تماس تلفنی با بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
انتخاب زبان :
Phone call to the Central Veterinary Hospital
Select language
Central Veterinary Hospital of Tehran

گربه از چه چیزهایی بیزار است و از کدام رفتار شما بیشتر بدش می‌ آید؟

بروزرسانی 29, اسفند 1402
فهرست مطالب
بروزرسانی 29, اسفند 1402

گربه از چه چیزهایی بیزار است و از کدام رفتار شما بیشتر بدش می‌ آید؟

گربه‌ها موجوداتی مرموزی با رفتارهای مخصوص به خود هستند، اگر شما هم گربه دارید به خوبی می‌دانید که سلطان خانه کیست و چه کسی رابطه را تعیین می‌کند. گربه‌ها لیست بلندبالایی از انتظارات دارند و ترجیح می‌دهند که همان‌طور که می‌خواهند با آنها رفتار شود.

این حیوانات ملوس مدام تغییر حالت می‌دهند و ممکن است یک لحظه در آغوش شما لم بدهند و چند دقیقه بعد بی‌تفاوت از شما فاصله بگیرند. گاهی اوقات دلیلی برای دور شدن گربه‌ها وجود ندارد و آنها تنها به حد کافی از محبت شما برخوردار بوده‌اند اما در برخی از موارد دورشدن آنها نشانه ناراحتی است. یعنی شما با رفتارتان گربه را ناراحت کرده‌اید.

برخی از گربه‌ها از وقت‌گذراندن با صاحب خود استقبال می‌کنند در حالی که به نظر می‌رسد برخی از گربه‌ها علاقه چندانی به انسان‌ها ندارند. هرچه باشد گربه‌ها برخلاف سگ‌ها از پیشنیه تاریخی با انسان‌ها برخوردار نیستند و رابطه انسان و گربه خیلی به عقب بر نمی‌گردد.

گربه‌ها شخصیت حساسی دارند و ممکن است از برخی از رفتارهای شما یا محرک‌هایی که در محیط وجود دارد بیزار باشند. در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم.

هرگز به زور گربه را ناز و نوازش نکنید

به عنوان مامان یا بابای یک گربه به خوبی می‌دانید که کوچولوی دوست‌داشتنی شما تا چه اندازه مستقل است. هیچ‌چیز به اندازه لوس کردن و نوازش کردن یک گربه ملوس کوچک جذاب نیست اما گاهی اوقات گربه‌ها درست مانند آن بچه‌های ناز و کوچک فامیل هستند که خیلی خوششان نمی‌آید لپ‌شان را بکشید و قربان‌صدقه‌شان بروید. گربه به وضوح از این رفتار بیزار است.

 اشتباه برداشت نکنید گربه‌ها شیفته ارتباط فیزیکی با صاحب خود هستند و از نوازش شدن لذت می‌برند، اما مرز باریکی وجود دارد به اسم (محبت بیش از اندازه) به حریم گربه‌ها احترام بگذارید.

برخی از گربه‌ها به هیچ‌وجه از ناز و نوازش شدن خوششان نمی‌آید. اخلاق دوست‌تان را بشناسید و سعی کنید وارد حریم او نشوید. او هر زمان که به محبت شما نیاز داشته باشد با شما وقت می‌گذراند و سایر زمان‌ها در جایی نامعلوم مشغول کاری نامشخص است.

به گربه کم محلی نکنید

حق با شماست گربه‌ها می‌توانند شما را گیج کنند، یک لحظه از شما بیزار هستند و یک لحظه دیگر تمام توجه شما را می‌خواهند. گربه‌ها موجودات بسیار آزاد و مستقلی هستند و دوست دارند به آنها فضا بدهید اما از اینکه به آنها توجه کنید نیز خوششان می‌آید.

گربه‌ها زمانی که به نوازش شما نیاز دارند در مقابل پای شما خود را لیس می‌زنند و موهای خود را مرتب می‌کنند حتما به این دعوت پاسخ بدهید او را نوازش کنید. درست است وقتی صحبت از گربه‌ها به میان می‌آید، این آنها هستند که تعیین می‌کنند چه موقع و چقدر به محبت نیاز دارند. بنابراین اگر گربه به دور پای شما می‌پیچد وقت آن است که اندکی او را نوازش کنید.

به یاد داشته باشید که گربه‌ها آزادی را دوست دارند اما دلشان نمی‌خواهد برای ساعت‌های طولانی تنها باشند بنابراین اگر باید از خانه خارج شوید، از فرد دیگری بخواهید که کنار گربه در خانه بماند تا او احساس تنهایی نکند.

به گربه‌ ها دستور ندهید

گربه‌ها بر خلاف سگ‌ها در طلب جلب رضایت صاحبان خود نیستند و از آموزش و سرزنش بیزار هستند. سعی نکنید با بلند کردن صدا یا حرکات پرخاشگرانه گربه را تنبیه کنید. او متوجه عصبانیت شما نمی‌شود و درواقع عصبانیت شما برای اون معنایی ندارد. داد کشیدن شما می‌تواند او را به انجام کارهای پرخاشگرانه تشویق کند. فراموش نکنید گربه کوچک و ملوس شما یک هم‌خانه واقعی است که نه از شما فرمانبرداری می‌کند و نه هر زمان که بخواهید در خدمت شما خواهد بود.

گربه‌ها ذاتا کله شق هستند و اصلا از اینکه به آنها بگویید چه کاری را انجام دهند و چه کاری را انجام ندهند خوششان نمی‌آید. به احتمال زیاد شما هم عاشق این حیوانات مستقل هستید و به خاطر احترام زیادی که برای آنها قائل هستید، این مقاله را مطالعه می‌کنید.

بهترین راه برای مقابله با رفتارهای زشت گربه، بی‌توجهی است. گربه‌ها مستقل و البته مغرور هستند. وقتی گربه می‌بیند که شما توجهی به رفتار او نشان نمی‌دهید، دست از انجام آن کار بر می‌دارد و به کار دیگری سرگرم می‌شود.

به عنوان مثال زمانی که جناب گربه مشغول خراشیدن مبلمان است خونسرد باشید و توجه نکنید. او با مشاهده بی‌توجهی شما دست از این کار بر می‌دارد. در برخی موارد نیز عامل دیگری گربه را ناراحت کرده است. به عنوان مثال ممکن است کسی اسباب‌بازی محبوب‌ یا جای خواب او را جابه‌جا کرده باشد.

اگر متوجه ناراحتی و پرخاشگری گربه شدید، باید ببنید که آیا آب و غذای کافی در دسترس او گذاشته‌اید؟ آیا ظرف خاک او تمیز است؟ ممکن است در نگهداری از او کوتاهی کرده باشید و او به چیزی نیاز داشته باشد.

به گربه ها زل نزنید

گربه‌ها از اینکه به آنها خیره شوید خوششان نمی‌آید. اگر قبلا با گربه کوچک‌تان وارد مسابقه «زل زدن» شده باشید به خوبی می‌دانید که این کار عاقبت خوبی ندارد. اما چرا گربه‌ها از این که برای مدت طولانی به آنها خیره شوید خوششان نمی‌آید؟ چرا که در زبان گربه‌ای وقتی برای مدت طولانی به چشمان طرف مقابل خیره می‌شوید در واقع می‌خواهید تسلط و خشم خود را به او بفهمانید.

با در نظر گرفتن جثه شما، عجیب نیست که گربه این رفتار را خصمانه برداشت می‌کند و شما را دشمن می‌بیند. بنابراین هرگز بیش از تا  اندازه به گربه خیره نشوید، مخصوصا اگر گربه موردنظر را به خوبی نمی‌شناسید.

گربه به شدت به بو حساس هستند

 حس بویایی گربه‌ها 9 تا 16 بار قوی‌تر از بویایی انسان است. بنابراین در اکثر موارد شما بویی که به مشام گربه‌تان می‌رسد را احساس نمی‌کنید. گربه‌ها از بوهای تند و تیز مانند بوی سیگار و عطر خوششان نمی‌آید و اگر عطرتان غلیظ باشید یا دست‌تان بوی سیگار بدهد به احتمال زیاد گربه از شما دوری می‌کند.

گربه‌ها با تکیه بر حس بویایی، احساس امنیت می‌کنند؛ از بوی غذای خوشمزه‌ای که برای‌شان در نظر گرفته‌اید لذت می‌برند اما از این بوها بیزار هستند:

  • روغن درخت چای
  • اسطوخودوس
  • اکالیپتوس
  • بوی مرکبات
  • فلفل تند

برخی از بوها مانند عطر مرکبات برای گربه‌ها سمی است و از دیرباز برای دورنگهداشتن گربه‌ها از باغچه‌ها نیز از پوست مرکبات استفاده شده است. در انتخاب گیاه برای منزل نیز باید دقیق‌تر عمل کنید، چرا که گربه از برخی از گیاهان اصلا خوشش نمی‌آید و برخی از آنها برای او سمی هستند.

درست است که حس بویایی شما قابل‌مقایسه با گربه نیست با این حال بهتر است تا جای ممکن از ایجاد و گسترش بوهای تند در فضا خودداری کنید. به عنوان مثال بوی سرکه برای گربه سمی نیست اما بسیار ناخوشانید است

گربه‌ها برخلاف شما علاقه‌ای به قهوه ندارند و خیلی بعید است که ببینید دارند از فنجان شما قهوه می‌نوشند. قهوه برای گربه‌ها سمی است و بوی ناخوشایندی دارید.

نگذارید ظرف خاک گربه بو بگیرد

 گربه‌ها از تنهایی لذت می‌برند و فقط برای جفت‌گیری یا بزرگ‌کردن بچه‌ها وارد اجتماع دیگر گربه‌ها می‌شوند. ادرار گربه‌ها سرشار رایحه‌هایی است که منطقه استحفاظی گربه را مشخص می‌کند.  این کار در طبیعت بسیار مفید است اما مسلما آپارتمان شما برای این کار مناسب نیست.

اگر گربه به بوی ادرار خودش حساس شود یا به دلیل وجود ظرف خاک دیگر گربه‌ها احساس ناامنی کند در مناطق دیگری از خانه ادرار می‌کند. بنابراین اجازه ندهید گربه دیگری از ظرف اختصاصی گربه شما استفاده کند و هر روز ظرف خاک او را تمیز کنید.

گربه ها از دارو متنفر هستند

 فرقی نمی‌کند دارو شربت باشد یا قرص، همین‌ که به او نزدیک شوید و سعی کنید چیزی را در دهانش بگذارید باید آماده چنگال‌های تیز او باشید.

 گربه متوجه نمی‌شود که چرا سعی دارید به زور چیزی را در دهان او بگذارید و مسلما از این رفتار خوشش نمی‌آید. بنابراین بهتر است زمانی که هنوز برای شما چنگال تیز نکرده است او را در یک حوله نرم و گرم بپیچید و بدون درد و خونریزی به او دارو بدهید.

سر و صدا نکنید

آیا تا به حال پس از افتادن چیزی از دست‌تان با نگاه سرزنش‌گر گربه‌ روبه‌رو شده‌اید؟ آنها برای این نگاه دلیل خوبی دارند، گربه‌ها از صداهای ناگهانی و سروصدای زیاد می‌ترسند. شما ممکن است از گوش دادن به لیست آهنگ‌های خود در رادیو جوان لذت ببرید اما بد نیست فکر کنید که گربه شما نسبت به این کار چه احساسی دارد؟ اگر گربه دوست‌داشتنی شما زیر مبل قایم شده است، بد نیست کمی صدای موزیک را کم کنید.

گربه ها از حمام خوششان نمی‌آید

 گربه‌ها مشکلی با آب ندارد و از آبی که روی زمین جاری شده باشد یا از فواره‌های کوچک خیلی خوششان می‌آید اما میانه خوبی با حمام کردن ندارند. شاید در بهترین حالت گربه با شما همراهی کند اما هرگز شیفته حمام نمی‌شوند.

گربه‌ها به خودی خود موجودات بسیار تمیزی هستند و مدام در حال لیس زدن و تمیز کردن بدنشان هستند بنابراین خیلی از اینکه در این کار دخالت کنید خوششان نمی‌آید. دامپزشک‌ها نیز توصیه می‌کنند تا جای ممکن کمتر گربه را حمام کنید.

 شما برای تمیز کردن گربه او را به حمام می‌برید اما ریختن آب روی بدن گربه برای او به معنی کثیف شدن است و این یعنی او باید زمان زیادی را صرف پاک کردن آب از روی موهایش کند.

 نکته بعدی اینکه گربه‌ها در طبیعت زیر باران خیس می‌شوند پس بهتر است برای حمام کردن از دوش با فشار کم آب استفاده کنید و سعی نکنید او را در وان بشویید. او از این کار لذت نمی‌برد.

گربه را بشناسید و بی جهت میانه خود را با او خراب نکنید

 گربه‌های مستقل، ملوس و مغرور دوست‌های بی‌نظیری هستند و شما را شیفته خود می‌کنند. برای ایجاد یک رابطه خوب با او بهتر است او را بشناسید. رفتارهایی که او را ناراحت می‌کند را شناسایی کنید. ممکن است گربه شما برخلاف گفته‌های این مقاله میانه خوبی با دوش گرفتن داشته باشد و از این که ساعت‌ها او را نوازش کنید نیز لذت ببرد. این شما هستید که با شناخت گربه می‌توانید رفتارهای ممنوعه را شناسایی کنید.

گربه‌ها به طور کلی از تغییر استقبال نمی‌کنند و عقیده‌ای به تغییر دکوراسیون ندارند. بنابراین سعی نکنید جای خواب یا ظرف خاک آنها را جابه‌جا کنید. اندکی توجه می‌تواند از ایجاد خصوصت با دوست پشمالوی کوچک‌تان جلوگیری کند. اگر با وجود توجه به تمام رفتارهای او متوجه علت نارضایتی نمی‌شوید بهتر است با دامپزشک مشورت کنید. ممکن است دلیل بدخلقی و ناراحتی گربه شما نباشید و او دچار یک مشکل جسمانی شده باشد.

گربه شما از چه رفتاری بیشتر بیزار است؟ شخصیت گربه‌ها مانند صاحبانشان منحصربه‌فرد است، ما را با شخصیت گربه خود آشنا کنید.

 منابع: catinaflatpetsradarinsiderwebboxgreatpetcarethesprucepetsrd

3.4/5 - (5 امتیاز)

17 دیدگاه

    • گربه ها هنگام استرس یا ناراحتی علائم مختلفی از خود نشان می دهند، مانند نظافت بیش از حد، پنهان شدن، پرخاشگری، تغییر در اشتها، یا تکرر ادرار. مشاهده دقیق رفتار گربه می‌تواند به شما در شناسایی علائم ناراحتی کمک کند.

  • چه چیزهایی تو محیط بیشتر باعث استرس گربه میشه؟ من حس می کنم گربه ام بیقراره با اینکه رفتارمون باهاش خوبه

    • گربه ها ممکن است به دلیل تغییرات محیط، مانند نقل مکان به خانه جدید، معرفی حیوان خانگی جدید، صداهای بلند، یا عدم وجود فضا برای مخفی شدن، تحت استرس قرار بگیرند. حفظ یک محیط پایدار و راحت می‌تواند به کاهش استرس کمک کند.

  • سلام . من فکر میکنم گربه ام تو محیط خونه راحت نیست لطفا بگید دقیقا چه کار کنم تا حس راحتی داشته باشه

    • فراهم کردن مکان های کافی برای مخفی شدن، فضای عمودی برای جست و خیز، اسباب بازی های تعاملی، مکان های استراحت راحت و یک روتین منظم می تواند به گربه شما کمک کند در خانه احساس امنیت و آرامش کند.

    • بله رژیم غذایی نقش مهمی در سلامت کلی گربه دارد. غذای بی کیفیت، تغییرات ناگهانی در رژیم غذایی یا برنامه غذایی می تواند منجر به اضطراب، مشکلات گوارشی و تغییرات رفتاری در گربه ها شود.

  • گربه ام پرشینه و زیاد میخوابه اما زیاد سرحال نیست و اوقات بیداری هم چرت می زنه چطور شاد و سرحالترش کنم؟

    • گربه ها بر اساس برنامه های معمول، از جمله برنامه خواب ثابت، رشد می کنند. اطمینان از داشتن فضای خواب آرام و راحت گربه می تواند باعث استراحت بهتر و رفاه کلی شود.

  • گربه ما با تمیزی مشکل داره و وقتی میخوایم تمیزش کنیم همکاری نمیکنه راهی هست این رفتارشو تغییر بدیم ؟

    • گربه ها به روال نظافت حساس هستند. استفاده از تکنیک‌های ملایم، پاداش دادن به رفتار مثبت با خوراکی‌ها، و کوتاه نگه داشتن جلسات نظافت می‌تواند به کاهش استرس کمک کند و نظافت را به تجربه‌ای مثبت برای گربه‌تان تبدیل کند.

  • ما یه گربه اسکاتیش داریم که وزن زیادی داره و چاق محسوب میشه و در عین حال گربه آشفته ای هم هست به توصیه دامپزشک تایم بازیش رو افزایش دادم تا هم اضافه وزنش بهتر شه و هم آرومتر بشه ولی نتیجه نگرفتم

    • زمان بازی برای سلامت روحی و جسمی گربه ضروری است. جلسات بازی تعاملی با استفاده از اسباب‌بازی‌هایی که رفتارهای شکار طبیعی را تقلید می‌کنند، می‌توانند به کاهش استرس گربه شما کمک کنند. اگر هنوز نتیجه نگرفتید ناامید نشوید و از زمان بازی گربه نکاهید.

  • من قراره یک گربه به سرپرستی بگیرم و تا حالا گربه نداشتم محیط خونه رو چطوری براش اماده کنم که خوشش بیاد؟

    • برای ایجاد محیطی دوستدار گربه، فضاهای عمودی برای بالا و پایین رفتن، پست ها، مکان های استراحت راحت، اسباب بازی های تعاملی، دسترسی به نور طبیعی و در صورت امکان فضاهای بیرونی امنی فراهم کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *