تماس تلفنی با بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
انتخاب زبان :
Phone call to the Central Veterinary Hospital
Select language
Central Veterinary Hospital of Tehran

کدام مواد غذایی باعث مسمومیت پرندگان خانگی می‌ شود؟

بروز رسانی 19, فروردین 1403
فهرست مطالب
بروز رسانی 19, فروردین 1403
پخش ویدیو

کدام مواد غذایی باعث مسمومیت پرندگان خانگی می‌شود؟

تحقیقات زیادی در رابطه با تغذیه پرندگان خانگی انجام شده است. بااین‌حال هنوز هم انتخاب یک رژیم مناسب برای پرنده کار ساده‌ای نیست. در برنامه غذایی پرندگان باید ترکیبات مناسبی وجود داشته باشد تا نیازهای بدن آنها را تامین کند. آیا هر ماده غذایی را می‌توان در اختیار پرندگان خانگی قرار داد؟ کدام مواد غذایی برای این دسته از حیوانات مضر است؟ در این مقاله از باید‌ها و نباید‌های تغذیه پرندگان با شما صحبت می‌کنیم. رعایت این نکات علاوه بر اینکه باعث حفظ شادابی و سلامتی پرندگان می‌شود به طول عمر آنها نیز کمک زیادی می‌کند.

مواد غذایی که باعث مسمومیت پرندگان خانگی می‌ شود
مواد غذایی که باعث مسمومیت پرندگان خانگی می‌ شود  

چه غذایی به پرندگان ندهیم؟

مواد غذایی مختلفی وجود دارد که برای انسان و سایر حیوانات زنده قابل استفاده است؛ اما مصرف همین مواد می‌‌‌تواند برای پرندگان مشکلات گوارشی ایجاد کند. به‌عنوان‌مثال می‌توانیم به ریواس، کنگر، آووکادو، اسطوخودوس، قند و قهوه‌‌‌ اشاره کنیم. علاوه بر این موارد، مصرف مواد زیر نیز توصیه نمی‌شود:

  • سیر و پیاز: مصرف طولانی مدت سیر و پیاز باعث کم‌خونی در پرندگان می‌شود.
  • شکلات و کاکائو: کافئین و تئوبرومین موجود در شکلات و کاکائو علاوه بر بالا بردن ضربان قلب پرندگان، مشکلات گوارشی نیز برای آنها ایجاد می‌کند.
  • دانه برخی از میوه‌ها: دانه سیب و گلابی می‌تواند باعث اختلال در سیستم گوارشی پرندگان شود. این دانه‌ها به خاطر داشتن ترکیبات خاصی‌ در درازمدت ممکن است باعث ساخت ترکیبات سیانیدی شوند. ترکیبات سیانیدی باعث مسمومیت در پرندگان می‌شود که ما از آن به‌عنوان مسمومیت سیانیدی یا مسمومیت سیانوری یاد می‌کنیم.
  • قارچ و بادمجان: مصرف قارچ و بادمجان برای پرندگان ممنوع است.
  • مصرف لبنیات: از میان لبنیات، شیر برای پرندگان مناسب نیست و نباید در برنامه غذایی آنها شیر را قرار دهیم. با این وجود سایر محصولات لبنی احتمالا برای پرنده مشکلی ایجاد نمی‌کند. با این حال باید به نکاتی توجه داشته باشید. به‌عنوان مثال از پنیر و ماست پروبیوتیک برای تغذیه پرنده استفاده کنیم.
  • غذای پرچرب: ترکیبات غذایی پرچرب نباید در دسترس پرنده قرار بگیرید. غذای چرب علاوه بر اینکه باعث کبد چرب در پرندگان می‌شود باعث افزایش وزن و تجمع چربی در محوطه شکمی آنها می‌شود.
  • ترکیبات نشاسته‌ای: مصرف زیاد ترکیبات نشاسته‌ای مخصوصا برنج، برای پرندگان توصیه نمی‌شود. ترکیبات نشاسته‌ای می‌تواند باعث چربی کبد شود.
  • تخمه آفتاب‌گردان: بیشتر پرندگان عاشق تخمه آفتاب‌گردان هستند. با این حال باید مراقب باشید که زیاد به آنها تخمه ندهید.
  • آووکادو: آووکادو حاوی ماده‌ای سمی برای قناری‌ها و بسیاری از حیوانات خانگی است. از مصرف این ماده نیز در تغذیه پرنده خودداری کنید.
  • ریواس: مصرف ریواس و اسفناج از جذب مناسب کلسیم جلوگیری می‌کند.
چه غذایی به پرندگان خانگی ندهیم؟
چه غذایی به پرندگان خانگی ندهیم؟

در تغذیه پرندگان خانگی به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟

اگر از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنید، قطعا به مرور زمان شناخت شما از حیوانات و نیاز‌های آنها کامل می‌شود. برای تغذیه پرندگان به این نکات توجه داشته باشید:

  • شن و ماسه به هضم غذای پرندگان کمک می‌کند؛ بنابراین مقداری شن و ماسه در پایین قفس بریزید. هر چند وقت یک بار شن و ماسه‌ها را عوض کنید.
  • از خرد کردن پوسته‌های تخم‌مرغ دریغ نکنید. پوست تخم‌مرغ خرد شده را در قفس بپاشید. پوست تخم‌مرغ منبع خوبی از کلسیم است.
  • برای پرندگانی با پرهای رنگارنگ، به ویژه قناری‌ها، محصولات غذایی خاصی وجود دارد که باعث افزایش رنگ پرهای آنها می‌شود. می‌توانید از این محصولات برای زیبا‌تر شدن پر پرنده خود استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از کپک زدن مواد غذایی، هر روز غذای باقی‌مانده پرنده را از قفس خارج کنید.
تغذیه پرندگان خانگی
تغذیه پرندگان خانگی

فواید جوانه دانه در تغذیه پرندگان

جوانه دانه درواقع همان ریشه‌های دانه‌ها محسوب می‌شود که به خاطر قرار گرفتن طولانی مدت در آب به وجود می‌آیند. جوانه دانه خواص زیادی دارد و به همین‌ خاطر برای تغذیه پرندگان بسیار مناسب است. وجود انواع ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها، پروتئین، آهن، روی، پتاسیم، منیزیم، فسفر در جوانه‌ دانه‌ها نه‌تنها برای سلامتی حیوان ضروری است؛ بلکه برای درمان بیماری‌های آنها نیز توصیه می‌شود. برای این کار شما می‌توانید از دانه‌هایی مانند عدس، لوبیا، کنجد، شنبلیله، باقالی، جو، گندم، ارزن، کتان، یونجه و شبدر استفاده کنید.

با انجام مراحل زیر دانه‌ها را جوانه بزنید تا ارزش غذایی آنها را افزایش داده باشید.

  1. دانه ها را در یک کاسه آب به مدت 12 تا 24 ساعت در دمای اتاق خیس کنید
  2. بعد از این مدت زمان، دانه‌ها را آبکش کنید
  3. به یاد داشته باشید 2 تا 3 بار در روز، دانه‌ها را مرتب مرطوب نگه دارید تا کپک نزند

با وجود آنکه تهیه دانه کار سختی نیست؛ اما ممکن است وقت و حوصله کافی برای انجام این کار را نداشته باشید. در این صورت می‌توانید از مراکز معتبر، جوانه آماده تهیه کنید. این نکته را هم در نظر داشته باشید که جوانه‌های پودر شده و آماده برای فروش، هرگز نمی‌تواند جای جوانه‌های تازه را بگیرد.

فواید جوانه دانه در تغذیه پرندگان
فواید جوانه دانه در تغذیه پرندگان

مقایسه تغذیه پرندگان خانگی با پرندگان آزاد در طبیعت

برخی از افراد بهترین روش تغذیه را همان تغذیه پرندگان آزاد در طبیعت می‌دانند و با این روش، مواد غذایی مختلفی در اختیار پرندگان قرار می‌دهند. در حالی که این تصور کاملا اشتباه است. پرندگانی که در طبیعت زندگی می‌کنند فعالیت و تنش‌های محیطی مختلفی تجربه می‌کنند و در بسیاری از موارد نیاز‌های تغذیه‌ای متفاوتی هم دارند. بنابراین از دادن انواع دانه‌ها، حشرات، میوه‌ها و سبزیجات به پرندگان خانگی خودداری کنید. در صورتی که پرنده شما رژیم غذایی ناقصی دارد، از مکمل‌های مختلف استفاده کنید تا مشکلات سوءتغذیه آنها برطرف شود.

کلام آخر

سعی کنید برنامه غذایی پرنده خود را متنوع بچنید؛ اما فراموش نکنیم هر ماده غذایی برای این موجودات زیبا و کوچک مناسب نیست. در این مقاله به برخی از مواد غذایی که می‌تواند برای سلامتی پرندگان مضر باشد اشاره کردیم. برخی از غذاهای حاوی کارتنوئید نیز نقش موثری روی زیبایی حیوانات دارند. برای داشتن رژیم غذایی متعادل، قبل از آوردن پرنده به منزل از دامپزشک مشاوره بگیرید. هر پرنده‌ای نیاز‌های متفاوتی دارد که تنها دامپزشکان به این موضوع آگاهی دارند. برای دریافت مشاوره بیشتر می‌توانید با تیم بیمارستان دامپزشکی تهران در ارتباط باشید.

3.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *