تماس تلفنی با بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
انتخاب زبان :
Phone call to the Central Veterinary Hospital
Select language
Central Veterinary Hospital of Tehran

نوشتن آزمایش برای حیوانات خانگی توسط کلینیسین ها

بروز رسانی 24, مهر 1403
فهرست مطالب
بروز رسانی 24, مهر 1403
پخش ویدیو

وقتی شما سگ یا گربه‌ای را برای درمان به مراکز دامپزشکی می‌برید باید در آن جا برای تشخیص بیماری آزمایش‌هایی را انجام دهید. معمولا برای تشخیص بیماری پت شما دامپزشک با توجه به دانش و تجربه خود آزمایش‌های مختلفی را پیشنهاد می‌دهد. به طوری که شما باید آن‌ها را به کمک تکنسین‌های آزمایشگاه دامپزشکی حیوانات خانگی انجام دهید؛ اما معمولا قبل از انجام این آزمایش‌ها، کلیسین ها باید به مواردی توجه کنند تا نتیجه درستی از آزمایشات دریافت نمایید.

نوشتن آزمایش برای سگ و گربه
نوشتن آزمایش برای سگ و گربه

نکات مهم قبل از نوشتن آزمایش برای سگ و گربه

انجام آزمایش حیوانات خانگی سگ و گربه نیاز به نکاتی دارد که در روند درمانی آن‌ها موثر خواهند بود و تمام تکنسین‌های آزمایشگاه دامپزشک باید به آن‌ها دقت کنند. در نظر گرفتن این نکات به آن‌ها کمک می‌کند تا مسیری درست و واقع‌بینانه‌ای برای درخواست آزمایش‌ها در نظر بگیرند و بیماری پت را خیلی سریع تشخیص داده و آن را درمان کنند. حال برای آشنایی بیشتر شما این نکات را در ادامه شاره می‌کنیم.

در اولین مرحله، دامپزشک با معاینات بالینی خود و با توجه به المان‌هایی که در حیوان خانگی مشاهده کرده است، نوع بیماری آن را احتمال دهد و تشخیص دهد که چه عواملی در ایجاد این بیماری در سگ‌ها و گربه‌ها موثر هستند. در واقع دامپزشک با توجه به تجارب خود احتمال می‌دهد برای تشخیص دقیق بیماری گربه و سگ خانگی کدام آزمایش‌ها را انجام دهید.

مورد بعدی که قبل از انجام آزمایش حیوانات خانگی باید به آن دقت کنید، این است که اگر این آزمایش‌ها را انجام ندهید چه اختلالی در تشخیص درست و درمان بیماری حیوان ایجاد می‌شود. در واقع کدام آزمایش‌ها می‌توانند به دامپزشک کمک کنند تا بهتر و راحت‌تر حیوانات خانگی شما را درمان نمایند.

اهمیت پارامترهای مختلف آزمایشی برای حفظ سلامتی حیوان

سوال مهم بعدی این است که هر کدام از پارامترهایی که دامپزشک برای تشخیص بیمار در نظر گرفته است، چقدر در سلامتی حیوان خانگی موثر هستند. به عنوان مثال یک کیس گربه برای درمان در دامپزشکی وجود دارد که بعد از معاینات اولیه مشکوک به بیماری پانکراتیت گربه است. برای تشخیص درست این بیماری آزمایش لیپاز را درخواست دادند.

حالا سوال اصلی اینجا است که اندازه‌گیری لیپاز چقدر می‌تواند در تشخیص بیماری پانکراتیت در گربه موثر باشد. تعدادی از تست‌ها و آزمایش‌ها وجود دارند که در سگ و گربه به صورت متفاوت با حساسیت‌های مختلف بروز می‌دهند. در واقع رقم هر کدام از آزمایش‌ها در حیوانات خانگی متفاوت است؛ بنابراین می‌توان دریافت که این آزمایش‌ها چقدر می‌تواند در تشخیص بیماری به دامپزشک کمک کند. برای همین باید این سوال را مدنظر قرار دهید، آزمایشی که قرار است انجام دهید چقدر در تشخیص این بیماری به دامپزشک و تکنیسین کمک می‌کند.

تفسیر درست نتایج آزمایش سگ ها و گربه ها

حالا در این بخش شما آزمایش‌های خود را برای انجام به بخش آزمایشگاه دامپزشکی درخواست دادید و آن‌ها این آزمایش را در گربه های نر و ماده شما انجام می‌دهند. حالا دامپزشک با مشاهده نتایج آزمایش‌های شما باید آن‌ها را تفسیر کند. برای تفسیر نتایج آزمایش‌های شما، یک برگه با مجموعه‌ای از دیتا وجود دارد که دامپزشک برای تشخیص درست بیماری حیوانات خانگی باید این دیتاها را به درستی تفسیر کند.

تفسیر درست دیتاها در تشخیص درست بیماری گربه‌های خانگی موثر خواهند بود. به عنوان مثال از روی AMP متوجه می‌شوند که آنزیم AMP افزایش یافته است؛ اما تفسیر آن با توجه به اختلافات میان میزان افزایش AMP نسبت به مقدار نرمال آن متفاوت است.

تشخیص درست بیماری پت در داخل آزمایشگاه دامپزشکی

یکی از نکاتی که شما قبل از انجام آزمایش حیوانات خانگی مدنظر داشته باشید، این است که تفسیر صحیح این دیتاها و نتایج آن‌ها باید در داخل آزمایشگاه دامپزشکی انجام شوند؛ بنابراین وقتی نتایج آزمایش سگ های نر و ماده خود را در آزمایشگاه دامپزشک دریافت کردید، باید در همان جا نیز متوجه شوید که بیماری حیوان خانگی شما چیست. در صورتی که حیوان خانگی شما باید برای عمل جراحی آماده شود، چه آزمایش‌هایی قبل از انجام عمل جراحی در حیوانات خانگی انجام دهیم، زیرا برخی از این جراحی‌ها نیاز به آزمایش‌های اولیه دارند که در این مورد با دکتر جراح خود صحبت کنید.

کمک به روند درمانی پت ها

یکی از موارد مهمی که شما قبل از انجام آزمایش حیوانات خانگی باید در نظر بگیرید این است که این نتایج چه کمکی به دامپزشک می‌کند تا روند تشخیص و بهبود حیوان خانگی را پیش‌بینی کند. همچنین دامپزشک باید بداند که در حال حاضر وضعیت سگ و گربه خانگی شما چگونه است تا مطابق با آن یک برنامه درمانی در نظر بگیرید.

آمادگی حیوان برای آزمایش
آمادگی حیوان برای آزمایش

آمادگی اولیه حیوان خانگی برای انجام آزمایش

وقتی دامپزشک برای حیوان خانگی شما آزمایش‌های مختلفی را تجویز کرد شما باید حیوان خود را برای انجام آن‌ها آماده کنید. به عنوان مثال برای انجام برخی از این آزمایش‌ها سگ و گربه شما باید ناشتا باشند و برای برخی از آن‌ها لازم است به حیوان خانگی خود غذا بدهید تا حین آزمایش بی‌تابی نکند. لذا در این مورد با دامپزشک خود قبل از انجام آزمایش صحبت کنید.

در برخی مواقع لازم است شما برای این که نتیجه خوبی از انجام آزمایش‌های خود بگیرید باید به دامپزشک اطلاعاتی را ارائه دهید که در ادامه به چند مورد آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • به آن‌ها در مورد داروهایی که به سگ و گربه خانگی خود می‌دهید با دوز مصرفی گزارش دهید.
  • غذاهایی که پت‌ها در طول روز می‌خورند و چه غذاهایی را به عنوان بهترین غذای حیوانات خانگی به آن‌ها می‌دهید.
  • عادت‌های غذایی سگ و گربه خانگی خود را بیان کنید.
  • آخرین مدارک پزشکی حیوان خانگی مانند کارت واکسیناسیون و غیره را به همراه خود به دامپزشکی ببرید.
  • در مورد عادات دفع حیوان قبل از انجام آزمایش با دامپزشک خود صحبت کنید.

نتیجه‌گیری

دامپزشک‌ها قبل از آنکه سگ و گربه‌های خانگی را جهت انجام آزمایش‌های مختلف به تکنسین‌های آزمایشگاهی معرفی کنند، باید به مواردی دقت کنند. این نکات به آن‌ها کمک می‌کند تا بهتر در مورد روند تشخیص بیماری و درمان آن‌ها تصمیم‌گیری کنند. احتمالات اولیه دامپزشک برای درمان پت، اختلالات احتمالی عدم انجام هر کدام از آزمایش‌ها در تشخیص درست بیماری گربه و سگ، اهمیت انجام هر کدام از آزمایش‌ها در تشخیص درست بیماری سگ و گربه خانگی، تفسیر درست نتایج آزمایشات حیوانات خانگی، تشخیص درست بیماری در داخل آزمایشگاه دامپزشکی، آماده کردن حیوان خانگی برای آزمایش، ارائه اطلاعات لازم در مورد سبک زندگی و تغذیه حیوان خانگی و غیره از جمله این نکات هستند که هر کدام از آن‌ها تاثیر زیادی در درمان بیماری سگ و گربه دارند.

همکاران ما در بخش اورژانس بیمارستان دامپزشکی مرکزی به صورت ۲۴ ساعته آماده خدمت‌رسانی به حیوانات خانگی سگ و گربه با تمام تجهیزات آزمایشگاهی به صورت اورژانسی هستند.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *