تماس تلفنی با بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
انتخاب زبان :
Phone call to the Central Veterinary Hospital
Select language
Central Veterinary Hospital of Tehran

تشخیص مشکلات رایج پرنده های خانگی با عکس رادیوگرافی

بروز رسانی 1, تیر 1403
فهرست مطالب
بروز رسانی 1, تیر 1403
پخش ویدیو

پرنده‌ها هم مانند سایر حیوانات خانگی ممکن است به مشکلات سلامتی دچار شوند و نیاز به مراقبت و درمان پیدا کنند. در این مقاله به برخی از مشکلات رایج پرنده‌های خانگی می‌پردازیم و نیاز به مراجعه به دامپزشک و ضرورت انجام تصویربرداری تشخیصی (رادیوگرافی) در درمان آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

تشخیص مشکلات تنفسی در پرندگان 

پرندگان قفسی معمولاً با مشکلات تنفسی مواجه می‌شوند. این مشکلات می‌توانند ناشی از عوامل مختلفی باشند که نیاز به تشخیص دقیق و درمان دارند. اولین گام برای تشخیص مشکلات تنفسی، مشاهده علائم بالینی و ارجاع به بخش رادیولوژی برای تهیه رادیوگراف در دو نما است. با این تصاویر، دامپزشک می‌تواند اطلاعات دقیقی درباره وضعیت تنفسی پرنده به دست آورد.

مشکلات تنفسی در پرندگان
مشکلات تنفسی در پرندگان

پرندگان علاوه بر ریه‌ها دارای کیسه‌های هوایی نیز هستند که ممکن است درگیر مشکلات تنفسی شوند. در رادیوگرافی می‌توان تشخیص داد که آیا کیسه‌های هوایی نیز درگیر هستند یا خیر. همچنین می‌توان تشخیص داد که این درگیری باکتریایی یا قارچی است (درمان مشکلات تنفسی قارچی معمولاً طولانی‌تر است و حوصله بیشتری می‌طلبد).

بررسی وضعیت قلب پرنده

یکی دیگر از مسائل مهم در پرندگان خانگی، بررسی وضعیت قلب است. با استفاده از رادیوگرافی می‌توان سایز و وضعیت قلب پرنده را بررسی و اعلام کرد که آیا قلب در حالت نرمال است یا خیر. برخی از پرندگان مسن ممکن است دچار بزرگ شدگی قلب شوند که نیاز به توجه و مراقبت ویژه دارد.

مشکلات کبدی در پرندگان
مشکلات کبدی در پرندگان

مشکلات کبدی در پرندگان

مشکلات کبدی نیز در پرندگان خانگی رایج است. گاهی اوقات صاحبان پرنده‌ها به دلیل علاقه و دلسوزی، غذاهای نامناسبی به پرنده می‌دهند که می‌تواند به مرور زمان باعث مشکلات کبدی شود. بزرگی کبد یکی از علائمی است که در رادیوگرافی قابل تشخیص است اما در صورت تشخیص، درمان مناسبی ارائه می‌شود. (برای اطلاعات بیشتر به لینک مقاله مسمومیت غذایی در پرندگان مراجعه کنید.)

برای پرسش و یا دیدن سوالات متداول به این صفحه مراجعه کنید بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
سوالات متداول

مسمومیت پرنده با فلزات سنگین

سنگدان یک قسمت مهم و اختصاصی در آناتومی بدن پرندگان است که به صورت نرمال باید حاوی مواد معدنی باشد. اگر پرنده‌ها از قفس خود بیرون آورده شوند و در خانه بچرخند و به خوردن اشیای فلزی بپردازند، ممکن است دچار مسمومیت با فلزات سنگین شوند. این مسمومیت‌ها می‌توانند باعث بروز مشکلات گوارشی، تنفسی، بی‌حالی و استفراغ‌های مکرر شوند. مادامی که ذرات فلزات در بدن پرنده باشند، این مشکلات ادامه خواهند داشت. پس از تشخیص با استفاده از رادیوگرافی، درمان مناسب آغاز می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود پرنده‌ها را در خانه رها نکنید.

انسدادهای سیستم گوارشی در پرنده ها

انسدادهای جسم خارجی در سیستم گوارشی پرندگان نیز یکی از مشکلات رایج است. خوراندن سرلاک با سرنگ به جوجه‌ها یا خوردن اشیای ناخواسته توسط پرنده‌ها می‌تواند باعث انسداد شود. برخی پرندگان مانند میناها به دلیل شیطنت ممکن است به طور خواسته یا ناخواسته اشیای مختلفی را بخورند که باعث انسداد گوارشی می‌شود. با استفاده از رادیوگرافی می‌توان محل انسداد را تشخیص داد و بسته به شرایط، دارو یا جراحی تجویز کرد.

پوکی استخوان در پرنده ها
پوکی استخوان در پرنده ها

پوکی استخوان در پرنده ها

پرندگان جزو موجوداتی هستند که به راحتی ممکن است دچار پوکی استخوان شوند. این مشکل می‌تواند باعث ضعف و شکستگی اندام‌های حرکتی مانند بال‌ها شود که ارتباط مستقیمی با حیات پرنده دارند. در اینجا هم رادیوگرافی می‌تواند به کمک پرنده بیاید چون دانسیته استخوانی پرنده‌ ها با رادیوگرافی قابل ارزیابی است.

برای تماس تلفنی با بیمارستان روی شماره کلیک کنید. بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
تماس تلفنی

سخن پایانی

در صورتی که پرنده خانگی شما علائمی مانند بی‌حالی، استفراغ، نخوردن غذا یا مشکلات تنفسی را نشان دهد، بهتر است بلافاصله به دامپزشک مراجعه کنید. دامپزشک متخصص پرندگان با استفاده از روش‌های تصویربرداری تشخیصی می‌تواند اطلاعات دقیقی درباره وضعیت سلامتی پرنده شما به دست آورد و درمان مناسبی را آغاز کند. در اکثر مواقع با شروع به موقع درمان، پرنده شما به شرایط قبلی خود بازمی‌گردد و بهبود می‌یابد.

در این مقاله برخی از مشکلات رایج پرندگان را مرور کردیم و در مورد اهمیت رادیوگرافی در تشخیص بیماری‌های پرندگان گفتیم؛ در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و یا هماهنگی برای ویزیت و گرفتن نوبت تصویربرداری، با شماره‌های مندرج در سایت تماس بگیرید.

3.1/5 - (16 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *