تماس تلفنی با بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
انتخاب زبان :
Phone call to the Central Veterinary Hospital
Select language
Central Veterinary Hospital of Tehran

راهنمای جامع حمام کردن سگ و گربه

بروزرسانی 14, مهر 1403
فهرست مطالب
بروزرسانی 14, مهر 1403

راهنمای جامع حمام کردن سگ و گربه

چرا باید حیوان خانگی‌ام را حمام کنم؟ حمام کردن سگ و گربه به صورت دوره‌ای به حفظ بهداشت و نظافت پایه کمک می‌کند. شستن پوست و خز هر چیزی را از آلودگی و کثیفی (مثلاً بوی عجیب و غریبی که سگ با غلتیدن در چمن می‌گیرد) تا آلرژن‌ها، باکتری‌ها و انگل‌ها را از بین می‌برد. حمام کردن همچنین موهای مرده را از بین می‌برد و پوست و خز را آبرسانی و تغذیه می‌کند و به حیوان شما احساس راحتی بیشتری می‌دهد و خارش را کاهش می‌دهد. برخلاف سگ‌ها، گربه‌ها خود به خود به دقت خود را تمیز می‌کنند و به حمام کمتری نیاز دارند. با این حال، ممکن است نیاز باشد گربه‌تان را حمام کنید اگر او دچار یک بیماری پوستی (مثلاً درماتیت، قارچ) باشد یا نتواند به دلیل آرتروز ناتوان‌کننده، ضعف یا چاقی خود را به درستی تمیز کند.

هر چند وقت یک بار باید حیوان خانگی‌ را حمام کنید؟

فرکانس حمام کردن بستگی به گونه، نژاد، طول موها و سبک زندگی حیوان خانگی شما دارد. به طور کلی، سگ‌های با موی متوسط تا بلند باید هر چهار تا شش هفته یک بار حمام شوند، در حالی که نژادهای با مو کوتاه ممکن است ماه‌ها بدون حمام بمانند. برخی گربه‌ها می‌توانند تمام عمر خود را بدون حمام رسمی زندگی کنند، در حالی که برخی نژادهای با مو بلند (مثلاً پرشین) نیاز به مراقبت منظم دارند.

صاحبان حیواناتی که نیاز به حمام‌های دارویی دارند باید دستورالعمل‌های دامپزشک را دنبال کنند. حیوانات مسن، بی‌اختیار یا ناتوان ممکن است نیاز به حمام نقطه‌ای روزانه داشته باشند.

وسایل مورد نیاز برای شستن سگ و گربه

خدمات حرفه‌ای آرایشگری می‌تواند به راحتی اطمینان حاصل کند که حیوان خانگی شما به طور لازم تمیز می‌شود، اما اگر تنها به حمام نیاز دارند، می‌توانید خودتان در خانه این کار را انجام دهید. لوازم و امکاناتی که نیاز دارید در ادامه آورده شده:

  • منطقه امن: در حالی که سگ‌های بزرگ می‌توانند در خارج از خانه در یک استخر کودک یا در داخل خانه در یک دوش قابل دسترسی حمام شوند، یک سینک یا وان آب گرم برای سگ‌های کوچک و گربه‌ها بهترین است.
  • اطمینان حاصل کنید که حیوان خانگی شما نتواند فرار کند و گربه‌ها را فقط در داخل خانه حمام کنید.
  • از آب ولرم تا گرم استفاده کنید.
  • کف یا حصیر غیر لغزنده: ایستادن بر روی یک حصیر دوش یا سطح بافت‌دار می‌تواند به حیوان خانگی شما احساس امنیت و اضطراب کمتری بدهد.

  • شامپو و نرم‌کننده: تمام وسایل خود را قبل از آوردن حیوان خانگی خود آماده کنید. اگر دامپزشک شما محصول دارویی تجویز کرده است، دستورالعمل‌های برچسب را دنبال کنید.
  • افشانه آب یا پارچ: سگ‌های بزرگ ممکن است با یک افشانه باغی و شلنگ راحت باشند، اما آب با فشار بالا می‌توانند برای نژادهای کوچک‌تر یا ترسو دردناک یا ترسناک باشند. از پارچ آب برای حیوانات کوچک یا مضطرب استفاده کنید.
  • پنبه و پاک‌کننده گوش: در هر یک از گوش‌های حیوان خانگی‌تان پنبه قرار دهید تا در طول حمام آب وارد نشود. به یاد داشته باشید که در پایان آنها را خارج کنید.
  • مهار: اگر نگران هستید که حیوان خانگی شما ممکن است سعی کند فرار کند، آنها را با یک حلقه آرایشگری یا یک بند در اطراف شانه‌شان و زیر یک بازو (مثل کمربند ایمنی) مهار کنید. هرگز حلقه را در اطراف گردن حیوان خانگی‌تان قرار ندهید یا آنها را بدون نظارت رها نکنید.
  • حوله‌ و خشک‌کن (اختیاری)

چگونه حیوان خانگی‌ را در طول حمام آرام نگه دارید؟

حیوان خانگی‌تان را قبل از زمان حمام ورزش دهید. سگ خود را به پیاده‌روی ببرید یا با گربه‌تان بازی کنید و کمی توجه به او بدهید. اگر حیوان خانگی‌تان مضطرب یا ترسیده است، محصولات فرومون آرام‌بخش را امتحان کنید. یا، آنها را با یک خوراکی خوشمزه مشغول کنید.

روش صحیح حمام کردن سگ  و گربه

پس از آماده کردن همه چیز و آوردن حیوان خانگی به منطقه حمام، این مراحل را دنبال کنید:

  • موهای حیوان خانگی‌تان را برس بزنید. برس زدن موهای مرده را از بین می‌برد و گره‌ها و گره‌هایی را که با حمام و خشک شدن محکم می‌شوند، از بین می‌برد.
  • گوش‌ها را خشک نگه دارید و در هر کانال گوش یک پنبه قرار دهید.
  • خیس کردن؛ پوشش حیوان خانگی‌تان را با آب ولرم اشباع کنید، از شانه‌ها شروع کنید و به سمت دم حرکت کنید. از یک پارچه برای تمیز کردن صورت و پوزه استفاده کنید.
Golden retriever dog with foam on head
  • شامپو؛ دستورالعمل‌های کاربردی را دنبال کنید، از جمله هرگونه رقیق‌سازی یا زمان‌های انتظار، و پوشش حیوان خانگی‌تان را از گردن به پایین کف بزنید.
  • خوب آبکشی کنید؛ آبکشی نامناسب می‌تواند به درماتیت و خارش منجر شود، بنابراین به طور کامل آبکشی کنید
  • نرم‌کننده؛ اگر از نرم‌کننده استفاده می‌کنید، آب را از پوشش حیوان خانگی‌تان بگیرید و طبق دستورالعمل استفاده کنید، از جمله هر زمان‌های انتظار، تا مطمئن شوید که به درستی مرطوب شده است.
  • آبکشی مجدد؛ مگر اینکه از محصول باقی‌ماندنی استفاده کنید، آبکشی کنید تا آب شفاف شود.
  • گوش‌ها را بررسی کنید؛ پنبه‌ها را بردارید و گوش‌های حیوان خانگی‌تان را به آرامی با پاک‌کننده‌ای که دامپزشک توصیه کرده و شامل یک عامل خشک‌کننده است، تمیز کنید.

 چگونه حیوان‌ را خشک کنید؟

 خشک کردن صحیح کلید جلوگیری از تحریک و درماتیت است. از حوله‌ها برای از بین بردن رطوبت از پوشش حیوان خانگی‌تان استفاده کنید. اگر هوا گرم است، سگ‌تان را به پیاده‌روی ببرید و بگذارید هوا خشک شود. اگر حیوان خانگی‌تان راحت است، از یک خشک‌کن مو با دمای پایین و خنک استفاده کنید. به آرامی حیوان را برس بزنید تا مطمئن شوید که موهای او بدون گره است.

بیمارستان دامپزشکی مرکزی در کنار خدمات درمانی، خدمات گرومینگ (شستشوی حیوانات) را هم انجام می‌دهد. برای اطلاع از کم و کیف این خدمات با شماره‌های مندرج در سایت تماس بگیرید.

منبع: urgentvet.com

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *