تماس تلفنی با بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
انتخاب زبان :
Phone call to the Central Veterinary Hospital
Select language
Central Veterinary Hospital of Tehran

کموتراپی یا شیمی درمانی در دامپزشکی

بروز رسانی 14, مهر 1403
فهرست مطالب
بروز رسانی 14, مهر 1403
پخش ویدیو

کموتراپی یا شیمی درمانی یکی از روش‌های حیاتی و پیشرفته برای درمان سرطان در دامپزشکی است که به طور فزاینده‌ای در دهه‌های اخیر برای نجات جان حیوانات مبتلا به کار گرفته می‌شود. اغلب ما با شنیدن واژه شیمی درمانی حیوانات دچار نگرانی و استرس می‌شویم و تصور می‌کنیم حیوانی که به مرحله شیمی درمانی یا کموتراپی رسیده به انتهای عمر خود نزدیک شده است. اما باید بدانید که در بسیاری موارد کموتراپی به طول عمر حیوان خانگی شما کمک خواهد کرد و شیمی درمانی و حیوان خانگی با هم در تضاد نیستند.

شیمی درمانی در دامپزشکی
شیمی درمانی در دامپزشکی

کموتراپی چیست؟

کموتراپی در دامپزشکی یا شیمی درمانی در حیوانات، یک روش درمانی است که عمدتاً با درمان تومورهای بدخیم یا سرطان در ارتباط است. در این روش، داروهای شیمیایی خاصی برای درمان سرطان به حیوان تزریق می‌شود که قادر به تخریب سلول‌های سرطانی یا جلوگیری از تکثیر آن‌ها هستند.

کموتراپی حیوانات گاهی به‌عنوان درمان اصلی برای سرطان در حیوانات خانگی و گاهی به‌صورت ترکیبی با دیگر روش‌های درمانی، مانند جراحی‌های سرطان کاربرد دارد. در شیمی درمانی در دامپزشکی علاوه بر افزایش طول عمر حیوان، کیفیت زندگی آن نیز اهمیت زیادی دارد.

اهداف و کاربردهای شیمی درمانی در دامپزشکی

انواع شیمی درمانی در دامپزشکی با هدف کنترل و کاهش رشد تومورهای سرطانی، افزایش طول عمر و بهبود کیفیت زندگی حیوانات به کار می‌رود. کموتراپی حیوانات می‌تواند به‌عنوان درمان اصلی یا به‌عنوان یک روش مکمل در کنار جراحی یا پرتودرمانی به کار برود. این روش درمانی به دامپزشکان اجازه می‌دهد تا به طور مؤثری با انواع سرطان در حیوانات مقابله کنند و در مواردی که جراحی امکان‌پذیر یا کافی نیست، از داروهای شیمی درمانی حیوانات برای درمان سرطان حیوانات با کموتراپی استفاده کنند.

کموتراپی حیوانات
کموتراپی حیوانات

فواید شیمی درمانی در دامپزشکی

شیمی درمانی حیوانات به‌عنوان یکی از روش‌های مهم در مدیریت و درمان سرطان در حیوانات موردتوجه است البته نباید از تأثیرات شیمی درمانی بر حیوانات غافل شویم.

در خصوص انسان روش شیمی درمانی اغلب به‌منظور افزایش طول عمر فرد استفاده می‌شود و چندان به کیفیت زندگی او توجهی نمی‌شود. به همین دلیل دوز داروهای مصرفی نسبت به وزن بیمار بالا است و طبیعتاً عوارض درمان با این روش در انسان بالاتر از حیوان است. اما شیمی درمانی در سگ ها و حیوانات دیگر به افزایش طول عمر آنها کمک می‌کند، حتی اگر درمان به طور کامل ممکن نباشد.

شیمی درمانی در سگ ها
شیمی درمانی در سگ ها

چه سرطان هایی در حیوانات با شیمی درمانی درمان می شوند؟

شیمی درمانی در دامپزشکی برای درمان انواع سرطان در سگ ها، گربه‌ها و حیوانات دیگر کاربرد دارد. فارغ از هزینه شیمی درمانی حیوانات، خوشبختانه بسیاری از سرطان‌ها به شیمی درمانی پاسخ می‌دهند و درمان قطعی می‌شوند. البته انتخاب روش های شیمی درمانی در حیوانات به‌عنوان یک درمان، بستگی به نوع، مرحله سرطان و وضعیت کلی سلامت حیوان دارد. فراموش نکنید که مراقبت های پس از شیمی‌ درمانی حیوانات نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.

همان‌طور که گفتیم یکی از اهداف اصلی شیمی درمانی در گربه ها و حیوانات دیگر، افزایش طول عمر حیوان است. به همین دلیل دامپزشک داروهای شیمی درمانی حیوانات کوچک را در حدی در نظر می‌گیرد که بتواند بیماری را کنترل نماید و عوارض درمانی را به حداقل برساند. خوشبختانه عوارض شیمی‌ درمانی حیوانات نسبت به انسان بسیار کمتر است و تأثیرات کموتراپی در حیوانات نسبت به انسان ناچیز است.

مبارزه با سرطان حیوانات با کموتراپی

کموتراپی یا شیمی درمانی به‌عنوان یکی از ابزارهای حیاتی در مبارزه با سرطان حیوانات، نقش مهمی در بهبود کیفیت زندگی و افزایش طول عمر حیوانات مبتلا به سرطان دارد. اگرچه شیمی‌درمانی می‌تواند عوارض جانبی مانند ضعف، تهوع و کاهش اشتها را به همراه داشته باشد، اما در بسیاری از موارد، این عوارض قابل‌کنترل هستند.

در بخش‌های جراحی، آزمایشگاه، بستری و… دامپزشکان متخصص سرطان حیوانات، یاری‌رسان شما در شرایط سخت و بحرانی خواهند بود. دامپزشکان بیمارستان دامپزشکی مرکزی با انتخاب روش‌های دقیق و مراقبت‌های مناسب، سعی می‌کنند تا سال‌های عمر و کیفیت زندگی حیوانات خانگی را افزایش دهند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *