تماس تلفنی با بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
انتخاب زبان :
Phone call to the Central Veterinary Hospital
Select language
Central Veterinary Hospital of Tehran

راهنمای گرفتن ناخن گربه بدون درد و خونریزی

بروزرسانی 23, مهر 1403
فهرست مطالب
بروزرسانی 23, مهر 1403

راهنمای گرفتن ناخن گربه بدون درد و خونریزی

گربه‌ها همان قدر که از کوتاه‌کردن ناخن‌هایشان فراری هستند از ناخن‌های بلند بدشان می‌آید. گربه‌سانان به‌صورت غریزی وقتی که ناخن‌هایشان بلند می‌شود، آن‌ها را روی سطوح سخت می‌کشند تا کوتاه شوند؛ اما گربه‌های خانگی در این کار موفق نمی‌شوند و نتیجه چیزی نیست جز چنگ‌زدن به مبلمان و تکه‌تکه کردن روکش آنها. در این مطلب راهنمای گرفتن ناخن گربه را ارائه خواهیم کرد تا بتوانید به‌سرعت و با کمترین آسیب این کار را انجام دهید.

راهنمای گرفتن ناخن گربه بدون درد و خونریزی در 3 گام

گرفتن ناخن گربه خیلی ساده‌تر از تصور شما است. با رعایت جزئیات 3 مرحله ذکر شده در این بخش از مطلب، نتیجه کار ناخن‌هایی تمیز و مرتب، همراه با رضایت شما و گربه‌تان خواهد بود.

گام اول؛ آماده‌سازی گربه

قبل از هر کاری ابتدا گربه را برای این فرایند ناخوشایند آماده کنید. این مسئله ثابت شده است که می‌توان فرایند کوتاه‌کردن ناخن را برای تمام گربه‌ها به امری خوشایند و لذت‌بخش تبدیل کرد. فقط کافی است در مرحله آماده‌سازی، تمام تلاش خود را به کار بگیرید. برای این کار ابتدا گربه را در آغوش بگیرید و نقاط موردعلاقه‌اش را ماساژ بدهید یا نوازش کنید. رفته‌رفته سراغ پنجه‌ها بروید و سعی کنید احساس خوب و مثبتی میان خود و گربه‌تان ایجاد کنید.

گام دوم؛ پنجه را آماده کنید

گام دوم راهنمای گرفتن ناخن گربه، آماده‌کردن پنجه است. طوری گربه را در آغوش بگیرید که پشتش به شما باشد. بعد از اینکه کاملاً به شما اعتماد کرد و پنجه‌هایش را در اختیار شما قرار داد، یکی از پنجه‌ها را کف دستتان قرار دهید و به‌آرامی آن را از زیرورو ماساژ دهید. کمی بالشتک‌های پنجه را فشار دهید تا ناخن‌ها بیرون بزنند. بخش شفاف و ضخیم ناخن، همان قسمتی است که باید کوتاه شود. توجه کنید قسمت صورتی که حاوی رگ‌های خونی است به‌هیچ‌وجه نباید آسیب ببیند. برای دریافت بهترین نتیجه سعی کنید فقط قسمت بسیار کوچکی از نوک ناخن را کوتاه کنید.

برای پرسش و یا دیدن سوالات متداول به این صفحه مراجعه کنید بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
سوالات متداول

گام سوم؛ گرفتن ناخن گربه

با استفاده از ناخن‌گیر مخصوص گربه، شروع به گرفتن ناخن‌ها کنید. پنجه را در دستتان بگیرید تا بتوانید آن را کنترل کنید. به‌خوبی به اجزای ناخن نگاه کنید و مراقب قسمت صورتی رنگ ناخن باشید. حین کوتاه‌کردن ممکن است گربه شما عصبانی شود و پرخاش کند. در این شرایط باید او را آرام کنید و خشم او را کنترل کنید. نگران نباشید؛ این رفتار طبیعی است؛ چون گربه شما نمی‌داند شما چه قصدی دارید. پس از اتمام کار فرایند گرفتن ناخن را با دادن یک تشویقی برای گربه لذت‌بخش کنید.

نکات تکمیلی

  • سرعت رشد ناخن گربه‌ها باهم متفاوت است؛ اما سعی کنید به طور معمول هر 4 تا 6 هفته یک بار، ناخن‌ها را کوتاه کنید.
  • اگر گربه مقاومت کرد او را تنبیه و سرزنش نکنید.
  • برخی از گربه‌ها دوست ندارند پنجه‌هایشان لمس شود. برای آسان‌شدن فرایند کوتاه‌کردن ناخن، با نوازش‌های روزانه پنجه‌ها این حساسیت را از بین ببرید.
  • هرگز ناخن‌ها را عمیق کوتاه نکنید.
  • زمان‌هایی که گربه پرانرژی و در حال جنب‌وجوش است، اصلاً زمان مناسبی برای کوتاه‌کردن ناخن نیست. سعی کنید زمانی که گربه در حال استراحت یا چرت‌زدن است، این کار را طبق راهنمای گرفتن ناخن گربه انجام دهید.

  • تمام ناخن‌ها را هم‌زمان کوتاه نکنید.
  • هیچ‌گاه گربه را در شرایط اجبار و وحشت‌زدگی قرار ندهید. اگر گربه وحشت‌زده شود یا اجبار را حس کند، از شما فرار کرده و به‌شدت مقاومت خواهد کرد.
  • گربه را با ناخن‌گیرش آشنا کنید. ناخن‌گیر را به او نشان بدهید و اجازه دهید آن را لمس و بو کند. بازی با ناخن‌گیر، احساس ترس از این ابزار را از بین می‌برد.
  • طی فرایند کوتاه‌کردن ناخن گربه، آرام و خونسرد باشید. محبت و قربان‌صدقه را فراموش نکنید.
  • به‌هیچ‌وجه از وسیله‌ای غیر از ناخن‌گیر گربه برای کوتاه‌کردن ناخن‌ها استفاده نکنید.
  • در صورت بروز خونریزی سریعاً از پودر استیپتیک استفاده کنید.
برای پرسش و یا دیدن سوالات متداول به این صفحه مراجعه کنید بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
سوالات متداول

سخن پایانی

گربه‌ها موجوداتی حساس هستند که به‌راحتی با دنیای ما انسان‌ها سازگار نمی‌شوند و همه اعمال ما برایشان عجیب‌وغریب است. یکی از دغدغه‌های صاحبان گربه‌ها کوتاه‌کردن ناخن است. ناخن‌ها نه‌تنها موجب خراشیدگی لوازم منزل می‌شوند؛ بلکه ممکن است حین نوازش گربه یا به آغوش گرفتن آن، موجب آسیب و زخمی شدن پوست شما نیز بشوند. در این مطلب به بررسی راهنمای گرفتن ناخن گربه پرداختیم تا بتوانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن این کار را انجام دهید.

5/5 - (1 امتیاز)
no post select

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *