تماس تلفنی با بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
انتخاب زبان :
Phone call to the Central Veterinary Hospital
Select language
Central Veterinary Hospital of Tehran

با بیماری FIP، کرونا ویروس گربه‌ سانان آشنا شوید!

بروز رسانی 2, فروردین 1403
فهرست مطالب
بروز رسانی 2, فروردین 1403
پخش ویدیو

با بیماری FIP، کرونا ویروس گربه‌سانان آشنا شوید!

بیماری پریتونیت عفونی که اغلب با نام FIP شناخته می‌شود، خطرناک‌ترین بیماری‌ گربه‌ها است. این بیماری تنها از خانواده کرونا ویروس است و قابل انتقال به انسان نیست؛ اما برای گربه‌ها می‌تواند کشنده باشد. بیماری FIP ‌فرم‌های مختلفی دارد و به همین خاطر مشکلات متفاوتی هم برای حیوان ایجاد می‌کند. امروزه با تلاش دامپزشکان شانس درمان بیماری FIP افزایش پیدا کرده است. با خواندن این مقاله با عفونت پریتونیت، علایم بیماری و راه‌های انتقال آن آشنا می‌شوید.

بیماری FIP گربه‌ سانان
بیماری FIP گربه‌ سانان  

معرفی بیماری FIP  در گربه‌ سانان

مانند سایر موجودات زنده، گربه‌ها نیز در طول زندگی خود به بیماری‌های مختلفی مبتلا می‌شوند. امروزه با پیشرفت علم دامپزشکی خیلی از بیماری‌ها درمان قطعی دارند. بعضی از بیماری‌های دیگر نیز با انجام واکسیناسیون به‌موقع قابل‌پیشگیری است. در این میان بیماریFIP  بیماری‌ خطرناک و واگیرداری است که می‌تواند برای حیوان شما کشنده باشد.

عامل این بیماری مربوط به نوعی از ویروس‌ها به نام کروناویروس می‌شود؛ ویروسی که به دیواره‌های روده حیوان حمله می‌کند و باعث مشکلات گوارشی می‌شود. ویروس FIP در دستگاه گوارش بسیاری از گربه‌ها وجود دارد. با این حال مشکلی برای سلامتی آنها ایجاد نمی‌کند. به عنوان مثال کرونا ویروس در بچه‌گربه‌ها باعث ایجاد اسهال ملایم می‌شود.

برای پرسش و یا دیدن سوالات متداول به این صفحه مراجعه کنید بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
سوالات متداول

چه زمانی ویروس خطرناک می‌شود؟

ویروس می‌تواند در بدن گربه‌ها وجود داشته باشد و مشکلی برای آنها ایجاد نکند؛ اما در شرایطی می‌تواند باعث مرگ حیوان شود. اگر ویروس بنا به دلایلی چون ژنتیک، تغذیه یا استرس جهش پیدا کند به نام بیماری پریتونیت عفونی گربه شناخته می‌شود. ابتلا به بیماری پریتونیت عفونی اگرچه در میان گربه‌های 3 ماه تا 2 سال شایع است، اما می‌تواند هر گربه‌ای را آلوده کند.

راه تشخیص بیماری FIP

در بیشتر مواقع عفونت کرونا هیچ علامتی ندارد. بسته به اینکه عفونت پریتونیت کدام اندام را درگیر می‌کند علایم می‌تواند متفاوت باشد. در این بیماری اندام‌هایی مانند کبد، کلیه، لوزالمعده، دستگاه عصبی مرکزی تحت تاثیر قرار می‌گیرند. از زمان جهش یافتن کروناویروس در بدن تا بروز علایم آن نمی‌توان مدت زمان مشخصی در نظر گرفت؛ چراکه این موضوع نیز در هر گربه‌ای می‌تواند متفاوت باشد. در برخی موارد ممکن است شاهد علایم زیر باشیم:

  • کاهش وزن
  • استفراغ
  • اسهال
  • تب 2 تا 5 هفته‌ای
  • مشکلات تنفسی
  • افسردگی
ویروس FIP در گربه ها
ویروس FIP در گربه ها

FIP خشک و FIP مرطوب

پریتونیت عفونی به طور کلی به دو دسته خشک و مرطوب تقسیم می‌شود. شدت بیماری در FIP خشک خیلی کمتر از حالت مرطوب آن است. در این شرایط سیستم ایمنی بدن حیوان، در برابر عفونت مقاومت می‌کند اما نمی‌تواند بیماری را به طور کامل نابود کند. در FIP خشک شاهد مشکلات زیر هستیم:

  • ناراحتی‌های چشم مانند تورم یا کوری
  • ناراحتی کبد
  • مبتلا شدن گربه به بیماری‌های عصبی مانند تشنج، عدم تعادل، تغییرات رفتاری و فلج شدن

در FIP مرطوب، شکم به خاطر عفونت ملتهب می‌شود. در این شرایط شکم حیوان پر از مایع شده و عفونت  به قسمت‌های دیگر بدن منتقل می‌شود. علایم FIP مرطوب به شرح زیر است:

  • کاهش وزن
  • کم شدن اشتهای حیوان
  • نداشتن تحرک
  • ضعف و بیحالی شدید
  • تب طولانی
  • یرقان یا زردی به خاطر نارسایی کبدی
  • سخت شدن تنفس به دلیل تجمع مایعات در شکم و قفسه سینه

بررسی راه انتقال ویروس

از آنجایی که این بیماری می‌تواند بسیار خطرناک و کشنده باشد، لازم است با راه‌های انتقال آن آشنا شویم. ویروس FIP از طریق تماس مستقیم با دهان و بزاق و همین‌طور ترشحات بینی حیوان قابل انتقال است. راه دیگر انتقال این ویروس مدفوع حیوان است و به عنوان اصلی‌ترین راه انتقال ویروس شناخته می‌شود. به خاطر داشته باشید برای رعایت احتیاط‌های لازم، از ظرف خاک مشترک برای حیوانات استفاده نکنید. از طریق مادر آلوده، ویروس FIP به بچه‌گربه‌ها منتقل می‌شود.

راه تشخیص بیماری FIP-بیمارستان دامپزشکی مرکزی
راه تشخیص بیماری FIP-بیمارستان دامپزشکی مرکزی

راه‌های پیشگیری از بیماری

بهترین راه درمان، جلوگیری از بیمار شدن حیوان است. هر اندازه یک بیماری در حیوانات خطرناک‌تر می‌شود لازم است به عنوان صاحبان پت دانش خود را در مورد این نوع بیماری‌ها افزایش دهیم. برای جلوگیری از مبتلا شدن گربه به ویروس FIP، به نکات زیر توجه داشته باشید:

1. واکسیناسیون

اطمینان حاصل کنید که گربه‌تان به تمامی واکسن‌هایی که برای پیشگیری از ویروس کرونا در دسترس است، تزریق شده باشد. اگر گربه‌تان هنوز واکسینه نشده است، بهتر است در مورد واکسیناسیون درست و به موقع  آنها صحبت کنید.

2. رعایت نکات بهداشتی

رعایت بهداشت می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های ویروسی، از جمله FIPمؤثر باشد.

3. تماس با گربه‌های مبتلا

تماس با گربه‌های مبتلا به بیماری FIP می‌تواند خطر انتقال ویروس را افزایش دهد. بنابراین از تماس مستقیم با گربه‌های آلوده جلوگیری کنید.

4. تقویت سیستم ایمنی

سیستم ایمنی قوی می‌تواند در مقابله با ویروس FIP مؤثر باشد. اطمینان حاصل کنید که گربه‌تان تغذیه مناسبی دارد.

راه‌ های پیشگیری از بیماری FIP گربه
راه‌ های پیشگیری از بیماری FIP گربه

FIP برای کدام گربه‌ها خطرناک‌تر است؟

علی‌رغم اینکه عفونت FIP برای تمام گربه‌ها خطرناک است؛ اما برای گروهی خاصی از حیوانات مشکلات بیشتری ایجاد می‌کند.

· گربه‌های مسن

در گربه‌های مسن شاهد ضعیف شدن دستگاه ایمنی حیوان هستیم. ابتلا به ویروس FIP می‌تواند باعث تشدید این موضوع شود.

· گربه‌‌هایی که استرس زیادی دارند

استرس سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند؛ در نتیجه حساسیت بدن گربه نسبت به ویروس FIP  نیز بیشتر می‌شود.

· گربه‌های کوچک

تا سن 2 سالگی سیستم ایمنی گربه هنوز تقویت نشده است. خطر انتقال ویروس از مادر به بچه‌‌گربه،ها نیز وجود دارد. بد نیست بدانید علایم بیماری در این گروه ناگهانی ظاهر می‌شود. بنابراین این دسته از حیوانات نیاز به مراقبت بیشتری دارند.

برای تماس تلفنی با بیمارستان روی شماره کلیک کنید. بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
تماس تلفنی

آیا درمانی برای بیماری FIP وجود دارد؟

متاسفانه برای بیماری FIP درمان قطعی وجود ندارد. اما می‌توان با استفاده از اقدامات پزشکی پیشرفت بیماری را کند کرد. به عنوان مثال تجویز داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای سرکوب کننده دستگاه ایمنی، استفاده از برخی ویتامین‌ها یا تخلیه ترشحات و مایعات عفونی می‌تواند برای کنترل بیماری توصیه شود.

درمان بیماری FIP گربه
درمان بیماری FIP گربه

سخن پایانی

انجام اقدامات پیشگیرانه خطر ابتلا به بیماری FIP را به شدت کاهش می‌دهد. در صورت مشاهده علایم بیماری، این موضوع را هر چه سریع‌تر با دامپزشک خود در میان بگذارید. دقت داشته باشید اگر گربه شما به خاطر این ویروس مرده است، تا دو ماه از آوردن گربه جدید به منزل خودداری کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر و راه‌های درمان بیماری FIPمی‌توانید از همکاران ما در بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران مشاوره بگیرید.

3.7/5 - (25 امتیاز)

15 دیدگاه

    • ما گربه مبتلا به fip رو با داروی رمدیسیور درمان کردیم با 85 روز تزریق به صورت بیست و چهار ساعته و الان کاملا سالم و سرحاله

  • من میخاستم گربمو ببرم تست fip پرسیدم گفتن همچین تستی نداریم مگه میشه نداشته باشید پس از کجا تشخیص میدین

    3
    1
    • سلام چیزی که گاهی اوقات به اشتباه تست FIP نامیده می‌شود، در واقع یک آزمایش تیتر FCoV است. این آزمایش می تواند نشان دهد که گربه در معرض ویروس کرونا قرار گرفته است، اما به هیچ وجه نشان دهنده FIP نیست.

      11
    • سلام. گزارش سال 2000 انجمن آمریکایی پزشکان گربه و پانل مشاوره آکادمی پزشکی گربه در مورد واکسن‌های گربه بیان می‌کند که «در حال حاضر، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه واکسن باعث ایجاد حفاظت بالینی مرتبط می‌شود، وجود ندارد و استفاده از آن توصیه نمی‌شود».

  • خونه ام رو چطوری از این ویروس پاک کنم؟ دوست من گربه اش رو آورد مهمانی ما یه ماه بعد فهمیدیم گربه اش در اثر این ویروس مرده

    • FCoV از طریق مدفوع منتقل می شود و شواهد حکایتی وجود دارد که نشان می دهد می تواند از طریق بزاق منتقل شود. اگر گربه ای در خانه شما مبتلا به ویروس کرونا یا FIP است، جعبه های بستر باید با ترکیبی از سفید کننده و آب داغ استریل شوند یا با جدید جایگزین شوند. کاسه های غذا و آب، اسباب بازی ها و تخت ها باید کاملا شسته یا تعویض شوند. اقلام بزرگتر را می توان با 24 ساعت قرار دادن در زیر نور مستقیم خورشید ضد عفونی کرد. کفپوش سخت باید با سفید کننده/آب داغ کاملاً تمیز شود. سطوح نرم مانند فرش یا مبلمان روکش شده باید با بخار تمیز شوند. FCoV می تواند تا هفت هفته در فرش ها و سطوح نرم زندگی کند.

  • متاسفانه گربه ما با این بیماری از دست رفت دو ماه پیش حالا میخوام یک گربه جدید بیارم لطفا راهنمایی ام کنید که کی بیارمش ؟

    • اگر توصیه‌های مربوط به نحوه خلاص شدن از شر FCoV را دنبال کنید، به احتمال زیاد خانه شما ظرف چند روز عاری از FcoV می‌شود. قرار گرفتن معمولی در معرض هوا و نور خورشید معمولاً ظرف دو هفته ویروس کرونا را از بین میبرد. با این حال، توصیه می‌شود قبل از معرفی یک گربه جدید، حداقل یک ماه و در حالت ایده‌آل هفت هفته صبر کنید، به خصوص اگر خانه شما فرش شده است. پذیرش یک گربه مسن تر (2 سال یا بیشتر) هم میتواند تضمین کند که گربه جدید سیستم ایمنی کاملاً توسعه یافته ای دارد.

    • خیر. واکسن‌ها بر سیستم ایمنی گربه فشار وارد می‌کنند، در صورت تشخیص FIP یا مشکوک شدن به آن، باید از واکسن اجتناب شود.

    • در حالت ایده‌آل، روش‌های جراحی باید به تعویق بیفتند یا از آنها اجتناب شود، زیرا به سیستم ایمنی گربه فشار وارد می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *