تماس تلفنی با بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
انتخاب زبان :
Phone call to the Central Veterinary Hospital
Select language
Central Veterinary Hospital of Tehran

استفاده از بریس در سگ و گربه

بروز رسانی 24, مهر 1403
فهرست مطالب
بروز رسانی 24, مهر 1403
پخش ویدیو

دامپزشکان برای درمان مشکلات مفاصل و دیسک حیوانات خانگی از بریس ‌ها یا ارتزها استفاده می‌کنند. استفاده از بریس‌ در سگ و گربه باید تحت نظر دکتر جراح و دامپزشک به حیوانات خانگی تجویز شوند. بریس‌ها انواع مختلفی دارند که کاربرد هر کدام از آن‌ها با هم متفاوت هستند. معمولا جراح دامپزشک با توجه به وضعیت جسمی پت خانگی شما برای آن یکی از انواع بریس‌ ها را تجویز می‌کند که آشنایی در مورد آن‌ها کمک می‌کند تا بهتر برای درمان بیماری سگ و گربه خود از آن‌ها استفاده کنید.

بریس در سگ و گربه

بک بریس پیش ساخته کمر حیوان خانگی

یکی از بریس‌هایی که بعد از عمل جراحی ستون فقرات یا دیسک تحت نظر جراح دامپزشک برای مراقبت ‌های بعد از عمل جراحی در حیوانات خانگی تجویز می‌شوند، بک بریس یا ارتز پیش ساخته کمر است. داخل این بک بریس‌های سمی ریجید (نیمه سخت یا نیمه سفت) دو تا آتل آلومینیومی سبک وجود دارد تا حیوان را غلتیدن بعد عمل جراحی، حرکات غیرمترقبه یا پرش جلوگیری کند. در غیر این صورت انجام کوچک‌ترین حرکت می‌تواند باعث آسیب دیدگی مجدد دیسک کمر حیوان خانگی شود.

مدت زمانی استفاده بک بریس در سگ و گربه به نظر جراح بستگی دارد که معمولا به مدت یک الی سه ماه خواهد بود. بعد از این مدت این امکان وجود دارد که شما آتل‌های آلومینیومی را مطابق میلتان از بریس خارج کنید تا حیوان خانگی بدون آتل از بک بریس استفاده کند. در واقع بهتر است بعد از گذشت ۳ ماه از عمل جراحی همچنان از این بریس پشت‌ها استفاده کنید. البته در این مدت پیگیر باشید و حیوان خانگی خود را برای درمان و معاینات بعد از عمل جراحی نزد دامپزشک جراح بیاورید تا آن‌ها نظرات خود را در مورد روند استفاده از آتل کمر حیوان خانگی بیان کنند.

برای پرسش و یا دیدن سوالات متداول به این صفحه مراجعه کنید بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
سوالات متداول

بریس شولدر اسپیلنت در حیوانات خانگی

یکی دیگر از پرکاربردترین بک بریس ‌های سگ و گربه، بک بریس ابداکشن یا فاصله گرفتن دست‌ها، دررفتگی استخوان اسکاپولا، در رفتگی استخوان بازو، در رفتگی استخوان کتف و غیره است. در این آسیب‌دیدگی‌ها ممکن است فرورفتگی لازم برای جاگذاری استخوان در محل مناسب وجود نداشته باشد و در این جا با توجه به آسیبی که به حیوان وارد شده از بک بریس استفاده می‌کنند. این بریس‌ها تحت نظر دامپزشک استفاده می‌شوند که به آن شولدر اسپیلنت می‌گویند.

معمولا این نوع ارتزها بدون نیاز به عمل جراحی نیز کاربرد دارند. بک بریس شولدر اسپیلنت ممکن است با توجه به نوع آسیب‌های وارد شده برای مدت خاصی قابل استفاده باشد یا این که سگ و گربه شما در طول زندگی و زمانی که می‌خواهد حرکت کند از آن استفاده نماید. دقت کنید که بک بریس شولدر اسپیلنت بیشتر در سگ ‌ها استفاده می‌شود.

بریس شانه‌ ها در سگ و گربه

ابداکشن دست ‌ها در حیوان خانگی به مفاصل شولدر یا همان شانه‌ها برمی‌گردد که با توجه به نوع آسیب دیدگی آن‌ها بک بریس‌ های شانه در گربه و سگ خانگی بسته می‌شود. بعد از بستن بک بریس‌ها لازم است حیوان خانگی شما دائما زیر نظر جراح دامپزشک تحت مراقبت باشد. بریسی که برای شانه‌ها استفاده می‌شود یک بک بریس کاملا سافت بوده در آن هیچ آتل آلومینیومی وجود ندارد.

این نوع بریس اسپیلنت‌ها کاملا سافت هستند و دور کمر پت‌ها را گرفته و افتادگی ندارند و مقداری از زانو و مفصل را تحت پوشش قرار می‌دهند تا باعث دررفتگی استخوان پاتلا یا کشکک زانو نشوند. دررفتگی استخوان پاتلا در سگ‌های نژاد کوچک به سمت داخل زیاد وجود دارد؛ بنابراین استفاده از این بریس‌ها مانع دررفتگی کشکک زانو سگ‌های نژاد کوچک می‌شود یا حداقل آن‌ها را کمتر می‌کند.

بریس پشت زانو پت‌های خانگی

یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین بریس‌هایی که برای سگ و گربه‌های خانگی استفاده می‌شود، زانوبندهای سافت است. این محصول بیشتر برای حیوانات خانگی با جثه کوچک مانند نژاد پامرانین کاربرد دارد و استفاده از آن‌ها برای گربه و سگ خانگی مشکلی ایجاد نمی‌کند. بلکه در صورت استفاده مداوم برای حیوان خانگی بهتر است، بنابراین اگر با مشکلات زانو و مفصل در سگ های نژاد کوچک مواجه هستید حتما برای درمان آن‌ها به دامپزشک مراجعه کنید.

ارتز مفصل آرنج در حیوانات خانگی

دامپزشکان برای پت‌هایی که دچار گرانولوم هستند یا این که موقع نشستن به آرنج آن‌ها فشار وارد می‌شود، ارتز مفصل آرنج توصیه می‌کنند. این آرنج‌بندها برای سگ و گربه خانگی یک پد نرمی را فراهم می‌کنند تا موقع نشستن مانع افزایش ضخامت گرانولوم یا مانع فشار وارد شدن به ناحیه آرنج شوند.

ارتز مچ ‌بند در حیوانات خانگی

یکی از ارتز‌های پرکاربرد در حیوانات خانگی بریس مچ‌ بند است. این نوع ارتز‌ها سافت هستند و می‌توانند از مفصل مچ به خوبی نگهداری کنند. یکی از مشکلاتی که در حیوانات خانگی وجود دارد، هایپر اکستنشن یا باز شدن بیش از حد مفصل در است. حیواناتی که درگیر این نوع مشکلات هستند وقتی راه می‌روند یا می‌نشینند به جای این که کف دست و پای حیوان روی زمین قرار بگیرد، همزمان با آن‌ها استخوان کارپ و تارس نیز به زمین می‌خورد. جهت تشخیص بیماری آرتروز در سگ و گربه باید به دامپزشک مراجعه کنید. ممکن است دامپزشک بعد از معاینات لازم به صلاحدید خودش برای این نوع حیوانات خانگی مچ‌بند توصیه ‌کند. حال اگر حیوان خانگی که دچار هایپر اکستنشن شده باشد، درمان نشود، موقع راه رفتن دایما زمین می‌خورد. این مشکل به خصوص در حیوانات خانگی سگ و گربه با نژادهای بزرگ بیشتر مشاهده می‌شود. مچ‌بندها به آن‌ها کمک کرده و یک محصول کاربردی برای آن‌ها محسوب می‌شوند.

برای تماس تلفنی با بیمارستان روی شماره کلیک کنید. بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
تماس تلفنی

اهداف تجویز بریس در سگ و گربه

بریس‌ها به عنوان یکی از محصولات رایج ارتوپدی در درمانگاه‌های دامپزشکی در کشور وجود دارد که استفاده از آن‌ها زندگی راحت و سالم را برای تمام حیوانات خانگی گربه و سگ فراهم کرده است. دامپزشکان دائماً با ایجاد تنوع و تغییرات در این ارتز‌ها تلاش می‌کنند تا زندگی این حیوانات خانگی را راحت‌تر کرده و در کنار آن‌ها این تجهیزات ارتوپدی را بهبود دهند و وضعیت زندگی حیوانات خانگی را بهتر کنند.

سخن پایانی

بک بریس یا بریس پشت یکی از محصولات پرکاربرد در دامپزشکی است که از آن برای درمان بیماری ‌ها و مشکلات مفاصل سگ‌ ها و گربه‌ های خانگی استفاده می‌کنند. این ارتز‌ها با توجه به نوع مفصلی که در آن استفاده می‌شوند به بریس پشت کمر، مچ‌بند، زانوبند، بریس شانه و غیره تقسیم می‌شوند. شما برای استفاده از هر کدام از بریس‌ها باید با دامپزشک جراح صحبت کنید و مطابق با دستورات آن‌ها برای مدت خاصی یا برای همیشه از این بریس‌ها برای پت خانگی خود استفاده کنید. بیمارستان دامپزشکی مرکزی به صورت ۲۴ ساعته آماده خدمت‌رسانی به حیوانات خانگی است تا هر گونه خدمات مربوط به عمل‌های جراحی اتوپدی و بستن بک بریس‌ در سگ و گربه را به صورت فوری انجام دهد.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *