تماس تلفنی با بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
انتخاب زبان :
Phone call to the Central Veterinary Hospital
Select language
Central Veterinary Hospital of Tehran

آزمایش ها و اقدامات لازم برای خروج پت از کشور

بروزرسانی 18, فروردین 1403
فهرست مطالب
بروزرسانی 18, فروردین 1403
آزمایش و اقدامات لازم برای خروج پت از کشور

آزمایش ها و اقدامات لازم برای خروج پت از کشور

سفر بین المللی حیوان خانگی بسته به کشوری که حیوان به آن سفر می‌کند می‌تواند یک فرآیند طولانی باشد. مراحل مختلفی برای این فرآیند وجود دارد و هر مرحله باید به طور دقیق تکمیل شود تا حیوان خانگی شما بتواند به سفر برود. یکی از اولین قدم‌ها در سفر بین المللی حیوانات خانگی، ملاقات با دامپزشک است. شما باید چندین بار در طول مراحل مختلف فرآیند برای واکسیناسیون، بررسی سلامت، مستندات و موارد دیگر به دامپزشک مراجعه کنید تا در نهایت بتوانید پت را به سلامت از کشور خارج کنید.

آیا انتقال پت بدون مسافر(کارگو) امکان پذیر است؟

برخی کشورها مثل انگلیس، استرالیا و امارات اجازه ورود پت با مسافر را نمی‌دهند و پت مجبور است از طریق کارگو وارد این کشورها شود. و یا در برخی موارد صاحب پت مجبور است زودتر سفر کند و پتش بعد مدتی که پروسه انجام آزمایشات به اتمام رسید و مدارکش تکمیل شد از طریق کارگو ارسال شود.

نگرانی مهمی در مورد ارسال پت های بدون پوزه از طریق کارگو وجود دارد. به دلیل شرایط سخت تنفسی، فقط ایرلاین های خاص شرایط ارسال این نوع پت را با هرینه بیشتر دارند.

اما از لحاظ نحوه و محل نگهداری حیوانات در طول پرواز نگرانی خاصی وجود ندارد چون آنها در بخش مخصوص کارگو حیوان زنده نگهداری می‌شوند و شرایط درجه دما / فشار هوا و اکسیژن کافی برایشان مهیاست.

توجه: انتقال پت از طریق کارگو توسط همه ایرلاین ها صورت نمی‌گیرد. ایرلاین های لوفت‌هانزا و قطر و امارات و ماهان از جمله ایرلاین هایی هستند که شرایط ارسال پت از طریق کارگو را دارند.

آزمایشات لازم برای خروج پت از کشور
آزمایشات لازم برای خروج پت از کشور

بررسی سلامت کلی حیوان خانگی پیش از سفر خارجی

قبل از شروع سفر باید سلامت حیوان خانگی شما ارزیابی شود تا مشخص شود که آیا به اندازه کافی برای پرواز سالم هست یا خیر. حیوانات خانگی دارای اضافه وزن و مشکلات بهداشتی زمینه‌ای می‌توانند در طول پرواز آسیب‌پذیرتر باشند، به خصوص اگر پرواز طولانی باشد. قبل از سفر حیوان به خارج، با دامپزشک مشورت و تمام شرایط بهداشتی را رعایت کنید. هرچه حیوان خانگی سالم‌تر باشد، سفر راحت‌تری خواهد داشت و به زمان کمتری برای بهبودی از سفر نیاز دارد.

کاشتن ریزتراشه در حیوانات خانگی (میکروچیپ گذاری)

ریزتراشه یک تراشه الکترونیکی کوچک است که دامپزشک آن را در زیر پوست حیوان خانگی قرار می‌دهد. این تراشه هیچ گونه ناراحتی برای حیوان ایجاد نمی‌کند، اما در ردیابی حیوانات خانگی گم شده یا دزدیده شده بسیار ارزشمند است. اکثر کشورها به یک ریزتراشه 15 رقمی مطابق با ISO نیاز دارند. دامپزشک وظیفه دارد ریزتراشه صحیح را تهیه کرده و در بدن حیوان کار بگذارد. ریزتراشه حاوی اطلاعات حیوان و اطلاعات تماس مراقبان اوست. در نتیجه یکی از اولین گام‌های سفر بین المللی حیوانات خانگی، کاشت ریزتراشه است. ریزتراشه باید قبل از اینکه حیوان خانگی واکسن های خود را دریافت کند، کاشته شود و دامپزشک باید شماره ریزتراشه را روی تمام اسناد حیوان خانگی شما به درستی ثبت کند. مأموران گمرک با یک ریزتراشه خوان می‌توانند آن را اسکن کرده و داده‌ها را بازیابی کنند. (مطمئن شوید که اطلاعات تماس شما در پایگاه داده سازنده تراشه به روز شده باشد.)

واکسیناسیون حیوانات خانگی پیش از سفر خارجی

دامپزشک قبل از سفر بررسی می‌کند که آیا واکسیناسیون حیوان خانگی شما به روز است یا خیر. اکثر کشورهای جهان نیاز دارند که سگ ها و گربه های خانگی قبل از سفر در برابر هاری و سایر بیماری های رایج حیوانات خانگی واکسینه شوند .

برنامه واکسیناسیون برای سفرهای بین المللی حیوانات خانگی برای کشورهای مختلف بر اساس قوانین امنیت زیستی و وضعیت هاری کشور مقصد متفاوت است. مقررات واردات حیوان خانگی را برای واکسیناسیون اجباری بررسی کنید و در مورد دوره ایمن سازی با دامپزشک خود صحبت کنید.

برخی از کشورها قبل از سفر به آزمایش تیتر هاری یا آزمایش آنتی بادی هاری نیاز دارند. این آزمایش پاسخ آنتی بادی حیوان خانگی شما به واکسیناسیون هاری را بررسی می‌کند و معمولاً 30 روز پس از واکسیناسیون انجام می‌شود.

واکسن های اجباری یا اصلی برای سگ ها شامل دیستمپر سگ، آدنوویروس، پاروویروس، پاراآنفلوآنزا و هاری استبرخی از کشورها مانند مالزی می خواهند که سگ ها قبل از سفر در برابر لپتوسپیروز واکسینه شوند. واکسن‌های اصلی برای گربه‌ها عبارتند از کلسی ویروس گربه، پنلوکوپنی گربه، ویروس لوسمی گربه و هاری.

آزمایشات لازم برای خروج پت از کشور در آزمایشگاه بیمارستان دامپزشکی مرکزی
آزمایشات لازم برای خروج پت از کشور در آزمایشگاه بیمارستان دامپزشکی مرکزی

ضرورت انجام آزمایش تیتر هاری

آزمایش تیتر هاری یکی از مهم‌ترین مدارک مورد نیاز برای خروج پت است. ایران جز کشورهای پر ریسک از نظر این بیماری است در حالی که در بیشتر کشورهای جهان این بیماری ریشه کن شده است. به همین دلیل این کشورها برای ورود پت از کشور ایران قوانین سختی دارند. از جمله اینکه پت در طول زندگی خود باید سالیانه واکسن هاری را دریافت کرده باشد و از آخرین واکسن هاری حداقل یک ماه گذشته باشد سپس نمونه خون پت برای انجام آزمایش گرفته و سرم آن از نظر تیتر هاری مورد بررسی قرار گیرد. در حال حاضر غیر از امارات که تیتر ایران را قبول دارد باقی کشورها آزمایش ایران را تایید نمی‌کنند و نمونه سرم باید به یکی از آزمایشگاه های مورد تایید خارج از ایران ارسال شود. که البته جای نگرانی نیست چون کلیه مراحل گرفتن نمونه و ارسال سرم و مکاتبه با آزمایشگاه معتبر در کمترین زمان و با شرایط استاندارد در بیمارستان مرکزی انجام می‌شود.

چرا آزمایش تیتر هاری ایران برای اغلب کشورها نامعتبر است؟

روش انجام این آزمایش در ایران الایزا است که برای بررسی‌های اپیدمیولوژیکی مناسب است اما روش دقیقی برای اندازه گیری میزان انتی بادی برای خروج پت نیست.

روش FAVN روش مورد تایید کشورهایی هست که یا هاری را ریشه کن کرده‌اند یا برنامه کنترل این بیماری را دارند.

حداقل تیتر قابل قبول آنتی بادی 0.5 واحد بین المللی بر میلی لیتر تعیین شده است.

درخواست متداول بسیاری از صاحبین پت برای اطمینان از تیتر هاری مورد تایید این است که آزمایش ایران را انجام دهند و در صورت تایید تیتر مورد نیاز، نمونه سرم به آزمایشگاه خارج از ایران ارسال شود. در حالی که این روش اصلا مورد تایید نیست چون اصول و ماهیت این دو روش تفاوت‌های زیادی دارد.

برای جلوگیری از منفی شدن جواب آزمایش توصیه می‌شود که:

  • از برند های معتبر واکسن هاری استفاده شود.
  • واکسن هاری در سن مناسب تزریق شود.
  • فاصله زمانی 1 ماه بعد واکسن تا نمونه گیری حتما رعایت گردد.
  • زنجیره سرد و شرایط استاندارد ارسال نمونه به آزمایشگاه مورد توجه قرار گیرد.
برای تماس تلفنی با بیمارستان روی شماره کلیک کنید. بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
تماس تلفنی

مدت زمان اعتبار آزمایش تیتر هاری چقدر است؟

 این مدت زمان در مورد کشورهای مختلف متفاوت است در مورد برخی کشورها مثل امریکا و قبرس شمالی یک سال است ولی در مورد بیشتر کشورهای اروپایی در صورت رعایت کردن شرایط واکسیناسیون تا 3 سال اعتبار دارد.

پروسه مهاجرت حیوانات پروسه طولانی و زمان‌بری است پس بهتر است هر زمانی که تصمیم به سفر با پت خود را داشتید حتما هر چه زودتر با دامپزشک در مورد مراحل و مدارک مورد نیاز مشورت کنید تا زمان سفر با مشکل مواجه نشوید. مثلا برای بیشتر کشورها باید 3 ماه از روز نمونه‌گیری برای آزمایش تیتر هاری گذشته باشد تا پت اجاره ورود به کشور مقصد پیدا کند. (حتی اگر همه مدارک پت کامل و بدون نقص باشد رعایت نکردن این زمان منجر به عدم ورود پت می‌شود.)

درمان انگل های خارجی و داخلی حیوانات خانگی

یکی از الزامات سفر بین المللی حیوانات خانگی، درمان انگل های خارجی و داخلی قبل از سفر است. اکثر کشورها نیاز دارند که این درمان در چند روز پس از تاریخ سفر انجام شود و برخی از کشورها چندین درمان را قبل از سفر الزامی می کنند. در طول ویزیت دامپزشکی، سگ یا گربه شما طبق مقررات واردات حیوان خانگی کشور مقصد، درمان هایی را برای انگل های داخلی و خارجی دریافت می‌کند.

هنگامی که حیوان خانگی شما وارد کشور مقصد می‌شود، او را از نظر علائم بیماری معاینه می‌کنند. در کشورهایی مانند نیوزلند ، حتی وجود کک بر روی حیوان خانگی نیاز به درمان اضافی و زمان قرنطینه دارد، بنابراین بهتر است سگ و گربه‌تان قبل از سفر کاملا سالم و عاری از انگل باشد.

اقدامات لازم برای خروج پت از کشورر در بیمارستان دامپزشکی مرکزی
اقدامات لازم برای خروج پت از کشورر در بیمارستان دامپزشکی مرکزی

گرفتن گواهی سلامت و آزمایش خون حیوان

قبل از سفر به خارج از کشور، حیوان خانگی شما نیاز به گواهی سلامت با جزئیات واکسیناسیون، درمان های پزشکی و سایر اطلاعات مورد نیاز کشور مقصد دارد. برخی از کشورها برای بیماری هایی مانند کرم قلب و آزمایش تیتر هاری نیاز به آزمایش خون دارند. دامپزشک طبق برنامه واردات حیوان خانگی از او خون می‌گیرد و نمونه را برای تجزیه و تحلیل ارسال می‌کند. همچنین تمام مدارک مورد نیاز برای گواهی سلامت را تهیه خواهد کرد. در بسیاری از خطوط هوایی برای اینکه حیوان اجازه سوار شدن داشته باشد، باید گواهی سلامت از دامپزشک مجاز ارائه شود. گواهی سلامت یا پاسپورت حیوان خانگی در اروپا مهمترین مدارک حیوان خانگی شماست و حیوان بدون داشتن این مدرک نمی‌تواند به خارج از کشور سفر کند.

نظافت عمومی حیوان

قبل از اینکه گربه یا سگ خانگی شما به سفر برود بهتر است ناخن‌های او را کوتاه کنید، گوش‌هایش را تمیز کنید و در صورت لزوم موهایش را نیز کوتاه کنید تا در طول پرواز راحت باشد. پیشنهاد می‌کنیم برای سهولت کار از خدمات گرومینگ حیوانات بیمارستان دامپزشکی مرکزی استفاده کنید.

باکس استاندارد پت برای سفر هوایی

یکی از موارد مهم انتقال حیوانات خانگی باکس استاندارد است که عدم تایید آن مانع خروج پت می‌شود. نوع باکس از نظر هارد و سافت بودن /سایز باکس و همه استانداردهای آن برای پرواز باید به درستی انتخاب شود.

خروج پت از کشورر و اقدامات لازم
خروج پت از کشورر و اقدامات لازم

چک لیست کارهایی که قبل از خروج پت باید انجام شود

1: میکروچیپ گذاری؛ که بهتر است حتما قبل از سفر توسط دامپزشک کار گذاشته شود و فعال بودن و قابلیت خوانده شدن ان توسط میکروچیپ ریدر بررسی گردد.

2- شناسنامه یا پاسپورت پت؛ توجه داشته باشید که همه تاریخ های مندرج باید به صورت میلادی نوشته شود و لیبل واکسن ها و اطلاعات مندرج در شناسنامه واضح و خوانا باشد.

3- آزمایش تیتر هاری؛ ما در بیمارستان دامپزشکی مرکزی نمونه‌های این آزمایش را به یکی از آزمایشگاه های معتبر و مورد تایید همه کشور ها ارسال می‌کنیم. نمونه خون برای این آزمایش باید حداقل یک ماه بعد از تاریخ اخرین واکسن هاری گرفته شود تا نتیجه آزمایش مورد قبول قرار گیرد.

4- ایمپورت پرمیت که یکی از مدارک مورد نیاز برای برخی کشورها از جمله عمان، امارات، انگلیس و امریکاست که بدون آن پت حتما قرنطینه یا به کشور مبدا بازگردانده می‌شود.

5- فرم انکس که اطلاعات این فرم باید توسط دامپزشک آگاه پر شود چون اطلاعات اشتباه مانع از گرفتن ایمپورت پرمیت و گواهی خروج و در نهایت مانع خروج پت از کشور می‌شود.

آزمایش مورد نیاز برای خروج سگ و گربه از کشورر
آزمایش مورد نیاز برای خروج سگ و گربه از کشورر

6- اجرای پروتکل درمان ضد انگل طبق قوانین کشور مقصد از نظر نوع قرص و فاصله زمانی قبل از ورود پت به کشور مقصد.

7- گواهی خروج که در صورت کامل بودن مدارک گفته شده توسط اداره دامپزشکی صادر می‌شود. (اطلاعات مندرج در این گواهی باید حتما با اطلاعات پت در جواب آزمایش تیتر هاری/شناسنانه و فرم انکس تطابق داشته باشد در غیر این صورت مشکلات جبران ناپذیری به همراه دارد.)

برای پرسش و یا دیدن سوالات متداول به این صفحه مراجعه کنید بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
سوالات متداول

لازم به ذکر است که در صورت ناقص بودن مدارک بالا:

  • در حالت اول پت قرنطینه می‌شود که همه هزینه های مرتبط به قرنطینه بر عهده صاحب پت است. علاوه بر این صاحب پت هیچ اطلاعی از شرایط نگهداری پت در دوران قرنطینه نخواهد داشت.
  • در حالت دوم پت به کشور مبدا ارجاع داده می‌شود که هزینه ارسال به عهده صاحب پت است و در مورد ایران چون پت نمی‌تواند بدون مسافر وارد کشور شود پس صاحب پت نیز مجبور است با پتش به ایران بازگردد.
  • در حالت سوم که بسیار ناخوشایند است برخی کشورها یوتانازی یا مرگ آسان را در دستور کار قرار می‌دهند.

اگر قصد دارید با حیوان خانگی خود به سفر بروید، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مقررات بین المللی واردات حیوانات خانگی و برنامه دقیق سفر حیوان خانگی، با کارشناسان ما در بخش آزمایشگاه بیمارستان دامپزشکی مرکزی تماس بگیرید.

 

4.1/5 - (9 امتیاز)
no post select

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *