تماس تلفنی با بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
انتخاب زبان :
Phone call to the Central Veterinary Hospital
Select language
Central Veterinary Hospital of Tehran

سقوط گربه از ارتفاع؛ علائم، کمک های اولیه و اقدامات درمانی

بروز رسانی 9, فروردین 1403
فهرست مطالب
بروز رسانی 9, فروردین 1403
پخش ویدیو

سقوط گربه از ارتفاع پدیده‌ای است که به وفور اتفاق میفتد و علتش هم این است که گربه برآورد صحیحی از فاصله و ارتفاع ندارد. این اتفاق در هنگام فرار، حرکت در لبه‌های دیوار و تیغه‌ها و هنگام شکار پرنده رخ می‌دهد و شدتش بسته به میزان ارتفاع، توانایی کنترل حیوان و نحوه برخورد به زمین از کم تا زیاد متغیر است و حتی می‌تواند کشنده باشد و حیوان در لحظه سقوط در اثر شدت ضربه جان خود را از دست بدهد. بنابراین وقتی با سقوط گربه مواجه شدید اول از همه خونسردی خود را حفظ کنید و سپس گربه را با احتیاط بلند کنید و به نزدیکترین مرکز درمانی انتقال دهید تا بلافاصله اقدامات درمانی لازم روی آن انجام شود.

سقوط گربه از ارتفاع
سقوط گربه از ارتفاع

علائمی که باید مراقب آنها باشید چیست؟

اگر گربه خود را در حال سقوط دیدید، چند روز او را با دقت زیر نظر بگیرید. چون برخی از آسیب ها بلافاصله آشکار می شوند در حالی که برخی دیگر تا چند ساعت یا چند روز پس از زمین خوردن آشکار نمی‌شوند. حتی اگر حیوان خانگی خود را در حال سقوط ندیدید، در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر باید به سقوط شک کنید:

بی میلی به ایستادن یا راه رفتن
درد هنگام دراز کشیدن یا بلند شدن
راه رفتن سفت
لنگیدن
مشکل در تنفس
ناله کردن
بی حالی
کاهش اشتها یا مشکل در غذا خوردن

علائم سقوط گربه از ارتفاع
علائم سقوط گربه از ارتفاع

اقدامات لازم پس از سقوط گربه از ارتفاع

اقدامات درمانی شامل بررسی خونریزی فعال، کنترل بینی، ریه، عروق و شکم است.

کارهای تشخیصی هم شامل گراف، آزمایش خون، سونوی فست برای تشخیص میزان مایعات شکمی و تشخیص ماهیت مایع، بررسی خونریزی اندام های حیاتی مثل ریه، طحال و کبد، پارگی دیافراگم، اختلال در تنفس و  زخم‌ ها و پارگی ‌های پوستی، بافتی و غیره است. (در صورتی که حیوان نیاز به جراحی داشته باشد اول وضعیتش پایدار می‌شود و بعد یکی دو روز جراحی روی او صورت می‌گیرد.)

کمک های اولیه و اقدامات درمانی برای سقوط گربه از ارتفاع
کمک های اولیه و اقدامات درمانی برای سقوط گربه از ارتفاع

بنابراین صدمات جدی ناشی از سقوط باید بلافاصله توسط دامپزشک ارزیابی و درمان شوند. اما کمک‌های اولیه‌ای هم وجود دارد که در خانه می‌توانید انجام بدهید:

نظارت بر تنفس: اگر گربه شما برای نفس کشیدن مشکل دارد، بلافاصله او را به نزدیکترین بیمارستان اورژانس ببرید. به یاد داشته باشید که گربه ها در حالت عادی از طریق بینی نفس می‌کشند، بنابراین نفس نفس زدن نشانه‌ای از ناراحتی تنفسی است. حمل و نقل گربه هایی که مشکلات تنفسی دارند باید بسیار با احتیاط انجام شود، به خصوص اگر دنده ها شکسته باشند. گربه را به آرامی در یک حمل کننده حیوان خانگی قرار دهید (بالای کریر را بردارید و گربه خود را داخل آن قرار دهید). اگر وسیله حمل حیوان خانگی ندارید، از یک شی مسطح سفت و سخت استفاده کنید. گربه‌هایی که دنده‌هایشان شکسته است باید خیلی بی حرکت بمانند تا از سوراخ شدن ریه جلوگیری شود، بنابراین اجازه ندهید که او تقلا کند. اگر ترجیح می دهد دراز بکشد یا بنشیند، اجازه دهید این کار را انجام دهد.

از زخم های باز محافظت کنید: پوشاندن زخمی که استخوان شکسته از آن بیرون زده است بسیار مهم است. عفونت استخوان می‌تواند به طور جدی روند بهبودی را با مشکل مواجه کند. زخم های سوراخ شده روی شکم نیز باید پوشانده شوند تا عفونت از آلاینده های بیرونی به حداقل برسد. با این حال، اگر روده سوراخ شود، عفونت می‌تواند از داخل شروع شود. دامپزشک شما این مشکل را ارزیابی خواهد کرد.

خونریزی را کنترل کنید: اگر زخم خونریزی دارد، حوله را محکم دور محل آسیب دیده بپیچید و فشار ملایم اما محکمی وارد کنید. اگر حوله خیس شد، آن را بردارید، فقط یک حوله دیگر روی آن قرار دهید. اکثر خونریزی ها در عرض 5-10 دقیقه متوقف می‌شوند. با این حال، برای گربه های مبتلا به اختلالات لخته شدن، ممکن است زمان بیشتری طول بکشد. اگر طحال یا کبد آسیب دیده باشد ممکن است خونریزی بیش از حد اتفاق بیفتد، بنابراین مراقبت فوری اورژانسی حیاتی است.

اقدامات لازم پس از سقوط گربه از ارتفاع
اقدامات لازم پس از سقوط گربه از ارتفاع

مراقب علائم آسیب های مغزی در گربه باشید: وجود خون در چشم، بینی یا دهان به معنای آسیب احتمالی سر است.  گربه‌ها معمولا خونی را که در دهان جمع می‌شود می‌بلعند و خونی را که از بینی جاری می‌شود می‌لیسند، بنابراین نیازی به کنترل خونریزی نیست. فقط فورا او را به بیمارستان دامپزشکی بیاورید.

مراقب آسیب های کمر باشید: گربه ای که اصلا نمی‌تواند بلند شود ممکن است دچار آسیب دیدگی کمر شده باشد و باید تا حد امکان بی حرکت نگه داشته شود. گربه خود را به آرامی روی یک جسم سفت قرار دهید. او را با یک پتو بپوشانید و به اورژانس دامپزشکی مراجعه کنید.

چند روز گربه خود را زیر نظر بگیرید: گاهی اوقات، گربه ها پس از زمین خوردن در حالی که در اطراف راه می‌روند و بازی می‌کنند، عادی به نظر می‌رسند اما بعدا بی حال و ضعیف می‌شوند یا تنفسشان مشکل می‌شود، بنابراین مهم است که آنها را برای چند روز پس از زمین خوردن به دقت تحت نظر داشته باشید. صدمات دیرهنگام شامل فروپاشی ریه ناشی از سوراخ شدن دنده های شکسته یا فتق هایی است که به صورت منافذ کوچک شروع  و بعداً پاره می‌شوند. فتق دیافراگم زمانی رخ می‌دهد که پارگی در دیواره جداکننده قفسه سینه از شکم ایجاد شود. اگر اندام های شکمی (کبد، معده، روده) به داخل حفره قفسه سینه حرکت کنند، تنفس مختل می‌شود. فتق همچنین ممکن است در دیواره شکم ایجاد شود و روده، مثانه یا سایر اندام ها را دچار مشکل کند. این مشکلات تاخیری، موارد اضطراری هستند که نیاز به توجه فوری دارند.

اقدامات درمانی برای سقوط گربه از ارتفاع در بیمارستان دامپزشکی
اقدامات درمانی برای سقوط گربه از ارتفاع در بیمارستان دامپزشکی

بر خوردن و دفع نظارت کنید: شکستگی فک اغلب هنگام زمین خوردن گربه اتفاق میفتد. مراقب خوردن و نوشیدن گربه خود باشید. اگر غذا را می‌ریزد، هنگام جویدن داد می‌زند یا آب دهانش بیش از حد می‌ریزد، او را نزد دامپزشک ببرید. اگر در عرض 48 ساعت اجابت مزاج طبیعی نداشت یا در عرض 24 ساعت ادرار نکرد، حتما از دامپزشک کمک بگیرید. گربه شما ممکن است مثانه خود را پاره کرده باشد، یا ممکن است مثانه به فتق شکمی برخورد کرده باشد. فقدان ادرار و مدفوع طبیعی می‌تواند نشانه‌ای جدی باشد.

توجه: سقوط از ارتفاع می‌تواند کشنده  باشد و از آنجا که میزان مرگ و میر در سه روز اول زیاد است حیوان باید در این مدت به دقت زیر نظر باشد.

چگونه از سقوط گربه پیشگیری کنیم؟
چگونه از سقوط گربه پیشگیری کنیم؟

چگونه از سقوط گربه پیشگیری کنیم؟

گربه ها به طور طبیعی اهل جست و خیز هستند و نمی‌توان به راحتی از پریدن آنها روی مبل یا کاناپه جلوگیری کرد. بنابراین صاحبان گربه باید همیشه برای مقابله با موارد غیرمنتظره آماده باشند. برای پیشگیری باید راه های دسترسی گربه به تراس و پشت بام و مکان‌های مرتفع محدود شود.

برای تماس تلفنی با بیمارستان روی شماره کلیک کنید. بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
تماس تلفنی

سخن پایانی

اگرچه گربه‌ ها معمولاً روی پاهای خود فرود می‌آیند، اما هنوز هم می‌توانند هنگام افتادن آسیب ببینند. بنابراین مراقبان گربه باید از مشکلاتی که ممکن است در هنگام سقوط یک گربه به وجود بیاید آگاه باشند. رگ به رگ شدن، شکستگی استخوان، ضربه به سر و صدمات قفسه سینه یا شکم ممکن است در هنگام سقوط گربه ها ایجاد شود.

از آنجا که گربه ممکن است ادر اثر عوارض ناشی از سقوط جانش را از دست بدهد بنابراین  باید کارهای تشخیصی و درمانی را به یک  تیم دامپزشکی کارآزموده سپرد. بخش داخلی بیمارستان دامپزشکی مرکزی آماده است تا تمام اقدامات لازم برای نجات جان گربه را انجام و ریسک مرگ در اثر سقوط را تا حد زیادی کاهش دهد.

 

3.2/5 - (11 امتیاز)

17 دیدگاه

  • سلام وقتتون بخیر ما جدیدا اثاث کشی کردیم و خونه جدیدمون طبقه پنجمه و گربه امم عادت نداره به مکان جدید و مرتفع و توجهی هم نداره من نگرانم بیفته چون گاهی یادمون میره تراسو قفل کنیم و میتونه باز کنه دستگیره رو. اگه خدایی نکرده این اتفاق بیفته میشه لطفا بگین چیکار باید بکنم؟

    • سلام. اگر گربه شما سقوط کرد، آرامشتان را حفظ کنید. آسیب دیدگی را بررسی کنید و فوراً برای راهنمایی با دامپزشک تماس بگیرید.

  • ببینید گربه من خیلی فعاله و معمولا از رو اپن میپره رو مبل از رو مبل میپره رو میز و حتی یک بار خودش رو کوبوند به یخچال آشپرخونه و شل شد و بعضی روزها هم ناله میکنه الان شک کردم نکنه میره تو حیاط از رو دیوار میفته علایم افتادن تو این گربه های بیش فعال چیه؟

    • سلام. پس از زمین خوردن، مراقب لنگیدن، بی میلی به حرکت، مشکلات تنفسی یا هر نشانه ای از درد باشید. اینها می تواند نشان دهنده آسیب باشد.

  • گربه من دیروز از ارتفاع 2 متری از روی کمد افتاد پایین و یه مقدار رو زمین غلطید بعد راه افتاد و منم فکر کردم خوبه حالا امروز از جاش تکون نمیخوره نمیدونم حرکتش بدم ببرم دامپزشک یا تلفنی لطفا راهنماییم کنید

    • سلام. اگر گربه شما افتاده، به آرامی او را در یک منطقه ساکت و گرم قرار دهید و فوراً برای مشاوره با دامپزشک تماس بگیرید. از حرکت دادن زیاد گربه خودداری کنید.

  • سلام من گربه ام سفوط نکرده ولی مدام تو حیاط و تراسه این مطلبو ک خوندم یه مقداری نگران شدم اگه یه موقع سقوط کرد چطور ببرمش دامپزشک که آسیب نبینه

    • سلام. هنگام حمل گربه زخمی، از یک حامل مطمئن یا جعبه ای با بستر نرم استفاده کنید. محیط را ساکت نگه دارید و حرکات را به حداقل برسانید و از استرس اضافی پیشگیری کنید.

  • باسلام میخواستم ببینم چه کارهای درمانی برای گربه میشه بطور معمول؟ چون من گربمو که بردم فقط معاینه کردن و گفتن خوبه چیزیش نیست عکس و اینا نباید میگرفتن؟

    • سلام. درمان گربه ای که افتاده ممکن است شامل مدیریت درد، اشعه ایکس برای ارزیابی جراحات، مراقبت از زخم در صورت نیاز، و نظارت دقیق برای هرگونه عارضه احتمالی باشد.

  • من درها رو بستم و گربه تو خونه یه جورایی زندانی شده بجز این راهی برای پیشگیری هست؟ مثلا وسیله ای که هشدار سقوط بده بهش؟

    • سلام. برای جلوگیری از سقوط، اطمینان حاصل کنید که تمام پنجره ها به طور ایمن بسته شده اند. می توانید برای جلوگیری از بالا رفتن اسباب بازی های جذاب تهیه کنید.

  • سلام گربه من بیرون نمیره حیاطم نداریم ولی خب تو خونه بالا پایین میپره از تو کتابخونه میپره رو کمد و من جای کمدو عوض کردم که نپره دیگه چه جور کاری از دستم برمیاد؟ الآن میترسم طبق عادت بپره رو کمدی که ازش دوره آسیب ببینه

    • سلام. انجام اقدامات پیشگیرانه در خانه می تواند به طور قابل توجهی خطر سقوط گربه شما از ارتفاع را کاهش دهد و به حفظ سلامت و امنیت آنها کمک کند. کمد را کلا به یک مکان دیگر منتقل کنید تا مدتی. صرف دور کردن فاصله ممکن است همانطور که گفتید آسیب زا باشد چون گربه ها احتمال دارد در تخمین فاصله مشکل داشته باشند.

  • جلوی چشم خودم گربه ام از بالای دیوار سقوط کرد و بعد اون سقوط نمیتونست درست راه بره یکماه بعدم مرد

  • ممنون از مطلب مفیدتون گربه من میرفت رو تخت طبقه بالایی و برای همین محبور شدیم برای بچه ها تخت تکی بگیریم توصیه می‌کنم گربه دارها اصلا ریسک نکنن از اول هر چی میخوان بخرن به گربه هم فکر کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *