تماس تلفنی با بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
انتخاب زبان :
Phone call to the Central Veterinary Hospital
Select language
Central Veterinary Hospital of Tehran

حمام کردن پرندگان را چگونه در منزل انجام دهیم؟ آموزش روش های صحیح

بروز رسانی 19, فروردین 1403
فهرست مطالب
بروز رسانی 19, فروردین 1403
پخش ویدیو
دکتر گلکار
مختصص بخش پرندگان بیمارستان دامپزشکی مرکزی

رعایت بهداشت برای هر موجود زنده‌ای امری مهم است. حیوانات کوچک مانند پرندگان هم برای تداوم حیات و مواظبت از خود در برابر انواع بیماری‌ها و میکروب‌ها خود را مرتب شستشو می دهند. یکی از سوالات پرتکراری که در رابطه با نگهداری پرندگان زینتی پرسیده می‌شود، نحوه حمام‌کردن آنها است. روش‌های مختلفی برای حمام‌ کردن پرندگان وجود دارد. در این مقاله ابتدا شما را با روش‌های استحمام پرندگان آشنا می‌کنیم و در ادامه از نکات مهمی می‌گوییم که رعایت آنها برای حفظ سلامتی این موجودات دوست‌داشتنی ضروری است. برای یافتن سوالات خود در این زمینه، با ما همراه باشید.

روش‌های حمام کردن پرندگان
روش‌های حمام کردن پرندگان

روش‌های حمام کردن پرندگان

درست همان‌طور که پرندگان یک نوع غذای مشترک ندارند، روش حمام کردن آنها هم می‌تواند با یکدیگر متفاوت باشد. برخی از پرندگان از اسپری کردن آب روی آنها بسیار لذت می‌برند اما در مقابل، همین روش ممکن است به پرنده‌ای دیگر استرس وارد کند. به عنوان شخصی که مسئولیت نگهداری از یک پرنده را بر عهده گرفته‌اید لازم است روش مناسب استحمام پرنده خود را بدانید. اگر در این زمینه اطلاعات کافی ندارید می‌توانید از پروش‌دهندگان یا افراد دامپزشک مشاوره بگیرید. در ادامه مطلب روش‌های حمام کردن پرندگان را برایتان توضیح می‌دهیم.

اسپری کردن

پاشیدن و اسپری کردن آب روی بدن پرندگان روشی محبوب برای شستن آنها است. اسپری کردن آب، حس بودن در زیر باران را برای پرنده تداعی می‌کند. سر اسپری را به سمت بالا نگه دارید، تا به صورت قطره‌های باران، بدن پرنده را خیس کرده باشید. در استحمام کردن پرندگان لازم نیست آنها آبکشی شوند؛ این روش را تا جایی ادامه دهید که یک لایه آب روی بدن آنها قرار بگیرد.

غوطه‌ور شدن در آب

برخی از پرندگان دوست دارند خودشان را در آب فرو ببرند. برای آنکه به این نیاز پرنده خود پاسخ داده باشید و شرایط ایده‌آل حمام کردن را برای آنها فراهم کنید، از سینک منزل خود کمک بگیرید. کمی آب گرم را در داخل سینک نگه دارید و بعد از آن پرنده را در آن بگذارید.

 این احتمال وجود دارد که پرنده زیبا و کوچک شما غریزه طبیعی حمام کردن را در آنجا بیاموزد و در کمترین زمان ممکن به اطراف آب بپاشد. البته لازم است به سطح آب توجه داشته باشید و اجازه ندهید پرنده کاملا خیس شود. در حالت دیگر ممکن است ‌پرنده در دستان شما احساس امنیت بیشتری برای استحمام داشته باشد. شما می‌‌توانید در حمام‌ کردن به آنها کمک کنید تا از ایجاد تنش جلوگیری کرده باشید.

استفاده از برگ‌های مرطوب

روش ساده دیگری که برای حمام کردن پرنده‌های کوچک پیشنهاد می‌شود، استفاده از برگ‌های مرطوب است. پرنده‌هایی که جثه کوچک‌تری دارند از غلتیدن روی برگ‌های خیس بسیار لذت می‌برند. اگر شما هم پرنده کوچکی دارید، این روش را امتحان کنید. برگ‌های چغندر سوئیسی، کاهو یا انواع دیگری از برگ‌های سبزیجات را خیس کرده و در کف قفس پرنده قرار دهید. در حالت دیگر، برگ‌های خیس را می‌توانید در بشقاب یا کاسه‌ای کم عمق بگذارید. اگر پرنده از این روش استقبال کند، آب را روی پرهای خود می‌پاشد تا خود را تمیز و مرتب کند.

 دوش گرفتن مشترک

فراموش نکنیم که پرندگان هم به طور طبیعی موجوداتی اجتماعی هستند. در یک روش جذاب، شما می‌توانید پرنده خود را برای دوش گرفتن مشترک دعوت کنید. خیلی از پرندگان از این روش لذت می‌برند و دوست دارند با صاحب خود حمام کنند. حتی وسایل مختلفی نیز برای انجام این کار طراحی شده و شما می‌توانید از اسپری‌های مخصوص نیز استفاده کنید. اگر در نظر دارید دوست کوچک خود را با حمام آشنا کنید، برای انجام این کار باید حوصله داشته باشید. به عنوان مثال قبل از اینکه پرنده خود را برای چنین استحمامی متقاعد کنید، بهتر است در ابتدا شما را زیر دوش تماشا کند. شما باید این احساس را به پرنده منتقل کنید که این آب‌بازی دوستانه، امنیت او را هرگز تهدید نمی‌کند.

نحوه خشک کردن پرنده

آنچه که از حمام دادن پرنده بسیار با اهمیت‌تر است، قرار گرفتن منبع گرمایشی است که بعد از حمام کردن باید در اختیار پرنده قرار بگیرد. بعضی از افراد به اشتباه از سشوار برای خشک کردن پرنده استفاده می‌کنند. سشوار کردن برای پرندگان مناسب نیست و می‌تواند آسیب‌های زیادی به پرندگان وارد کند. پیشنهاد می‌کنیم هرگز از این روش استفاده نکنید.

یکی از بهترین اقداماتی که شما در این زمینه می‌توانید انجام دهید استفاده از لامپ IR است. این وسیله علاوه‌بر اینکه برای خشک کردن پرهای پرنده پیشنهاد می‌شود، کاربرد‌های درمانی هم دارد. چنان‌چه به لامپ IR یا همان لامپ مادون قرمز دسترسی ندارید، می‌توانید از وسایل جایگزین استفاده کنید. گرمای بخاری یا وسایلی مانند رادیاتور گرمایش ملایمی دارند که برای خشک کردن پرنده بعد از استحمام گزینه‌های مناسب‌تری هستند.

بعد از حمام کردن ممکن است متوجه لرزیدن سینه پرنده شوید. توجه داشته باشید که این حرکت به معنای سرد بودن آنها نیست؛ بلکه یکی از واکنش‌های طبیعی است که برای تولید گرما انجام می‌دهند. این حرکت به خشک شدن پرهای پرنده کمک می‌کند.

آموزش حمام کردن پرندگان در منزل
آموزش حمام کردن پرندگان در منزل

نکات مهم در حمام کردن پرندگان

روش‌های مختلفی برای حمام‌ کردن پرندگان وجود دارد. آنچه که مهم است رعایت چند قانون ساده است که در ارتباط با شستشوی پرندگان باید همیشه به‌خاطر داشته باشیم. در هنگام استحمام پرندگان به نکات زیر دقت کنید:

از آب تمیز استفاده کنید

برای شستشوی پرندگان شامپو‌های مختلفی در بازار وجود دارد. به خاطر داشته باشید، پرنده‌ها خودشان نوعی چربی تولید می‌کنند که برای سلامت و شادابی پوست آنها ضروری است. در نتیجه استفاده از شامپو یا صابون، چربی مفید پوست بدن پرندگان را از بین می‌برد. با از بین رفتن چربی پوست پرندگان، مشکلات زیادی برای آنها به وجود می‌آید. بهترین و مطمئن‌ترین روش برای حمام کردن پرندگان، استفاده از آب خالص و تمیز است.

زمان حمام‌ کردن پرنده

پرندگان اغلب سرمایی هستند. گرم‌ترین موقع روز را برای استحمام پرنده در نظر بگیرید. بهتر است این زمان قبل از فرا رسیدن شب و سرد شدن هوا باشد. بهترین زمان شستن پرندگان صبح‌ها تا قبل از ظهر است. این بازه‌ی زمانی فرصت خوبی است تا پرهای پرنده در هوای آزاد محیط خشک شود.

دمای آب

فراموش نکنید دمای آب را همیشه بررسی کنید. آب داغ یا سرد برای پرندگان مضر است. نامتعادل بودن دمای آب ممکن است باعث سوختگی، خشک شدن پوست پرنده یا باعث مریض شدن آنها شود. در فصل زمستان با توجه به سرد بودن هوا، استحمام پرنده را با آب گرم‌تر انجام دهید.

جلوگیری از خیس شدن کامل پرنده

پرندگانی که در طبیعت زندگی می‌کنند، اجازه نمی‌دهند پرهایشان کاملا خیس شود. این قانون ساده را شما هم رعایت کنید. خیس شدن کامل پرهای پرنده باعث می‌شود گرمای بدنشان را از دست بدهند و نتوانند پرواز کنند. به جز موارد خاص، مراقب باشید که از خیس شدن کامل پرهای پرنده جلوگیری کنید. مهم نیست روش استحمام پرنده شما چگونه است، با رعایت این نکته، می‌توانید مطمئن باشید که روش شما، کاملا ایمن بوده و صدمه‌ای به پرنده وارد نمی‌کند.

برای تماس تلفنی با بیمارستان روی شماره کلیک کنید. بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
تماس تلفنی

سخن پایانی

نظافت برای پرندگان درست مانند هر حیوان خانگی دیگر امری ضروری است و ما باید به آن اهمیت دهیم. یکی از مسائل مهمی که در ارتباط با نگهداری پرندگان مطرح می‌شود نحوه استحمام کردن آنها است. ما در این مقاله روش‌های حمام کردن پرندگان را برایتان قرار دادیم. به نکات مهی اشاره کردیم که لازم است در زمان شستشوی پرندگان به این موارد دقت داشته باشید. در پایان، خوشحال می‌شویم اگر شما نیز تجربه خاصی در رابطه با حمام کردن پرندگان دارید با ما در میان بگذارید.

3.9/5 - (16 امتیاز)

27 دیدگاه

  • پاراکیت ما دوست داره تو یک ظرف کم عمق حمام کنه. این برای حمام کردن پرندگان خانگی مناسبه ؟؟ منظورم اینه که خوب تمیز میشه که بدنش لانه پشه و کرم نشه ؟

    • بله، استفاده از ظرف کم عمق برای استحمام روشی رایج و مناسب برای پرندگانی مانند طوطی است.

  • من یه کاکادو دارم که از حمام می ترسه… خیلی هم بو میده چیکار کنم رضایت بده بشورمش ؟ 🙂

    • برای اینکه کاکادو شما احساس راحتی بیشتری کند، اول ظرفی را بدون آب در قفس او قرار دهید. اجازه دهید قبل از اضافه کردن تدریجی آب، به بودن در آنجا عادت کند. همچنین می توانید از یک بطری اسپری استفاده کنید و به آرامی او را با آب خیس کنید (برخی از پرندگان این روش را ترجیح می دهند).

    • من یک گرینچیک دارم که عادت خیلی بدی دارد. برادرم از بچگی بهش یاد داده در لیوان شخصی برادرم آبتنی کنه هرچی به برادرم می‌گویم این کار بهداشتی نیست گوش نمیده. به نظر شما این کارش بهداشتی است یا نه؟ میشه دلیل پزشکیش هم بگویید؟

      • سلام به هر حال بیماری های مشترکی هست که با این کار احتمال انتقال زیاد میشه از جمله بیماری های انگلی و …

      • سلام‌. یه ظرف آب خالی در قفس پرنده بگذارید و وقتی به آن عادت کرد، کم‌کم آب اضافه کنید و صبور باشید تا پرنده هر وقت مایل بود آب‌تنی کند. راه دیگر استفاده از روش اسپری آب است.

  • سلام
    من خواندم ماکائوها نیاز به دوش مکرر دارند. یعنی دقیقا هر چند وقت یکبار باید حمامشون کنیم؟

    • اگر مرغ عشق شما طرفدار حمام های آبی سنتی نیست، می‌توانید با پارچه مرطوب یا دستمال تمیزش کنید.

  • سلام.من فنچ دارم و نگرانم که آب در حین حمام وارد بینی اش بشه و خفه اش کنه چطوری حمامش کنم که همچین مشکلی پیش نیاد

    • برای جلوگیری از ورود آب به بینی فنچ، اطمینان حاصل کنید که سطح آب در ظرف حمام به اندازه کافی کم عمق است و سر او به طور کامل زیر آب نمی رود.

  • کاسکوی من عاشق حمامه، اما معمولا بعد حمام حتی وقتی پراش خشکن تا یه مدت میلرزه و نگرانم سرما بخوره بعد حموم چطور گرم نگهش دارم؟

    • پس از حمام به آرامی او را با یک حوله نرم خشک کنید. از سشوار استفاده نکنید چون ممکن است برای پوست حساس آنها خیلی خشن باشد.

    • خیر طبیعی نیست خارش بعد از حمام می تواند نشان دهنده خشکی یا سوزش پوست باشد. برای رفع این مشکل، می توانید یک دستگاه بخور سرد در نزدیکی قفس پرنده قرار بدهید تا رطوبت هوا را افزایش دهد. همچنین می‌توانید در طول زمان حمام، مقدار کمی نرم‌کننده مناسب برای پرندگان به آب اضافه کنید.

    • دمای آب ایده آل برای حمام پرندگان ولرم است، مشابه دمایی که برای حمام کردن نوزاد استفاده می کنید. شما می توانید دمای آب را با پاشیدن چند قطره در داخل مچ دست خود آزمایش کنید – وقتی آب نه گرم بود و نه سرد می‌توانید پرنده را در معرضش قرار بدهید.

  • سلام وقت بخیر من هر وقت کاسکوم رو حمام میکنم همون اول جیغ میزنه و دوست نداره دوش بگیره بعد خوب میشه ولی خب به خاطر همین رفتار اول دوست ندارم ببرمش حمام

  • من شنیدم که استفاده از شاخه های طبیعی با برگ برای حمام پرنده مفیده این حرف چقدر درسته

    • استفاده از شاخه‌ های طبیعی با برگ در طول زمان حمام می‌تواند تجربه حمام کردن را طبیعی‌تر کند. فقط اطمینان حاصل کنید که شاخه ها عاری از آفت کش و ایمن باشند تا پرنده آسیب نبیند. برگ ها می‌توانند رفتارهای طبیعی را تشویق و روتین حمام را برای پرنده ها لذتبخش تر کنند

  • سلام.من به تازگی یک مرغ عشق پیدا کردم و چون هیچ تجربه ای نداشتم از غذای سفره بهش دادم و باعث شد پرهاش کثیف بشه وقتی نزدیک دوش آب بردمش خودشو چند بار زیر آب برد و آمد کنار و بعد سریع خشکش کردم.ولی بعد دیدم خیلی بی‌حال شد و همش چشماشو میبنده و اصلا حالش خوب نیست سریع بردم پیش دامپزشک و دارو دادو خداروشکر از لحاظ سلامتی کاملا خوب شد ولی هنوز متاسفانه،پرهاش نامرتب و کثیفه و مثل روز اول خوشگل و مرتب نیست ،چجوری بشورمش تمیز بشه عذاب وجدان دارم.

    • سلام، وقت بخیر، قطعا در طبیعت، پرندگان با آب سرد استحمام و آبتنی انجام می‌دهند ولی اینکار عموما در ساعات اولیه روز انجام می‌شود‌، بنابراین نگران نباشید. ترجیحا ازین بعد با آب زلال، شفاف و ولرم و در ساعات گرم روز استحمام انجام بشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *