تماس تلفنی با بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
انتخاب زبان :
Phone call to the Central Veterinary Hospital
Select language
Central Veterinary Hospital of Tehran

ماشین گرفتگی سگ و راه های کنترل استفراغ سگ در ماشین

بروزرسانی 23, مهر 1403
فهرست مطالب
بروزرسانی 23, مهر 1403

ماشین گرفتگی سگ و راه های کنترل استفراغ سگ در ماشین

برخی از سگ‌ها به‌خصوص سگ‌های جوان هنگامی که داخل ماشین در حال حرکت هستند، علائمی مانند نفس‌نفس‌زدن، افزایش ترشح بزاق، بی‌قراری و حتی استفراغ از خود بروز می‌دهند. این علائم مربوط به ماشین‌گرفتگی است. حیوانات نیز مانند ما انسان‌ها ممکن است نسبت به ماشین حساسیت نشان دهند. در این مطلب به بررسی ماشین گرفتگی سگ و راه های کنترل استفراغ سگ در ماشین می‌پردازیم.

ماشین گرفتگی سگ

برای برخی از سگ‌ها مسافرت با ماشین یک تجربه دلپذیر است؛ اما برخی از سگ‌ها ممکن است دچار ماشین‌زدگی شوند. ماشین گرفتگی سگ‌های جوان بیشتر شایع است زیرا بخش داخلی گوش آنها هنوز تکامل نیافته است. این حساسیت با بروز علائمی مانند، اضطراب، حالت تهوع، افزایش ترشح بزاق، بی‌قراری، لرزش و استفراغ همراه است.

اگر سگ به ماشین‌سواری عادت نداشته باشد، یا سفری طولانی در پیش باشد احتمال بروز ماشین‌گرفتگی بیشتر خواهد بود. برخی نژادهای خاص مثل بوکسر، رت وایلر، گریت دین و پودل، بیشتر از باقی نژادها مستعد ماشین‌زدگی هستند. نگرانی و اضطراب مهم‌ترین علت بروز این عارضه است.

راه های کنترل استفراغ سگ در ماشین

کاهش اضطراب سگ و عادت‌دادن آن به سفر در فضای بسته با خودرو، کار ساده‌ای نیست. این فرایند نیازمند صبر و حوصله است. در این بخش از مطلب به بررسی راه‌های کنترل استفراغ سگ در ماشین خواهیم پرداخت. قابل‌ذکر است، برخی از این راه‌ها ممکن است برای سگ شما کارآمد نباشند؛ بنابراین با امتحان‌کردن راه‌های مختلف می‌توانید این عارضه را از بین ببرید.

آماده‌سازی محیط ماشین

محیط ماشین را خنک و آرام نگه دارید.

محیط منزل را تداعی کنید

یک تیشرت یا پارچه که بوی شما را می‌دهد به همراه چند قطعه اسباب‌بازی کنار سگ قرار دهید تا محیط منزل را برای او تداعی کنید.

سگ را آرام آرام به ماشین سواری عادت دهید

سعی کنید سفرهای کوتاه و منظمی برنامه‌ریزی کنید تا به‌آهستگی سگ را به سفرهای ماشینی عادت بدهید. سفر را به مواقع ضروری محدود نکنید.

برقراری جریان تازه هوا

با پایین کشیدن شیشه‌های ماشین، جریان هوای تازه را در ماشین برقرار کنید تا از شدت علائم ماشین گرفتگی سگ را کم کنید. ممکن است سگ شما دوست داشته باشد سرش را از شیشه ماشین بیرون ببرد. در صورت رعایت ایمنی از این کار ممانعت نکنید.

آهسته برانید

سعی کنید به‌آرامی رانندگی کنید و از ترمزهای ناگهانی پرهیز کنید. با این کار به سگ خود احساس آرامش القا می‌کنید.

قبل از سفر به سگ غذا ندهید

اگر شکم سگ پر باشد احتمال استفراغ با حرکت ماشین بیشتر خواهد بود. سعی کنید چند ساعت پیش از سفر به سگ غذا  ندهید.

حین سفر توقف کنید

در طول سفر سعی کنید کمی توقف کنید و سگ را از ماشین بیرون ببرید تا کمی راه برود و هوا بخورد.

از فورمون کمک بگیرید

استفاده از قلاده و اسپری‌های فورمونی به کاهش اضطراب و استرس کمک شایانی می‌کند.

سخن پایانی

برخی از سگ‌ها با ورود به ماشین و به‌محض حرکت دچار حالت تهوع و استفراغ یا سایر علائم ماشین‌زدگی می‌شوند. این مسئله موجب اذیت‌شدن سگ و ناراحتی شما خواهد شد. سعی کنید به‌محض بروز علائم با مهربانی به سگ خود احساس امنیت و آرامش بدهید. در این مطلب علاوه بر اشاره به علائم ماشین گرفتگی سگ ها به بررسی راه‌های درمان و پیشگیری از این مشکل پرداختیم.

برای تماس تلفنی با بیمارستان روی شماره کلیک کنید. بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
تماس تلفنی
4.5/5 - (2 امتیاز)
no post select

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *