تماس تلفنی با بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
انتخاب زبان :
Phone call to the Central Veterinary Hospital
Select language
Central Veterinary Hospital of Tehran

نازایی با موی گربه؛ بررسی علمی یک شایعه

بروز رسانی 2, فروردین 1403
فهرست مطالب
بروز رسانی 2, فروردین 1403
پخش ویدیو

نازایی با موی گربه؛ بررسی علمی یک شایعه

با وجودی که علم پزشکی و دامپزشکی پیشرفت‌های خیلی زیادی داشته؛ اما باز هم بازار شایعات داغ است. دررابطه‌با نگهداری حیوانات بحث نازایی با موی گربه هنوز هم مطرح می‌شود. ما منکر بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوانات نیستیم؛ اما طرح چنین سوالاتی هیچ پایه علمی ندارد. نازایی با موی گربه می‌تواند برداشت اشتباهی از بیماری توکسوپلاسموز باشد. بیماری که تحت شرایط بسیار نادری از طریق مدفوع گربه منتقل می‌شود و‌ می‌تواند برای زنان باردار خطرناک باشد. در این مقاله با ما همراه باشید تا ریشه این شایعه را پیدا کنیم.

بررسی علمی نازایی با موی گربه
بررسی علمی نازایی با موی گربه  

معرفی انگل Toxoplasma gondii

دررابطه‌با نگهداری گربه گاهی شاهد تصورات اشتباهی هستیم. تصوراتی که باعث می‌شود خیلی از افراد از نگهداری این حیوان خودداری کنند. شاید شما نیز شنیده باشید که گربه می‌تواند باعث نازایی یا حتی کوری انسان شود. ریشه همه این شایعات در انگلی به نام Toxoplasma gondii خلاصه می‌شود. انگلی که می‌تواند در بدن گربه‌ها وجود داشته باشد و باعث مشکلات گوارشی یا علایم عصبی شود. وجود انگل توكسوپلاسما گوندي در گربه‌ها اگرچه شایع نیست؛ اما بیماری نادری هم نمی‌تواند باشد. در ادامه ببینیم چرا چنین شایعاتی دررابطه‌با این انگل مطرح شده است.

تصور نازایی با موی گربه از کجا منشأ می‌گیرد؟

در پژوهشی که چندین سال پیش انجام شد خانم‌‌هایی که به توکسوپلاسموز مبتلا شده بودن‌، از گربه نگهداری نمی‌کردند. این نکته به‌خوبی نشان می‌دهد که انگل توکسوپلاسموز راه‌‌های انتقال دیگری دارد. به عنوان مثال این انگل از طریق گوشت‌هاي خام، گوشت‌هاي آلوده یا سبزي و ميوه نشسته منتقل مي‌شود. بنابراین ریسک ابتلا به اين انگل از راه‌های اشاره شده خیلی بیشتر از انتقال آن توسط گربه‌ها است.

· راه انتقال عفونت از طریق مدفوع گربه

برای انکه بدانیم چطور گربه می‌تواند این انگل را به ما منتقل کند باید به این موارد دقت داشته باشیم. در ابتدا فرض می‌کنیم گربه‌اي داريم كه به توکسوپلاسموز مبتلا شده است. حال نکته مهم این است که  انگل توكسوپلاسموز فقط در يك بازه زماني دو هفته‌اي از طريق مدفوع حیوان دفع می‌شود. مدفوع آلوده به انگل باید به مدت 48 ساعت نیز در خاک باقی مانده باشد تا حالت عفونی پیدا کند. با این حساب اینکه ما مدفوع حیوان را تا دو روز از خاک گربه تمیز نکنیم معمولا اتفاق نادری خواهد بود.

حال اگر خانمی باردار که تاکنون سابقه توکسوپلاسموز هم نداشته است، به این مدفوع آلوده دست بزند و در اتفاقی باز هم نادر دست خود را به دهان خود ببرد، در این شرایط ممکن است این تماس باعث سقط جنین شود نه نازایی در آنها! بنابراین با توجه به تمام اگرهایی که به آنها اشاره کردیم ریسک ابتلا به این انگل از طریق گربه بسیار پایین است. رعایت بهداشت در نگهداری حیوانات خانگی همیشه ضروری است اما به شایعات این‌چنینی نباید توجه نکنیم.

تصور نازایی با موی گربه
تصور نازایی با موی گربه

راه‌های انتقال عفونت توکسوپلاسموز

ابتلا به بیماری توکسوپلاسموز تحت شرایط خاصی اتفاق می‌افتد. با این شرایط در ادامه آشنا می‌شویم:

  • گوشت آلوده به انگل
  • نوشیدن آبی که به انگل این بیماری آلوده است
  • انتقال خون از فرد آلوده به شخص سالم
  • پیوند اعضا
  • برخورد مستقیم با مدفوع حیوانی که مبتلا به انگل است

این نکته را هم به یاد داشته باشید که احتمال مبتلا شدن به عفونت انگلی توکسوپلاسموز در زنان باردار، افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند و همچنین بیماران سرطانی بیشتر از افراد دیگر است.

راه‌ های انتقال عفونت توکسوپلاسموز
راه‌ های انتقال عفونت توکسوپلاسموز

عفونت Toxoplasma gondii با چه علایمی همراه است؟

افرادی که به این انگل آلوده می‌شوند، ممکن است علایم خاصی نداشته باشند؛ اما در برخی از موارد می‌توان شاهد نشانه‌های زیر بود:

  • ضعف عمومی و کاهش وزن
  • گلودرد
  • افزایش دمای بدن
  • تورم و التهاب لثه
  • تورم گره‌های لنفاوی
  • علائم سیستم عصبی مانند سردرد، درد عضلانی و مفصلی

در بسیاری از مواقع عفونت توکسوپلاسموز اگر خفیف باشد خودبه‌خود بهبود می‌یابد و نیازی به درمان خاص ندارد؛ اما در برخی از افراد، مانند زنان باردار یا بیمارانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، به درمان پزشکی نیاز است. در صورت بروز علایم مشکوک بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

راه تشخیص بیماری توکسوپلاسموز

ازآنجایی‌که علایم عفونت توکسوپلاسموز با خیلی از بیماری‌های عفونی دیگر مشابه است، تشخیص قطعی این بیماری تنها از طریق آزمایش‌ خون امکان‌پذیر است. همان‌طور که در قسمت‌های قبلی مقاله اشاره کردیم عفونت توکسوپلاسموز برای زنان باردار می‌تواند خطرناک باشد، به همین خاطر اگر زن بارداری مشکوک به عفونت توکسوپلاسموز باشد، با انجام سونوگرافی و آزمایش‌های ژنتیکی سلامت جنین هم بررسی می‌شود.

عوارض ابتلا به بیماری توکسوپلاسموز چیست؟

عوارض آلوده‌شدن به انگل توکسوپلاسموز بیشتر در افرادی با شرایط خاص دیده می‌شود. در حالت کلی ابتلا به این بیماری می‌تواند باعث اختلال در سیستم بینایی، شنوایی، تنفسی و گردش خون انسان شود. در کودکان نیز شدت عوارض بیشتر خواهد بود و گاهی باعث ناتوانی ذهنی در آنها می‌شود.

نازایی یا حساسیت به موی گربه؟

هر روز مواد خارجی وارد دهان، چشم و مجاری تنفسی ما می‌شود؛ اما سیستم پاک‌سازی و دفاعی بدن به روش‌های مختلفی این ذره‌های آلوده را از بین می‌برد. موهای گربه نیز می‌تواند یکی از همین موارد باشد که توسط سیستم دفاعی بدن نابود می‌شود. بااین‌حال ممکن است کسی به موهای گربه حساسیت داشته باشد. علایمی مانند خارش بینی، عطسه، آبریزش چشم در این شرایط برای فرد رخ می‌دهد؛ بنابراین در مورد این شایعه که موی گربه‌‌ها باعث نازایی می‌شود هیچ نظر علمی داده نشده است و نباید به طرح چنین شایعاتی دامن زد. متأسفانه گاهی دوست داریم در شرایط خاص زندگی خود به دنبال مقصر بگردیم و موضوع نازایی با موی گربه نیز می‌تواند به همین دلیل باشد.

نازایی یا حساسیت به موی گربه
نازایی یا حساسیت به موی گربه

کلام آخر

اگر از حیوان خانگی نگهداری می‌کنید، باید نکات بهداشتی را رعایت کنید؛ چراکه امکان انتقال بیماری میان انسان و حیوانات وجود دارد. دررابطه‌با نازایی با موی گربه نیز دانستیم که این شایعه پیرامون انگلی است که می‌تواند باعث سقط‌جنین شود. راه انتقال عفونت از طریق مدفوع گربه را هم بررسی کردیم و نشان دادیم که چطور در شرایط بسیار نادری این بیماری از گربه به انسان منتقل می‌شود. اگرچه یکی از راه‌های مبتلا شدن به Toxoplasma gondii از طریق حیوانات است‌، اما در بیشتر واقع عامل عفونت از راه‌های دیگری وارد بدن انسان می‌شود. امیدواریم با خواندن این مقاله به سوالات شما پاسخ داده باشیم؛ در غیر این صورت می‌توانید از تیم دامپزشکی بیمارستان مرکزی مشاوره بگیرید.

 

4/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *