تماس تلفنی با بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
انتخاب زبان :
Phone call to the Central Veterinary Hospital
Select language
Central Veterinary Hospital of Tehran

چرا نباید به سگ ها استخوان بدهیم؟

بروزرسانی 26, خرداد 1403
فهرست مطالب
بروزرسانی 26, خرداد 1403
چرا نباید به سگ ها استخوان بدهیم؟

چرا نباید به سگ ها استخوان بدهیم؟

تصویر سگ در حال جویدن استخوان، تصویر آشنایی است. در کارتون‌ها، فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی، بارها و بارها این تصویر را دیده‌ایم. آنقدر دیدیم که فکر می‌کنیم کار خوبی است و در ریخت استخوان جلوی سگ تردید به دلمان راه نمی‌دهیم. اما اگر بدانید ضرر این کار به فایده‌اش می‌چربد چه؟ در این مقاله جواب این سئوال که چرا استخوان برای سگ مضر است را می‌گیرید.

خطرات استخوان دادن به سگ

اگر به دنبال اطلاعاتی در مورد استخوان دادن به سگ هستید، احتمالاً متوجه شده‌اید که توصیه‌های متناقض زیادی وجود دارد. دلیلش این است که استخوان ها هم برای سگ ها مفیدند هم خطرناک. از آنجایی که برخی از خطرات استخوان خواری، بسیار جدی هستند، توصیه می‌کنیم که به سگ خود استخوان ندهید.

یکی از بزرگترین خطرات این است که تکه های استخوانی تیز ممکن است به دستگاه گوارش سگ شما آسیب برساند. این می تواند طیف وسیعی از مشکلات ایجاد کند، از جمله:

  • آسیب های زبان یا دهان.
  • آسیب به گلو یا مری.
  • خونریزی از رکتوم.
  • پریتونیت (عفونت باکتریایی شکم ناشی از سوراخ شدن معده یا روده).

گاهی اوقات این مشکلات بسیار واضحند، اما در موارد دیگر علائم کاملاً ظریفند. اگر دیدید سگتان پس از گرفتن استخوان، ناخوش است، بهتر است در اسرع وقت با دامپزشک تماس بگیرید.

اگر سگ شما یک تکه استخوان بزرگتر را ببلعد، این خطر نیز وجود دارد که ممکن است باعث انسداد دستگاه گوارش شود. در این حالت ممکن است سگ شما دچار استفراغ یا اسهال شود. در صورت بروز هر یک از این علائم با دامپزشک تماس بگیرید.

بجز مشکلات گوارشی، خطر خفگی نیز وجود دارد! اگر سگ شما تکه‌ای از استخوان را بجود و استخوان مسیر اشتباهی را طی کند، می‌تواند یک خطر خفگی جدی باشد.

علاوه بر این، برخی از سگ ها می‌توانند با جویدن استخوان دندان های خود را بشکنند. و در نهایت، از آنجایی که استخوان ها نمی‌توانند به طور کامل هضم شوند، اگر سگ شما بیش از حد استخوان بخورد، ممکن است دچار یبوست شود.

با توجه به همه این خطرات، به هیچ وجه توصیه نمی‌کنیم که به سگ خود استخوان بدهید. بنابراین اگر تا حالا برایتان سئوال بود که «آیا سگ‌ها می‌توانند استخوان مرغ بخورند؟»، «آیا سگ‌ها می‌توانند استخوان بره بخورند؟» یا «آیا سگ‌ها می‌توانند استخوان گاو بخورند؟»، اکنون پاسخ سوال خود را می‌دانید.

برای تماس تلفنی با بیمارستان روی شماره کلیک کنید. بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
تماس تلفنی

استخوان پخته برای سگ بهتر است یا استخوان خام؟

استخوان های پخته شده برای سگ ها خطرناک هستند چون در اثر حرارت ضعیف شده‌اند، بنابراین می‌توانند راحت‌تر بشکنند و خرد شوند.

استخوان‌های خام محکم‌تر هستند، اما باز هم می‌توانند خرد شوند، بنابراین توصیه نمی‌شود که آنها را به سگ خود بدهید. به علاوه، از آنجایی که استخوان‌ها خام هستند، احتمال آلوده شدن آنها به باکتری هایی مانند سالمونلا بیشتر است. که هم منجر به اسهال یا استفراغ حیوان می‌شود و هم مدفوع سگ ممکن است حاوی سطوح بالاتری از باکتری های مضر باشد که به طور بالقوه می‌توانند به انسان منتقل شوند.

آیا سگ نیازی به خوردن استخوان دارد؟

درست است که استخوان‌های گوشتی خام حاوی مواد مغذی هستند، به ویژه در بافت‌های نرم متصل به استخوان – گوشت، غضروف و چربی. با این حال، اگر سگ خود را با غذای کامل و مخصوص سگ، تغذیه می‌کنید، به مواد مغذی اضافی از استخوان‌ها نیازی ندارند.

یکی دیگر از دلایلی که مردم به سگ ها استخوان می‌دهند،‌ حمایت از سلامت دندان است. جویدن برای دندان های سگ مفید است زیرا می‌تواند تارتار را بشکند و از ایجاد پلاک جلوگیری کند. جویدن همچنین جریان بزاق را تحریک می‌کند و برخی از عوامل ضد باکتری را آزاد می‌کند که می‌تواند به بهبود بهداشت دهان کمک کند. خوشبختانه، طیف کاملی از جویدنی‌ها وجود دارد که می‌توانید به سگ‌تان بدهید تا دندان‌هایش را زیبا و سالم نگه دارد، بدون اینکه خطری متوجه‌شان شود! برای گرفتن مشاوره در مورد سلامت دندان‌های سگ و انتخاب بهترین جویدنی، با شماره‌های مندرج در سایت تماس بگیرید.

منبع: purina.co.uk

4.5/5 - (11 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *