تماس تلفنی با بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
انتخاب زبان :
Phone call to the Central Veterinary Hospital
Select language
Central Veterinary Hospital of Tehran

روش‌ های کاربردی بررسی نارسایی قلبی

بروز رسانی 29, اسفند 1402
فهرست مطالب
بروز رسانی 29, اسفند 1402
پخش ویدیو

با نشانه‌ های بیماری قلبی در حیوانات خانگی آشنا شوید

مطالعات نشان می‌دهد تقریباً ۱۰ درصد از سگ‌ها و ۱۵ درصد از گربه‌ها از بیماری قلبی رنج می‌برند. گربه‌ها و سگ‌ها با وجود بیماری‌های قلبی تا زمانی که قلبشان از کار می‌افتد، سالم به نظر می‌رسند. مراحل اولیه این بیماری ممکن است تشخیص داده نشود مگر اینکه به‌صورت دوره‌ای سلامت حیوان خود را بررسی کنیم. بیماری قلبی اگر زود تشخیص داده شود، شانس بهبودی حیوان بیشتر می‌شود. در این مقاله در نظر داریم شما را بیشتر با این موضوع مهم آشنا کنیم. اگر حیوان خانگی دارید نشانه‌های بیماری قلبی را جدی بگیرید.

نشانه‌ های بیماری قلبی در حیوانات
نشانه‌ های بیماری قلبی در حیوانات

بهترین زمان مراجعه به کلینیک برای تشخیص بیماری قلبی در حیوانات

یکی از سوالاتی که همیشه از دامپزشکان پرسیده می‌شود این است که چه زمانی برای بررسی قلبی حیوانات خانگی خود به کلینیک مراجعه کنیم. برای پاسخ به این پرسش دو نکته را در نظر بگیرید:

· نکته اول

حیوانات خانگی که از سن ۷ یا ۸ سال عبور کرده‌اند و به سن میان‌سالی رسیده‌اند، باید سلامت قلبی آنها توسط دامپزشک به‌صورت دوره‌ای معاینه شوند. این موضوع می‌تواند شامل تمام حیوانات باشد؛ بنابراین تفاوتی ندارد حیوان شما علایم بیماری قلبی را داشته باشد یا نداشته باشد.

· نکته دوم

نکته دوم شامل حیواناتی می‌شود که با وجود سن پایین علائم بالینی دارند. مشکل این حیوانات در گروه داخلی بررسی می‌شود. اگر حیوان نیاز به درمان داشته باشد، بررسی‌های دقیق‌تر روی آنها انجام می‌شود. متناسب با مشکل قلبی بیمار‌‌، روش درمان نیز متفاوت است.

بررسی سلامت قلب در حیوانات
بررسی سلامت قلب در حیوانات

روش‌های بررسی سلامت قلب در حیوانات

به‌طورکلی تعداد ضربان قلب بسته به جثه حیوان چیزی بین ۵۰ تا ۲۰۰ ضربه در دقیقه است. با هر ضربان، خون غنی از اکسیژن به اندام‌ها و ماهیچه‌ها فرستاده می‌شود. برای‌آنکه متوجه شویم قلب به‌درستی وظیفه خود را انجام می‌دهد، روش‌های تشخیصی متعددی وجود دارد. در ادامه مقاله به چند روش اشاره می‌کنیم:

· استفاده از امواج فراصوت

یکی از متداول‌ترین و البته راحت‌ترین روش‌های بررسی سلامت قلب استفاده از امواج فراصوت است. در این روش تشخیصی ساختمان قلب حیوانات با دستگاهی به نام اکوکاردیوگرافی بررسی می‌شود. دامپزشکان می‌توانند شکل و سایز قلب و مواردی دیگری چون دریچه‌های قلب را با استفاده از امواج فراصوت اندازه‌گیری کنند.

· بررسی فعالیت الکتریکی قلب

در این روش با کمک الکترودهایی که روی بدن حیوان گذاشته می‌شود، فعالیت‌های الکتریکی قلب بررسی می‌شود.

· آزمایش خون

آزمایش خون هم یکی دیگر از روش‌هایی است که می‌توان به سلامت قلبی حیوان پی برد. در این روش فاکتورهایی در خون حیوان بررسی می‌شود که وجود یا عدم وجود آنها می‌تواند نشانه‌ای از بیماری قلبی باشد.

بیماری قلبی در حیوانات خانگی
بیماری قلبی در حیوانات خانگی

نشانه‌های بیماری قلبی در حیوانات خانگی

اگر بیمار هیچ علایم بالینی نداشته باشد، بررسی‌های قلب تنها برای چکاپ صورت می‌گیرد. با انجام چکاپ از سلامت جسمی حیوانات خانگی خود مطمئن می‌شویم. این موضوع باعث می‌شود اگر حیوان به‌صورت نهفته مشکل قلبی داشته باشد‌، درمان آنها را زودتر آغاز کنیم. بااین‌حال ممکن است در رفتار حیوانات مواردی را ببینیم که می‌تواند نشانه‌ای برای بیماری‌های قلبی باشد. با دیدن هر کدام از موارد زیر این موضوع را به دامپزشک خود اطلاع دهید:

  • حیوان شما زودتر از حد طبیعی احساس خستگی می‌کند
  • در پیاده‌روی‌های طولانی‌مدت، ورزش‌کردن و دویدن مانند گذشته انرژی و توان لازم را ندارد
  • حیوان گوشه‌گیر شده است و علاقه‌ای به انجام فعالیت‌های مختلف ندارد
  • بعد از انجام‌دادن کارهای سخت یا فعالیت زیاد دهان آنها باز می‌ماند
  • تنفس آنها از حالت تنفس سینه‌ای تبدیل به تنفس شکمی می‌شود
  • بعد از انجام فعالیت‌های زیاد زبان آنها بیرون می‌افتد
  • زبان و مخاط ناحیه دهان حیوان با انجام کارهای سنگین کبود می‌شود

اهمیت سرفه‌های حیوانات در تشخیص بیماری قلبی

زمانی که مسئولیت نگهداری از حیوانات را برعهده می‌گیریم لازم است در تمام طول روز مراقب رفتار آنها باشیم. یکی از مواردی که نشان می‌دهد حیوان ممکن است مشکل قلبی داشته باشد، سرفه‌های شبانه است. در این شرایط معمولا سرفه‌های حیوان در طول شب رخ می‌دهد. به دنبال درگیری‌های سمت چپ قلب، ریه‌ها نیز درگیر می‌شود؛ بنابراین نارسایی ریه می‌تواند به‌خاطر مشکلات قلبی در حیوان باشد. قلب و ریه بسیار به هم مرتبط هستند و لازم است سرفه‌های حیوان را همیشه جدی بگیریم.

درمان حیوان مبتلا به نارسایی قلبی
درمان حیوان مبتلا به نارسایی قلبی

 نحوه درمان حیوان مبتلا به نارسایی قلبی

ابتدا باید علت دقیق نارسایی قلبی را تعیین کنیم تا بتوانیم درمان مناسب با آن را پیدا کنیم. به‌طورکلی چندین گزینه برای درمان بیماری‌های قلبی در حیوانات وجود دارد. علاوه بر این موضوع، باتوجه‌به پیشرفت بیماری قلبی، ضروری است که عملکرد پمپ قلب حیوان، به طور منظم توسط دامپزشک مورد ارزیابی قرار بگیرد تا درمان قلب مطابق با آن انجام شود.

نقایص مادرزادی قلبی در حیوانات خانگی

درصد کمی از سگ‌ها (حدود ۵٪) در بدو تولد دچار بیماری قلبی هستند. رایج‌ترین مشکلات مادرزادی که می‌توان در حیواناتی مانند سگ‌ها دید مربوط به ناهنجاری دریچه‌های قلب می‌شود. در حال حاضر همه مشکلات قلبی به جز مشکلات دریچه آئورت را می‌توان با جراحی در سگ‌ها برطرف کرد. در صورت وجود درمان پزشکی، سگ‌هایی که مشکلات مادرزادی کمتری داشته باشند می‌توانند چند سال زنده بمانند.

با نارسایی قلبی حیوانات چه باید کرد؟

برای جلوگیری از خرید حیوانی که از بیماری قلبی رنج می‌برد، باید به‌عنوان خریدار گواهی سلامت حیوان را درخواست کنید. از آنجایی که اکثر بیماری های قلبی مادرزادی نیستند، ممکن است در مراحل بعدی زندگی مشکلات قلبی ایجاد شود. ایده خوبی است که از دامپزشک خود بخواهید به طور متوسط سالی یک‌بار به قلب سگ شما گوش دهد تا بیماری قلبی را تشخیص دهد.

برای تماس تلفنی با بیمارستان روی شماره کلیک کنید. بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
تماس تلفنی

سخن پایانی

حتی اگر حیوان سالم به نظر می‌رسد نباید انجام معاینه‌های پزشکی را فراموش نکنیم. تشخیص زودهنگام بیماری باعث می‌شود که راحت‌تر بتوانیم مشکل حیوان خود را برطرف کنیم. در این مقاله با نشانه‌های بیماری قلبی در حیوانات آشنا شدید. با مشاهده برخی از این علایم ممکن است دامپزشک آزمایشاتی را برای حیوان شما تجویز کند. برای انجام مشاوره‌های بیشتر همواره می‌توانید به بیمارستان دامپزشکی مرکزی مراجعه کنید.

 

3.8/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *