تماس تلفنی با بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
انتخاب زبان :
Phone call to the Central Veterinary Hospital
Select language
Central Veterinary Hospital of Tehran

نگهداری از خرگوش به عنوان حیوان خانگی

بروز رسانی 30, مهر 1403
فهرست مطالب
بروز رسانی 30, مهر 1403
پخش ویدیو

نگهداری از خرگوش در خانه به‌عنوان یک حیوان اگزوتیک می‌تواند تجربه‌ای لذت‌بخش و جذاب باشد و این موجودات به دلیل ظاهر دوست‌داشتنی و رفتار اجتماعی‌شان به یکی از محبوب‌ترین حیوانات خانگی تبدیل شده‌اند. منظور از اگزوتیک، حیواناتی با نیازهای خاص هستند. نگهداری از این حیوانات نیازمند دانش و مراقبت خاصی است که برای سلامت و رفاه آنها ضروری است.  در نگهداری از خرگوش، تغذیه مناسب، محیط زندگی ایده‌آل و مراقبت‌های پزشکی به دلیل بیماری‌ های مشترک بین انسان و خرگوش، اهمیت بسیاری دارد. در این مقاله، به بررسی نکات کلیدی در مورد چگونگی نگهداری کردن از خرگوش‌ها به‌عنوان حیوانات اگزوتیک خواهیم پرداخت تا از بتوانید از سلامت و شادابی آنها اطمینان حاصل کنید.

نگهداری از خرگوش در خانه

حیوانات اگزوتیک (Exotic)

واژه اگزوتیک در انگلیسی به معنای غیرمعمول و متفاوت است و برای اشاره به دسته‌ای از حیوانات به کار برده می‌شود که به طور معمول به‌عنوان حیوان خانگی نگهداری نمی‌شوند؛ چرا که معمولاً نگهداری از حیوانات اگزوتیک با مشکلات و حساسیت‌هایی همراه است.

به بیانی دیگر هر حیوانی که ذاتاً ماهیت وحشی دارد، ولی امروزه در خانه نگهداری می‌شود در دسته حیوانات اگزوتیک جای می‌گیرد. این دسته از حیوانات معمولاً به مراقبت و شرایط خاصی نیاز دارند که با شرایط نگهداری حیوانات خانگی رایج، متفاوت است و خرگوش نیز در این دسته جای می‌گیرد.

برای پرسش و یا دیدن سوالات متداول به این صفحه مراجعه کنید بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
سوالات متداول

درباره آناتومی خرگوش بیشتر بدانید

آناتومی خرگوش‌ها به‌گونه‌ای است که این حیوانات بتوانند در محیط‌های مختلف زندگی کنند، غذاهای سخت گیاهی را بخورند و از خود در برابر شکارچیان محافظت کنند. برای مراقبت از خرگوش لازم است درباره آناتومی این حیوانات بیشتر بدانید.

خرگوش دارای چشم‌های بزرگی است که دید وسیعی به او می‌بخشد. گوش‌های بلند او به تنظیم دمای بدن کمک می‌کند و توانایی شنیدن صداهای ضعیف را به او می‌دهد. این حیوان دارای استخوان‌های بسیار سبک است که به‌سرعت و پرش‌های بلند کمک می‌کند. وجود عضلات قوی و ارتجاعی در پاهای عقب به خرگوش اجازه می‌دهد که به‌راحتی از خطرات فرار کند. جالب است بدانید که خرگوش ‌ها دستگاه گوارشی شبیه اسب‌ها دارند.

نگهداری از خرگوش در بالکن

دندان های خرگوش

یکی از اعضای مهم در آناتومی خرگوش‌ها، دندان‌های آنها هستند. خرگوش‌ها در دسته لاگامورف‌ها (Lagomorph) قرار می‌گیرند و جونده نیستند، اما دندان‌های آنها ویژگی‌هایی شبیه به جوندگان دارد.

اگر تمایل به نگهداری از خرگوش دارید باید بدانید که ریشه دندان‌ها در این حیوانات باز است؛ یعنی دندان‌ها به طور مداوم رشد می‌کنند و این موضوع مشکلاتی را برای آنها ایجاد می‌کند. بسیاری از خرگوش‌ها دچار مشکل درد در گونه و یا فک می‌شود. در این مواقع باید حتماً به دامپزشک متخصص اگزوتیک مراجعه کنید تا تشخیص صحیحی انجام شود.

 خرگوش‌ها دارای دو نوع دندان جلویی (Incisors) و عقبی (Molars و Premolars) هستند. دندان‌های فک پایین به سمت زبان و دندان‌های بالایی به سمت گونه رشد می‌کنند. وقتی رشد دندان خرگوش به سمت زبان یا گونه بیش از حد شود، حیوان با مشکلاتی مانند عدم توانایی در خوردن غذا روبرو خواهد شد. علاوه بر این به دلیل رشد دندان‌ها، دردی در ناحیه فک به وجود می‌آید. در این مواقع حتماً به دامپزشک مراجعه نمایید تا با رادیولوژی از فک حیوان در نهایت برای اصلاح تاج دندان‌ها اقدام نماید.

درمان دندان خرگوش

آبسه دندان

در برخی موارد که ارتفاع دندان‌ها زیاد می‌شود، آبسه‌هایی در ریشه دندان خرگوش به وجود می‌آید. چنین مشکلاتی نیاز به درمان‌های ویژه‌ای توسط دامپزشک دارد. تشکیل آبسه یا عفونت‌های چرکی در ریشه دندان خرگوش باعث تورم در ناحیه فک و صورت و بی‌اشتهایی حیوان می‌شود. درمان این بیماری گاهی با آنتی‌بیوتیک و گاهی با انجام جراحی خواهد بود.

در نظر داشته باشید که در مواجه با بیماری های دندانی خرگوش و  نیاز حیوان به بیهوشی  این کار حتماً باید تحت‌نظر متخصص بیهوشی انجام شود. بیهوشی و جراحی خرگوش خانگی خود را می‌توانید با اطمینان خاطر به متخصصین بیهوشی حیوانات و جراحان باتجربه در بیمارستان دامپزشکی مرکزی بسپارید.

برای تماس تلفنی با بیمارستان روی شماره کلیک کنید. بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
تماس تلفنی

مراقب مشکلات دندانی خرگوش باشید

نگهداری از خرگوش به‌عنوان یکی از حیوانات خانگی خاص طرفداران خودش را دارد؛ اما یکی از جنبه‌های مراقبت از خرگوش خانگی، توجه به‌سلامت دندان‌های آنهاست. عدم ساییدن دندان خرگوش و رشد مداوم دندان‌های خرگوش، منجر به مشکلات جدی مانند آبسه‌های دندانی می‌شود.

برای اینکه در نگهداری خرگوش خانگی خود دچار مشکل نشوید، بهتر است به طور منظم آنها را برای معاینه نزد دامپزشکان متخصص بیمارستان دامپزشکی مرکزی ببرید. همچنین می‌توانید از دامپزشکان باتجربه این مرکز در زمینه نحوه نگه داشتن خرگوش در منزل و تغذیه مناسب برای دندان خرگوش مشاوره بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *