تماس تلفنی با بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
انتخاب زبان :
Phone call to the Central Veterinary Hospital
Select language
Central Veterinary Hospital of Tehran

پرنده‌ ها به چند ساعت استراحت در شبانه روز نياز دارند؟

بروز رسانی 19, فروردین 1403
فهرست مطالب
بروز رسانی 19, فروردین 1403
پخش ویدیو

پرنده‌ها به چند ساعت استراحت در شبانه‌روز نیاز دارند؟

همان‌طور که خواب و استراحت برای انسان و سایر حیوانات ضروری است، پرندگان نیز در طول شبانه‌روز به استراحت و خواب کافی نیاز دارند. برای استراحت پرندگان خانگی ما باید به نکات مهمی توجه داشته باشیم و محل خواب مناسبی نیز برای آنها تدارک ببینیم. درست مثل انسان پرندگان نیز برای آنکه بتوانند انرژی داشته باشند نیاز به استراحت و آرامش دارند. در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را در این زمینه بیشتر راهنمایی کنیم.

استراحت کافی در سلامت پرندگان
استراحت کافی در سلامت پرندگان 

اهمیت استراحت کافی در سلامت پرندگان

اکثر پرندگانی که به‌عنوان پت یا همان حیوان خانگی نگهداری می‌کنیم متعلق به مناطقی مانند آفریقا، آمریکای جنوبی، استرالیا، هند و پاکستان هستند. در این مناطق طول روز ده الی چهارده ساعت است و بعد از آن هوا تاریک می‌شود؛ بنابراین اغلب پرندگان خانگی باید در طی شبانه‌روز ده الی دوازده ساعت استراحت داشته باشند. میران استراحت کافی در پرندگان علاوه بر اینکه باعث رفع خستگی آنها می‌شود؛ نقش بسزایی نیز در بهبود یادگیری یا صحبت‌کردن پرنده دارد. در مورد پرنده‌هایی که به‌عنوان مولد از آنها نگهداری می‌کنیم خواب کافی باعث می‌شود توانایی زادوولد و همچنین نطفه‌دار بودن تخم آنها بیشتر از پرندگانی باشد که استراحت کافی ندارند.

برای استراحت پرندگان خانگی چه نکاتی را رعایت کنیم؟

اگر از جمله افرادی هستید که از پرنده‌ای نگهداری می‌کنید، لازم است برای استراحت پرنده به نکات مهمی توجه داشته باشید. در ادامه از نکاتی با شما صحبت می‌کنیم که رعایت آنها می‌تواند به سلامتی و حفظ شادی و نشاط پرنده کمک کند.

  • دقت داشته باشید برای استراحت، پرنده را در قفس قرار دهید.
  • برای استراحت لازم است قفس پرنده فضای امن و بدون سروصدایی داشته باشد.
  • اتاق مناسب یا اتاق جداگانه‌ای را برای استراحت پرنده خانگی خود در نظر بگیرید. همچنین می‌توانید بخش از فضای منزل خود را برای استراحت پرنده انتخاب کنید.

اهمیت انداختن پارچه روی قفس پرندگان

زمانی که قفس را در محل موردنظر قرار می‌دهید حتما یک پارچه یا ملافه روی قفس قرار دهید. چراکه انداختن پارچه روی قفس باعث می‌شود حریم امنی برای پرنده ایجاد کرده باشید. علاوه بر این موضوع انداخت پارچه می‌تواند تا حدودی از رفت‌وآمدها و سروصداهایی که ممکن است در اطراف پرنده وجود داشته باشد آنها را مصون نگه دارد. وجود پارچه روی قفس پرنده به آنها کمک می‌کند تا خواب آشفته‌ای نداشته باشند.

دقت داشته باشید محل خواب و استراحت پرنده نباید در مجاورت با بخاری، شوفاژ و سایر وسایل گرمایشی باشد. اگرچه پرندگان به نور خورشید احتیاج دارند؛ اما محل استراحت آنها نباید در معرض مستقیم نور خورشید باشد.

کمبود خواب در پرندگان
کمبود خواب در پرندگان

کمبود خواب چه مشکلاتی برای پرندگان ایجاد می‌کند؟

کمبود خواب می‌تواند مشکلات زیادی برای پرندگان ایجاد کند و سلامت آنها را تحت تاثیر قرار دهد. به همین خاطر برای آنکه پرنده سالمی داشته باشید باید به خواب پرنده اهمیت زیادی بدهید. نکته بسیار مهمی که در رابطه با خواب پرندگان وجود دارد این است که آنها با وجود کمی صدا می‌توانند بخوابند؛ اما اگر در اطراف قفس آنها رفت‌وآمد وجود داشته باشد دیگر نمی‌توانند استراحت کنند؛ بنابراین به محل خواب پرنده دقت داشته باشید.

کمبود خواب می‌توان باعث استرس پرندگان شود. زمانی که پرنده استرس داشته باشد مشکلات دیگری نیز به سراغ آنها می‌آید. استرس در پرندگان می‌تواند پرکنی، جیغ‌زدن یا سایر ناهنجاری‌های دیگر را به دنبال داشته باشد. علاوه بر این موارد کمبود خواب سیستم ایمنی پرنده را ضعیف می‌کند. با ضعیف شدت سیستم ایمنی، مقاومت بدن آنها در برابر بیماری‌ها کمتر شده و سلامتی حیوان نیز به خطر می‌افتد.

خوابیدن پرندگان-بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
خوابیدن پرندگان-بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران

بیدار کردن پرنده از خواب

همان‌طور که در بخش‌های قبلی مقاله اشاره کردیم پرنده‌ها معمولا بین ۱۰ تا ۱۴ ساعت به استراحت نیاز دارند. همان‌طور که لازم است برای خواب پرنده خانگی خود برنامه داشته باشید، می‌توانید برای بیدار کردن آنها نیز از روش‌های خلاقانه خود استفاده کنید. به‌عنوان مثال ساعت‌، رادیو  تلویزیون را می‌توانید روی زمان مشخصی تنظیم کنید تا هر روز صبح پرنده با شنیدن صدای آن از خواب بیدار شود.

مشخص‌بودن برنامه خواب پرنده

با توجه به شرایط زندگی خود، برای پرنده خانگی که در کنار شما زندگی می‌کند برنامه خواب مشخصی را تنظیم کنید. بسیار مهم است که پرنده شما نیز برای خواب خود برنامه ثابت و شخصی داشته باشد. عصرها در زمان مشخصی حیوان را به محلی که برای خواب او در نظر گرفته‌اید ببرید و روز بعد نیز رأس ساعت مشخصی پرنده را از خواب بیدار کنید. هر برنامه‌ای که شما برای خواب پرنده ترتیب ببینید آنها به آن عادت می‌کنند.

خوابیدن کنار پرندگان چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

یکی از سوالاتی که در رابطه با خواب پرندگان مطرح می‌شود این است که آیا خوابیدن کنار آنها برای سلامتی انسان مشکلی ایجاد می‌کند یا خیر. توصیه می‌کنیم محل خواب شما با حیوان خانگی‌تان جدا باشد. به این خاطر که خوابیدن کنار پرندگان باعث مشکلات تنفسی در انسان می‌شود. برای محافظت از خود بهتر است اتاق جداگانه‌ای برای خواب پرندگان خانگی در نظر بگیرید. از فیلتر هوا نیز استفاده کنید و همیشه قفس پرنده را تمیز کنید.

صحبت پایانی

در این مقاله در رابطه با خواب پرندگان شما را راهنمایی کردیم. با این وجود ممکن است هر پرنده‌ای برای خواب نیاز‌های متفاوتی داشته باشد. به‌خاطر داشته باشید برای حفظ سلامتی پرندگان برنامه استراحت و خواب مناسبی را برای آنها تنظیم کنید. امیدواریم با خواندن این مقاله پاسخ سوالات خود را پیدا کرده باشید. برای دریافت مشاوره‌های بیشتر شما میوانید از راه‌های ارتباطی اشاره شده در سایت با دامپزشکان بیمارستان مرکزی تهران سوالات خود را مطرح کنید.

3.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *