تماس تلفنی با بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
انتخاب زبان :
Phone call to the Central Veterinary Hospital
Select language
Central Veterinary Hospital of Tehran

آوردن یک گربه جدید به خانه؛ برنامه‌ریزی، آماده‌سازی و آشنایی مرحله به مرحله

بروز رسانی 10, فروردین 1403
فهرست مطالب
بروز رسانی 10, فروردین 1403
پخش ویدیو

آوردن یک گربه جدید به خانه کار راحتی نیست. برخلاف تصور رایجی که صاحبان گربه دارند، گربه‌ها موجوداتی چندان اجتماعی نیستند و گربه‌های دیگر را به راحتی نمی‌پذیرند. مگر اینکه با هم متولد و بزرگ شده باشند. البته گربه‌های بالغی که از یک مادر متولد شده‌اند نیز ممکن است راحت‌ هم را بپذیرند. اما در مورد سایر گربه‌ها این امر با دشواری‌هایی روبرو است.

اینکه گربه‌ها چگونه با یکدیگر کنار می‌آیند، تحت تأثیر عوامل مختلفی است؛ از جمله صاحب گربه‌ها، خود گربه‌ها‌ و محیطی که در آن زیست می‌کنند و پرورش می‌یابند. در برخی شرایط، گربه‌ها ممکن است یاد بگیرند که با هم کنار بیایند. اما در موارد دیگر، آن‌ها ممکن است سازگار نباشند. به هر حال اگر تصمیم به آوردن یک گربه جدید گرفته‌اید بهتر است این کار را به بهترین نحو ممکن انجام دهید. در این مطلب، تمام نکاتی که باید هنگام معرفی دو گربه رعایت کنید بررسی خواهیم کرد.

آوردن گربه جدید به خانه
آوردن گربه جدید به خانه

برنامه‌ریزی و آماده‌سازی‌های لازم برای ورود گربه جدید به خانه

آوردن یک گربه جدید به محیط برای گربه استرس‌‌هایی به همراه دارد تا جایی که حتی ممکن است شاهد رفتارهای تهاجم بین گربه‌ها یا ناهنجاری‌هایی مثل ادرارپاشی در محیط باشید. بعلاوه این استرس حتی می‌تواند برای گربه‌ها، بیماری‌های جدی (مثلا التهاب مثانه با علت ناشناخته) به وجود بیاورد. پس اگر قرار است یگ گربه جدید بیاورید باید از قبل فکر همه چیز را بکنید. مثلا بهتر است از همان ابتدا دو گربه بیاورید تا با هم بزرگ شوند. در غیر این صورت بهتر است گربه جدید، جنس مخالف گربه فعلی باشد. در مورد گربه‌های همجنس باید بدانید که گربه‌های نر بهتر هم را تحمل می‌کنند تا ماده‌ها. اما در هر حال باید بگوییم که ورود موفقیت‌آمیز یک گربه جدید به خانه، تا حد زیادی به برنامه‌ریزی و آماده‌سازی‌های دقیق شما بستگی دارد. از جمله این برنامه‌ها و آماده‌سازی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اجتماعی شدن – قبل از اینکه گربه جدیدی را به خانه بیاورید، کار با اجتماعی کردن گربه فعلی شما شروع می‌شود. اجتماعی شدن شامل قرار دادن حیوانات در معرض طیف وسیعی از تجربیات برای آماده شدن و مقابله با موقعیت‌ها، تعاملات و محیط‌های مختلف است.
  • تطبیق – هنگام انتخاب گربه جدید خود، به این فکر کنید که او چقدر با گربه فعلی شما مطابقت دارد.
  • بررسی‌های سلامتی – مطمئن شوید که گربه‌های شما اخیرا آزمایش‌های بهداشتی را انجام داده‌اند و برای واکسیناسیون، کرم‌زدایی و کنترل انگل‌های خارجی تحت نظارت هستند. آن‌ها باید هنگام مواجهه با فرآیند معرفی در بهترین حالت باشند و خطری برای سلامتی هم ایجاد نکنند.
  • نگهداشتن گربه در یک محدوده خاص – محافظت از یک گربه به ویژه برای گربه‌های جدید که با آن منطقه ناآشنا هستند بسیار مهم است.
  • پخش‌کننده‌های فرمون – فعال کردن پخش‌کننده‌های فرمون، چند روز قبل از آوردن گربه جدید به خانه، ممکن است به آرام کردن گربه فعلی و تازه‌وارد کمک کند.
  • یک فضای انتقال – یک فضای انتقال آماده کنید که در ابتدا بتوانید گربه جدید خود را از گربه(های) موجود خود دور نگه دارید. اطمینان حاصل کنید که این فضا همه خصوصیات مورد نیاز را دارد (به عنوان مثال یک تخت راحت، اسباب بازی، پست خراش، ظرف خاک، غذا، آب).

وقتی همه چیز آماده شد گربه جدید خود را به خانه بیاورید و دو گربه را آرام‌آرام با هم آشنا کنید. البته این آشنایی مراحل و آدابی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

معرفی تدریجی دو گربه به هم
معرفی تدریجی دو گربه به هم

معرفی تدریجی دو گربه به هم

برای اینکه شانس کنار آمدن گربه‌های ناآشنا با هم به حداکثر برسد، آن‌ها را به تدریج و قدم به قدم به یکدیگر معرفی کنید. رفتار گربه‌های خود را مشاهده کنید تا ببینید آیا باید به مرحله بعدی بروید یا خیر. توصیه می‌کنیم خود را کاملا برای فرآیند معرفی آماده کنید چون ممکن است هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول بکشد.

مرحله ۱: قرار دادن گربه جدید در فضای انتقال؛ در ابتدا گربه جدید خود را از گربه یا گربه‌هایی که از قبل دارید جدا نگهدارید و او را به فضای انتقالی که فراهم کردید منتقل کنید.

مرحله ۲: تعویض بو؛ حوله‌ای را روی گربه فعلی خود بمالید و حوله را در فضای انتقال گربه جدید خود بگذارید. حوله دیگری را روی گربه جدید خود بمالید و آن حوله را در ناحیه گربه فعلی خود بگذارید. هر روز این کار را تکرار کنید تا زمانی که گربه‌ها با عطر یکدیگر راحت شوند. این کار را با اسباب‌بازی و بالش گربه‌ها هم می‌توانید انجام دهید.

مرحله 3: تماس بصری تحت نظارت؛ اجازه دهید جلسات کوتاهی از تماس بصری نظارت شده در پشت یک مانع (به عنوان مثال، یک قفس یا یک جدار شیشه‌ای) وجود داشته باشد. اگر گربه‌ها راحت هستند، به تدریج مدت تماس بصری را افزایش دهید.

مرحله ۴: به گربه جدید اجازه کاوش مستقل بدهید؛ به او اجازه دهید تا مناطق خانه را بدون حضور گربه‌ یا گربه‌های دیگر کاوش کند تا با محیط آشنا شود و راه‌های فرار را پیدا کند.

مرحله ۵: تماس مستقیم تحت نظارت؛ اگر به نظر می‌رسد گربه‌های شما در انجام فعالیت‌های خود در پشت مانع راحت هستند، جلسات کوتاه و تحت نظارت را بدون مانع شروع کنید. البته منابع جداگانه را حفظ کنید و مطمئن شوید که آن‌ها مناطق خود را برای عقب‌نشینی دارند و جداگانه تغذیه می‌شوند. اگر به نظر می‌رسد که با هم کنار می‌آیند، به تدریج جلسات تماس آزاد تحت نظارت را افزایش دهید.

مرحله ۶: تماس مستقیم بدون نظارت؛ هنگامی که گربه‌های شما با تماس مستقیم تحت نظارت راحت شدند، به تدریج مدت زمانی را که بدون نظارت با هم می‌گذرانند افزایش دهید و به آرامی نظارت را کنار بگذارید.

مدیریت درگیری گربه‌ها
مدیریت درگیری گربه‌ها

مدیریت درگیری گربه‌ها

در صورتی که درگیری‌های مداومی رخ داد، از یک دامپزشک یا رفتارشناس دامپزشکی مشاوره بگیرید. ممکن است حداقل در کوتاه‌مدت، جداسازی، اصلاح رفتار و در مواردی دارودرمانی مورد نیاز باشد. متخصصان ما در بخش داخلی بیمارستان دامپزشکی مرکزی، به راحتی می‌توانند روند آشنایی دو گربه را برای شما تسهیل کنند تا حدالامکان از هر گونه مشکل رفتاری که در فرآیند آشنایی و معرفی گربه‌ها ممکن است رخ بدهد پیشگیری کنید.

درگیری گربه‌ ها
درگیری گربه‌ ها

سخن آخر

برای به حداکثر رساندن شانس موفقیت زندگی و رشد گربه‌های مختلف در یک خانواده، لازم است به آن‌ها رسیدگی شود. مثلا باید برای آن‌ها فرصت‌های مناسبی برای درگیر شدن در رفتارهای طبیعی و فعالیت‌های جالب فراهم کنید. این رفتارها و فعالیت‌ها نه تنها سرگرم‌کننده هستند، بلکه برای سلامت جسمی و روانی حیوانات نیز ضروری هستند. فراهم کردن فضاهای آرام، خصوصی و امن برای عقب نشینی، مخفی شدن، استراحت و توالت هر گربه نیز ضروری است. این امر به ویژه در خانواده‌های دارای چندگربه حیاتی است. یک ظرف خاک برای هر گربه به اضافه یک ظرف اضافی به شدت توصیه می‌شود .

بیمارستان دامپزشکی مرکزی، با ارائه خدمات مختلفی مانند جراحی، آزمایشگاه، رادیولوژی و فیزیوتراپی و همچنین دارا بودن پت‌شاپ، داروخانه و خدمات گرومینگ (شست‌وشوی حیوانات)، تمام نیازهایی که برای رسیدگی و درمان حیوانات خانگی دارید برطرف می‌کند.

4/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *