تماس تلفنی با بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران
انتخاب زبان :
Phone call to the Central Veterinary Hospital
Select language
Central Veterinary Hospital of Tehran

مراقبت های روزانه از حیوانات خانگی

بروز رسانی 29, اسفند 1402
فهرست مطالب
بروز رسانی 29, اسفند 1402
پخش ویدیو

حیوانات خانگی کوچک شما در کنار مراقبت‌هایی مانند مراجعه به دام‌پزشک و انجام واکسیناسیون به مراقبت روزانه‌ نیز نیاز دارد. مراقبت‌هایی که به حفظ سلامتی دوست کوچک شما کمک می‌کنند. شما در طول روز زمان زیادی را با دوست کوچک‌تان سپری می‌کنید و بخشی از زمان‌تان را به انجام کارهایی مانند غذا دادن یا تمیزکردن او اختصاص می‌دهید.

در این مقاله شما را با روتین‌های مراقبت از حیوانات خانگی آشنا می‌کنیم، در ادامه کارهایی که باید هر روز برای دوست کوچک‌تان انجام دهید را می‌شناسید و سلامت او را تضمین می‌کنید. برخی از این مراقبت‌ها مانند شانه زدن گربه یا سگ روزانه انجام می‌شوند اما تمیز کردن گوش‌ها را باید در فواصل زمانی طولانی‌تری انجام داد. مراقبت روزانه از حیوان خانگی به شما اجازه می‌دهد وضعیت سلامت او را زیر نظر داشته باشید و با مشاهده تغییر به موقع وارد عمل شوید.

برس کشی و شانه زدن حیوان خانگی

به یاد داشته باشید که سگ‌ها و گربه‌ها به خودی خود مراقب ظاهر خود هستند و سعی می‌کنند تا جای ممکن آراسته باشند اما برای آراستگی بیشتر به کمک شما نیاز دارند. با برس کشیدن موهای گربه و سگ از میزان مویی که روی مبلمان و اثاثیه منزل می‌نشیند کاسته می‌شود.

برس کشی سگ‌ها و گربه‌ها کار بسیار جذابی است و در کنار این که برای دوست کوچک شما آرامش‌بخش است برای شما نیز لذت‌بخش خواهد بود. در این فرایند موهای مرده از توده‌های موی موجود در بدن حیوان جدا می‌شوند. برای آسودگی بیشتر بهتر است این کار را بیرون از خانه انجام دهید و اگر این کار برای شما امکان‌پذیر نیست یک زیرانداز مناسب پهن کنید و با دوست کوچک خود روی آن بنشینید.

با توجه به جنس و حجم موهای گربه و سگ خود متوجه می‌شوید که چند مرتبه در هفته باید موهای او را شانه بزنید. به عنوان مثال موهای سگ‌های تریر (Terriers) را باید هر هفته شانه کشید. اما برای سگ‌های لابرادور رتریور (Labrador Retriever) که موهای کوتاه‌تری دارند بهتر است هر چند هفته یک‌بار برس کشی را انجام دهید. موهای گربه‌ها را نیز می‌توانید دو بار در هفته شانه کنید.

شانه کشیدن موهای گربه و سگ نه تنها باعث برداشته شدن موهای مرده و گردوغبار می‌شود بلکه جریان خود را در پوست حیوان تحریک و به سلامت پوست او کمک می‌کند. نکته مهم در شانه زدن موهای گربه‌ها و سگ‌ها ملایمت است.

 این کار را با آرامش انجام دهید و موهای دوست کوچک خود را نکشید. اگر گره‌ای در موها وجود دارد باید آن را با صرف زمان بیشتر باز کنید و هرگز به زور متوسل نشوید. به این ترتیب دوست کوچک شما از شانه کشیدن استقبال می‌کند و اوقات خوشی را در کنار هم سپری می‌کنید.

تمیز کردن چشم‌ ها حیوانات خانگی

بهتر است هر روز چشم گربه‌ها و سگ‌ها را تمیز کنید تا مخاط یا همان قی کنار چشم دوست کوچک شما پاک شود. برای این‌کار از حوله یا اسفنج مرطوب و آب ولرم استفاده کنید. دستمال کاغذی برای تمیز کردن چشم حیوان مناسب نیست چراکه ممکن است چشم را ملتهب کند.

اگر دوست کوچک شما از این کار استقبال نمی‌کند بهتر است یک گلوله پنبه‌ای درست کنید و بعد از خیساندن آن در آب گرم چشم‌های حیوان را تمیز کنید.

این کار را به آرامش انجام دهید و هرگز دستمال را روی چشم نکشید شما باید اطراف چشم را تمیز کنید. آب برای تمیز کردن چشم پت شما کافی است و نیازی به استفاده از شامپو، صابون یا مایع‌های شست‌وشو دهنده چشم نیست. مگر آنکه دامپزشک شما قطره یا مایعی را برای شست‌وشوی چشم پت شما تجویز کرده باشد.

تمیز کردن گوش های گربه ها و سگ ها

لازم نیست هر روز گوش‌های گربه‌ها و سگ‌ها را تمیز کنید این کار موضع را ملتهب می‌کند، تمیز کردن گوش‌ها هر چند روز یک‌بار کافی است. برای تمیز کردن گوش‌های گربه کوچک خود نیز از یک حوله مرطوب استفاده کنید. گوش را به عقب برگردانید و به آرامی بخش داخلی را پاک کنید تا گردوغبار و آلودگی‌ موجود پاک شود.

به یاد داشته باشید که نیازی نیست مجرای داخلی گوش گربه را تمیز کنید این کار می‌تواند گوش حیوان را زخم کند یا باعث بروز عفونت شود. اگر گربه شما روی گوش‌هایش حساس است، تعادل خود را از دست داده است یا شواهدی از خونریزی در گوش او مشاهده می‌شود بهتر است مسئله را با دامپزشک در میان بگذارید.

برای تمیز کردن گوش سگ‌ها نیز می‌توانید با مشورت دامپزشک مایعی برای شست‌وشوی گوش تهیه کنید. سپس با حوله‌ای که با مایع شست‌وشو مرطوب شده است، گوش‌ها را پاک کنید. برای پاک کردن جرم داخل گوش نیز می‌توانید اندکی از مایع را در گوش بریزید و برای 20 تا 30 ثانیه ساقه گوش را ماساژ دهید. به این ترتیب مخاط گوش در مایع حل می‌شود و می‌توانید با حوله آن را خارج کنید.

هرگز برای پاک کردن بخش‌های داخلی انگشت خود را در گوش سگ فرو نکنید. پس از پاک کردن اجرام اجازه دهید دوست کوچک شما نیز در این کار مشارکت کند. او مسلما می‌خواهد سر خود را تکان دهد و با این کار مایع باقی‌مانده را از گوش خارج کند. بعد از تکان دادن سر، شما می‌توانید بار دیگر با حوله گوش او را تمیز کنید.

مسواک زدن برای حیوانات خانگی

مسواک زدن دندان‌های پت‌ها نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان آنها دارد. با انجام این کار متوجه بروز مشکلاتی مانند تورم لثه، جرم گرفتگی و عفونت می‌شوید. احتمال ابتلای گربه‌های بالای سه سال به عفونت‌های دهان و دندان بالاست و از این رو رعایت بهداشت دهان و دندان گربه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

شما باید هر روز یا حداقل سه تا چهار بار در هفته دندان‌های گربه‌ها را مسواک بزنید به این ترتیب جرم روی دندان‌ها پاک می‌شود. برای شروع بهتر است از گوش‌ پاک‌کنی که به روغن ماهی تن آغشته شده است برای پاک کردن دندان‌ها استفاده کنید، به مرور دوست ملوس شما به مسواک زدن عادت می‌کند و از نزدیک شدن شما به دندان‌هایش نمی‌ترسد. در این مرحله می‌توانید از مسواک استفاده کنید. برای انتخاب خمیردندان مخصوص گربه با دام‌پزشک مشورت کنید.

سگ‌ها روزانه به دوبار مسواک زدن احتیاج دارد. جالب است بدانید که به محض اینکه مسواک زدن به یکی از روتین‌های مراقبتی او تبدیل شود، از این کار لذت می‌برد. باید حداقل سه بار در هفته دندان‌های سگ خود را مسواک بزنید.

برای شروع با انگشت یا یک تکه پارچه بخش خارجی دندان سگ را تمیز کنید. نیازی است در دفعات اول تمام دندان‌ها را تمیز کنید و بهتر است انگشت خود را روی بخش بیرونی دندان سگ نگهدارید. بعد از این که دوست وفادار شما به مسواک زدن عادت کرد می‌توانید از مسواک و خمیردندان مخصوص سگ‌ها برای تمیزکردن دندان‌های او استفاده کنید.

حمام کردن حیوانات خانگی

بهتر است تعداد دفعات حمام کردن حیوان خانگی را تا جای ممکن کم کنید. گربه‌ها به خودی خود در تمیز کردن و مرتب کردن خود استاد هستند و نیازی به حمام کردن ندارند بنابراین توصیه می‌شود تا جای ممکن آن را کمتر حمام کنید. از نظر دوست کوچک شما، موهای خیس شده کثیف هستند و گربه از این حالت خوشش نمی‌آید. آن‌ها زمان زیادی را صرف تمیزکردن خود می‌کنند و از اینکه آب تمام بدنشان را بپوشاند لذت نمی‌برند. هرچند اگر این کار را در فواصل زمانی مناسب و به آرامی انجام دهید با شما همراهی می‌کنند.

سگ‌ها را بهتر است هر سه تا چهار هفته حمام کرد. بهتر است قبل از حمام کردن سگ، موهای او را شانه کنید سپس موها را خیس کنید و با شامپوی مخصوص بشویید. مراقب باشید آب و کف وارد چشم‌ها و گوش‌های همراه کوچک شما نوشد.

برای جلوگیری از این کار نیز می‌توانید از یک گلوله پنبه‌ای استفاده کنید و آن را درون گوش سگ قرار دهید. پس از شست‌وشوی کامل او را آب کشی کنید. آب اضافی را با استفاده از یک حوله نرم بگیرید و از سشوار استفاده نکنید.

پیشنهاد می‌شود روزانه با استفاده از یک حوله نم‌دار بدن حیوان خانگی خود را تمیز کنید. به این ترتیب حیوان کمتر نیاز به استحمام پیدا می‌کند و از این بابت از شما سپاسگذار خواهد بود، مخصوصا اگر دوست کوچک شما یک گربه ملوس است که از چندان از خیس شدن خوشش نمی‌آید.

به یاد داشته باشید که حیوانات مانند انسان‌ها به استحمام نیاز ندارند و شست‌وشوی بیش از اندازه آن‌ها می‌تواند موجب خشکی و التهاب پوست و ریزش موی آنها می‌شود.

مراقبت‌ های درمانی روزانه از پت

دام‌پزشک اطلاعات کاملی در خصوص واکسیناسیون پت شما در اختیارتان می‌گذارد. حیوان خانگی شما در فواصل زمانی مشخص به مراقبت‌های درمانی نیاز دارد که به خوبی به آنها واقف هستید. مراقبت‌هایی مانند انجام چکاب کامل سالانه، انجام مرتب واکسیناسیون و برنامه انگل زدایی برای سلامت دوست کوچک شما ضروری هستند.

اگر در مراقبت‌های روزانه از حیوان خانگی متوجه تغییر محسوسی شدید به دامپزشک مراجعه کنید. به عنوان مثال زخم یا تورم پوست گربه می‌تواند نشانه ابتلا به کک و کنه باشد. مسواک زدن، تمیزکردن گوش‌ها و دیگر مراقبت‌های روزانه همگی راه‌هایی برای بررسی مرتب وضعیت جسمانی حیوان هستند.

مراقبت‌ های غذایی از حیوان خانگی

مشخص است که شما هرگز غذا دادن به حیوان خانگی خود را فراموش نمی‌کنید و از این کار لذت می‌برید. نیاز غذایی حیوانات مختلف در سنین متفاوت تغییر می‌کند. شما باید برای برنامه‌ریزی درست رژیم غذایی دوست خود با دامپزشک مشورت کنید. به عنوان مثال توله‌ سگ ‌به روزانه 3 تا 5 وعده غذا نیاز دارند. به طور متوسط سگ‌ها در روز به حداقل دو وعده غذایی نیاز دارند و گربه‌ها نیز از 6 ماهگی تا بلوغ به روزانه دو وعده غذا نیاز دارند اما بهتر است در این مورد با دامپزشک مشورت کنید، چرا که نژاد و سن حیوان خانگی شما روی میزان غذای موردنیاز تاثیرگذار است.

سایر منابع

vcacanada.comaspca.org  – animeddirect.co.ukmarthastewart.comdogtime.compreventivevet.comaspcapetinsurance.combluecross.org.ukmsdvetmanual.comvcahospitals.com

3.4/5 - (5 امتیاز)
no post select

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *