تماس تلفنی با بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
انتخاب زبان :
Phone call to the Central Veterinary Hospital
Select language
Central Veterinary Hospital of Tehran

برای انجام سونوگرافی از حیوانات چه اقداماتی لازم است؟

بروز رسانی 29, اسفند 1402
فهرست مطالب
بروز رسانی 29, اسفند 1402
پخش ویدیو

سونوگرافی معاینه‌ای است که به عنوان یک روش تکمیلی برای تشخیص بسیاری از درمان‌ها و بیماری‌ها درخواست داده می‌شود. آزمایشی که هیچ عارضه‌ای ندارد و تنها مشکل آن می‌تواند ترس حیوان از شرایط جدید باشد. قبل از انجام سونوگرافی به چه نکاتی باید دقت کنیم؟ با رعایت چه مواردی می‌توانیم از نتایج دقیق سونوگرافی مطمئن باشیم؟ با ما در این مقاله همراه باشید تا ضمن پاسخ به سوالات مهم شما در این زمینه، بدانیم چطور باید برای انجام سونوگرافی از حیوانات آماده شویم.

چه زمانی حیوانات نیاز به سونوگرافی دارند؟

در چند سال گذشته بیماری‌های مربوط به حیوانات بسیار گسترده شده است. با وجود بیماری‌های مختلف، تشخیص دقیق و راه درمان بیماری‌ها کار ساده‌ای نیست. در بعضی از موارد حتی از روی علائم ظاهری هم نمی‌توان متوجه نوع بیماری شد. برای بررسی اندام‌های درون بدن حیوانات، دامپزشکان انجام سونوگرافی را درخواست می‌‌کنند. با استفاده از این روش، مشکلات مختلف در بدن حیوانات تشخیص داده می‌شود. اگر حیوان شما علائم خاصی داشته باشد، دامپزشک سونوگرافی را تجویز می‌کند. این علائم می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • کاهش وزنی که به صورت غیرطبیعی است
  • اسهال و استفراغ مداوم
  • وجود عفونت‌های داخلی مخصوصا عفونت‌های مربوط به رحم
  • تکرر ادرار
  • حاملگی و تولید مثل

سونوگرافی حیوانات چگونه انجام می‌شود؟

سونوگرافی آزمایش ساده‌ای است که دردی ندارد. اگرچه این موضوع هیچ نگرانی ایجاد نمی‌کند اما ممکن است قرار گرفتن در یک موقعیت جدید باعث ترس حیوان شود. وقتی حیوان نمی‌داند چه عملی قرار است روی او انجام شود ناخودآگاه دچار استرس می‌شود. این موقعیت را به حالتی اضافه کنید که حیوان به خاطر بیماری‌اش بی‌قرار بوده و درد هم دارد. در این شرایط به احتمال زیاد دامپزشک به دوست کوچک شما آرامبخش تزریق می‌کند.

آماده‌سازی‌های اولیه قبل از سونوگرافی

زمانی‌که معاینه برای پی بردن به بیماری حیوان کارساز نیست، دامپزشک درخواست انجام آزمایش‌های مختلف را به شما می‌دهد. سونوگرافی هم یک راه تشخیص بیماری‌ است که از طریق امواج صوتی با فرکانس بالا انجام می‌شود. اگر راه تشخیص بیماری سونوگرافی باشد، قبل از انجام آن چطور باید حیوان خود را آماده کنیم؟ در ادامه مقاله به این سوال مهم پاسخ می‌دهیم.

· شیو موهای شکم حیوان

یکی از موارد چالش‌برانگیزی که در انجام سونوگرافی پیش می‌آید شیو موهای ناحیه شکم است. موضوعی که می‌تواند برای صاحب حیوان ناخوشایند باشد. از دست دادن بخشی از موهای بدن، روی زیبایی حیوانات تاثیر منفی بر جا می‌گذارد. به هر حال برای کسب نتیجه‌ای دقیق چاره‌ای جز برداشتن قسمتی از موهای بدن حیوان وجود ندارد. از آنجایی که انجام سونوگرافی نیاز به برقراری تماس مستقیم با پوست دارد، هر گونه مانعی باید از روی پوست برداشته شود. این موانع  می‌تواند موهای بدن، ضایعه‌های پوستی و یا کثیفی در ناحیه مورد نظر باشد. برای به دست آوردن نتایج دقیق قبل از سونوگرافی این موانع توسط دامپزشک  برداشته می‌شوند.

· ناشتا بودن

موضوع مهم دیگری که اغلب به آن توجهی نمی‌شود، ناشتا بودن حیوان یا مصرف غذا‌های سنگین است. توصیه می‌کنیم 6 تا 8 ساعت قبل از انجام سونوگرافی از دادن غذاهای حجیم و جامد به حیوان خانگی خود پرهیز کنید. با مصرف مواد غذایی فعالیت‌های گوارشی در معده و روده آغاز می‌شود. اتفاقی که باعث  ایجاد حجم زیادی از گاز در داخل دستگاه گوارش می‌شود. طبیعتا در این شرایط نمی‌توانیم بررسی کامل و دقیقی از بدن حیوان داشته باشیم. با توجه به این موضوع مهم، قبل از مراجعه به کلینیک یا بیمارستان‌های دامپزشکی از دادن غذا به حیوانات خودداری کنید.

· مصرف آب و مایعات

مصرف آب و مایعات مشکلی برای انجام سونوگرافی ایجاد نمی‌کند. مصرف مایعات نه‌تنها ممنوعیتی ندارد بلکه باعث تسهیل شدن روند کار هم می‌شود. چراکه نوشیدن آب به تولید ادرار کمک می‌کند. دامپزشکی که به دنبال سونوگرافی از اندام‌هایی مثل کلیه یا مثانه است، برای تشخیص بهتر حتما از شما می‌خواهد که به حیوان خود آب بدهید. بنابراین، مراقب باشید قبل از آزمایش حیوان ادرار نکند.

آیا سونوگرافی نیاز به تکرار دارد؟

یکی از سوالات مهمی که در رابطه با سونوگرافی حیوانات پیش می‌آید، تعداد دفعات تکرار آن است. در دوران بارداری حیوانات خانگی، ممکن است چندین بار سونوگرافی انجام شود. دامپزشک از شما می‌خواهد که برای اطمینان از سلامتی حیوان مادر و جنین او سونوگرافی‌های متعددی گرفته شود. گاهی اوقات هم به تشخیص دامپزشک سونوگرافی به صورت دوره‌ای انجام می‌شود.

اگر حیوان شما عمل جراحی را پشت سر گذاشته باشد، ممکن است دامپزشک دوباره درخواست سونوگرافی را بدهد. در مواردی هم به دلیل آنکه نتیجه سونوگرافی دقیق نبوده نیاز به تکرار دارد. به عنوان مثال زمانی‌که مثانه حیوان پر نباشد، دامپزشک از شما می‌خواهد در زمان دیگری برای انجام سونوگرافی به کلینیک مراجعه کنید. در مجموع با توجه به تشخیص دامپزشک و نوع بیماری که حیوان به آن مبتلا شده، تعداد دفعات سونوگرافی متغیر است.

مراجعه به کلینیک‌های معتبر

 سونوگرافی از حیوانات درست مثل سونوگرافی از اندام‌های انسان نیاز به تخصص و مهارت دارد. توصیه می‌کنیم سونوگرافی حیوانات خانگی خود را توسط دامپزشک یا زیر نظر آنها انجام دهید. فراموش نکنیم هر چه دستگاه سونوگرافی از توان بالاتری برخوردار باشد، نتیجه دقیق‌تری در اختیار شما قرار می‌دهد. از طرفی استفاده از چنین دستگاه‌هایی هزینه زیاد سونوگرافی را هم به دنبال دارد.

موضوع مهم دیگری که لازم است به آن دقت داشته باشید مراجعه به مراکز تخصصی و کلینیک‌های معتبر است. با توجه به زمان و هزینه‌ای که برای درمان حیوان خانگی خود صرف می‌کنید، در انجام سونوگرافی به این موارد مهم دقت داشته باشید.

مراقبت‌‌های بعد از سونوگرافی

بعد از آنکه سونوگرافی حیوان خانگی خود را انجام دادید، منتظر نتیجه آن بمانید. سونوگرافی هیچ مشکلی برای حیوانات ایجاد نمی‌کند و می‌توانید مثل همیشه حیوان را در منزل رها کنید. این در حالی است که برخی از افراد نگران عوارض سونوگرافی هستند. لازم است بدانید سونوگرافی هیچ عوارضی را به دنبال ندارد.

سخن پایانی

با بروز نشانه‌های اولیه هر بیماری می‌توانیم از پیشرفت آن جلوگیری کنیم. در این مقاله دانستیم که بیماری‌های حیوانات نیز در چندین سال گذشته گسترده‌تر شده است. برای تشخیص و درمان‌بیماری‌ها هم نیاز به آزمایش‌های مختلفی است. سونوگرافی یکی از آزمایش‌هایی است که می‌توانیم برای درمان بیماری‌ها از آن کمک بگیریم. برای آنکه نتایج سونوگرافی دقیق باشد دانستیم که باید به مواردی دقت داشته باشیم. قبل از انجام سونوگرافی ناشتا بودن حیوان و مصرف مایعات فراوان را فراموش نکنیم.

3/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *