگیرید یک حیوان خانگی بخرید یا یک حیوان خانگی را بپذیرید و آنها را به خانه بیاورید، باید به نکات زیادی توجه داشته باشید. نگهداری از یک حیوان خانگی بیشتر از این است که موجودی بامزه در کنار شما حلقه زده باشد و در روزهای بد و خوب، همراه شما باشند. هدف این مقاله ارائه نکات مهمی است که قبل از داشتن حیوان خانگی باید بدانید.

به سرپرستی گرفتن حیوان خانگی
به سرپرستی گرفتن حیوان خانگی  

چه نژادی انتخاب کنیم؟

یکی از سوالات مهمی که قبل از قبول نگهداری از حیوان باید از خود بپرسید این است که چه نژادی را انتخاب کنید. به‌عنوان مثال برای یک سگ، انتخاب شما باید بر اساس فاکتورهای زیر باشد:

  • حداکثر اندازه حیوان در بزرگسالی
  • محیط زندگی مناسب برای آنها
  • بودجه‌ای که می‌توانید برای نگهداری و مراقبت از حیوان اختصاص دهید
  • حیوان چه اندازه نیاز به محیط خارج از منزل دارد

فراموش نکنیم به‌دست‌آوردن حیوان خانگی تعهد طولانی‌مدتی برای شما ایجاد می‌کند. نژادهای خاص می‌توانند ده تا بیست سال زندگی کنند. حیوان کوچک شما می‌تواند تبدیل به یک حیوان بالغی شود که گاهی اوقات برای زندگی دست‌وپاگیر شود؛ بنابراین یکی از پارامترهای اساسی که باید در نظر گرفته شود این است که تا کی می‌توانیم از حیوانی نگهداری کنیم. آیا توانایی مادی و مالی برای تغذیه او و مراقبت‌های لازم را خواهید داشت؟ آیا می‌توانید حیوان را در طول تعطیلات خود نزد کسی بگذارید یا آنها را با خود ببرید؟

مطمئن شوید که به حیوانات خانگی حساسیت ندارید

داشتن آلرژی به حیوانات خانگی در خیلی از افراد دیده می‌شود. آلرژی به دلیل واکنش غیرطبیعی به پروتئین‌های موجود در سلول‌های پوست، بزاق یا ادرار حیوانات ایجاد می‌شود. این آلرژی‌ها نسبتاً شایع هستند و اغلب در افراد مبتلا به آسم رخ می‌دهند. سالانه حداقل دو میلیون مورد آلرژی مربوط به حیوانات خانگی گزارش می‌شود. متأسفانه آلرژی به حیوانات قابل‌درمان نیست و این موضوع می‌تواند مادام‌العمر باشد. در برخی از افراد آلرژی به حیوانات در حد آبریزش بینی و عطسه است. اما گاهی ممکن است افراد در کنار یک حیوان مشکل تنفسی پیدا کنند. قبل از پذیرش حیوان خانگی مطمئن شوید که شما یا یکی از اعضای خانواده‌تان آلرژی ندارید.

حساسیت به حیوانات خانگی
حساسیت به حیوانات خانگی

تهیه لوازم مورد نیاز حیوان خانگی

روزی که حیوان خانگی خود را به خانه می‌آورید، زمان دویدن به فروشگاه حیوانات خانگی برای خرید رختخواب و اسباب‌بازی نیست. بهتر است قبل از آمدن عضو جدید به خانه، تمام لوازم موردنیاز حیوان خانگی را آماده کرده باشید. دراین‌رابطه می‌توانید از دامپزشکان یا از خود فروشگاه حیوانات خانگی بپرسید که حیوان انتخابی شما برای زندگی در محیط جدید خود به چه وسایلی نیاز دارد. علاوه بر این موضوع، سعی کنید حداقل در چند روز اول به حیوان خانگی جدید خود غذاهایی بدهید که به آن عادت دارد. به این صورت از ناراحتی سیستم گوارشی آنها جلوگیری می‌کنید. فراموش نکنید در مورد غذایی که حیوان پیش‌ازاین استفاده می‌کرده است حتما از فروشنده حیوان خانگی سوال کنید.

حیوان خانگی را در جمع‌های شلوغ نبرید

قراردادن حیوان خانگی جدید، در موقعیت‌های اجتماعی شلوغ می‌تواند باعث استرس آنها شود. برنامه‌هایی مانند یک مهمانی خوش آمد گویی برای حیوان، بردنشان به خانه دوستان برای نشان‌دادن آنها، یا آوردن حیوان خانگی دیگر نزد او، می‌تواند برای حیوانی که تازه با شما آشنا شده است بسیار طاقت‌فرسا باشد. به آنها اجازه دهید تا به‌آرامی و به‌تدریج با محیط، خانه و خانواده جدید خود سازگار شوند.

انتخاب نژاد حیوان خانگی
انتخاب نژاد حیوان خانگی

در چند هفته اول به دنبال علائم بیماری باشید

مطمئن شوید حیوان خانگی جدید شما قبل و بعد از فرزندخواندگی، توسط دامپزشک معاینه شده باشد. این موضوع بسیار بااهمیت است و حتی پس از اینکه حیوان خانگی خود را به خانه آوردید، همچنان باید نسبت به علائم بیماری در حیوان هوشیار باشید. این علائم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بی‌حالی
  • استفراغ
  • اسهال
  • سرفه
  • عطسه
  • بی‌اشتهایی
  • خاراندن یا ریزش مو

اجازه ندهید حیوان خانگی جدید عادت‌های اشتباهی پیدا کند

وقتی به حیوان خانگی جدید کمک می‌کنید تا با محیط جدید خود آشنا شود، مهم است قوانین را از همان لحظه‌ای که وارد خانه می‌شوند رعایت کنند. برای حیوانات ترک‌کردن یک عادت بد، سخت‌تر از شروع کار درست است؛ بنابراین اجازه ندهید حیوان خانگی جدیدتان آزادانه هر کاری که می‌خواهد انجام دهد. به‌عنوان‌مثال، به توله‌سگ جدیدتان اجازه ندهید شب اول با شما در رختخواب بخوابد. داشتن انتظارات روشن از همان ابتدای کار باعث می‌شود سگ با شرایط و وظایف خود آشنا شود.

نکاتی برای به سرپرستی گرفتن حیوان خانگی
نکاتی برای به سرپرستی گرفتن حیوان خانگی

مطمئن شوید که حیوان خانگی قدیمی شما نادیده گرفته نمی شود

قطعا آوردن حیوان خانگی جدید به خانه می‌تواند هیجان‌انگیز باشد. اما اگر در خانه از حیوان دیگری هم نگهداری می‌کنید باید به موضوع مهمی توجه داشته باشید. حیوان قدیمی شما نیاز به توجه دارد. توصیه می‌کنیم ابتدا به حیوان قبلی خود غذا دهید یا با آنها بازی کنید و پس از گذراندن وقت با حیوان خانگی جدید خود، دوباره به آنها رسیدگی کنید. فراموش نکنید که برنامه حیوان خانگی قدیمی را تاحدامکان بدون تغییر نگه دارید. لازم است با آمدن عضو جدید به خانه به طور یکسان به همه حیوانات خود عشق بورزید. در غیر این صورت، حیوان خانگی قدیمی شما ممکن است با دوست تازه‌وارد ارتباط منفی ایجاد کند و خود نیز دچار مشکلات فراوان شود.

حیوان خانگی را بیمه کنید

قبل از خرید و قبول نگهداری از حیوانات خانگی، از دامپزشک بخواهید سلامتی حیوان موردنظرتان را بررسی کند. اطمینان حاصل کنید که حیوان به‌درستی واکسینه شده و هیچ بیماری زمینه‌ای ندارد. اگر حیوان خانگی شما سالم است و مشکلی برای آوردن این حیوان به خانه وجود ندارد حتماً بیمه حیوان خانگی را هم انجام دهید. با داشتن بیمه، در شرایطی که حیوان خانگی شما زخمی یا بیمار می‌شود، بابت هزینه‌های درمان مشکلی نخواهید داشت.

سخن پایانی

قبل از پذیرفتن حیوان خانگی، مطمئن شوید که برای مراقبت صحیح از حیوان خود هیچ محدودیتی ندارید. حیوانات خانگی درست مانند انسان‌ها به همراهی شما نیاز دارند، به‌طوری‌که می‌توان گفت داشتن حیوان خانگی درست مثل بچه‌دارشدن است. شما باید بیشتر کارها را برای آنها انجام دهید؛ زیرا حیوانات خانگی به‌تنهایی نمی‌توانند از خودشان مراقبت کنند. اگر فردی بسیار پرمشغله هستید که به‌ندرت برای تفریح خودتان وقت دارید یا اگر بی‌حوصله هستید و نمی‌توانید همیشه از حیوان خود به‌درستی نگهداری کنید، ایده داشتن حیوان خانگی را فراموش کنید. برای دریافت مشاوره بیشتر دررابطه‌با اصول و چالش‌های نگهداری از حیوانات خانگی، می‌توانید با دامپزشکان بیمارستان مرکزی در ارتباط باشید.

 

3.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *