تماس تلفنی با بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
انتخاب زبان :
Phone call to the Central Veterinary Hospital
Select language
Central Veterinary Hospital of Tehran

اهمیت چکاپ‌های سالیانه در سلامتی حیوانات خانگی

بروز رسانی 29, اسفند 1402
فهرست مطالب
بروز رسانی 29, اسفند 1402
پخش ویدیو

تست‌های سلامتی فقط مربوط به حیوانات بیمار نیست. حتی اگر حیوان خانگی شما به نظر سالم می‌رسد باز هم انجام معاینه‌های پزشکی برای آنها امری کاملا ضروری است. ممکن است سگ یا گربه شما بیماری نهفته‌ای داشته باشد که شما از آن بی‌خبر هستید. در این مقاله از اهمیت تست‌ها و معاینات پزشکی با شما صحبت می‌کنیم. موضوعی که برای سلامتی و طول عمر حیوانات بسیار مهم است و لازم است همواره به آن توجه داشته باشیم.

روش‌های آزمایش‌های دوره‌ای در حیوانات خانگی

آزمایش‌های دوره‌ای یا چکاپ‌های سالیانه موضوع مهمی است که همواره دامپزشکان به آن تاکید ‌می‌کنند. چکاپ‌های سالیانه شاخه‌‌های متنوعی را در برمی‌گیرد. انجام آزمایش خون، CBC، آزمایش‌های بیوشیمیایی و آزمایش‌های تصویربرداری از نمونه آزمایش‌هایی است که درچکاپ‌های سالیانه متناسب با نیاز حیوانات انجام می‌شود.

نشانه‌های بیماری قلبی و ریوی در حیوانات

در رادیولوژی می‌توانیم به بیماری‌های قلبی و ریوی پی ببریم. بیماری‌ها قلبی و ریوی تحت تاثیر یکدیگر هستند. به عنوان مثال ممکن است حیوان خانگی شما از مشکلات تنفسی گلایه داشته باشد، درحالی که بعد از بررسی‌های لازم مشخص می‌شود بیماری به سیستم قلبی حیوان مربوط است. این موضوع می‌تواند حالت برعکسی هم داشته باشد. ممکن است احساس کنیم پت ما دچار مشکلات قلبی شده است اما در‌واقع از مشکلات تنفسی رنج می‌برد. با رادیولوژی از قفسه سینه حیوان، می‌توانیم به این موضوع مهم پی ببریم.

در رادیولوژی تمرکز بیشتر روی اندازه بخش‌هایی است که در تصویر می‌بینیم. بنابراین لازم است با انجام آزمایش‌های دیگری چون اکوکاردیوگرافی بررسی‌های کامل‌تری از قلب داشته باشیم. در آزمایش‌های اکوکاردیوگرافی ساختارهای داخلی برای ما قابل تشخیص می‌شود. در این آزمایش نحوه کارکرد قلب، اندازه و ضخامت‌های آن به‌طور دقیق بررسی می‌شود. ارزیابی بخش‌های مختلف قلب در کنار هم، باعث می‌شود داده‌های کاملی در اختیار دامپزشک قرار بگیرد.

حیوانات هر چند وقت یک‌بار به معاینه پرشکی نیاز دارند؟

بسته به شرایط جسمی سگ یا گربه و همچنین تشخیص دامپزشک انجام معاینه‌های پزشکی می‌تواند در بازه‌های زمانی مختلفی انجام شود. برای بعضی از حیوانات چکاپ‌های سالیانه کفایت می‌کند. اما این بازه زمانی، می‌تواند برای حیوان خانگی دیگر هر شش ماه یا سه ماه نیاز به تکرار داشته باشد. حیوانات در مقایسه با انسان‌ها آهنگ رشد سریع‌تری دارند و در طی یک سال می‌توانند وارد مراحل مختلفی از زندگی خود شوند.

چکاپ حیوانات مسن چگونه انجام می‌شود؟

زمانی‌که حیوان مسنی را برای چکاپ به کلینیک می‌برید، علاوه بر معایناتی که روی حیوانات بالغ انجام می‌شود، علائم بیماری‌های شایع این گروه سنی نیز بررسی می‌شود. در حیوانات مسن اقدامات پیشگیرانه از ابتلا شدن به انگل نیز هم‌چنان ادامه پیدا می‌کند. آرتیریت یا التهاب مفصل از جمله بیماری‌های شایعی است که ممکن است در حیوانات مسن بروز کند. با آزمایشات تکمیلی دامپزشکان نشانه‌های این بیماری را بررسی می‌کنند.

برای انجام معاینه‌های سالیانه چه اقداماتی لازم است؟

سوال خیلی از صاحبان پت این است که چگونه حیوان خود را برای انجام معاینه‌های پزشکی آماده کنیم. زمانی‌که برای انجام چکاپ‌های سالیانه به کلینیک می‌روید لازم است پیش‌نیازهای خاصی را انجام دهید. به عنوان مثال اطلاعاتی که ممکن است برای دامپزشک مهم باشد را از قبل آماده کنید. دادن این اطلاعات باعث می‌شود دامپزشک شرایط بدنی حیوان را به شکل دقیق‌تری ارزیابی کند.

زمانی‌که از دامپزشک وقتی برای معاینه می‌گیرید، حتما سوال کنید که آیا در روز انجام تست‌های پزشکی به ادرار یا مدفوع تازه حیوان نیاز دارند یا خیر. علاوه‌بر این موارد در زمان تعیین وقت اگر نکته ‌خاصی مورد نیاز باشد، دامپزشکان این موضوع را به شما اطلاع می‌دهند تا با آمادگی کامل حیوان خود را برای معاینه پزشکی آماده کنید.

در معاینه‌های پزشکی چه اطلاعاتی از ما خواسته می‌شود؟

زمانی‌که برای انجام معاینه‌های پزشکی به کلینیک مراجعه می‌کنید، سوال‌های متفاوتی از شما پرسیده ‌می‌شود. به عنوان مثال می‌توانیم به چند مورد زیر اشاره کنیم:

  • چه مدت از حیوان خانگی خود نگهداری می‌کنید؟
  • حیوان چگونه به دست شما رسیده است؟
  • آیا از حیوانات دیگری نیز در خانه نگهداری می‌کنید یا خیر.
  • دمای محیط زندگی شما چگونه است؟
  • سگ یا گربه شما از چه رژیم غذایی استفاده می‌کند؟

برای انجام معاینه پزشکی قطعا دامپزشک سوالات زیاد دیگری از شما می‌پرسد. بنابراین اگر زمان معاینه بیشتر با صحبت‌کردن‌های شما می‌گذرد نباید تعجب کنید؛ چراکه بیشتر بیماری‌های حیوانات ارتباط مستقیمی با وضعیت نگهداری و تغذیه آنها دارد. درنتیجه دامپزشک با پرسیدن سوالات مختلف قصد دارد ارزیابی کامل‌تری از حیوان خانگی شما داشته باشد.

سخن‌پایانی

با انجام چکاپ‌های دوره‌ای می‌توانیم بیماری‌های مختلف را شناسایی کنیم. دامپزشکان توصیه‌ کنند حداقل سالی یک بار حیوان خانگی خود را برای انجام معاینات مختلف به کلینیک ببریم. در این مقاله در رابطه با اهمیت چکاپ‌های دوره‌ای با شما گفت‌‌وگو داشتیم. قطعا سلامتی حیوان خانگی برای همه ما بسیار مهم است. با انجام چنین آزمایش‌هایی می‌توانیم بیشتر مراقب دوستان کوچک خود باشیم و از بروز بیماری‌‌های مختلف یا پیشرفت یک بیماری جلوگیری کنیم.

2.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *