تماس تلفنی با بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
انتخاب زبان :
Phone call to the Central Veterinary Hospital
Select language
Central Veterinary Hospital of Tehran

چگونه حیوانات خانگی را به مسواک زدن عادت دهیم؟

بروز رسانی 29, اسفند 1402
فهرست مطالب
بروز رسانی 29, اسفند 1402
پخش ویدیو

محققان ثابت کرده‌اند که سلامت دهان و دندان حیوانات تاثیر مستقیمی بر طول عمر آنها دارد. اگر مسئولیت یک حیوان خانگی را بر عهده گرفته‌اید، لازم است به بهداشت دهان و دندان حیوان هم اهمیت دهید. در شروع کار قطعا سگ یا گربه با شما در این زمینه همکاری نمی‌کنند. چگونه می‌توانیم مسواک زدن را برای حیوانات عادی کنیم تا ترسی از انجام این کار نداشته باشند؟ دانستن چه نکاتی به ما در مسواک زدن دندا‌ن‌های حیوانات کمک می‌کند؟ با ما همراه باشید تا در این مقاله شما را با باید‌ها و نباید‌های بهداشت دهان و دندان آشنا کنیم.

مسواک زدن حیوانات خانگی را از چه سنی شروع کنیم؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در بهداشت دهان و دندان حیوانات خانگی باید مورد توجه قرار بگیرید، مسواک زدن است. لازم است بدانیم حیوانات تحمل مسواک زدن را ندارند. روند عادت دادن حیواناتی مانند سگ و گربه برای مسواک زدن با یکدیگر متفاوت است. ترفند‌ها و خلاقیت‌های مختلفی را به کار ببرید تا حیوان زودتر بتواند با این رفتار ارتباط برقرار کند. فراموش نکنیم که از سنین پایین ‌حتی زمانی‌که دندان شیری دارند، حیوانات را به مسواک زدن عادت دهیم.

عادت دادن حیوان خانگی به مسواک زدن

سگ‌‌ها و گربه‌ها معمولا به صاحب خود اجازه مسواک زدن را نمی‌دهند. برای عادت دادن حیوانات خانگی به مسواک زدن لازم است در ابتدا کمی حوصله به خرج دهید. حیوان از رویارویی‌ با چنین عملی ممکن است دچار ترس و اضطراب شود. ما باید در گام اول نشان دهیم که مسواک زدن خطری برایشان ایجاد نمی‌کند. با توجه به اینکه به دنبال عادت دادن حیوان به مسواک زدن هستیم، لازم نیست مسواک زدن دندان‌های حیوان را به شکل کامل و صحیح انجام دهیم.

در ابتدا می‌توانیم با پوشیدن دستکش و کمک از ماده غذایی که برای حیوان لذت‌بخش است، دستمان را داخل دهان حیوان کنیم. به این ترتیب سگ یا گربه ما به این اطمینان می‌رسد که بازی کردن با دهان و دندان‌هایش آسیبی به او نمی‌رساند. به تدریج حیوان خانگی شما به این رفتار عادت می‌کند.

بعد از چند هفته لازم است از وسایل جایگزین استفاده کنیم. مسواک انگشتی می‌تواند گزینه مناسبی باشد. اما فراموش نکنیم که زمان استفاده از خمیر‌دندان فرا نرسیده است. هنوز هم می‌توانیم با استفاده از مواد غذایی در کنار مسواک، اعتماد حیوان را جلب کنیم. درادامه به صورت یک روز در میان، استفاده از خمیر دندان‌های مخصوص را هم به این برنامه اضافه می‌کنیم. با انجام چنین ترفندهایی قدم‌به‌قدم سگ یا گربه کوچک خود را به مسواک زدن عادت می‌دهیم.

روش درست مسواک زدن حیوانات خانگی

در زمان مسواک زدن دیدن تمام دندان‌های حیوان و باز کردن کامل دهان لازم نیست. چراکه حیوانات خانگی این رفتار را دوست ندارند و ممکن است از خود مقاومت نشان دهند. برای شروع دست خود را به اطراف دهان حیوان ببرید و گوشه‌های لب را با حالت نوازش لمس کنید. اگر احساس کردید که دوست کوچک شما باز هم از این رفتار رضایتی دارد، بهتر است دست از کار بکشید. تا زمانی که حیوان آمادگی لازم را پیدا نکرده، این کار را انجام ندهید. اصرار شما به مسواک زدن باعث می‌شود، در روزهای بعدی برای مسواک ردن دندان‌هایش با شما همکاری لازم را انجام ندهد.

خمیر دندان مخصوص حیوانات

یکی از سوالات پرتکراری که صاحبان حیوانات خانگی از دامپزشکان دارند، در رابطه با استفاده از خمیر دندان است. خمیردندان‌هایی که ما استفاده می‌کنیم برای حیوانات مناسب نیستند. زیرا شوینده‌های مربوط به دندان‌های انسان حاوی فلوراید و شیرین‌‌کننده‌ مصنوعی مانند زایلیتول هستند. حیوانات خانگی نباید این مواد را ببلعند. فلوراید می‌تواند برای حیوانات مشکلات گوارشی ایجاد کند و مسمومیت آنها را به دنبال دارد.

 در بازار برند‌های مختلفی را می‌بینیم که خمیر‌دندان‌ مخصوص حیوانات را تولید می‌کنند. در ترکیب این خمیر‌دندان‌ها از اسانس‌های مورد علاقه حیوانات استفاده می‌شود. خمیر‌دندان‌های مخصوص حیوانات علاوه‌بر اینکه حاوی مواد ایمن بوده، مشکلی برای بلعیدن ایحاد نمی‌کند. این خمیر‌دندان‌ها همزمان می‌تواند نفس حیوان را هم خوشبو کنند.

بهترین زمان برای مسواک زدن حیوان خانگی

کاملا طبیعی است که حیوانات علاقه‌ای به مسواک کردن دندان‌هایشان نداشته باشند. اما از آنجایی که این عمل برای حفظ سلامتی سگ یا گربه شما ضروری است باید با استفاده از ترفندهایی خاص آن را انجام دهید. یکی از نکاتی که می‌تواند کار شما را راحت‌تر کند، توجه به زمان مسواک زدن دندان‌ها است. عصر‌ها بین ساعت 5 تا 6 بهترین زمانی است که برای مسواک زدن دندان حیوانات پیشنهاد می‌شود. در این بازه زمانی اغلب سگ‌ها و گربه‌ها آرام‌تر هستند. از طرفی مسواک زدن در زمان مشخص، حیوانات شما را هم به این کار عادت می‌دهد.

نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کنیم مدت زمان مسواک زدن است. سعی کنید نظافت دندان‌ها را زیر 2 دقیقه انجام دهید تا حیوان شما اذیت نشود. طولانی شدن مسواک کردن دندان‌ها، باعث می‌شود حیوان از انجام این عمل فراری باشد.

جرم‌های دندانی و بیماری‌های لثه در حیوانات

پلاک‌های دندانی باید با مسواک زدن‌های منظم از سطح دندان برداشته شوند. در غیر این‌صورت، با مواد معدنی موجود در بزاق دهان ترکیب و باعث تشکیل جرم دندانی می‌شوند. با حساس شدن و التهاب لثه‌ها، بیماری‌های مربوط به دهان و دندان خودشان را بروز می‌دهند. بیماری‌هایی که در بعضی از موارد غیر‌قابل برگشت می‌شوند و سلامتی حیوان خانگی را به خطر می‌اندازند.

برای جلوگیری از پیشرفت جرم‌های دندانی به زیر لثه‌ها، حیوان خانگی را باید نزد دامپزشک ببریم. اگر بهداشت دهان و دندان حیوانات رعایت نشود، ممکن است عفونت ایجاد شده از طریق خون به کبد و کلیه‌های حیوان برسد. جدا از آنکه درمان بیماری کار سختی می‌شود، با از بین رفتن لیگامنت دندانی، دندان‌ها هم لق شده و به تدریج می‌افتند.

برنامه مراقبت از دهان و دندان حیوانات خانگی

برای آنکه از سلامت دندان‌های حیوان خود مطمئن باشید، معاینه دقیق و منظم دهان و دندان را فراموش نکنید. مسواک زدن منظم دندان‌ها اولین و مهمترین کاری است که به عنوان صاحب یک حیوان خانگی باید انجام دهید. هر 6 ماه هم لازم است دندان‌های حیوان توسط دامپزشک معاینه شود. طبق تحقیقات انجام شده حیواناتی که بهداشت دهان و دندان‌ آنها رعایت می‌شود، طول عمر بیشتری هم دارند. مسواک زدن امری ساده و پیش افتاده‌ای است که ما می‌توانیم به راحتی آن را انجام دهیم و سلامت حیوان خانگی خود را تضمین کنیم.

نکات مهم در نظافت دندان‌های حیوانات

  • برای مسواک زدن، تنها کافی است مسواک را روی دندان‌های حیوانات کشیده و بزاق غلیظ دهان را پاک کنید.
  • پیشنهاد می‌کنیم برای تمیز نگه داشتن دندان‌ها، روزانه به حیوانات غذای خشک بدهید. این تغذیه می‌تواند از ساییدگی دندان‌ها جلوگیری کند.
  • برای تشخیص خرابی دندان‌ها یا عفونت لثه، به صورت دوره‌ای حیوانات را برای معاینه نزد دامپزشک ببرید.
  • با دیدن نشانه‌هایی مانند بوی بد دهان، وجود لک‌های قهوه‌ای روی دندان‌ها، تورم و خونریزی هر چه سریع‌تر به دامپزشکی مراجعه کنید.
  • فراموش نکنیم با مسواک زدن منظم، نیاز به بیهوشی و جرم‌گیری را به صورت سالیانه یا هر 6 ماه در حیوان خانگی از بین می‌بریم.

سخن پایانی

در این مقاله در رابطه با رعایت بهداشت دهان و دندان حیوانات با شما صحبت کردیم. مراقبت‌ از دندان‌های حیوانات کار مهمی است که می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کند. یافته‌های محققان هم نشان می‌دهد که سلامت دندان حیوانات باعث طول عمر آنها می‌شود. با این حال، حیوانات مسواک زدن را دوست ندارند و لازم است رویه عادی سازی حیوان به تمیز کردن دندان‌هایش را از سال‌های اولیه زندگی آغاز کنیم. در این مقاله آموختیم که چگونه در قالب سرگرمی می‌توانیم حیوانات را به مسواک زدن عادت داده و این عمل را در برنامه روزانه آنها قرار دهیم.

2.4/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *