تماس تلفنی با بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
انتخاب زبان :
Phone call to the Central Veterinary Hospital
Select language
Central Veterinary Hospital of Tehran

۱۰ باور غلط درباره بیهوشی حیوانات خانگی

بروزرسانی 29, اسفند 1402
فهرست مطالب
بروزرسانی 29, اسفند 1402
بیهوشی در حیواتات خانگی

۱۰ باور غلط درباره بیهوشی حیوانات خانگی

صاحبان حیوانات خانگی نگرانی‌هایی زیادی در مورد جراحی حیوانات دارند. نگرانی‌هایی مثل ریسک جراحی، بهترین روش‌های جراحی و البته خطرات بیهوشی. در واقع نگرانی در مورد خطرات بیهوشی احتمالا در صدر فهرست نگرانی‌های آن‌ها قرار دارد. آن هم در حالی که این نگرانی اغلب بی‌مورد است و تحت تاثیر باورهای اشتباه ایجاد شده‌. از آنجا که این باورهای اشتباه گاهی به قیمت جان حیوانات تمام می‌شوند، در این مقاله، به 10 باور غلط درباره بیهوشی حیوانات خانگی می‌پردازیم و علت نادرستی آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

بیهوشی حیوانات خانگی
بیهوشی حیوانات خانگی

 

۱. بیهوشی خیلی خطرناک است

این باور کاملا هم غلط نیست چون همیشه خطر بیهوشی وجود دارد اما این خطر بسیار کمتر از آن چیزی است که صاحبان حیوانات خانگی تصور می‌کنند. فکر می‌کنید از میان حیوانات خانگی بیمار، از جمله سالم‌ترین و بیمارترین آن‌ها، چند درصد از زیر بیهوشی جان به در نمی‌برند؟ 30 درصد؟ 20 درصد؟ 10 درصد؟ 5 درصد؟ 1 درصد؟

دیوید برادبلت، متخصص بیهوشی بریتانیایی، سوابق پزشکی بیش از 98000 سگ و 79000 گربه را که در بیش از 100 عمل مختلف تحت بیهوشی قرار گرفته بودند، مورد مطالعه قرار داد. این یک مطالعه فوق‌العاده بزرگ با استانداردهای دامپزشکی بود. بر اساس گزارش PubMed، برادبلت دریافت که خطر کلی مرگ ناشی از بی هوشی و آرام بخشی در سگ ها 0.17٪ بوده… و در گربه ها 0.24٪.

همانطور که می‌بینید، این نشان می‌دهد که بیهوشی به طور کلی بسیار ایمن است – بسیار ایمن‌تر از آن چیزی که اکثر افراد فکر می‌کنند. با دانش بهبود یافته ما در مورد داروهای بیهوشی و پیشرفت‌های عالی در تجهیزات نظارتی، درصد سگ ها و گربه هایی که تحت بیهوشی می‌میرند کسری از 1٪ است.

مطمئناً شرایط خاص (تروما، بیماری‌ها و عفونت‌ها) می‌تواند خطرات را افزایش دهد، اما این مسائل بیشتر از آنچه فکر می‌کنید قابل کنترل هستند. با انجام آزمایش خون قبل از عمل و تنظیم داروهای بیهوشی برای هر حیوان خانگی، خطرات به حداقل می‌رسد.

بیهوشی حیوانات خیلی خطرناک است؟
بیهوشی حیوانات خیلی خطرناک است؟

۲. بیشتر عوارض در حین جراحی یا در حال بیهوشی رخ می‌دهند

این باور نمونه عالی از یک افسانه کلاسیک است. بیشتر اوقات، بزرگترین خطرات در حین جراحی و بیهوشی نیست، بلکه در دوران نقاهت است. با بیدار شدن حیوان خانگی، تعدادی از عوارض ممکن است ایجاد شوند. در مطالعه Brodbelt که قبلاً ذکر کردیم، بیش از 50٪ حیوانات خانگی که پس از جراحی مرده بودند در واقع در عرض 3 ساعت پس از پایان عمل جان باخته بودند. به همین دلیل بسیار مهم است که حیوان خانگی خود را به بیمارستانی ببرید که در آن دامپزشکان متخصص و باتجربه حیوان شما را با دقت تحت نظر داشته باشند. بیمارستان دامپزشکی مرکزی مفتخر به داشتن چنین متخصصانی است بنابراین می‌توانید مطمئن باشید حیوان شما پس از جراحی از مراقبت لازم برخوردار خواهد بود.

عوارض بیهوشی حیواتات خانگی
عوارض بیهوشی حیواتات خانگی

۳. همه دامپزشکان تکنیک‌های بیهوشی یکسانی دارند

در واقع، به نظر می‌رسد هر دامپزشکی در مورد بیهوشی تابع نظر شخصی است. همانطور که هر کسی ترجیحات شخصی خود را در مورد اتومبیل دارد. مثلا برخی از مردم اتوموبیل کوچک دوست دارند، در حالی که برخی دیگر فقط با اتوموبیل‌های بزرگ راحتند. اما در نهایت هر دو اتوموبیل چه کوچک و چه بزرگ، شخص را از نقطه A به B می‌رسانند. به همین ترتیب، دامپزشکان مختلف از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند. طبیعتاً آن‌ها روش‌هایی را انتخاب می‌کنند که نسبت به آن‌ها آگاه‌تر و مسلط‌ترند در نتیجه برای حیوان خانگی شما هم بی‌خطرتر است. (البته قاعدتا این روش‌ها بر اساس آزمایش خون، معاینه فیزیکی، بیماری، نژاد، سن و غیره انتخاب می‌شوند).

داروهای بیهوشی برای حیوان خانگی
داروهای بیهوشی برای حیوان خانگی

۴. داروهای بیهوشی به حیوان خانگی من آسیب می‌رسانند

در حالی که همه داروها – حتی یک آنتی بیوتیک ساده – خطراتی دارند، تعداد بسیار کمی از حیوانات خانگی واکنش غیرمنتظره‌ای به آن‌ها نشان می‌دهند. هر دارویی زمان و مکان خود را دارد، به همین دلیل است که معاینه قبل از عمل، آزمایش خون (و گاهی اوقات کارهای آزمایشگاهی دیگر) قبل از جراحی نیاز است. علاوه بر این، ممکن است بتوان عوارض جانبی برخی داروها را کاهش داد. به عنوان مثال، برخی از داروهای بیهوشی گاهی به طور غیرمستقیم بر کلیه‌ها تأثیر می‌گذارند اما می‌توان با مقدار مناسبی از مایعات وریدی از بیمار محافظت کرد. پس به یاد داشته باشید که بیهوشی به طور کلی بسیار ایمن است. آنچه بیش از همه مهم است ماهیت داروهای مورد استفاده، دانش افرادی که از آن‌ها استفاده می‌کنند و مراقبت‌های ارائه‌شده به بیماران هنگام بیدار شدن از بیهوشی است.

حیوانات خانگی و بیهوشی
حیوانات خانگی و بیهوشی

۵. حیوان خانگی من برای بیهوشی خیلی جوان است

حیوانات جوان‌تر، دامپزشک و کارکنان بیمارستان‌ها را در مقایسه با بزرگسالان با چالش بیشتری مواجه می‌کنند. حیوانات خانگی کم‌سن، معمولا ظریف‌تر و حساس‌تر هستند، بنابراین به تکنیک‌ها و پروتکل‌های بیهوشی مخصوصی نیاز دارند. به عنوان مثال، به دلیل اندازه (معمولا) کوچکتر، گرما را سریعتر از دست می‌دهند. بنابراین دمای بدن آن‌ها باید به دقت کنترل شود و تکنیک‌های خاصی برای گرم نگه داشتن آن‌ها به کار رود. همچنین بیماران جوان نسبت به بزرگسالان ذخایر انرژی کمتری دارند. به همین دلیل است که دامپزشک ممکن است صبح بیهوشی یک وعده غذایی کوچک را توصیه کند در حالی که بزرگسالان باید یک شب کاملا ناشتا باشند. پس در مجموع جوانی دلیلی برای اجتناب از بیهوشی نیست. با این حال، دامپزشک باید بیماران کوچک را گرم نگه دارد، علائم حیاتی آن‌ها را به خوبی بررسی کند و داروهای بیهوشی را با دقت انتخاب کند.

بیهوشی حیوانات خانگی پیر
بیهوشی حیوانات خانگی پیر

۶. حیوان خانگی من برای بیهوشی خیلی پیر است

این یک تصور اشتباه دیگر است. سن بالا اساساً هرگز دلیلی بر عدم انجام یک عمل جراحی یا اقدام پزشکی نیست. به لطف پیشرفت‌های دامپزشکی، حیوانات خانگی در حال حاضر از زندگی طولانی‌تری نسبت به قبل برخوردار هستند. اگرچه مانند انسان‌ها، با افزایش سن، بدن حیوانات خانگی نیز تغییر می‌کند – که منجر به کاهش متابولیسم، حساسیت بیشتر به داروها و زمان بهبودی کندتر می‌شود.

بیماران سالمندان اغلب به برخی غربالگری‌های اضافی قبل از بیهوشی از جمله آزمایش خون، رادیوگرافی قفسه سینه (برای اطمینان از عاری بودن ریه‌هایشان از بیماری یا سرطان) و EKG نیاز دارند تا تایید شود که هیچ مشکل قلبی عمده‌ای ندارند. هنگامی که وضعیت سلامت کلی آنها ارزیابی شد، دامپزشک در مورد مراقبت‌های حمایتی قبل از بیهوشی یا دارو تصمیم خواهد گرفت. سپس داروهای بیهوشی باید به گونه‌ای انتخاب شوند تا عوارض جانبی برای حیوانات خانگی سالمند با توجه به شرایط خاصی که دارند، به حداقل برسد.

فلسفه کلی ساده است: سن یک بیماری نیست! سرطان یک بیماری است، رحم پر از عفونت (پیومتر) یک بیماری است و کیسه صفرا در حال ترکیدن یک بیماری است. اما سن به خودی خود اینطور نیست.

بیهوشی حیوانات خانگی بیمار
بیهوشی حیوانات خانگی بیمار

۷. حیوان خانگی من برای بیهوشی خیلی بیمار است

مطمئناً برخی از بیماران به قدری بیمار هستند که در صورت امکان، بیهوشی را باید تا ثبات بیشتر به تعویق انداخت. تثبیت بیمار ممکن است به معنای تجویز مایعات IV یا داروهای خاص باشد. هنگامی که آنها پایدارتر شدند، می‌توان بیهوشی را انجام داد. برای این منظور، دامپزشک به دقت وضعیت خون و وضعیت سلامت جسمی حیوان خانگی شما را ارزیابی می‌کند تا مشخص کند که آیا او به اندازه کافی پایدار است تا بیهوش شود و اگر نیست، چه درمان‌های تثبیت‌کننده‌ای لازم است انجام شود.

در برخی شرایط شدید یا اضطراری، یک حیوان بسیار بیمار ممکن است نیاز به بیهوشی فوری داشته باشد تا عمل جراحی را انجام دهد که احساس بهتری داشته باشد یا جانش را نجات دهد. به عنوان مثال، اگر سگی «نفخ» کند یا با شکم بسیار متورم مراجعه کند، در اسرع وقت نیاز به جراحی خواهد داشت.

بی حالی حیوانات خانگی بعد از بیهوشی
بی حالی حیوانات خانگی بعد از بیهوشی

۸. حیوان خانگی من تا مدت‌ها پس از بیهوشی بی‌حال خواهد بود

این نگرانی اغلب نادرست است. مطمئناً، هر حیوان خانگی مانند هر انسانی، بیهوشی را به طور متفاوتی تجربه می‌کند. حتی اگر به دو بیمار داروهای بیهوشی یکسان داده شود و تحت یک روش قرار گیرند، یکی ممکن است خیلی سریع بهبود یابد و طوری رفتار کند که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است در حالی که دیگری ممکن است به آرامی بهبود یابد و برای یک یا دو روز کمی گیج به نظر برسد. اگر حیوان خانگی شما چند روز پس از انجام عمل گیج به نظر می‌رسد، مهم است که به دامپزشک خود اطلاع دهید تا سوابق را جستجو می‌کند و ببیند چه داروهایی استفاده شده است و بر اساس آن داروهای جایگزین یا دوزهای پایین‌تر به کار ببرد.

حیوان خانگی خواب‌آلود ممکن است نشانه یک بیماری زمینه‌ای باشد. با این حال، در بیشتر موارد، حیوانات خانگی واقعاً از بیهوشی خسته نمی‌شوند. بلکه از داروهای ضد درد خسته هستند چرا این داروها گاهی خاصیت آرامبخشی دارند. اکثر داروهای بیهوشی مدرن در عرض چند دقیقه تا چند ساعت توسط بدن پردازش می‌شوند برای همین اگر این حالت طول کشید با دامپزشک خود مشورت کنید.

بیهوشی های مکرر در حیوانات خانگی
بیهوشی های مکرر در حیوانات خانگی

۹. حیوان را به هیچ وجه نباید به طور مکرر بیهوش کرد

بسیاری از صاحبان حیوانات خانگی فکر می‌کنند که سگ یا گربه آن‌ها را نباید به طور مکرر در یک بازه زمانی کوتاه بی هوش کرد. در حالی که در حالت ایده‌آل حیوانات خانگی شما نیازی به بیهوشی مکرر ندارند، اما زمان‌هایی وجود دارد که بیهوشی مکرر حیاتی است مثلا:

  • هنگامی که حیوانات خانگی برای درمان سرطان تحت پرتودرمانی قرار می‌گیرند موقعیت آنها باید دقیقاً یکسان باشد تا تابش هر بار به روشی مشابه روی تومور انجام شود. از آنجایی که حیوانات خانگی به اندازه کافی ثابت نمی‌مانند، این یعنی آنها باید هر جلسه بیهوش شوند. پروتکل استاندارد این است که آنها 5 روز در هفته (برای ۴ هفته) تحت بیهوشی قرار بگیرند. این یعنی 20 جلسه بیهوشی در یک ماه. با این حال اکثر آنها بسیار خوب از پس این کار برمی‌آیند. حتی اگر بسیار بیمار باشند.
  • یک وضعیت رایج‌تر ممکن است این گونه باشد:

دوشنبه: گرفتن عکس با اشعه ایکس تحت آرامبخش

سه‌شنبه: عمل استخوان شکسته تحت بیهوشی

چهارشنبه: تعویض باند تحت آرامبخش

همانطور که می‌بینید این یک برنامه فشرده و ظاهرا نگران‌کننده است اما امروزه، گزینه‌ها و داروهای متنوع و بسیار ایمنی برای آرامبخشی یا بیهوشی وجود دارد. این داروها به سرعت از بدن خارج می‌شوند و اثرات مضر کمی دارند. بنابراین جای نگرانی خاصی وجود ندارد.

خطر بیهوشی در سگ ها
خطر بیهوشی در سگ ها

۱۰. بیهوشی حیوانات خانگی هیچ خطری ندارد

در حالی که قصد ما از این مقاله این بود که به شما نشان دهیم که بیهوشی در بیشتر مواقع بی‌خطر است اما صرفا همین: در بیشتر مواقع بی‌خطر است نه همیشه. حتی با وجود معاینه قبل از جراحی، آزمایش خون و گاهی اوقات آزمایش های تشخیصی باز هم حیوان خانگی ممکن است واکنش نادری به یک دارو داشته باشد. این به آن معنا نیست که شما باید بیش از حد بدبین باشید. بلکه باید بی هوشی حیوان خانگی خود را تا حد لازم (نه کمتر نه بیشتر) جدی بگیرید.

 

در این مقاله سعی کردیم باورهای نادرست شایعی که پیرامون بی‌هوشی حیوانات خانگی وجود دارد زیر سئوال ببریم و شما را با واقعیت این امر آشنا کنیم. اما اگر همچنان در مورد بی‌هوشی حیوان خانگی خود نگرانید یا سئوالی دارید، کافی است از طریق شماره‌های داخل سایت با همکاران ما در بیمارستان دامپزشکی مرکزی تماس بگیرید و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

4.4/5 - (10 امتیاز)

21 دیدگاه

  • سلام ما خیلی علاقه نداریم سگمونو بیهوش کنیم ولی گفتن بدون بیهوشی عمل انجام نمیشه (جراحی زانو)میخاستم ببینم واقعا لازمه یا میتونم بیارم اونجا بدون بیهوشی جراحی کنید

    • سلام معمولا جراحی ها با بیهوشی انجام میشوند. بیهوشی یک حالت کنترل شده است که به سگ شما اجازه میدهد بدون احساس درد یا ناراحتی تحت اقدامات پزشکی قرار بگیرد. بتابراین توصیه میکنیم حتما به تشخیص دامپزشک عمل کنید. در مورد اینکه آیا عمل جراحی زانو در بیمارستان مرکزی بدون بیهوشی انجام میشود یا خیر لطفا با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید تا بیشتر راهنمایی شوید.

  • باسلام
    من دو تا بچه گربه ۶ماهه دارم که دامپزشک گفته دفعه ببرم عقیمشون کنه و پرسیدم گفت با بیهوشی انجام میده ولی من میخوام با بی حسی باشه چون خیلی ضعیفن میشه دکتری به من معرفی کنید که این کار رو بدون بیهوشی انجام بده ؟ ممنون

    • سلام. معمولا عقیم سازی با بیهوشی انجام میشود و خطر خاصی هم حیوان را تهدید نمیکند.

  • سگ ما مشکل لثه داره و اصلا نمیتونه غذا بخوره عفونت کل دهنش رو گرفته و کلا ضعیف شده آنتی بیوتیک داد دکترش که مصرف کنه و بعد ببرم درمان های دیگه رو انجام بده حالا سوالم اینه که این سگ ضعیف شده و نمیتونه بیهوشیو تحمل کنه چکار کنم تا یه ذره جون بگیره یا اگه راهی هست آمادش کنم بدون خطر بیهوش بشه

    • قبل از انجام عمل، دستورالعمل های دامپزشک را در مورد شرایط ناشتا دنبال کنید و هر گونه شرایط بهداشتی، داروها یا آلرژی های موجود در حیوان را با تیم دامپزشکی در میان بگذارید.

  • سلام سگ من یه غده ای درآورده که ظاهرا خوش خیمه و گفتن دست نزنم خودش خوب میشه اما ایمیل زدم به یک دامپزشک در خارج از ایران و گفت که باید غده برداشته بشه و من نمیدونم باید به حرف کی گوش بدم اینم بگم که قبلا سگم جای همین دکتر ایران برای مشکل دیگه ای عمل شد و این کلینیک هیچ اقدام نظارتی موقع بیهوشی نداشت درحالیکه من گفته بودم سگم اخیرا تشنج داشته و باید مراقب باشید ولی از هیچ متخصصی بیهوشی کمک نگرفتن و جراح تنها همه کارها رو انجام داد

    • سلام اطلاعاتتان کافی نیست در صورت تمایل سگ را به بیمارستان بیاورید تا معاینه شود. تیم جراحی بیمارستان مرکزی در طول بیهوشی از تجهیزات نظارتی مختلفی از جمله پالس اکسی متر، دستگاه های نوار قلب و مانیتور فشار خون استفاده میکنند تا سلامت حیوان به خطر نیفتد.

  • سلام گربه من رو بیهوش کردن و هنوز از اتاق عمل نیامده بود بیرون بهوش آمد میخواستم ببینم ابن طبیعیه یا نه چون یه عمل دیگه هم داره و میترسم پیش دکتر خوبی نبرده باشمش

    • سلام. زمان بهبودی پس از بیهوشی بسته به نوع روش، داروهای بیهوشی مورد استفاده و پاسخ فردی حیوان خانگی شما متفاوت است. در بیشتر موارد، حیوانات خانگی در عرض چند دقیقه تا چند ساعت پس از عمل به هوش می آیند، اما بهبودی کامل ممکن است چند ساعت تا چند روز طول بکشد.

  • سلام من الان داشتم مقاله بیهوشی تزریقی یا استنشاقی رو میخوندم و فهیمدم چندنوع بیهوشی داریم اما وقتی از دامپزشک خودمون پرسیدم گفتش که فقط با تزریق بیهوش میکنه من ترجیحم اینه که بی حس بشه و روش استنشاقی رو هم خطرناک میدونم امکانش هست برای معاینه بیارم بیمارستان شما هم نظر بدید اما جراحی رو ببرم شهر خودمون انجام بدم؟ یعنی دکتری از بیمارستان بیاد در شهر خودمون انجام بده؟

    • سلام. در مورد سئوالی که مطرح کردید باید با دامپزشکی که برای جراحی مد نظرتان هست صحبت کنید.

  • می شه دقیقا بگید بیهوشی چه عوارضی داره من نمیتونم تصمیم بگیرم اجازه بدم انجامش بدن یا نه

    • عوارض جانبی رایج بیهوشی در حیوانات خانگی ممکن است شامل گیجی خفیف، حالت تهوع، استفراغ و بی‌حسی موقت باشد. عوارض جانبی جدی نادر است اما میتواند شامل واکنش های آلرژیک باشد.

    • دامپزشک یک ارزیابی کامل قبل از بیهوشی برای ارزیابی سلامت کلی حیوان خانگی شما و تعیین اینکه آیا آنها کاندید مناسبی برای بیهوشی هستند انجام میدهد. عواملی مانند سن، سابقه پزشکی و وضعیت سلامت فعلی در نظر گرفته میشود.

  • سلام.گربه من خودش رو کوبوند به ماشین تو پارکینگ و حالا شل میزنه و دامپزشکش بیمارستان شما رو معرفی کرد برای جراحی من تهران نیستم و میخواستم ببینم اگه بیارمش بعد جراحی کی بهوش میاد و چندروز بستری میشه؟ متچکر

  • سلام ، یه مسئله ایی خیلی ذهنم رو مشغول کرده اونم اینه که از یکی شنیدم بیهوشی باعث میشه بعدش حیوان دیگه رفتار قبل رو با افراد نداشته باشه و پرخاش کنه بهشون ،نظر شما در این مورد چیه؟

    • سلام. اینطور نیست ممکنه یکی دو روز اول بخاطر استرسی که تحمل می کنه یکم گوشه گیر بشه ولی بعدش این مشکلات رفع میشه

  • سلام وقت بخیر
    گربه من باید عقیم بشه ولی به تشخیص احتمالی دکتر مایع دور قلبش جمع شده ولی خب از طرفی فحل شدنش هم داره خیلی بهش سخت میگذره و ناله میکنه همش
    ولی خب به خاطر همین قلبش گفتن عقیم کردن و بیهوشی صلاح نیست به خدا من نمیدونم دیگه چیکار کنم بچم انقدر ناله میکنه دیگه صداش در نمیاد واقعا خطر داره بیهوشی براش؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *